chemieman

GROTE problemen met garage

di okt 10, 2006 23:33

Geachte mede alfa bezitters,
Ik heb gigantische problemen met mijn garage, wat vinden jullie dat ik moet doen hiermee.
Ik post hieronder de brief die ik naar de BOVAG gestuurt heb die mij niet konden helpen omdat ik geen bovag garantie heb (het is wel een bovag garage) Onder het verhaal vertel ik verder wat er vanaf toen gebeurd is, ik heb dezelfde brief overigens ook naar Alfa Romeo nederland gestuurt.

Even duidelijke volgorde wat er precies gebeurd is:

3 mei auto gekocht voor 11250 euro met 68.000 kilometerstand en de auto is uit 2001, met 3 maanden garantie op draaiende gedeelte.
Heb regelmatig olie gecontroleerd echter auto heeft toch op 10.000km 6,5 liter verbruikt.
Aangezien alfa voorschrijft dat de auto niet meer mag gaan gebruiken dan 1 liter olie op 1000km valt dit binnen de norm.
Maar goed de drijfstanglagers zijn kapot gegaan omdat er te weinig olie in het blok heeft gezeten, ik heb geen melding gekregen van de boordcomputer hierover.
Dit valt niet onder garantie zegt garage dus 500 euro reparatie, heb de auto terug en krijg constant meldingen van laag oliepeil, dus ik stop bel garage en word mij vertelt dat als ik het peil en het is goed dat ik door kan rijden.
Zo gezegd zo gedaan, 100km verder hoor ik een plof en ratelend metaalachtig geluid uit motorkap, is een drijfstang overgebroken en meerdere gaten geslagen in het blok.
Er moet een ruilblok in (4700 euro) garage doet dit voor 3800 euro aangezien ik net 500 euro reparatie gehad heb.
Ik ga auto afhalen en doet de afstandsbediening het niet, en nu vertellen ze mij dat die het al niet deed toen ik hem daar neer zette terwijl dit wel zo is, en nu moet er een nieuwe ontvanger in die ik zelf zou moeten betalen.
Als je onderstaand verhaal leest is er wat meer detail bij wat ze nog allemaal fout gedaan hebben, zoals dat ze de verkeerde auto apk gekeurd hebben toen ik hem ging afhalen etc.

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Geachte heer/mevrouw,

Ik wil graag mijn verhaal bij u doen over wat mij overkomen is.
Op 3 mei 2006 heb ik een occasion Alfa-Romeo 147 gekocht bij een Alfadealer in limburg. Met 3 maanden garantie op he draaiende gedeelte.
De kilometerstand was 69.000 km en de auto heeft mij € 11.250 gekost. Hiervoor heb ik lang moeten sparen, aangezien ik student ben, hier is al mijn spaargeld in opgegaan .
Toen ik de auto ging afhalen bleek dat een verkeerde auto APK gekeurd was en dat mijn auto nog altijd in de showroom stond, waar ik hem uitgezocht en gekocht had.
Ook op de aankooppapieren staan de verkeerde gegevens. Hierop staat het kenteken en het chassisnummer van de verkeerde auto. Vreemd genoeg staat er wel de goede prijs op, de andere auto was een stuk goedkoper.
Op 21 juli (binnen de garantie) hoorde ik een raar geluid onder de motorkap.
De drijfstanglagers bleken kapot te zijn, dit kwam volgens de garage, omdat er te weinig olie in het blok zat. Echter ik heb maar 10.000 km gereden sinds ik de auto heb, bovendien heb ik in deze periode bij het olie peilen 2 liter bijgevuld. Er moet dus iets mis zijn geweest met het blok dat deze zoveel olie verbruikt, want normaal verbruikt een auto nagenoeg geen olie, in ieder geval geen 6,5 liter op 10.000 km. (Ik neem tenminste aan dat het oliepeil klopte toen ik de auto gekocht heb).
De auto heeft ook geen enkele keer een melding gegeven van “lage olie druk motor”, dit deed hij pas, toen ik naar de garage was gereden en op 300 meter afstand van de garage was.
Maar toen waren de drijfstanglagers al kapot, dus deze melding heeft niet mogen helpen.
De garage heeft mij geadviseerd om de krukas te laten polijsten en de drijfstanglagers te vervangen omdat er volgens hun voor de rest niks mis mee was.
Na deze dure reparatie (het polijsten van de krukas en vervangen van de drijfstanglagers) waarvoor ik ondanks dat de garantie nog niet verlopen was € 477,00 moest betalen ging 2 dagen later de auto weer kapot. Ik kreeg 2 keer de melding “lage olie druk motor” onderweg van Maastricht naar Venray (terwijl de auto net gerepareerd was en de motor vol met olie zat, nogal vreemd). Ik heb de garage direct opgebeld omdat ik deze melding kreeg, Ik kreeg het advies van Roger van de service-balie de auto af te laten koelen en daarna de olie te peilen, deze was nog steeds tot het bovenste streepje vol.
Hij vertelde mij dat het dan geen kwaad kan, en dat ik de dag erna naar de garage kon komen, om de auto uit te lezen. Ik ben weer naar Maastricht gereden en ongeveer 10 kilometer voor Maastricht ben ik tot stilstand gekomen.
Op het moment dat de auto kapot ging hoorde ik een plof, erna kreeg ik een melding “lage olie druk motor”, meteen daarna kreeg ik de melding “motormanagment storing”, meteen daarna de storing “ABS systeem”.
Ik zag aan de voorkant van de auto een gat in het blok. Na inspectie van de garage bleek dat de drijfstang overgebroken is en deze meerdere gaten in het blok geslagen heeft.
Als alles gerepareerd moet worden met nieuwe onderdelen en inclusief BTW en montage zou mij dit € 4600 euro gaan kosten. Een bedrag dat ik echter als student niet kan opbrengen.
Ik vind het vreemd dat wanneer na 2 dagen de auto alweer kapot gaat, ik dit wederom zou moeten betalen..
Als de drijfstangen al beschadigd waren bij de eerste reparatie, dan hadden ze dat moeten zien en mij ervan op de hoogte moeten stellen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oke de auto staat nu al 2 maanden bij de garage op het moment dat ik dit typ en de garage heeft nu een nieuw motorblok erin gezet voor 3800 euro, koppelingsplaten moesten ook vervangen worden (150 euro).
Dit moet ik allemaal zelf betalen, dus ik ga de auto ophalen, blijkt dat de afstandsbediening niet werkt van de auto, dus ik moest de dag erna langskomen met de reserve sleutel en het pasje met de code erop.
Oke ik langsgegaan met het pasje en de sleutel zegt die persoon van de garage dat de code ook bij hun in de computer staat :roll: , maar goed nu wilde hij een nieuwe sleutel gaan bestellen omdat hij denkt dat toevallig nu allebei de sleutels kapot zijn terwijl de afstandsbediening wel nog werkte toen ik hem er neer zette om hem te laten repareren.
Dus ik zeg zou het niet heel toevallig de ontvanger zijn jullie hebben toch ook aan de electronica gewerkt :roll: zegt die beste man dat hij dus helemaal niet aan de electronica is geweest bij het plaatsen van een nieuw blok, en dat hij het er mee gaat overleggen met de chef-werkplaats en mij morgen terug gaat bellen erover.
Ik word helemaal gek van deze garage, eerst keuren ze de verkeerde auto als ik hem kom halen, dan gaan de drijfstanglagers kapot (valt niet onder garantie), dan 2 dagen later gaat hele motorblok kapot omdat een drijfstang breekt en paar gaten in blok maakt, moet ik zelf nieuw motorblok betalen.
Dan moet ik dit motorblok contant betalen dus ik s'morgens na de bank toe, kom ik aan wilt u pinnen of contant :roll: en nu dan die afstands bediening wat niet werkt pfffffffff.

Het gaat trouwens over een garage uit Limburg, officiele alfa romeo dealer en BOVAG aangesloten.
Graag jullie medelijden :P en nu serieus wat ik zou kunnen doen hiermee.
Laatst gewijzigd door chemieman op wo okt 11, 2006 00:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1772
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: GROTE problemen met garage

di okt 10, 2006 23:57

POEH,wat een verhaal zeg!!
die auto rammelt aan alle kanten,voor die prijs bij BOVAG Garage mag je wat deugelijks verwachten,dat ls eerste.
zullen wel zeggen dat je had moeten reclameren over buitensporig olieverbruik :oops: stond olie beneden peil op moment van stuklopen??
zolang olielampje niet gaat branden mag je aannemen dat er voldoende oliedruk is!!alleen temp. kan extra oplopen,en dat zie je ook gauw genoeg.

ten tweede: garantie op reparatie,tenzij anders nadrukkelijk vermeld op factuur(hoop dat je een factuur hebt)
op advies van garage doorgereden!!mondelinge afspraken zijn ook bindend!!alleen bewijs voering hiervan is lastig,kan ontkennen gezegd te hebben van,rij maar door,

sterkte ermee,vindt dat je al teveel hebt bijgedragen,tenzij je als een gek met auto gereden hebt met koude motor e.d.

succes ermee
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

chemieman

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:03

Ik heb heel normaal met de auto gereden, op de factuur is dikgedrukt gezet GEEN GARANTIE.
Omdat hij zei dat het best kon zijn dat het geluid van de kapotte drijfstanglagers weer terug zou komen na een tijd.
Maar toch niet na 2 dagen :roll: maar goed er staat geen garantie dus daar hebben zij zich weer lekker vanaf gemaakt.
En alfa schrijft voor dat de auto 1 liter olie mag vebruiken op 1000km dus dat valt binnen de norm.
En het oliepeil was inderdaad te laag op moment van stuklopen, maar omdat hij zoooooooveel olie heeft verbruikt was hij dus leeg voor ik het doorhad en er is geen melding gekomen van laag oliepeil.
Helemaal niks van een melding wat dan ook.
Heb bijna de auto 1,5x betaalt nu met al die reparaties van binnen 2 maanden dat ik hem gekocht heb!

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:09

Ik zou (uit eigen ervaring) als eerste alle contactgegevens van de dealer weghalen uit je 1e post.... :!:

Verder zou ik nooit een auto van 11.250 euro kopen zonder BOVAG-garantie, maar dat terzijde.
Alles wat er tot nu toe gebeurd is valt -denk ik- binnen de 3 maanden garantie die je (wel of niet wordt me niet duidelijk) hebt........

Heb je nu wel of niet garantie, BOVAG of anders?
Wat zijn de voorwaarden, indien niet BOVAG?
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8827
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:11

Inderdaad, namen noemen ontaardt vaak in moddergooierij waar je niks mee opschiet.

Het kan toch niet bestaan dat je op een reparatie van 3.8k geen enkele vorm van garantie hebt? Toch...?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8018
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:26

Inderdaad, namen noemen ontaardt vaak in moddergooierij waar je niks mee opschiet.

Het kan toch niet bestaan dat je op een reparatie van 3.8k geen enkele vorm van garantie hebt? Toch...?
Op een reparatie heb je altijd 3 maanden garantie, indien uitdrukkelijk anders overeen is gekomen... :?
Is me niet duidelijk in hoever je nu wel of geen garantie had (bij aankoop)
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

chemieman

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:26

Als ik eindelijk eens de auto terug heb dan krijg ik een half jaar garantie op het ruilblok wat van alfa af komt.
Maar de reparatie van 500 euro kreeg ik geen garantie dat was van de drijfstanglagers die gerepareerd waren omdat hij zei dat het geluid terug zou kunnen komen na een half jaar misschien maar als het goed was zou ik er zo jaren mee door kunnen rijden, de chef-werkplaats vertelde mij als het zijn auto was geweest dat hij ook de krukas deed polijsten en de drijfstanglagers zou vervangen en geen nieuwe krukas erin zou zetten.
Dus dit heb ik ook laten doen, en ik heb 3 maanden garantie op het draaiende gedeelte.
Heb hem gekocht op 3 mei, dus die garantie is nu om.
Ze kwamen trouwens met het excuus nadat hij dus na 2 dagen weer kapot ging, dat ze er alles aan gedaan hebben om de auto te maken, en dat ze me vertelt hebben dat dit een noodoplossing was om de auto te maken, dus dat nu een drijfstang overbreekt tsja dat kan gebeuren.
Laatst gewijzigd door chemieman op wo okt 11, 2006 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1772
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:28

GEEN GARANTIE :? op de bon,das niet handig,dekt ie zich aardig mee in denk ik,maar een geluid van drijfstanglagers komt niet terug,als reparatie deugelijk uitgevoerd is!! dat is zeker, vraag maar aan een revisie bedrijf.alleen tekort olie kan wel een blok slopen,mar oliedruk moet dn gaan branden,trouwens niet toevallig een niveau schakelaar??voor oliepeil??dan mag je nl. verwachten bij BOVAG bedrijf dat deze functioneert voor die prijs!![/b]
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

chemieman

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:31

Ik heb wel 2 dagen na die reparatie constant oliepeil meldingen gekregen via de boordcomputer, echter toen was het blok vol met olie, heb hem een uur laten afkoelen en gepeild was helemaal vol, terwijl hij warm was was het oliepeil ook goed.
Dus vreemd dat die meldingen kwamen maar van "roger van de servicebalie" mocht ik ermee door rijden, en toen ging hij dus kapot.
Maar van te voren toen er daadwerkelijk te weinig olie in zat toen kreeg ik dus geen melding en toen is het wel kapot gegaan...
Echter alleen paar kleine krasjes op de krukas en ook de drijfstanglagers kapot dus het viel allemaal wel mee, en dan 2 dagen later moet je een heel nieuw blok erin... :roll:

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8827
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:32

Waarom ben je alsnog met die garage in zee gegaan na je eerste ervaringen, om zo'n ingrijpende en dure reparatie uit te voeren? (Geen beschuldiging, gewoon een vraag). Als een garage waar ik geen lekker gevoel bij heb met zo'n offerte (3.8k!!) aankomt, dan ga ik toch zeker een second opinion vragen.

maar gedane zaken...

Die 'geen garantie' clausule, in hoeverre is dat rechtsgeldig?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2992
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:33

Er is ook nog zoiets als consumentenbescherming, dat je mag verwachten dat een bepaald produkt een bepaalde tijd meegaat. Dit werkt natuurlijk niet...

Wanneer is het item "geen garantie" in beeld gekomen? Was dat bij het sluiten van de koopovereenkomst al geregeld, of duwden ze je dat bij de aflevering door de strot? Hier staat namelijk dat dat op de koopovereenkomst moet worden uitgesloten, niet op de factuur. Weet niet of je er wat aan hebt, maar het is zeker de moeite van het proberen waard. Heb je rechtsbijstand? Zet die eens aan het werk. Kan ook je "gewone" rechtsbijstand zijn (of die van je ouders als je nog thuis woont), hoeft niet per se die bij de autoverzekering te zijn.

Succes!
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1772
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:33

als binnen de eerste 3 mnd. de ellende begonnen is,is dit bindend.ook al ben je nu 5 mnd.verder
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
Landcruiser 4.0D 1983
scarb 5082

chemieman

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:34

Omdat normaal een ruilblok mij 4700 euro zou kosten, en bij hun aangezien ik dus eerst die reparatie van 500 euro heb gehad wilde ze het ruilblok erin zetten voor 3800 euro.
Dus dat scheelt wel een hoop.
Ik zou niet weten hoe dat zit met geen garantie erop, ik weet wel dat een bovag garage 3 maanden garantie moet geven op een reparatie, maar tsja 2 dagen !!!! als het dan alweer kapot is dat is toch ook niet lekker ze kunnen dan wel geen garantie geven dat het geluid niet meer terug gaat komen maar als hij na 2 dagen alweer kapot is :roll:

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:35

En chemieman: check pb-tje even...
It's not easy, being green (kermit)

chemieman

RE: GROTE problemen met garage

wo okt 11, 2006 00:39

Ik heb de auto gekocht en toen is afgesproken 3 maanden garantie op draaiende gedeelte.
Dit staat op de koopovereenkomst.
Dit is geen bovag garantie.
Ik zou wel nog naar de geschillen comissie kunnen ermee, nietwaar?
Ow nu snap ik het pas je bedoeld die geen garantie.
Pas toen ik de auto af kwam halen van hij is klaar, toen werd de factuur geprint en toen zag ik pas GEEN GARANTIE.
Dit is mij niet eerder vertelt, alleen dat deze reparatie niet onder de garantie valt omdat het mijn schuld is dat er te weinig olie in zat.
Maar de GEEN GARANTIE werd mij inderdaad door de strot geduwd op het moment van afhalen.
En op 21 juli is de ellende begonnen, toen heeft de auto ongeveer een week bij de garage gestaan en toen 2 dagen daarna was het hele motorblok dus kapot.
Dit was dus ook nog binnen de garantie aangezien de garantie loopt tot 3 augustus.

Terug naar “Algemene Technische vragen”