Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

wo jan 23, 2008 13:21

Misschien een tip:

Ik heb een TS gehad met bougiekabels die doorsloegen... Wát een klappen gaf dat, of er iemand een ijzeren staaf door de wielen stak! Nooit verwacht dat dat de kabels konden zijn. Zelfs met monteur van Madeno al hortent en stotend door de polder gerost en die had ook geen idee...Het ging vaak een tijdje goed, en dan was het weer in alle hevigheid terug... Bleken dacht ik de bobine kabels te zijn... Als je de mogelijkheid hebt zou ik ze een keertje omruilen met iemand, om te proberen! :wink:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

Re: RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

wo jan 23, 2008 17:45

Misschien een tip:

Ik heb een TS gehad met bougiekabels die doorsloegen... Wát een klappen gaf dat, of er iemand een ijzeren staaf door de wielen stak! Nooit verwacht dat dat de kabels konden zijn. Zelfs met monteur van Madeno al hortent en stotend door de polder gerost en die had ook geen idee...Het ging vaak een tijdje goed, en dan was het weer in alle hevigheid terug... Bleken dacht ik de bobine kabels te zijn... Als je de mogelijkheid hebt zou ik ze een keertje omruilen met iemand, om te proberen! :wink:
dat is een hele goede tip,ik zat in de wagen,en de klappen bij toerenstop waren vrij heftig voor een soort toerentalbegrenzing.
check dit eens Stefaan. is ook met scoop te zien ev.

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

wo jan 23, 2008 19:00

ik heb ook al even gedacht dat die bougiekabels de schuldige kunnen zijn. Eentje ziet er niet meer zo fris uit in elk geval.
Ineens gans de set kabels vervangen, denk ik dan maar. (of ze nu de oorzaak zijn van het inhouden of niet)

De vraag is dan welke?
Ik heb hier al wat gelezen over kabels met koperen kern, koolstof, ciliconen kabels.... Veelal losse info. Iemand die het in't kort op een rijtje kan zetten. Niet elke universele set lijkt zo 1-2-3 aan te sluiten (andere bougiedoppen en zo). Daar blijf ik ook liever van gespaard.
Momenteel staan die grote zwart kappen nog over de verdeler. Moeten die 'opgeofferd' worden bij het steken van een nieuwe set?
Weer een hoop vragen ik weet het.
saluti
S
** 147TS, 75TS **

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

wo jan 23, 2008 19:16

Ik heb precies het zelfde, na 1 of 2 circuit ronden begint de 75 ook te bokken, ik noem het maar zo!!

gecontroleerd,

Toerenteller
Speling rotors

Vervangen,

Bougie
Bougie kabels
Verdeelkappen
bdp sensor
Benzine pomp
injectoren
computer
lm meter
benzine filter

En dit alles zonder enig resultaat,
Ik blijf het draadje volgen, succes


Mvgr Arno

Ps ik rijd met castrol 10w60

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

vr feb 08, 2008 16:08

andere bougiekabels brachten ook niet de gehoopte verbetering. Inhouden bij 5400rpm is gebleven.
RG en Bralfa brachten het fenomeen van de krukaslagers naar voor.
Ik begin zo stilaan de hoop op te geven en me neer te leggen bij het idee dat daar mijn TS blokje ook ziek is, ook al heb ik de speling nog niet kunnen opmeten.
En ik had nog zo gehoopt dat ik het zelf wel zou kunnen oplossen :?

Nu heeft het blokje zo'n 220.000km gelopen. Momenteel zit er Shell Helix 10W40 op. Dit werd destijds voorgeschreven (ofwel Agip Sint 2000).
Zou ik niet stilaan overschakelen op een dikkere olie? Het is zo stilaan een 'moteurke op leeftijd' aan't worden hé.

Dus wie hoopte dat ik een oplossing had, bad news :(
** 147TS, 75TS **

wirno
Junior Member
Junior Member
Berichten: 66
Lid geworden op: do jan 25, 2007 14:22

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

vr feb 08, 2008 19:58

Mijn motor is 8000 km oud!!!

Speling op de krukaslager!!!??? IK weet het niet, bdp sensor heeft 0.5 tot 1,5 mm ruimte nodig volgens de boekjes,
En als een krukas zoveel speling heeft, dan heeft ie echt zijn beste tijd gehad.

Maar ik ben geen specialist dus ik zeg niet dat het niet kan.
ik weet het gewoon echt niet meer.



mvgr Arno

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

zo feb 10, 2008 14:19

gisteren bdp-sensor wat dichter bij krukaskrans gebracht= geen beterschap
andere tellerbak= geen beterschap.
Krukasspeling heb ik nog niet kunnen meten. wel al eens bandijzer erachter gezet, maar geen definitieve conclusie

Iemand die me kan vertellen hoe je dat axiaal lager vervangt?
Motor eruit en ondersteboven leggen.... Is dit het moment om ineens alle lagers te vervangen?
Ik heb hierover niet echt iets gevonden op het forum.

een ander optie is om de motor te vervangen door een 2e-hands blok, maar dat houdt ook weer risico's in.

Saluti
Stefaan
** 147TS, 75TS **

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

zo feb 10, 2008 18:17

Axiaal lagers zitten tussen cil(drijfstangen)(krukaslagerkappen) 2 en 3 (krukas) om dat allemaal netjes te vervanen even carter eraf

Afbeelding

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

zo feb 10, 2008 20:27

Bedankt voor de duidelijke foto en info Jef!
Zou dat te vervangen zijn zonder de krukas er volledig uit te moeten halen?

Zou je het als volgt kunnen doen? : auto op de brug, motorsteunen los zodat het wat opgetild kan worden. carterpan eraf en je kan er aan. (lagerkappenen drijfstangen thv 2e en 3e cilinder los)
Of zie ik het iets te rooskleurig?

Alle tips omtrent motorrevsie zijn welkom.

saluti
Stefaan
** 147TS, 75TS **

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

zo feb 10, 2008 20:28

met ingebouwde motor vervangen heb ik geen ervaring mee,er zijn er wss wel andere die dat weten.

RG

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

ma feb 11, 2008 21:30

Nog een interessant testje waarmee jullie pechvogels wellicht weer wat mogelijke oorzaken kunnen uitsluiten: :idea:

Ik heb destijds een ledje aangesloten op het signaal van een van de injectoren en ben toen een testritje gaan maken. Ledje knipperde vrolijk tijdens normaal rijden, maar bij het stotteren ging het ledje uit --> geen inspuiting meer. Het 'inhouden' was bij mijn TS duidelijk te onderscheiden van een toerenbegrenzing, want het hakte er veel agressiever in!

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

ma feb 11, 2008 21:34

Nog een interessant testje waarmee jullie pechvogels wellicht weer wat mogelijke oorzaken kunnen uitsluiten: :idea:

Ik heb destijds een ledje aangesloten op het signaal van een van de injectoren en ben toen een testritje gaan maken. Ledje knipperde vrolijk tijdens normaal rijden, maar bij het stotteren ging het ledje uit --> geen inspuiting meer. Het 'inhouden' was bij mijn TS duidelijk te onderscheiden van een toerenbegrenzing, want het hakte er veel agressiever in!
En, injectoren laten reinigen? Ik zie geen conclusie van het verhaal :wink:
Thoughts of an idle mind

RG

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

ma feb 11, 2008 21:37

Eh, nee... conclusie was geen signaal van de BDP sensor.

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

ma feb 11, 2008 21:39

Eh, nee... conclusie was geen signaal van de BDP sensor.
Conclusie is dus dat je de bpd hebt vervangen, of zelfs versteld?
Thoughts of an idle mind

RG

Re: RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

ma feb 11, 2008 21:46

BDP sensor idd versteld en ook nog 's vervangen door een andere, geen resultaat.

Zie mijn post op de eerste pagina van dit topic (en hieronder :wink: ), ik heb het probleem nooit opgelost en heb de auto op een gegeven moment verkocht.
Dat had ik bij mijn 75 TS ook. Het was bij mij alleen als de olie heet was. Ik heb het nooit opgelost omdat ik de 75 verkocht heb, maar waarschijnlijk had de krukas te veel speling. Zolang de olie nog dik was gaf dit geen problemen, maar als de olie warmer en dus dunner werd ging het mis.
Als je geluk hebt ben je met een paar nieuwe krukaslagers dus klaar, maar als je krukas beschadigd is wordt het een grotere en duurdere klus... Heel misschien ben je er al vanaf met een olie die lekker dik blijft, dus een xW50 of (nog beter) xW60.

Ik zou dus eerst testen of de 75 er ook last van heeft als de olie nog dikker is. Natuurlijk niet bij een helemaal koude motor en zonder de motor zwaar te belasten, dus in de eerste of tweede versnelling en gaspedaal niet ver indrukken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”