Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1293
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: (Z-limburg), 158 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: 75 verhogen

do jan 13, 2005 08:58

Dennis,

ik ben bang dat je er met 15" compomotives er niet bent. Ik heb met 16" borbet C ttoendertijd gepast. En de conclusie was dat dit net ging passen mits het plaklood niet op de verkeerde plek zit. DWZ heel erg krap!!!!

Saluti
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75TS & E36M3 Ringtool, AR Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Svedberg991

RE: 75 verhogen

do apr 16, 2009 07:10

Zou er met de stand van de wielen wat gebeuren tijdens het sturen, dan wel corrigeren in de bochten. Heb de man zelf niet gesproken, maar via via. Was iemand die mijn auto had zien staan in de sleutelplaats.











------------------------------
Für FreiSpielen

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1145
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: 75 verhogen

do apr 16, 2009 11:59

wederom 2005 :wink: :lol:
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: 75 verhogen

do apr 16, 2009 12:51

Ik zag dit topic komen bovendrijfen en dacht, hier weet ik iets van;

Bij het type wielophangingen wat alfa toepast heb je steeds te maken met een rolcenter wat dicht bij de zwaartepunt ligt, iets er onder.
Je kan dit bepalen door de lijnen van je draagarmen door te trekken, en in het midden van de auto waar ze elkaar raken ligt je rolcenter (bij dubbele draagarmen ligt het dan in ongeveer in het midden tussen de twee).
Op het moment dat jij de auto verlaagt, verandert de stand van de draagarmen en dus ook je rolcenter. Bij extreme verlaging zakt je rolcenter tot ver onder je zwaartepunt. Je zwaartepunt zakt ook wel iets maar niet zoveel als je rolcenter. En voor wie nog weet wat een moment is; je auto rolt om het rolcenter. De massa is te zien als geconcentreerd in het zwaartepunt. Massa in een bocht is een middelpuntvliegende kracht. Hoe groter de afstand is tussen je zwaartepunt en rolcenter hoe groter dat moment wat je auto laat rollen in de bocht. Nu compenseer je dat met je veren/schokdemper combinatie, maar bij extreme verlaging lukt je dat niet meer. Op een gegeven moment krijg je dus meer rol. Een stabilisatorstang kan je ook helpen, maar die kan er ook voor zorgen dat je de grip wegneemt bij het binnenste wiel in de bocht.

En daarbij is het verhaal van ongunstige wielstanden ook nog aan het meespelen. Het is dus net zo als met al het andere, teveel en te weinig zijn allebei niet goed. Het is uitzoeken waar je precies goed zit.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”