hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 635
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Inlopen nieuwe motoren bij vollast?

di dec 28, 2004 23:52

Weet niet of deze al eerder op het forum gepasseerd is, maar zeer interessant voor de techneuten. Graag uw mening? Zin of onzin.

http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: Inlopen nieuwe motoren bij vollast?

wo dec 29, 2004 01:12

Ik heb een poging gewaagd dat lange artikel te lezen zo laat op de avond, maar na deze alinea ben ik gestopt.
Nowadays, the piston ring seal is really what the break in process is all about. Contrary to popular belief, piston rings don't seal the combustion pressure by spring tension. Ring tension is necessary only to "scrape" the oil to prevent it from entering the combustion chamber.

If you think about it, the ring exerts maybe 5-10 lbs of spring tension against the cylinder wall ...
How can such a small amount of spring tension seal against thousands of
PSI (Pounds Per Square Inch) of combustion pressure ??
Of course it can't.
Erg kortzichtig. Hoe kan je de veerkracht van de zuigerveer zo 1 op 1 vergelijken met de verbrandingsdruk? Deze twee werken in verschillende richtingen, haaks op elkaar. Daarnaast, de enige zuigerveer die bedoelt is om de olie onderin te houden is de olieschraapveer, niet de werkelijke zuigerveren.

Ik ga morgen een poging wagen het hele artikel te lezen, maar alleen al door deze alinea geloof ik weinig meer van wat er verder wordt geschreven.

Wel is het zo dat bij veel fabrieken niet ingelopen motoren in de fabriek onder vollast worden getest. Dit is mogelijk doordat de toleranties van hedendaagse productieprocessen vele malen kleiner zijn dan 10 jaar geleden.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Andretti Molletti

wo dec 29, 2004 02:13

Je moet er zo min mogelijk olie in doe ent liefst vd Gamma oid...
dan starten en meteen vol op t gas!!
Moet je eens kijken hoe je veertjes inlopen!!!
wel optijd weer vant gas!
Anders lopen je veerstjes in en je schaaltjes uit!


Trouwens de gasdruk zorgt wel voor aanlegdruk van de zuigerveer tegen de wand hoor!

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

wo dec 29, 2004 02:43

Trouwens de gasdruk zorgt wel voor aanlegdruk van de zuigerveer tegen de wand hoor!
Heb je mij horen zeggen van niet? Volgens mij zei ik dat ze niet 1 op 1 te vergelijken zijn?
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Terug naar “Algemene Technische vragen”