iceking

Geen verhoogd stationair toerental bij starten 146 1.9TD

vr feb 04, 2005 14:49

Mijn vriendin heeft een 146 1.9TD uit 1996.
Nu loopt de motor tijdens starten net tegen afslaan en wordt beter naarmater de motor op temperatuur komt.
Volgens mij moet er toch een regeling op zitten die bij een koude motor het stationair toerental verhoogd, zodat deze niet afslaat?
Is dit een electrische of mechanische regeling en hoe kan is deze testen?


Gr Ernst

Jorix

RE: Geen verhoogd stationair toerental bij starten 146 1.9TD

vr feb 04, 2005 17:35

Nou ja, als ie mooi rustig loopt dan lijkt me dat geen reden tot paniek. Pas als je het gevoel heeft dat ie gaat hikken en echt bijna afslaat, dan pas zou ik me zorgen maken.

Greetz,
Jorix

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

RE: Geen verhoogd stationair toerental bij starten 146 1.9TD

vr feb 04, 2005 17:55

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft een diesel toch niet een verhoogd toerental bij koude motor.....

Zijn de gloeibougies wel goed. Als die niet goed zijn dan start ie niet lekker en loopt na het starten een poosje onrustig.
164 Super 3.0 V6

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Geen verhoogd stationair toerental bij starten 146 1.9TD

vr feb 04, 2005 20:16

Heb wel eens aan zo'n frans dieselblok gesleuteld (ook met lijnpomp, net als de 146 td), en die had een soort wax-element tegen het thermostaathuis zitten. Hieruit kwam een kabeltje wat bevestigd was aan een verrijking/ vervroegings hendel op de dieselpomp. Als de motor koud is wordt de kabel aangetrokken met als gevolg een hoger stationair toerental. Ik weet niet of de Alfa ook zo'n regeling heeft, lijkt me van wel.

Het zou ook nog aan een slechte voorgloei-installatie kunnen liggen, waardoor hij misschien na een koude start niet direct op 4 cilinders loopt?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

iceking

RE: Geen verhoogd stationair toerental bij starten 146 1.9TD

di feb 08, 2005 14:56

Hij start wel slecht; pruttelt eerste 5 seconden en een rookwolk van onverbrande diesel.
Dus ik zal de pluggen maar een op de ohmmeter hangen en de timing van de pomp controleren....
En dan gelijk maar eens kijken of er zo'n verrijking mechanisme op zit.....

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Geen verhoogd stationair toerental bij starten 146 1.9TD

di feb 08, 2005 17:14

Deze diesels lopen stationair niet verhoogd! #-o Vrijwel zeker je gloeispiraaltjes vervangen, deze motoren starten normaal echt in één tel!!!!!!! :blue_shocked: Zonder horten of stoten en walmen. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
giulialex
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: di feb 08, 2005 21:30
Locatie: Rotterdam

RE: Geen verhoogd stationair toerental bij starten 146 1.9TD

di feb 08, 2005 22:18

Heb een Lancia 1.9td maar is hetzelfde blok. Zit inderdaad een mechanisme op het thermostaathuis met kabel naar de inspuitpomp en als je daaraaan trekt dan verhoogt het toerental. Is bij mij echter niet meer werkende. Na het voorgloeien start ie onmiddelijklmaar loopt ie de eerste 100m rijden rond de 600tpm en daarna pas 900tpm. Op Lancia forum is dit als bekende kwaal bekend.... :wink:

iceking

Re: RE: Geen verhoogd stationair toerental bij starten 146 1

wo feb 09, 2005 00:06

Heb een Lancia 1.9td maar is hetzelfde blok. Zit inderdaad een mechanisme op het thermostaathuis met kabel naar de inspuitpomp en als je daaraaan trekt dan verhoogt het toerental. Is bij mij echter niet meer werkende. Na het voorgloeien start ie onmiddelijklmaar loopt ie de eerste 100m rijden rond de 600tpm en daarna pas 900tpm. Op Lancia forum is dit als bekende kwaal bekend.... :wink:
Dus dan loopt er een apart kabeltje langs de verstuivers/gloeispiralen naar het thermostaat huis? Ik zie daar alleen maar electrische sensors op het thermostaathuis zitten; niks mechanisch te zien. Misschien een nieuw uitvoering?
Begintn nu toch interessant te worden met die tegenstrijdige berichten :wink:

Weet iemand of er een timing streep zit op het vliegwiel? Zodat ik kan controleren of de inspuitpomp en krukas op de goede timing staan.
Daar ga ik in het weekend even beter naar kijken.

Gebruikersavatar
giulialex
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: di feb 08, 2005 21:30
Locatie: Rotterdam

RE: Geen verhoogd stationair toerental bij starten 146 1.9TD

wo feb 09, 2005 09:59

Inderdaad, zou gewoon kabeltje moeten zijn zoals die ook op de remmen van een fiets zitten... :roll:

Terug naar “Algemene Technische vragen”