Nicodepico

Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 13:55

Hallo iedereen.

Ik ben Nicodepico en de trotse bezitter van een Alfa 33 1.5 IE uit 1993. Op zich een hele leuke auto die me al een tijdje probleemloos overal naartoe rijdt.

Ik heb het beestje ongeveer een maand niet gereden, tot afgelopen zaterdag. Starten was geen probleem, wegrijden ook niet, maar het remmen weer wel. Er ging namelijk een lampje branden met een uitroeptekentje erin en iets wat volgens mij een rem moest voorstellen. Normaal gesproken schenk ik geen aandacht aan lampjes op een alfa dashboard, maar deze keer toch maar wel. Iedere keer als ik namelijk wil remmen, moet ik eerst een paar keer op het pedaal trappen voordat hij weer hard wordt en daadwerkelijk vertraagt.

Iemand een idee wat er mis is en hoe ik dit zo snel mogelijk kan oplossen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 14:02

Ja, je remvloeisofpeil is veel te laag wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een lekkage ergens....

Niet meer mee rijden!!

Controleer je remslangen voor, remleidingen, koppelingscilinders en remcilinders achter.

Ennu.. ik zou maar wat meer op je lampjes op je dashboard gaan letten, die hebben het vaak WEL bij het rechte eind..
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1596
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 14:11

klopt van die lichtjes,en ik zou eerst idd het lek zoeken en herstellen
kan levensgevaarlijk zijn plots niet kunnen remmen,ik heb het meegemaakt.

Nicodepico

RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 14:43

Ok. Ik zal hem denk ik maar op mijn werk laten staan en met de trein naar huis. Maar hoe kan het dat hij drie maanden lang prima remt, totdat ik hem dus een maandje stil heb laten staan. Roest of rot er dan iets door ofzo?

Ik hoop maar dat het simpel te repareren is, ik heb namelijk (helaas) twee linker handen...

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 14:49

Tja, ik heb het een keer van het ene op het andere moment gehad. S'ochtends naar mijn stage niks aan de hand, s'middags reed ik bijna door de voorpui van mijn stagebedrijf omdat alle remvloeistof via de achterste wielremcilinder eruit was gelopen (stond op een helling).

Waarschijnlijk heeft er al langer iets een klein beetje gelekt of dat door het stilstaan er een leiding of seal porreus is geworden en gescheurd.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Nicodepico

RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 15:02

Haha, dat lijkt me vervelend. Maar goed, ik zal wel even kijken of het me gaat lukken het zelf te repareren!

In elk geval al erg bedankt voor de antwoorden!

mafkees

RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 15:06

het zou natuurlijk ook nog de hulp koppeling cilinder kunnen zijn

Tim_33

RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 15:23

dat denk ik ook ja.

Ik zou even kijken hoever die leeg is en gewoon bijvullen. Zakt hij tot onder het nivo van de koppelingcilinder, dan is er iets met je remmen maar dat is niet aannemelijk. Vaak is de hulpkoppeling cilinder geroest en gaat daarom lekken.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

Re: RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 15:26

Maar goed, ik zal wel even kijken of het me gaat lukken het zelf te repareren!
Hoi Nico,

welkom hier allereerst. Ik weet niet of je ervaring hebt met het sleutelen aan de remmerij? Zo niet, zorg ajb dat er iemand bij is die ervaring heeft met de remmerij. Je wilt niet door een kleinigheidje tegen een boom knallen, of erger nog iemand anders! Ik heb dat ook van zeer ervaren kennissen geleerd en ben zoo blij dat ik de hulp en vooral kennis van die mensen heb ingeroepen. Heel verstandig om de wagen te laten staan van je :thumbs:

Ook al heb je de vloeistof bijgevuld, kans is dat er al lucht in zit, heb je alsnog geen remdruk.

Succes!
Steven

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 18:26

het zou natuurlijk ook nog de hulp koppeling cilinder kunnen zijn
Nee, kan niet, want dan blijft er voldoende vloeistof in het reservoir om meer dan fatsoenlijk te kunnen remmen.
Als er sprake zou zijn, van enkel een brandend lampje en een normaal reagerend rempedaal en zo, dan heb je wel gelijk. :wink:

En idd zo'n lekkage ken van de ene op de ander dag onstaan/ heel erg worden.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 19:29

Trek maar eens een remtrommel los. Geheid dat er een cilinder lekt.

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 19:34

Hoi Nico welkom hier,

De juiste adviezen over wat het kan zijn, zijn al voorbij gekomen! Ook wat er over het zelf prutsen is al wat gezegd. Doe dit idd nooit zelf, waarom? niet alleen omdat je tegen een boom kan knallen maar je komt ernstig in de problemen wanneer je een ongeluk veroorzaakt. wanneer ze dan ontdekken dat jij aan je remmen hebt zitten prutsen dan zit je dik in de puree!. je bent niet verzekerd! dus haal er mensen bij die weten hoe het werkt dan zit jij ook met een prettig gevoel in de auto!

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Vraagje over de remmen van mijn Alfa 33.

ma jan 15, 2007 23:51

Ook wat er over het zelf prutsen is al wat gezegd. Doe dit idd nooit zelf, bla bla bla
Wat een onzin! =;

Je moet wel weten wat je doet natuurlijk. Sleutelen (bijv. aan een remsysteem) is niet voor iedereen weggelegd, maar da's een heeeeeeeeel ander verhaal. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”