do apr 16, 2009 12:51
Ik zag dit topic komen bovendrijfen en dacht, hier weet ik iets van;
Bij het type wielophangingen wat alfa toepast heb je steeds te maken met een rolcenter wat dicht bij de zwaartepunt ligt, iets er onder.
Je kan dit bepalen door de lijnen van je draagarmen door te trekken, en in het midden van de auto waar ze elkaar raken ligt je rolcenter (bij dubbele draagarmen ligt het dan in ongeveer in het midden tussen de twee).
Op het moment dat jij de auto verlaagt, verandert de stand van de draagarmen en dus ook je rolcenter. Bij extreme verlaging zakt je rolcenter tot ver onder je zwaartepunt. Je zwaartepunt zakt ook wel iets maar niet zoveel als je rolcenter. En voor wie nog weet wat een moment is; je auto rolt om het rolcenter. De massa is te zien als geconcentreerd in het zwaartepunt. Massa in een bocht is een middelpuntvliegende kracht. Hoe groter de afstand is tussen je zwaartepunt en rolcenter hoe groter dat moment wat je auto laat rollen in de bocht. Nu compenseer je dat met je veren/schokdemper combinatie, maar bij extreme verlaging lukt je dat niet meer. Op een gegeven moment krijg je dus meer rol. Een stabilisatorstang kan je ook helpen, maar die kan er ook voor zorgen dat je de grip wegneemt bij het binnenste wiel in de bocht.
En daarbij is het verhaal van ongunstige wielstanden ook nog aan het meespelen. Het is dus net zo als met al het andere, teveel en te weinig zijn allebei niet goed. Het is uitzoeken waar je precies goed zit.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5