Herbieyy
Member
Member

Re: RE: Q2 inbouw 145 JTD

za feb 05, 2011 16:12

Volgens mij nog niet voorbij gekomen, maar.......

Waarom een Q2 ofwel andere variant hiervan inbouwen in een 145 jtd?
Met mij toch al wel hele brute 105 pk krijg ik de binnenband niet aan het roken hoor,,,,,,,,, Ik zou eerst 200 pk willen hebben voordat ik aan een ander diff zou denken
De eerste auto van alfa waar hij mee uitkwam was een 1.9 JTD, dus ik snap niet waarom je je dat nog afvraagt. Juist een JTD geeft veel koppel over het hele toerenbereik en zal dus eerder slippende wielen hebben als het gas er op gaat. Dat het geen bruut racemonster is heeft daar verder niet zoveel mee te maken. Ook een straatauto wil je gewoon goed grip mee hebben en lekker mee kunnen sturen, zonder dat ie alle kanten op gaat.
Jajaja................ Ik rijd zelf precies de zelfde auto+motor, dus het lijkt me niet nodig om mij hier de les te gaan lezen.
Koppel en toerenbereik allemaal leuk, feit wil gewoon dat het een vlotte auto is en niet meer, deze heeft mijn inziens dan ook geen aangepast diff nodig. De auto waarmee het diff uitgekomen is zal dan ook vast geen 105 pk 8v zijn.
Met een 8v Jtd van 105 pk krijg ik de binnenband niet aan het roken, dusja.... :wink: En ja, je mag het gerust eens komen proberen :roll: Ook heb nog nooit problemen gehad met lekker sturen met de jtd :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Q2 inbouw 145 JTD

za feb 05, 2011 19:18

De originele 2006 JTD-M 16V had zo'n 150 pk, weliswaar meer, dan de 103 ofzo die de eerste JTD in de 145 heeft, maar ook nog niet iets waar je direct een sper in wilt doen. De JTD in de 145 heeft 255 Nm en die JTD-M heeft er 305. Dat is waar het eigenlijk om gaat en dan kom je ineens een stuk dichter bij het getalletje waar Alfa het nuttig vond om het er wel in te zetten.

Als jij het niet nodig vindt doe je het toch lekker niet? Iedereen moet het voor zichzelf weten. Als ik de centjes had om z'n diff in m'n dagelijks vervoer te zetten, zat het er bij wijze van spreken morgen in. Mijn dagelijks vervoer is een 146 1.4 16V twinspark met net zoveel pktjes en een boel minder koppel. Het lukt mij helaas prima om daarmee de bandjes aan het slippen te krijgen, zowel rechtdoor als in de bochten, dus zelfs met zo'n autootje kan het al een groot voordeel opleveren.

Herbieyy
Member
Member

za feb 05, 2011 19:41

Nou ik vind het toch een behoorlijk verschil tussen die 2 motoren:roll:........

Het waarom wel/niet heb je volledig gelijk in, ik vroeg het me alleen af.

Als jij wielspin in je 1.4 hebt rechtuit dan vraag ik me toch af wat voor rijstijl je hanteerd? petje op?

Bullettooth
Full Member
Full Member

Re: RE: Q2 inbouw 145 JTD

di feb 08, 2011 12:42

Ja, die ken ik. Het lijkt hier alleen zo over te komen dat je ff een diffje haalt en die er zo in plopt, het goed uitklokken van de voorspanning van de diff lagers en het pion en kroonwiel is wel een heel belangrijke stap in dit proces. Daar hoor ik verder niets over.
Voordat iemand een diff koopt en denkt; bakje open, diff wisselen, bak dicht en klaar, ik ben bang dat dat niet lang goed gaat.
Er komt wel wat speciaal gereedschap en kennis bij kijken om het goed te doen. (of een hoop geluk :lol: )
Speciaal gereedschap zoals een goede schuifmaat? :?

Diff moet 0.04 mm voorspanning hebben. Totale speling opmeten (ja dat moet ff nauwkeurig idd) en daar 0.04 bij optellen , deze maat aan shims erbij en t hele spul erin en op moment zetten.
Heb je m te los dan jankt ie tijdens rijden schijnbaar en zit er teveel tussen jankt ie ook...moeilijk, mwoch ik zal wel heel veel geluk gehad hebben.. :wink:

Grtz,fRank
#-o 0.04....... Nope.

0.12
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 08, 2011 13:26

Kan ook, weet t niet 100% meer. Is dik 2 jaar terug. Gelukkig weten jullie t wel exact dus das mooi...

Zover ik weet rijdt mijn ex 156 nog steeds probleemloos met dit diff rond dus zo heeeel erg vaut zal t wel niet geweest zijn... :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Terug naar “Algemene Technische vragen”