Gebruikersavatar
GT_fan
Junior Member
Junior Member
Berichten: 86
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 22:49
Locatie: Oss
Contacteer: Website

tips voor aanschaf van compressor?

wo dec 29, 2004 22:59

Ik merk dat ik steeds vaker mis grijp op een compressor, vooral voor klussen als schoonblazen, reinigen etc.

Aangezien ik nu ook wel eens spuitbussen gebruik met b.v. primer, kan dit voortaan misschien ook met een verfspuit. Ik heb geen plannen om 'echt' spuitwerk af te leveren (is geloof ik ook een flinke capaciteit voor nodig) maar meer voor het standaard kluswerk.

Enig idee waar rekening mee te houden of adressen met koopjes? (bij Makro nu b.v. een aanbieding voor ca. 100,-)
Nu: nog Alfa loos... maar Audi A5 2.0 S line cabrio
Verleden: Alfetta GT 1979 / Spider 2000 1980 / Giulietta 1978 / Alfasud Sprint 1977 / 156's / 159 3.2 Q4 / GT 1.9 jtd / 147

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

wo dec 29, 2004 23:08

Gewoon de goedkoopste nemen. Een kleine ketel hebben ze toch allemaal en de rest geeft elkaar ook niet veel toe, maar voor 'ons' hobbygebruik is zo'n lichte prima!
Ik heb er een bij Hornbach gekocht voor 89 euro en die heeft op papier zelfs meer te bieden dan de aanbiedingen van al die andere bouwmarkten, die nog duurder zijn ook.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

wo dec 29, 2004 23:08

let op de opbrengst en de (regelbare) druk.
als er een drukregelaar op zit is het mooist om die te kunnen regelen van 3 tot 11 bar.
Voor spuiten heb je namelijk maar weinig druk nodig (iets van 3 bar) maar voor een luchtsleutel of reinigen heb je weer meer druk nodig.
Als je wilt verf spuiten dan heb je ook een vochtafscheider nodig, volgens mij.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 23:13

Zo'n hobby dingetje wil ik ook wel, kan het voor mij zat doen, maar als je wilt spuiten heb je wel een compressor met een grote capaciteit en een redelijk grote tankinhoud nodig heb ik begrepen.

Wie was hier ook alweer thuis in dit soort zaken????
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

wo dec 29, 2004 23:17

Met persluchtsleutels... zandstralen en persluchtslijptolletjes moet je al heel gauw 200liter / minuut hebben.
Voor jouw gebruik gok ik max 8-10 bar en 150-180 liter per minuut voldoende. Een latere uitbreiding is dan een LPG tank als extra opslagvat dan heb je kortstondig meer capaciteit. Ik zou wel minimaal 20-40 liter tank nemen.

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8220
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 23:21

Ik heb ook wel eens zitten nuezen voor een compressor.
Als je wil gaan spuiten mot je idd een grotere tankinhoud hebben of daarnaast zeker weten dat de toevoersnelheid van verse lucht groter is dan die van de uitgaande lucht.
Deze mot dan redelijk overtreffen.
Oja, ik heb me destijds laten vertellen dat een oliegesmeerde compressor zelfs beter is.

Gebruikersavatar
Sinus 2600 Spider
Guru
Guru
Berichten: 1075
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:32
Locatie: Hooge Zwaluwe

wo dec 29, 2004 23:21

Ik heb de compressor van aanbieding van de Aldi een maand of wat geleden. Bevalt perfect. Ook een complete set voor 99 euo toen. Voor hobby gebruik werkt dat prima.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

wo dec 29, 2004 23:26

ik heb een oliegekoelde compressor van 150 liter met een max. van 12 bar en dat is echt wel prettig als je een luchtsleutel gebruikt.....

ik zou liever voor een goede 2ehands gaan maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

wendola

do dec 30, 2004 00:14

:lol: wat moeten we zonder cranebroek :lol:
ga maar es een kijkje nemen ik heb hem daar ook gekocht 150 L met v pomp perfect ding

http://www.cranenbroek.nl


:jumping:

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

do dec 30, 2004 09:47

Op een compressor moet je m.i. niet besparen.
Voor verf spuiten kun je nog met een relatief klein dingetje af.
Maar zorg wel dat de compressor buiten de ruimte staat waar je spuit als 'ie aanslaat.
veroorzaakt een hoop wervelingen die je juist dan niet wilt hebben.

Wil je luchttollen gaan gebruiken dan moet echt al een redelijke hebben.
Voor zandstralen met een fatsoenlijke straalketel of straalkast heb je gewoon een zo'n vet mogelijke nodig als binnen budget past.
Zelf heb ik v.d zomer een gebruikte 2-cilinder airpress 600l/min (!!)/300L 380v 5pk gekocht en daar kun je dan redelijk mee uit de voeten als je aan het stralen bent :blue_cool:

Op marktplaast staat veel aanbod.
Zoals met alles op marktplaats staat er een hoop zooi tussen maar goed zoeken loont.

Zorg ook dat je een goed reduceer hebt met in ieder geval een vocht-afvang.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 09:53

Let wel op bij tweede hands: Waarom doet iemand zo'n ding weg. Het neemt bijna geen ruimte in beslag en zoveel krijg je er nu ook weer niet voor.

Reden zal dus meestal slijtage zijn !!

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
duke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 619
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:13
Locatie: België

compressor

do dec 30, 2004 10:16

In compressoren is veel verschil. Je hebt aluminium cilinders of gietijzeren cilinders. Traagdraaiende of sneldraaiende, olie gesmeerde of niet. De beste compressoren zijn traagdraaiende gesmeerde gietijzeren cilinders. Een gietijzeren cilinder smeert van zichzelf al goed. Als je dan nog een olie gesmeerde hebt die dan ook nog eens traagdraaiend is. Dan is ie gewoon onverslijtbaar. De capaciteit is natuurlijk afhankelijk van het toerental en de cilinderinhoud, dus als je een traagdraaiende hebt dan heb je wel een grotere cilinder nodig of uitgerust zijn met 2 cilinders. MIjn compressor is van het merk Brown met een ketel van 50 liter. De druk is regelbaar van 3 tot 9 bar. Brown maakt de compressoren nog zoals 30 jaar geleden: gietijzeren cilinder, oliegesmeerd en traagdraaiend. De cilinder wordt door middel van een riemoverbrenging aangedreven. Zo horen ze te zijn. Niet stuk te krijgen ! De prijs ligt wel een stuk hoger dan de compressoren die je vindt zoals bij van Cranenbroek.

Koop een compressor voor wat je die gaat gebruiken. Ben je van plan om luchttollen te gebruiken en spuitwerk mee uit te voeren dan heb je een degelijke en fatsoenlijke compressor nodig. Gebruik je hem om de sproeiers van je Weber carbs proper te blazen, dan kom je met een compressor van 80 euro makkelijk toe. Ik heb toen besloten om een goeie te kopen. Dan heb je geen gezeik met lekkende koppelingen, veel lawaai, een ketel die onmiddellijk leeg is,... Koop ook een compressor met wat reserve. Het kan goed zijn dat je hem nu gebruikt als carbreiniger, maar later kan het heel goed zijn dat je hem wil gebruiken om te boren, frezen en om slagmoersleutels op aan te sluiten. En dan heb je wel spijt dat je geen grotere hebt gekocht.

Kijk ook eens op: http://www.brown.be/NL/browncompressore.html
Laatst gewijzigd door duke op do dec 30, 2004 16:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Alfa Romeo: It sounds like a million dollars, and looks like ten million

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

do dec 30, 2004 10:18

Dat moet je jezelf natuurlijk bij ALLES afvragen wat je gebruikt overkoopt.

En een serieuse compressor neemt natuurlijk best wel wat ruimte in beslag.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

kroehlur

do dec 30, 2004 10:26

Idd - van Cranenbroek.

Ik heb er eentje gekocht met 2 cilinders, V-snar, oliegekoeld, drukregelaar en een tank van 150 liter voor iets van 230 Euri. Werkt perfekt - ook voor spuiten en dergelijke dingen. Echt de moeite waard om te hebben en hoewel dat ding ardig groot is past die onder mijn werkbank. Ik zou hem nooit missen.

Nu op voor dat lasapparaat. 8)

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

do dec 30, 2004 17:11

Interessant topic, lijkt mij erg handig maar heb er eerlijk gezegt helemaal geen verstand van die dingen. Loop zo'n ding op diesel of gewoon op stroom of op krachtstroom? Zal wel een domme vraag zijn maar stel 'm lekker toch... :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”