Alfa166GTA

Re: RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

vr jul 01, 2011 11:11

" Oh dear its taking that corner as a shopping trolley full of rocks...."
Vindt het wel frappant... Je bent fan van de 164... maar kraakt de 166 helemaal af...
Was dit niet vrijwel hetzelfde onderstel?!?

Dus kunnen we dan een 164 ook een "shopping kart full of rocks" noemen? Is dat dan ook een dwijl?

Volgens mij begon deze topic over "het inbouwen van een "Kompressor op een GTA"
Niet over hoe hij in de bocht ligt. Enne "Wake up call" dat is aan te passen en te verbeteren...

Wat is nu echt het probleem... Jaloezie?

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 11:14

(...)
Laatst gewijzigd door Alfa166GTA op vr jul 01, 2011 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 11:19

Ik heb de hele topic gelezen hoor.

Een opgeboorde savali 3,5 savali motor heeft zonder verdere aanpassingen ca 270 pk.

En geloof het of niet, motorvermogen is vrij lineair gekoppeld aan de cylinderinhoud als je de overige zaken gelijk houdt (compressie, nokkenasprofiel, etc.).

Natuurlijk kun je naar 300 pk komen met een getunede alfa v6, er staat er zelfs eentje bij SVL in een GTV6.
Dat vermogen komt echter zeer waarschijnlijk uit de nokkenassen die ze daarin gezet hebben. Met een scherper nokkenasprofiel kun je veel extra vermogen halen, 300pk uit een 3.0 liter zou zelfs mogelijk zijn, voor straatgebruik is het dan wel een onbruikbaar ding geworden met weinig koppel onderin en rottige stationairloop.

Daarom zie je dat soort blokken eigenlijk niet in straatauto's. De 'standaard' 3.5 liter savali motor (die ontstaat door boring te vergroten naar 101 mm) is juist een leuk blok voor de 156 en 166 omdat hij onderin meer koppel heeft, wat schakellui rijden nog beter mogelijk maakt.
Het is dan ook niet zo'n hele spectaculaire upgrade, ik heb de zwarte 166 die bij SvL staat nog een middagje gereden, en die auto rijdt net even iets gemakkelijker als een standaard 3.0, maar ook niet veel meer dan dat.

Wat me wel opviel is dat er al een trilling zat in de aandrijflijn als je veel gas gaf en de versnellingsbak meer geluid maakte dan normaal. De aandrijflijn zit wat dat betreft al aardig richting het maximale wat het spul aankan.

Wie je daar ook meer over kan vertellen is Stephan Lenior van Squadra tuning. Hij heeft een Spider 2.8 V6 turbo gebouwd met 330 pk en 420nm koppel. In die auto zit dezelfde variant van versnellingsbak en aandrijving als jouw 166. Vraag hem maar eens naar de levensduur van versnellingsbakken en aandrijfassen.
Qua stuurgedrag zoek je met de Q2 ook de grenzen op, dan kun je bij Squadra nalezen en ook horen in het youtube filmpje van topgear:
"Without applying power it just goes straight on, and with power it wrenches your arms of...."

Maar goed, ik zou het heel mooi vinden als je het project doorzet hoor, je hebt dan een unieke auto, alleen niet zo'n hele betrouwbare denk ik.
Dubbele frictieplaat en semi-race vliegwiel??? Alias Sportkoppeling?
Versnellingsbak GTA?
Aandrijfassen verstevigen?

Alles is mogelijk... snap het probleem niet helemaal. Het wordt geen 1000PK
Je praat over een toename van ongeveer 50% van het originele vermogen. En dat is dan incl. de kompressor.

En volgens mij is de 3.2 V6 een van de betrouwbaarste alfa motoren... JUIST alsmede vanwege de Krukas met langere slag.
Maar daar kan ik me in vergissen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

vr jul 01, 2011 11:48

De 3.2 is niet het meest betrouwbare alfablok. Ik denk dat die eer nog steeds bij de 8V TS uit de 2e fase 164 hoort.

Savali brochure-PKs zijn over het algemeen wat minder sterk dan echte paardekrachten. De 155 3.1 savali zou ook 218pk moeten hebben, maar op de foto mis ik toch de dissel waar de 30 missende paarden mee aan de auto vast moeten zitten.

De aandrijflijn van de 166 is prima, zolang je er niet meer dan 300 Nm op zet. Met een Compressor ga je daar ver overheen en zullen de tandwielen, baklagers en homokineten je regelmatig om de oren komen.

De prijs van Autodelta is concurrerend te noemen, net als die van Novitec. Voor dat geld bouw jij zelf geen rijdende auto, inclusief afstelling.

Hoe ga je het blok in je auto gehomologeerd krijgen? Techniek is een ding, maar het legaal op de weg krijgen is denk ik de uitdaging hier. Ik zou een budget van minimaal E4000 voor de ombouw en nog eens de helft daarvan voor keuringen bij het RDW reserveren. Je stopt dan 6000 euro in een 166 die in de bocht geen millimeter harder kan dan een 2.4 20V jtd en tot iets van 100 km/h ook niets sneller is. Geef mij die JTD dan maar, daar kan je ook nog normaal in rijden....

alfa164superwebmaster
Member
Member

vr jul 01, 2011 11:51

Niet over hoe hij in de bocht ligt. ......
Klopt, je eindigt in het gras naast de bocht :lol: 8)
Laatst gewijzigd door alfa164superwebmaster op vr jul 01, 2011 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.

alfa164superwebmaster
Member
Member

vr jul 01, 2011 11:55

De 155 3.1 savali zou ook 218pk moeten hebben, maar op de foto mis ik toch de dissel waar de 30 missende paarden mee aan de auto vast moeten zitten.
:lol: :lol:

Kijk, wij begrijpen elkaar :D

alfa164superwebmaster
Member
Member

vr jul 01, 2011 11:57

" Oh dear its taking that corner as a shopping trolley full of rocks...."
Vindt het wel frappant... Je bent fan van de 164... maar kraakt de 166 helemaal af...
Was dit niet vrijwel hetzelfde onderstel?!?

Dus kunnen we dan een 164 ook een "shopping kart full of rocks" noemen? Is dat dan ook een dwijl?

Niet over hoe hij in de bocht ligt. Enne "Wake up call" dat is aan te passen en te verbeteren...

Wat is nu echt het probleem... Jaloezie?
Begrijp me svp niet verkeerd, ik vind de 166 een geweldige auto, qua onderstel zelfs beter dan de 164.
Het voorwielaangedreven platform van Alfa is m.i. gewoonweg niet geschikt voor de door jou beoogde vermogenstoename.
Daarnaast is de motor dat ook niet, tenzij je enorm veel gaat aanpassen (compressie verlagen, sterkere drijfstangen, andere motronic, etc. etc. etc.)

Ik heb zelf een 164 Q4 (met 4x4 systeem), en daar ga ik deze zomer de motor uithalen en weer opbouwen naar 3.2 gta specificaties (dus met andere krukas en zuigers).
Voor die auto heb ik ook alle opties de revue laten passeren om meer vermogen te krijgen, waaronder drukvulling of vergroting naar 3.7 liter.
Daarbij ben ik niet over 1 nacht ijs gegaan, en de eindconclusie was toch dat de 3.2 optie de beste en meest betrouwbare oplossing bleek.

Jaloers ben ik niet hoor, maak je geen zorgen, ik heb zelf een redelijke selectie van Alfa's, dat weten de meeste mensen hier wel.

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 01, 2011 12:02

Ik verheug me op de eerste foto's waar je de compressor aan het inbouwen bent :wink:
Ik lees dat je een doorzetter bent gezien het aantal berichten.

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Alfa Nord
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr jul 01, 2011 12:12

Jaloers op een fictieve auto, da`s lachen :lol: Overigens kan ik me niet voorstellen dat er ook maar 1 persoon op deze aardkloot jaloers zal zijn op een 166 in welke vorm dan ook.... (en ja meneer 166 GTA, ik bezit zelf ook een 166) Wanneer ga je bouwen zodat we snel het eindresultaat kunnen zien, ben erg benieuwd namelijk.
Zie dat je ook een echte liefhebber bent, want je denkt dat een 166 hetzelfde onderstel heeft als een 164? Niet dus, verschil als dag en nacht...

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jul 01, 2011 12:39

Savali-paarden zijn van een bijzonder ras. Mijn 3.5 12v Savali zou volgens Savali zelf 250 pk gehad moeten hebben in standaardtrim. Was het maar waar! Er is in principe niks aan die motor gebeurd behalve het met 17% vergroten van de cilinderinhoud, dus op zijn best levert dat 17% meer vermogen op bovenop de 192 standaardpaarden... Nu, met andere nokkenassen, uitlaat en chip, zou ik wel eens de 250 paarden in zicht kunnen hebben. Zoals Michel al terecht opmerkt, om van 240 naar 300 pk te komen zul je ook echt wel meer uit de kast moeten trekken dan een half litertje meer inhoud!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 01, 2011 12:58

Neem ik luikse wafels mee van de supermarkt zojuist, had ik cola en popcorn mee moeten nemen :evil:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 14:00

Neem ik luikse wafels mee van de supermarkt zojuist, had ik cola en popcorn mee moeten nemen :evil:

Groetjes,
Marc
Mijn borrelnoten zijn ook al op iniddels... zit aan aan de chips en koekjes...
ZOUTE chips welteverstaan om al die zouteloze opmerkingen aan te kunnen vullen...

Voor de liefhebbers,

Zodra de bouw is begonnen (na de zomervakantie) zal iik foto's posten op een nieuwe topic onder "projecten"

For the haters, EAT MY DUST. Waar een wil is is een weg en hij GAAT er komen.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

vr jul 01, 2011 14:07

For the haters, EAT MY DUST. Waar een wil is is een weg en hij GAAT er komen.
Ik heb het hele Topic doorgelezen en kom geen jaloerse opmerkingen tegen van haters.
Wat is wel lees zijn kritische kanttekeningen. Iets waar ik heel blij mee zou zijn.

Alfa166GTA

vr jul 01, 2011 14:07

Ik verheug me op de eerste foto's waar je de compressor aan het inbouwen bent :wink:

Tjerry
We gaan eerst met de revisie beginnen.
Ik denk, een van de belangrijkste dingen voordat we aan het vermogen gaan werken.
Dan de bak en koppeling, dan het onderstel en als laatste pas de kompressor.
Dus we zijn nog wel even zoet.
Maar waar een wil is, is een weg.
Waar heb je btw je blok laten reviseren en wat heeft dat uiteindelijk gekost? Althans, dat was jij toch?

Gr. Mark

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

vr jul 01, 2011 14:16

Tjerry
Waar heb je btw je blok laten reviseren en wat heeft dat uiteindelijk gekost? Althans, dat was jij toch?

Gr. Mark
Dat was ik ja. www.a-repair.nl

Het is nog niet klaar door druk race seizoen en evenementen en de onderhoudsbeurten van andere klanten.
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=54417

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV