Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

Koelproblemen Bertone

zo jan 21, 2007 13:51

Het koelsysteem van mijn Bertone doet raar.
Het is er nog eentje met schroefthermostaat en zonder expansievat. In het begin werd de motor niet warmer dan 60-65 graden.
Toen ik de thermostaat wilde vervangen bleek er geen in te zitten ! Toen maar een thermostaat en radiatordop gekocht en geplaatst. Het probleem is nu dat de temperatuur weer te hoog oploopt, namelijk tot 110 graden. Het duurt ook heel lang eer de motor warm is, van zodra de thermostaat opengaat schiet de temperatuur als een pijl terug naar ongeveer 75 graden. In het begin had ik geen waterverlies, maar nu plots 2 liter op 30 km ! Komt dit doordat de druk te hoog oploopt? Is er dan wat mis met de thermostaat of de radiatordop? Het overloopslangetje hangt nu in de lucht. Trekt het koelsysteem dan geen lucht in de radiator? Waar ontlucht die? Scheuren in de radiator of slangen zijn er volgens mij niet want alles is droog en lekt niet als de motor draait.

Kan iemand mij uit de nood helpen?

Alvast bedankt
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: Koelproblemen Bertone

zo jan 21, 2007 14:31

Nog een vraagje over dat ontluchten.

Indien de motor te heet loopt wordt er water naar buitengegooid via de radiatordop langs een slangetje. Als dit gebeurt dan bestaat de kans dat er lucht in het systeem komt via dat slangetje. Is het een goede oplossing als ik dat slangetje in een flesje water steek? Waarvoor dient de bout in het inlaatspruitstuk? Is dat om te ontluchten?

Afbeelding

Afbeelding
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Koelproblemen Bertone

zo jan 21, 2007 16:50

Die bout is iid geval goed te gebruiken om te ontluchten. :idea:

Lijkt er ook op, dat ie daar voor bedoeld is, maar dat weet ik n iet zeker. Ik ken enkel de jongere types, met thermostaat op het inl.spruitstuk (voorzijde blok) met daarnaast de ontl.schroef. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Koelproblemen Bertone

zo jan 21, 2007 17:23

Als ik jouw probleem zo lees zit je thermostaat er verkeerd om in.. :?

Dat slangetje heeft echt geen potje of expansievat nodig. Gewoon lekker naar beneden laten hangen. Wat er teveel aan vloeistof inzit gooit ie er wel uit en daarna zal ie pas bij hoge uitzondering eens wat vloeistof op straat druppelen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 14:15

Het gaat om een schroefthermostaat en ik kan die maar op 1 manier monteren. Het was-element zit namelijk in het inlaatspruitstuk.
Mij lijk het er ook op dat die niet lekt langs het overloopslangetje. Ik vrees dat ie begint water te verliezen doordat de druk te hoog oploopt in het koelsysteem omdat de thermostaat te laat open gaat.
Ik heb de thermostaat getest en hij gaat mooi open bij een temperatuur van naar schatting 85 graden. Het water was nog zeker niet aan het koken.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 14:31

Komt er warme lucht van de kachel??

Het kan zijn dat lucht is opgehoopt achter de thermostaat en dat is makkelijk te verhelpen door klein gaatje te boren in thermosaat maar dat is niet echt noodzakelijk. Eerst systeem eens goed ontluchten?

Edit:Verwijder de belachelijke fles!
Laatst gewijzigd door bert op di jan 23, 2007 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 14:32

Heb je na het plaatsen van de thermostaat je systeem wel ontlucht??? Ontluchten doe je idd met vernoemde bout met draaiende motor. Indien niet ontlucht zit hier je probleem..
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1156
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 14:43

En bij het ontlucht je verwarming openzetten...

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 14:46

Duc-heb je geborrel en gerochel uit het koelsysteem bij koude start dan heb je waarschijnlijk veel lucht in je systeem. Het grote nadeel van het niet hebben van een expansievast is dat na het uitzetten van de motor plaatselijk hotspots kunnen ontstaan en dus stoom en na afkoeling heb je dus lucht. Het zou een verklaring zijn omdat lucht beter samendrukbaar is dan vloeistof dat na een aantal keer het koelsysteem steeds meer lucht bevat er ook steeds koelvloestof wordt uitgegooit. Leg echter niet te snel oorzaak bij het ontbreken van een expansievat zoals gebruikelijk bij latere Alfa's!

Andretti Molletti

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 18:49

dat slangetje hoort los.
Kan het niet zijn dat je thermostaat er scheef in geschroefd is of kenlt waardoor die digitaal gaat werken?
iig zit het probleem bij je thermostaat als ik het zo lees...
Is je koelsysteem wel schoon van binnen?

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 19:52

Soms werkt de kachel goed en andere keren duurt het lang eer de kachel warmte afgeeft.
Ik vraag mij alleen af waar het waterlek zit, want het komt niet uit het slangetje. Wat voor mij ook een raadsel is dat de temperatuur oploopt tot 110 graden eer de thermostaat opengaat. Maar als ik hem in een kommetje water doe en het water verwarm schat ik dat die opengaat bij een temperatuur van 85 graden.
De fles is ondertussen verwijderd :lol:
De schroefthermostaat zit er recht ingeschroefd en past mooi aan.

Dat ontluchten. Is dat de motor starten, moer losdraaien en lucht eraf laten, dichtdraaien, motor stilleggen en dan waterbijvullen?
En dit enkele keren herhalen neem ik aan?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 20:07

Motor laten lopen, kachel open zetten, dan bout los/eruit en wachten tot het water eruit stroomt. Dan weer dichtdraaien en water weer bijvullen indien nodig. Klaar.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 20:30

Nog zo'n vraag waar ik al lang mee zit. Zolang de motor koud is, blijft de radiator afgesloten. De pomp pompt dan het water rond dat in het motorblok zit. Hoe kan het dan dat het waterpeil in de radiator zakt als je het systeem ontlucht?
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

RE: Koelproblemen Bertone

di jan 23, 2007 20:48

Ik heb het systeem net ontlucht, maar er zat haast geen lucht in het systeem. Ik heb de motor stationair laten draaien en de bout eruit gedraaid en ik zag het water in het inlaatspruitstuk staan. Eruit lopen deed het niet, wel als ik wat gas gaf. Maar niet dat het eruit stroomde. Het systeem heb ik destijds eens gespoeld met een product om het koelsysteem te reinigen. Wel voelt de binnenkant van het inlaatspruitstuk wat vettig aan.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Andretti Molletti

RE: Koelproblemen Bertone

do jan 25, 2007 22:09

Zet je voorwielen dan eens op een paar stoeptegels.. Je radiatuer moet hoger staan dan de rest van de motor.
Vettig is geen probleem, de meeste moderne koelvloeistoffen zijn iets vettig.

Terug naar “Algemene Technische vragen”