Pagina 1 van 3

EOBD Lampje dashboard

Geplaatst: ma dec 27, 2004 01:55
door Andretti Molletti
Om lekker de spits af te bijten een brainkraker...
Als ik een EOBD Alfa heb ... dus zeg een 147 van bouwjaar 2004 en op het dashboard gaat het check engine lampje branden, wat moet ik dan doen?
En wat moet ik doen met een knipperend lampje?


(even een testje en wetenswaardigheidje van EOBD systemen).

Afbeelding

Geplaatst: ma dec 27, 2004 07:00
door Constantijn
Naar de dealer gaan??? :lol:

Mijn buurmeisje had ook zoiets in haar Peug, daar had het iets met het niet goed functioneren van de Lambdasonde cq het motormanagement te maken. Volgens mij ging hij eerst knipperen tijdens het rijden, en toen hij daarna constant bleef branden deed de auto niets meer...
Wat het nu was weet ik niet, maar ik heb her en der de boel wat losgehaald (gasklepsensor e.d.) en daarna deed hij het weer, en heeft totnogtoe geen problemen meer gehad. :-k

Geplaatst: ma dec 27, 2004 07:19
door ravado
:oops: bij knipperen de accu polen los en ff wachten, beetje vloeken, tieren. Accupolen weer monteren en rijden maar :?:
Bij een blijvend brandend lampje, parkeren en anwb bellen. Vooral GEEN Op.l kopen want daar zitten ze ook in en die brandden nogal eens. :wink: hoe kan het ook anders :twisted:

Re: EOBD Lampje dashboard

Geplaatst: ma dec 27, 2004 07:28
door Egbertone
Als ik een EOBD Alfa heb ... dus zeg een 147 van bouwjaar 2004 en op het dashboard gaat het check engine lampje branden, wat moet ik dan doen?
En wat moet ik doen met een knipperend lampje?
Net zo lang op het dashboard hameren totdat het lampje uitgaat :lol:








Oké... ff serieus, ik zou bij de eerste mogelijkheid stoppen, het instructieboekje van de auto pakken en kijken wat daarin geschreven staat over dat lampje.

Geplaatst: ma dec 27, 2004 08:23
door 1750GTV
Ja?
Bij mijn Lancia hamer ik juist net zo lang op het dashboard tot de dashverlichting aangaat.

:lol:

Geplaatst: ma dec 27, 2004 10:07
door psillen
Ik heb het al eens gehad, dus enige ervaring met dit onderwerp. :cry:

Het lampje bleef overigens branden, niet knipperen.
Ik heb in de handleiding gekeken, waarin staat dat je onmiddelijk naar je dealer moet gaan. Daar was ik, op zaterdagmiddag, 200 km vandaan.
Dus ik heb maar eerst eens gebeld.
Hij meldde dat ik wel eventjes door kon rijden en dat het MM hoogstwaarschijnlijk in het noodloopprogramma zou komen. Dit was inderdaad het geval, wat je met name aan de onregelmatige stationairloop merkte.
De maandag erop storing uit laten lezen en laten resetten. Kwam van één van de lambdasondes.

De alarmmelding gaf aan dat de motor, tijdelijk, niet aan de emissieeisen voldeed. Dit wordt opgeslagen in een geheugen en is (in theorie?) door de verkeerspolitie uit te lezen. Volgens m'n dealer moet een andere merkdealer dit EOBD systeem ook kunnen uitlezen, maar in de praktijk werkt dit niet altijd. Andersom eveneens, want ze hadden het eens bij een Volvo geprobeerd, maar "no go".

Het knipperende lampje zegt me niets. Storing waarmee je niet verder mag rijden?

Re: EOBD Lampje dashboard

Geplaatst: ma dec 27, 2004 11:01
door @lfa@lgra

(even een testje en wetenswaardigheidje van EOBD systemen).

]

Goh: Dat jij dat niet weet: De ANWB bellen natuurlijk :lol: :lol:

Niet verder rijden, motor uitzetten en opnieuw starten. Blijft de storing,dan laten uitlezen????(Zie instructieboekje zou ik zo zeggen. :shock:

dashboardlampje

Geplaatst: ma dec 27, 2004 12:59
door duke
Als dit lampje blijft branden dan heeft dat in ieder geval te maken met een slechte verbranding. Dit kan uiteraard vele oorzaken hebben zoals: lambda stuk, gasklepsensor, MAP sensor, temp sensor. Het motormanagement gaat in noodloop en laat de bestuurder zien dat er iets fout is door dat lampje te laten branden. In principe kan je gewoon doorrijden, maar je zult wel voelen dat de motor minder goed reageert op het gaspedaal, dat hij slechter start, minder vermogen heeft... Het knipperen van het lampje kan ik zo direct niet verklaren. Misschien dat het knipperen van het lampje gepaard gaat met een bepaalde frequentie of een aantal keren aan en uitgaan van het lampje waardoor je weet om welke fout het gaat. Soort van diagnosesignaal?

Geplaatst: ma dec 27, 2004 13:39
door Sinus 2600 Spider
MIjn katalysator (van een 156SW 1.8TS) is nu leeg en dan gaat dit lampje dus branden. Maar hij loopt wel ineens 15 km harder. :D

Lamdasonde in de uitlaat geeft de verkeerde waarde door dus daar ligt het aan. De motor valt hierdoor echter niet in de noodloop. Sterker nog hij gaat er stukken beter van lopen.

katalysator

Geplaatst: ma dec 27, 2004 13:46
door duke
Zou best kunnen dat ie beter loopt. Het motormanagementsysteem gaat pas in noodloop als een bepaalde waarde is overschreden. Bij een lambdasonde liggen die uiterste waarden ver uit mekaar (denk maar aan starten, accelereren, decelereren, stationair). Je kan dus geluk hebben en dat dus het lampje niet gaat branden. Maar het verbruik zal zeker de hoogte ingaan en een nieuwe APK zit er misschien ook niet in door een te hoog CO gehalte

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:07
door Andretti Molletti
Valt niet mee he serieus blijven ;)


Brandend lampje:

Er is een storing geconstateerd, maar u kunt doorrijden. De auto blijft BINNEN de emissie-waarden!! (Uiteraard even onder de kap kijken of er wel olie en koelvloeistof ed is!)

Maar wat is nu een knipperend lampje... (sinus had het kunnen weten?!)

En het gaat dus over EOBD auto's... geen auto van 2002 of ouder!!!!!

lampje

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:22
door duke
knipperen als de auto buiten de emissiewaarden gaat? :mrgreen:

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:32
door Andretti Molletti
Das goed!
:thumbs:
maar wat te doen dan?

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:45
door LENZ
Alle kats er snel onder vanddan schroeven en daarna naar je dealer rijden.

Geplaatst: ma dec 27, 2004 17:47
door Andretti Molletti
zucht... en als je geen brug bijhebt???

;)