Andretti Molletti

RE: 156 selespeed probleem

ma aug 27, 2007 21:23

indien de druk te snel naar de 70 bar loopt dan is het de accumulator... geen twijfel mogelijk.
De druk zal dan ook heel snel dalen bij het schakelen omdat er geen olievoorraadje gemaakt kan worden onder de juiste druk... dat is nl de functie van de accumulator:
Olie onder druk opslaan zodat de pomp niet constant hoeft in en uit te schakelen.
Als de monteur 70 bar kan meten met de examnier dan is de druksensor natuurlijk goed!

De accumulator is die zwarte bol op de selespeedunit!

fraver

Re: RE: 156 selespeed probleem

ma aug 27, 2007 21:31

indien de druk te snel naar de 70 bar loopt dan is het de accumulator... geen twijfel mogelijk.
De druk zal dan ook heel snel dalen bij het schakelen omdat er geen olievoorraadje gemaakt kan worden onder de juiste druk... dat is nl de functie van de accumulator:
Olie onder druk opslaan zodat de pomp niet constant hoeft in en uit te schakelen.
Als de monteur 70 bar kan meten met de examnier dan is de druksensor natuurlijk goed!

De accumulator is die zwarte bol op de selespeedunit!
Ik had je al een mailtje gestuurd, maar je bent sneller op het forum merk ik.

Zijn die accumulatoren duur. M.a.w. kan ik een hoge rekening verwachten ??

Andretti Molletti

ma aug 27, 2007 23:00

Ik ben techneut...

en euros stinken!!

(geen idee van prijzen)

fraver

di aug 28, 2007 08:24

Ik ben techneut...

en euros stinken!!

(geen idee van prijzen)
Dat is in mijn vak niet anders (automatisering).
Breng de computer weg en het kost je handenvol geld zonder dat je daar controle over hebt.

Ik ga in ieder geval "lekker betweterig" wel bij de dealer melden wat ik hier zoal gelezen heb en dan niet als "ik weet het lekker beter" maar meer als, ik bescherm de inhoud van mijn beurs.

Nogmaals, hartstikke bedankt voor je antwoorden.

fraver

di aug 28, 2007 10:52

De auto is klaar.

De alfa garage belde om te vertellen dat de "drukschakelaar" vervangen is.
Pomp is goed, relais zijn goed.

Kosten: € 314,16

Tis weer niet niks, kunnen de jongens wat langer wachten op hun WII ;-(

Andretti Molletti

di aug 28, 2007 11:12

Er is geen drukschakelaar, wel een druksensor, maar als de examinar 70 bar aangaf dan heeft de druksensor gewerkt... vraag aub zo snel mogelijk je oude onderdelen op!!! Ik hoop echt dat het euvel opgelost is, maar technisch gezien klinkt het nog niet echt logisch.

Rob2000

di aug 28, 2007 12:05

70 bar is te veel, riekt idd naar druksensor. Normaal begint 'ie bij 48 bar te pompen en houdt bij 60 bar op.
Bij 80 bar gaat trouwens de overdrukbeveiliging open dus je hebt mazzel gehad... :wink:
Kan trouwens ook een Open Loop van je sele pomp zijn, moet ik nog even nalezen hoe dat precies zat.
(sele doku heb ik niet op m'n werk :D )

@Fraver:
Ik heb een 147 selespeed. Precies hetzelfde natuurlijk als de 156, alleen heeft de 147 flippers ipv knoppen op het stuur en de plaats van de relais is anders. Naja, ik heb een 147 sele gezien van 2003 waar de relais op een andere plaats zaten als bij de mijne (ook 2003), maar dat is typisch Alfa zullen we maar zeggen :lol:

Op alfisti.net staan trouwens 100.000 topics over selespeed. Daar is ook een user (Belli29) die een echte helpdesk voor sele probs heeft. Ook heeft 'ie een selespeed doku samengesteld waar je echt wat mee kan. 't Is wel in het duits maar ik kan het iedere sele rijden aanbevelen! Scheelt je vaak een hoop geld bij de dealert!

Andretti Molletti

di aug 28, 2007 12:21

&0 bar is idd teveel, maar zolang het gemeten wordt werkt de druksensor (dat is tenslotte je metertje) de oorzaak van de hoge druk en de te snelle opbouw zoals gemeld is m.i. de accumulator. Een openloop van je pomp houdt in dat de druk niet meer gemeten kan worden door een defecte druksensor en dus je pomp met tijdsblokken wordt aangestuurd... dus deur open, 15 sec pompen, elke schakelbeweging 5 sec pompen. Zodoende hoopt het systeem de druk vast te kunnen houden op een werkbare waarde en nog te kunnen blijven functioneren.

Overigens ook een leuke: van alle systemen die ik onderzocht heb is de selespeed de enige die een hoop noodloopregelingen heeft zodat je door kan blijven rijden. Bijna alle andere merken vallen stil bij het minste of geringste defect!

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

di aug 28, 2007 13:01

Overigens ook een leuke: van alle systemen die ik onderzocht heb is de selespeed de enige die een hoop noodloopregelingen heeft zodat je door kan blijven rijden. Bijna alle andere merken vallen stil bij het minste of geringste defect!
Echter in dit geval was de noodloop in de neutraal blijven hangen :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Rob2000

di aug 28, 2007 13:08

Jo het sele systeem is erg goed. Problemen onstaan meestal door elektronische storingen: sensortje kaduuk, relais enz.
De dealer staat meestal voor een raadsel omdat het ook niet altijd klopt wat de examiner zegt :wink:

De mijne sprong op een gegeven moment zo van de 3 in z'n vrij en even later ging 'ie niet eens meer in z'n 1. Ik kon alleen nog in de achteruit schakelen.
Dealerdiagnose (Fiat): waarschijnlijk is de selespeed pomp kapot, zullen we maar alvast een nieuwe bestellen? :shock:
Nee dus, zelf eens aan het zoeken gegaan: schakelstang zat los. Vastdraaien en gaan. :D
Alhoewel ik die pomp niet had hoeven betalen want er zit nog garantie op de auto (2 jaar nog :wink: )

Die stang zat overigens los omdat de monteur hem niet goed vastgezet had nadat hij er een nieuwe versnellingsbak onder had gehangen...gelukkig allemaal garantie.

fraver

di aug 28, 2007 14:13

Inderdaad de sensor die defect was je kent dat wel soms wel soms niet.
Sensor of drukregelaar hoe ze het ook noemen kostte 30,00.
Olie 5,99
Kleinmateriaal 10,00
Computer 8,00
Werkplaatsuren 210,00

Samen dus 268,00 excl.

Duur grapje maar Bella rijdt weer en dat is op dit moment het belangrijkste voor mij. Mijn vrouw rijdt in de 156

jeffreymone

wo okt 27, 2010 13:09

Hallo allemaal,

Ik wilde vandaag wegrijden maar selespeed ging niet meer in versnelling, lampje knippere ook.
Anwb heeft naast mijn accu een kapje weg gepakt en een klap met de hamer kwam de pomp weer los.
Deze pomp moet vervangen worden, waar ik de auto gekocht heb 230km verder stuurt me zo een pomp op..
Iemand ervaring mee? ik ben niet technisch en wil deze laten monteren...
Ik woon in Helmond, misschien dat iemand iets weet??? alvast bedankt

Terug naar “Algemene Technische vragen”