alfa147man
Full Member
Full Member

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

di feb 12, 2008 00:08

De injectoren zijn er nog niet uit geweest maar ze hebben wel al een zuiveringskuur gehad door een aditief bij de benzine te doen.
Misschien nog eens een paar keer herhalen.
Ik heb nog wel een rails met injectoren liggen. Ik kan die misschien eens ultrasoon laten reinigen en die eens monteren.
Als injectoren bij hoge toeren beginnen door te laten zou dat ook voor zulke schokken kunnen zorgen? Maar dat zou zich dan altijd moeten voordoen, en niet enkel bij warme motor....

Vandaag eens bij een 'sloopblok' de axiaal lagers bekeken. Die onderste 2 'maantjes' haal je er nog vrij gemakkelijk uit. Die bovenste zijn precies niet te verwijderen zonder gans de krukas uit te bouwen.
Dan zou de motor eruit moeten en kun je ineens een ganse revisie overwegen.
Vrij lastig dilemma. Tenzij een iets dikkere olie voor beterschap zorgt natuurlijk.
'k zal er nog eens een nachtje over moeten slapen :?
bedankt om even mee te denken bij dit probleem
** 147TS, 75TS **

A-Repair
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

di feb 12, 2008 11:12

Mensen, 100 % zeker te weten dat het hier gaat om versleten krukasHOOFDlagers. Als je motorolietemp. zo rond de 90 a 100 graden komt komt het probleem van de "toerenbegrezer" erin. Diverse Ts en gehad met dit probleem. Zelfs op de rollenbank met een scoop op het BDP signaal kwam het er niet uit. De krukas beweegt zoveel dat het BDP signal verstoord wordt, zonder dat dit meetbaar is. Raar maar waar. Soms de theorie overboord gooien en logisch nadenken. Als elect. alles klopt blijft er een mechanische storing over. Om dit te controleren haal je het carter er onderuit en maak je een paar hoofdlagerkappen los. De achterste lukt niet met ingebouwde motor, de balk van het stuurhuis zit in de weg. Als je de lagerschalen bekijkt zul je brons zien. Meet nu maar eens de dikte van de schaal op en vergelijk dat met een nieuwe, je staat er versteld van wat er weg is. Axiaallagers slijten bijna niets, of je moet een aandrijfas hebben die erg onder spanning staat door een schade uit het verleden, die duwt je kruk dan naar voren. Om je probleem goed te verhelpen moet je de motor eruit halen en de hoofd lagers vernieuwen, wel alles goed opmeten. Om de motor te "redden" kun je onderdoor de bereikbare hoofdlagers vernieuwen, ook de bovenste. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

alfa147man
Full Member
Full Member

wo feb 13, 2008 05:10

Ok, bedankt voor de uiteenzetting van het probleem. Dat bepaart me een test op de rollenbank.
Hoofdlagers dus. Klinkt als een klus die ik zal moeten uitbesteden. Kans ineens axiaal speling uitgemeten (en aangepakt) worden door kenners.
'k Zal ze af en toe nog wel es van stal halen. ze nu ineens opsluiten tot de motor eruit gaat is ook zonde :?
Alleen die trip naar Italie die op het verlanglijstje staat doe ik beter met een andere wagen.
** 147TS, 75TS **

brembopaul

Re: RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

wo feb 27, 2008 21:59

Mensen, 100 % zeker te weten dat het hier gaat om versleten krukasHOOFDlagers. Als je motorolietemp. zo rond de 90 a 100 graden komt komt het probleem van de "toerenbegrezer" erin. Diverse Ts en gehad met dit probleem. Zelfs op de rollenbank met een scoop op het BDP signaal kwam het er niet uit. De krukas beweegt zoveel dat het BDP signal verstoord wordt, zonder dat dit meetbaar is. Raar maar waar. Soms de theorie overboord gooien en logisch nadenken. Als elect. alles klopt blijft er een mechanische storing over. Om dit te controleren haal je het carter er onderuit en maak je een paar hoofdlagerkappen los. De achterste lukt niet met ingebouwde motor, de balk van het stuurhuis zit in de weg. Als je de lagerschalen bekijkt zul je brons zien. Meet nu maar eens de dikte van de schaal op en vergelijk dat met een nieuwe, je staat er versteld van wat er weg is. Axiaallagers slijten bijna niets, of je moet een aandrijfas hebben die erg onder spanning staat door een schade uit het verleden, die duwt je kruk dan naar voren. Om je probleem goed te verhelpen moet je de motor eruit halen en de hoofd lagers vernieuwen, wel alles goed opmeten. Om de motor te "redden" kun je onderdoor de bereikbare hoofdlagers vernieuwen, ook de bovenste. Groeten, Arie
Meerdere reacties geven aan dat de krukaslagers de boosdoener zijn. Was je ook van het probleem af na het vervangen van de krukaslagers?
Dat de lagers versleten waren geloof ik gelijk. Van mijn TS waren 2 van de 4 drijfstanglagers ook versleten, de kraters zaten erin. De hoofdlagers zullen dan ook niet okselfris meer zijn. Ook ik heb het probleem van de "toerenbegrenzer". Maar ik kan me eerlijk gezegd toch niet zo goed voorstellen dat de krukas daardoor zo gaat dansen dat de BDP op tilt gaat. Hoeveel moet die krukas dan dansen? De toegestane spleetbreedte tussen BDP en tandkrans heeft nogal wat marge. Zou de krukas meer slingeren dan de tolerantie op spleetbreedte? Dan komen er denk ik heel rare geluiden onder de motorkap vandaan. Ik wil met dit alles absoluut niet zeggen dat je ongelijk hebt hoor, maar ik wil graag snappen wat er aan de hand is. De theorie overboord gooien lukt me niet erg :)

Wat surfwerk leverde trouwens op dat sommige BMW 4-cilinders E36 er ook last van hebben, evenals Opel Omega V6 van half jaren '90. Oplossingen heb ik nog niet gezien.

alfa147man
Full Member
Full Member

do feb 28, 2008 12:48

ciao brembopaul

Als ik 100% zeker was dat alles terug in orde was met nieuwe lagers te (laten) steken op de krukas+drijfstangen, dan was dat al gebeurd.
Opmerkelijk is dat het bdp-signaal geen vreemde signalen geeft bij hoge toeren. Blijkbaar is dat niet te meten met een scoop (zelf kunnen vaststellen in de garage) . Heel vreemd allemaal.

En is het een typisch TS probleem (75TS, 164TS, 155 TS 8V), of zijn er ook eigenaars van bvb 75 1.8IE die dit probleem gehad hebben?
Elk nord blok dat werkt met een bdp-sensor op de krukas zou er dan last van kunnen krijgen, als ze behoorijk wat kilometers gelopen hebben.

Ik test binnenkort misschien eens met een castrol 10W60 om na te gaan of dit enige beterschap met zich meebrengt. (zit nu 10W40 in en die is warm beetje dunner dan een 10W60. mogelijk heeft de dikkere olie zijn effect en vangt het een beetje van de speling op). Let wel, dit is een tijdelijke oplossing.
Na de zomer gaat de moteur eruit en steek ik een andere.
** 147TS, 75TS **

Andretti Molletti

do feb 28, 2008 14:10

Ongelovige (;) ): de wisselspanning vanaf de BDPsensor heeft een triggerpunt wat stijgt met de amplitude.
Doordat de grote lagerspeling voor een te grote variatie in amplitude zorgt kan de ondergrens van de triggerspanning spontaan even niet meer gehaald worden waardoor de BDPsensor tijdelijk niet meer gezien wordt door de elektronica.
Met de scoop is dit al enigsinds waar te nemen door de amplitudeverandering te bekijken per omwenteling bij een constant toerental. Daar de enige variabele de afstand BDPsensor-tandkrans is geeft dit dus de onrondheid tandkrans of speling van de krukas aan.

1) Arie heeft gelijk. 2)zodra Arie geen gelijk heeft treed punt 1 in werking :lol:

Oooit als ik zin en tijd heb zal ik het wel eens tekenen, voor degene zonder geduld: op de ODD of kom naar een cursus: Wegenwacht, kennis is pracht... :wink:

brembopaul

do feb 28, 2008 21:17

Guru Andretti :wink:,

je verhaal begrijp ik, SanderQV heeft mooie scope-plaatjes hiervan geplot. Hierin zie je een omhullende om het BDP signaal, als de wisselspanning onder de +-25V komt ziet de Motronic een nieuw fout BDP en begint het feest. Verder zie je netjes 1 volledige sinus (met nog een piekje erop) tussen 2 BDP pulsen, dat kan inderdaad een slingerende krukas zijn. Wat ik niet begrijp is dat zo'n kleine slingering (gokje: maximaal 1-2 tiende mm?) zoveel effect zou hebben. Dan zou de luchtspleet toch ook erg kritisch moeten zijn? :-k
Je zegt dat de enige variabele de afstand BDPsensor-tandkrans is. Dat klopt als de meetketen electrisch perfect in orde is. Maar vergeet slechte contacten niet die temperatuurgevoelig of trillinggevoelig zijn. Verder kan het BDP signaal nog verstoord worden door de hoge spanningen van het ontstekingssysteem. Slechte aarding van de mantel om de signaaldraad? Etc.
Ik ga eens rondrijden met een datalogger om te kijken of het signaal gemeten dicht bij de BDP sensor en bij de ingang ECU netjes op elkaar ligt. Dan weet ik in ieder geval of de kabelboom en stekkers OK zijn.
:idea: Als de krukas zuiver in 1 richting zou dansen kan je ook de BDP 90 graden op die beweging zetten en de tandkrans analoog verdraaien. Dan moet de BDP-sensor weer tevreden zijn :D
Wordt vervolgd!

Paul.

Andretti Molletti

do feb 28, 2008 21:28

Mooie is dat het een wisselspanningssignaal is en.... dat de afsluitweerstand vrij groot is. Een ohmse weerstand zoals slechte contacten heeft geen invloed op de wisselspanning. Capacitieve lasten daarentegen wel.
Je 90 graden idee is zo slecht nog niet... maarrrr zal wel andere problemen geven. :wink:
Als je kan dataloggen en je weet iets van elektronica, dan zou het slim zijn eens op de site van Mega Squirt te kijken en evt hun ingangsscahkeling na te bouwen vd inductieve sensor (VR) mogelijk kan je die gebruiken want daar kun je de hysteresis én de amplitude waarop getriggerd wordt instellen!!

Kijk hier eens: http://www.megamanual.com/router/crankwheelpulser.htm
en hier: http://www.megamanual.com/

en hierrrrrrrrrrrrrrrr: http://www.megamanual.com/ms2/vradjust.htm

8) 8)

Yes serieus technisch dit :driving:

alfa147man
Full Member
Full Member

do feb 28, 2008 22:47

Damn, 10jaar geleden was dit nog dagelijkse kost op school.
Jammer dat hier geen sprake meer is van parate kennis :oops:

kort samengevat: mits de nodige kennis van electronica is er misschien wel manier om die amplitude te 'temperen' met als gevolg dat het signaal geen storing meer veroorzaakt, of heb ik het mis?

Dat 90° verdraaien van de bdp-sensor is wel een cool idee, maar hoe krijg je die exact tot op de ° afgesteld, denk ik dan weer...

Neemt niet weg dat je er de krukas niet mee beschermt van eventuele schade tgv lagerslijtage.
M'n kennis op dit punt is vrij beperkt, neemt niet weg dat ik het interessant en leerrijk topic vind dat vrij veel gelezen wordt :-)
** 147TS, 75TS **

A-Repair
Full Member
Full Member

vr feb 29, 2008 11:31

Kijk, nou hebben we diepgang !!! De luchtspleet van de BDP/toerentalsensor is bij de Motronics niet zo gevoelig, ALS hij maar constant is. Daar zit de truuk, geloof het of niet, de kruk "slingert" als het ware door versleten hoofdlagers waardoor de luchtspleet te veel varieerd. We hebben het hier over" oude" motoren, met vaak een klap kilometers achter de rug, dan kun je wat verwachten. Zeker als je er mee op het circuit gaat trappen. Vergis je niet in de belastingen op een auto op het circuit. Doe je voordeel met de prakrtijkervaringen van anderen en bespaar geld/ergernis.
Ik las ook nog van iemand dat er drijfstanglagers gepit waren, dat is een ander probleem, een lager dat versleten is, is door de toplaag heen gesleten, je ziet dan het brons zitten. Om dit tijdelijk op te lossen kun je vanonderaf de hoofdlagers vernieuwen, ook de bovenste. Alleen de achterste kom je niet bij ivm de stuurhuisbalk. Om het definitief op te lossen moet de kruk nauwkeurig opgemeten worden en de grondboringen in het blok lijnboren/honen. Maar dat wordt een heel ander verhaal, vooral eurotechnisch ! Dikkere olie helpt niks. Versleten hoofdlagers geven bij een Alfa Lijnmotor geen bijgeluiden, bij een V6 wel, maar dat is weer een heel ander verhaal. Axiaalspeling mag 0,2 mm zijn, dat is te meten met ingebouwde motor, niet supernauwkeurig maar geeft een indicatie. De boterhammen zijn op, ik ga gauw verder, groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Andretti Molletti

vr feb 29, 2008 13:33

Elektronisch is er nog een oplossing en dat is een extra BDPsensor plaatsen op exact 180 graden en die twee koppelen..
Goedkoopste oplossing is echt een stukje elektronica bouwen wat dat triggerprobleem teniet doet.
Helaas is wat arie zegt nog waarder :lol: ... je kan dan doorrijden totdat je krakas in de aluminium lagers loopt en dat gaat niet lang goed :twisted:

Gerben
Member
Member

za mar 01, 2008 23:33

Of je wacht dat er een drijfstang uit stapt door de zijkant van de motor dan heb je tenminste een duidelijke storing :D
Gas is alles,remmen voor noodgevallen

GiuliaReis
Full Member
Full Member

za mar 01, 2008 23:53

Eindelijk weer eens een inhoudelijke discussie!
Thoughts of an idle mind

brembopaul

di mar 04, 2008 20:57

Vandaag maar eens in de boeken gedoken, wat blijkt: de spanning van dit type sensor is hoog op het moment dat de afstand tot de tandkrans groot is, en laag als de afstand klein is. Gaat wellicht tegen het "logisch gevoel" in. In de plots van SanderQV zie je dat het probleem van de te lage spanning optreedt vlak na het echte BDP. Als we "slingerende krukastherie" hierop loslaten betekent dat dus dat de krukas op dat moment naar beneden gedrukt wordt en dicht bij de sensor terecht komt. Klinkt logisch, vlak na BDP is de verbrandingsdruk het hoogste.
:idea: In ieder geval is het niet raar dat het dichterbij plaatsten van de sensor dit probleem niet oplost. Verder weg plaatsen is misschien wel een optie!
Hmm, moet zeggen dat zelfs ik in de slingerende krukas ga geloven =D>

Andretti Molletti

di mar 04, 2008 21:11

oeij... ik ga even eigenwijs zijn ;)
De afgegeven spanning is een product van het aantal windingen, snelheid en de luchtspleet (fluxverandering).
M.a.w. als je luchtspleet groter wordt, wordt je spanning echt lager!

De verklaring dat de eerste puls na de missende tanden (2 stuks) wat lager is, komt doordat de missende tanden ervoor zorgen dat de fluxverandering langer duurt en dus een hogere amplitude geeft. Je ziet op de missende tand een hele periode die ongeveer 30% sterker is in amplitude.
De missende tand zit ongeveer 10 tanden voor BDP dat is 60 krukasgraden. Op het moment van passeren missende tanden duurt het gemiddeld op vol vermogen nog 40 graden voordat de ontsteking komt en 60 graden voordat de verbrandingsdruk piekt..dan nog een fractie tijd om de krukas door te drukken... en je weet dan niet of het de 1ste of 4e cilinder is. De 4e zal minder effect hebben op de slingering vooraan...
Het dichterbij of verderaf plaatsen heeft dus geen invloed omdat het om het gemiddelde triggerpunt gaat, en het gemiddelde schuift op als je de afstand vd luchtspleet veranderd.. heeft geen effect op de variatie in amplitude.
(Had ik hier maar een whiteboard ;) )

Wel goed dat je het hele verhaal probeert te onderbouwen en doorgronden!!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”