Pagina 1 van 6

75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: zo aug 20, 2006 11:44
door Gerrit 75 racer
Ik heb een Alfa 75, waarbij het lijkt alsof de toerenbegrenzer erin komt bij de 5000 rpm. Op dat moment houdt hij heel abrubt op. Heb BDP sensor, luchtmassameter, computer en ontstekingsmodules al uitgewisseld, zonder resultaat.

Iemand een idee?

Groeten,

Gerrit

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: zo aug 20, 2006 12:26
door RG
Dat had ik bij mijn 75 TS ook. Het was bij mij alleen als de olie heet was. Ik heb het nooit opgelost omdat ik de 75 verkocht heb, maar waarschijnlijk had de krukas te veel speling. Zolang de olie nog dik was gaf dit geen problemen, maar als de olie warmer en dus dunner werd ging het mis.
Als je geluk hebt ben je met een paar nieuwe krukaslagers dus klaar, maar als je krukas beschadigd is wordt het een grotere en duurdere klus... Heel misschien ben je er al vanaf met een olie die lekker dik blijft, dus een xW50 of (nog beter) xW60.

Ik zou dus eerst testen of de 75 er ook last van heeft als de olie nog dikker is. Natuurlijk niet bij een helemaal koude motor en zonder de motor zwaar te belasten, dus in de eerste of tweede versnelling en gaspedaal niet ver indrukken.

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: zo aug 20, 2006 16:09
door Het-Licht
Als ik dat zo hoor lijkt het wel of de motor in zijn noodloop draait, waardoor ie niet meer als 5000 toeren kan maken...

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: zo aug 20, 2006 22:58
door ravado
klopt je toerenteller wel?? misschien maaak je wel 6500 toeren maar geeft ie maar 5000 rpm aan, zodat de begrenzer ingrijpt???

Re: RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: ma aug 21, 2006 12:37
door Andretti Molletti
klopt je toerenteller wel?? misschien maaak je wel 6500 toeren maar geeft ie maar 5000 rpm aan, zodat de begrenzer ingrijpt???
Dit komt idd vaker voor!!!
daarnaast heb ik ook de ervaring dat de pluskaels op de pluspool slechtcontact maken en dit soort gein veroorzaken.
Gaat i niet harder dan 5000 rpm of valt i boven de 5000 rpm ineens uit????

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: za dec 29, 2007 17:43
door alfa147man
hallo iedereen.
Ik geef dit topic even een schopje omdat ik zojuist hetzelfde probleem heb vastgesteld bij mijn 75TS.
Hij lijkt prima in toeren te gaan, maar bij 5400rpm lijkt het of de begrenzer inkomt.
stationair geeft hij 900rpm aan, en dat lijkt me correct.
(Met gewone banden en 130km/u op de teller maakt hij 3400rpm, in 5e, en dat lijkt me ook normaal)

Hopelijk is het slechts een elektrisch mankement. Iemand een idee waar ik de fout zou kunnen vinden?

(LMM, carterdamp-potje, inlaat heb ik deze zomer nog proper gemaakt. beide bobijnen werken ook, dit werd onlangs in de garage nagezien)

alvast bedankt voor de info
Stefaan

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: za dec 29, 2007 18:53
door ravado
heb je de pluspool al goed nagekeken en vastgezet??

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: za dec 29, 2007 19:07
door giuliettaevo
BDP sensor is de belangrijkste sensor voor de ECU, aan de hand daarvan wordt toerental en dus ook begrenzer bepaald. als de sensor niet goed is of de afstand tot de tandkrans te groot is kan er ook een dergelijke storing plaatsvinden.

Doet hij het alleen met rijden of ook als je het gas in de vrij vol open houdt?

Re: RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: za dec 29, 2007 20:36
door Alessandro
(Met gewone banden en 130km/u op de teller maakt hij 3400rpm, in 5e, en dat lijkt me ook normaal)
Ik denk het niet.............
als mijn geheugen me niet in de steek laat, zou je bij 120 al 3400 rpm of iets meer draaien........lijkt me net dat verschil te kunnen maken.

(heb de gegevens niet bij de hand, wie wel?)

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: za dec 29, 2007 23:55
door alfa147man
ik heb de wagen binnengezet in de garage, ik zal die accupolen als eerste controleren als ik tijd heb (werken, feesten,....)
Wat die snelheid in 5e betreft in verhouding tot dat toerental: ik zal dat nog eens een 2e keer nazien.
Laat ons zeggen dat het toerental bij 130km/h 'min of meer' klopt, en dat er geen sprake is van 1000tr/min verschil. Als die 5400rpm er effectief 6400 zijn, dan is de afwijking slechts in de hogere toeren vast te stellen.

max 5400rpm haal ik zowel al rijdend als in neutraal.

Ik hou jullie op de hoogte. Bedankt voor de info.

grt
Stefaan

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: zo dec 30, 2007 20:49
door alfa147man
zojuist nog wat nagekeken.

Accupolen zaten goed vast, maar ik heb ze allebei nog eens opgkuist en weer goed vast gezet.
een beter resultaat heb ik niet.
In 2e haal ik ong. 85 op de teller en dan heb ik iets meer dan 5000rpm en komt de begrenzer in. ik dacht dat ik in 2e toch 100km/u moet kunnen halen?

In 5e maak ik bij 120km/u 3400rpm, dus dat was zoals Alessandro aangaf. Bij 160km/u zat ik rond de 4500rpm, maar dat was met één oog gelezen, het rempunt kwam heel dichtbij :-)

De toerenteller lijkt dus wel correct te zijn, alleen wil/kan/mag de motor niet doorhalen.
Nog iemand tips?

mvg
Stefaan

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: zo dec 30, 2007 20:53
door giuliettaevo
BDP sensor wisselen....

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: ma dec 31, 2007 06:33
door alfa147man
ik zal eens kijken op mijn reserveblok of er nog eentje op zit.
Anders ineens een nieuwe.
Zijn ze duur? Is het een universeel model dat vrij makkelijk verkrijgbaar is? Moet je die afstellen (afstand tussen de krans)?
mvg


Stefaan

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: ma dec 31, 2007 10:25
door bralfa
Hoeft niet afgesteld te worden. Zit met 2 pasbusjes op je blok.

Kijk ook eens of je axiaal lagers niet uitgelopen zijn.
Er zijn hier mensen die met een pisboog om deze oorzaak van dit symptoom heen lopen maar wat ik toch al een paar keer meegemaakt heb.

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

Geplaatst: ma dec 31, 2007 12:47
door DJ
Ik heb nu 4 8V TS blokken zelf gehad en bij alle 4 was de bekabeling pal achter de BDP sensor beschadigd. Motoren liepen (nog) wel normaal maar heb ze nooit echt op toeren gejaagd voor ze te hebben nagezien. Aangezien het de belangrijkste sensor van je motronic is heb ik ze bij de auto's die ik zelf langer mee reed preventief v/v. Kosten E90 p/s origineel bosch.
Ding hangt ook laag dus bij vocht en vuil.
Als je nieuwe monteerd plaats dan direct achter sensor een gerubberd leidningbeugeltje (kan je vast zetten aan boutjes van de sensor montage beugel) Word de draad van de sensor minder belast.

Mzzl,
DJ