Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Toerental blijft hangen bij ontkoppelen 33 1.7 16V

vr feb 04, 2005 08:05

Op het moment van ontkoppellen (en tegelijk gas los laten natuurlijk) om de volgende versnelling te kiezen hoort het toerental meteen terug te zakken. Echter bij mijn 33 blijft het toerental sinds een paar dagen weleens "hangen" op het aantal toeren voor schakelen. Waar kan dit aan liggen?

Eerst dacht ik dat de gaskabel of het gaspedaal ergens blijft hangen, maar dan verwacht ik eigenlijk een stijging van het toerental bij ontkoppelen omdat de motor niet meer hoeft aan te drijven en dus geen tegendruk meer heeft.... iemand verder nog suggesties?

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Toerental blijft hangen bij ontkoppelen 33 1.7 16V

vr feb 04, 2005 08:43

kan meerdere oorzaken hebben. bij mijn v6 bleef de kabel al eens hangen, moest de stationairregelaar gezuiverd worden, zat de stekker op de temp.sensor los, trok de motor valse lucht door scheurtjes in de slang achter de luchthoevellheidsmeter, een pin van de stekker op de afm werd weggeduwd.

nu heb ik ( helaas ! ) geen ervaring met 33's, maar hopelijk kun je de oorzaak vinden in een van bovenstaande !

veel succes.

groeten
jos

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Toerental blijft hangen bij ontkoppelen 33 1.7 16V

vr feb 04, 2005 08:59

Hmm, alles even op een rijtje gezet:

1) Gaskabel blijft hangen
Dit kan ik snel controleren door onder de motorkap te kijken terwijl iemand anders gas geeft en los laat. Maar lijkt me niet dat dit het is.

2) Stationair regelaar is vuil
Schoonmaken dan maar weer.

3) Stekker op temp sensor los
Verder loshalen, inspuiten met contactspray en vastklikken moet dit weekend wel lukken.

4) Valse lucht door slang na LHM
Lijkt me sterk, is maar een kort stukje slang voordat mijn inlaatspruitstuk begint, dat stukje ziet er goed uit. Ik kan nog een keer ff checken of de slangklemmen goed afsluiten.

5) Stekker van AFM niet meer helemaal jofel
Stekker loshalen, pootjes nakijken, inspuiten met contactspray en vastklikken.

Als ik er geld op moest inzetten zou ik zeggen: 2) Stationair stelmotor is vuil. Ook omdat de motor nog steeds wel eens "gallopeert" na een stuk redelijk veel toeren gemaakt te hebben. Maar die stelmotor heb ik al eens vaker schoongemaakt wat weinig tot geen effect had.

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: Toerental blijft hangen bij ontkoppelen 33 1.7 16V

vr feb 04, 2005 17:36

Gasklepschakelaar? of valse lucht, kapot koolstoffilter of zo.

AG

Gebruikersavatar
matra sports
Guru
Guru
Berichten: 1534
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:19

RE: Toerental blijft hangen bij ontkoppelen 33 1.7 16V

vr feb 04, 2005 19:49

Dat kan ook nog AG.
Op het oude forum is er best veel te vinden over dit onderwerp ook !

Dat galopperen heb ik dus ook gehad en dat lag toen bij de temp.sensor. Het deed zich min of meer willekeurig voor. De stekker zat er niet goed aan.

Terug naar “Algemene Technische vragen”