DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: bokken motor bij 2000-2500 toeren

ma okt 31, 2016 18:54

Zoals al gepost heb ik dus vergelijkbaar mee gemaakt, heeft mij ook hoop gedoe gekost. :evil: Had het alleen verdrongen denk ik omdat het pas paar dagen terug weer te binnenschoot. :lol: .....Bokken en ook onverklaarbaar uitbvallen. Duw er nieuwe relais in. Is vermoedelijk de oorzaak. Als je ze alle 4 doet kost het je circa 25 euro of zo. Kan je dat ook weer afstrepen. Let op dat je de goede hebt. Voeding motronic is met rode streep op huis. (met blusdiode) Die kost 10 euro ofzo. De rest is gewoon 12V 30A relais dacht ik.

Weet je zeker dat accupolen goed vast in de accu zitten? Daar heb ik ook wel eens gedoe mee gehad.
Alleen duurde dat bij mij lang voor ik erachter kwam omdat die achterin de koffer zat, uit het zicht.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 31, 2016 18:55

Wip voor de grap deksetje van relais eens open.
Bij mij zag voedingrelais motronic er inwendig slecht uit, bruin uitgeslagen.

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 31, 2016 19:01

En alle pootjes van stekkers onder die relais liefst vernieuwen, anders goed uitspuiten met contactcleaner en beetje dichtknijpen zodat ze weer strak zitten. Als de relais makkelijk uit het blok komen is dat eigenlijk al fout.

Alweer 7 jaar geleden zelfde verschijnselen gehad met wat nu mijn racer is, toen trackday auto.
Alles gecontroleerd en in orde gebracht, uiteindelijk was oorzaak voedingrelais motronic.

Kort daarna kwamen zelfde verschijnselen terug. Bleek plus pool van accu niet goed vast in de accu te zitten. Dus niet ze aansluiting op de pluspool maar echt de pool zelf.

Gr
DJ

Dirk-33
Guru
Guru

ma okt 31, 2016 20:01

Oei ik trigger alfa PTSD volgens mij :mrgreen:

Bedankt voor de tip, ik kon dat hoofdrelais niet zo snel vinden, bleek dat de rode streep gewoon vervaagd was. Maar er was maar een relais in dat rijtje met een blusdiode, dus toch gevonden.
Zat wel ietjes bruine aanslag op de spoel, met een wit vlekje aan de binnenkant van het deksel. Ik zou het niet noemenswaardig noemen, maargoed. Zou dus de (of een van de) dader(s) kunnen zijn. Ik bestel een rijtje nieuwe relais en dan zien we dan wel weer

En super bedankt iedereen voor de tips tot dusver :thumbs:

Is ellendig zo'n elektrisch gedoe. Zeker als je (nog) niet thuis bent in de wondere wereld van de Alfa 75 elektronica.

Dirk-33
Guru
Guru

di nov 01, 2016 21:50

Rijtje relais komt donderdag binnen.

Vandaag nog even naar de bobines gekeken, ik wil eerst het een en ander uitsluiten voordat ik daar spul voor koop (is ook niet gratis)

Symptoom is dus als ik de linker stekker lostrek, de motor heel slecht gaat lopen. In de rechter ontsteking zit dus iets fout.

Eerst maar eens de stekkers omgewisseld. Zelfde resultaat, linker stekker los, slechte loop. Dus stekkers zijn het niet.

Dan alles losgehaald en alleen de bobines omgewisseld, niet de stekkerstuurapparaatdingen.
Weer de linker stekker los, en de motor loopt weer slecht. Kortom, de bobines zelf doen het dus 'goed' genoeg. Misschien zijn ze niet meer helemaal fris (beetje corrosie aan de onderkant en vies) maar niet hét euvel.

Blijft over de enige constante: de zwarte bosch control units die vastgeklonken zitten aan de bevestigingsplaten.

Gekke is dat het onderdeelnummer niet echt duidelijk is. Op het ding zelf staat volgens mij 027 111 0004, maar kon het niet geweldig lezen.
Op de bobine staat onderaan 0221600054, maar een zoekopdracht levert niet de bobine op maar die control unit.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di nov 01, 2016 22:52

Klopt 75TS bobines zijn duur. En domweg vervangen zonder goed diagnose stellen is idd niet slim.
Destijds alternatieve gekocht, ook van bosch en geschikt voor 75TS maar van andere auto. Was goedkoper.

Die blokjes bij de bobine heb ik nog wel gebruikt, denk dat die nieuw ook duur zijn,
Kan je evt eerst gebruikt proberen,

Gr
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di nov 01, 2016 23:22

Als probleem overigens volledig in ene bobineblokje zou zitten had motor niet volledig uitgevallen.
Dat is dan weer handig met dubbele ontsteking.
Die storing moet in iets zitten wat beide ontstekingen gemeenschappelijk hebben.
Bijvoorbeeld relais.
Neemt niet weg dat motor op beide ontstekingen alleen goed moet kunnen lopen.

Gr DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do nov 03, 2016 09:56

BDP sensor is trouwens ook een goede om even naar te kijken. Kan ook voor volledige uitval zorgen.
Draad direct achter de sensor is eigenlijk altijd in slechte staat omdat draad origineel niet goed gebeugeld zit.
Ik zet er zelf standaard een z'on leidingbeugeltje waar standaard al rubber omheen zit bij. Vastzetten op een van de boutjes van beugel van BDP sensor. Wel met wat ringetjes eronder zodat draad netjes in lijn zit met de sensor. Hadden ze in de fabriek gelijk moeten doen.
En even stekker bekijken, rubberhoesjes naar achter vouwen.
Helaas zijn originele bosch BDP sensoren voor 75TS nog duurder geworden dan ze al waren.
Dus even voor de grap vervangen doe je niet.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”