De ATH cd van Kluwer zeg weer wat anders.....
Alfa Romeo 33, 1991-1994 2. Benzinemotoren 2.2.3 Cilinderkoppakking(en) vervangen (8V)
Let op! Alfa beveelt het vervangen van de cilinderkoppakking(en) bij uitgebouwde motor aan. Als de cilinderkop daarentegen bij ingebouwde motor wordt uit- en ingebouwd, gebruik dan speciaal gereedschap (verlengstuk voor momentsleutel Alfa A.5.0198 verkrijgbaar in twee lengtes; 300 of 400 mm) om de cilinderkopbouten vast te zetten. Olie in beide gevallen de cilinderkopbouten in met motorolie.
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Cilinderkopbouten (bij uitgebouwde motor):
fase 1 30 (3,0)
fase 2 60 (6,0)
fase 3 81-87 (8,1-8,7)
fase 4 motor inbouwen, laten warmdraaien en weer afkoelen
fase 5 cilinderkopbouten losdraaien en inoliën
fase 6 81-87 (8,1-8,7)
Cilinderkopbouten (bij ingebouwde motor en 300 mm-momentsleutel):
fase 1 met 300 mm-momentsleutel 57-62 (5,7-6,2)
fase 2 motor warmdraaien en weer laten afkoelen
fase 3 cilinderkopbouten losdraaien en inoliën
fase 4 met 300 mm-momentsleutel 57-62 (5,7-6,2)
Cilinderkopbouten (bij ingebouwde motor en 400 mm-momentsleutel):
fase 1 met 400 mm-momentsleutel 62-67 (6,2-6,7)
fase 2 motor warmdraaien en weer laten afkoelen
fase 3 cilinderkopbouten losdraaien en inoliën
fase 4 met 400 mm-momentsleutel 62-67 (6,2-6,7)
Speciaal gereedschap
Momentsleutel bij ingebouwde motor Alfa A.5.0198; lengte 300 of 400 mm
Hier heb ik het meeste vertrouwen in........
Wat KLUWER bij jou beweert Michel, het
UIT-draaien van de kopbouten, kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn...
Maarja, dat is de Belgische versie zeker...
Waar ik geen hout van snap is dat de kopbouten
minder vast hoeven bij een
ingebouwd blok
