Gebruikersavatar
Johan
Member
Member
Berichten: 117
Lid geworden op: zo okt 02, 2005 21:05
Locatie: Rotterdam

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

za feb 11, 2006 15:04

Ik heb nog even in mijn instructieboekje gekeken en daarin staat wel een richtlijn voor wat betreft het verbuik. De richtlijn is een maximaal verbuik van 400 gram per 1000 kilometer. Als je weet dat olie ongeveer 900 gram per liter weegt dan kom je op een verbuik van 1 op 2250 als grens. Nu is een richtlijn natuurlijk niet hard maar het geeft wel houvast. Mijn verbruik van 1 op 3000 kan dus nog :shock: Overigens zou ik voor een verbuik van 1 op 3000 zelf niet mijn motor laten aanpassen. Ik rij pakweg 3000 km per maand, dat kost mij dus 8 Euro aan olie. Per jaar ofwel 36.000 km is dat 100 Euro. Stel dat de reparatie 2000 Euro kost, hij daarna niets meer verbruikt dan heb ik dat er pas na minimaal 360.000 km of 20 jaar uit. Niet doen dus.

Afbeelding
Ferrari Mondial 3.2 rood (1988) en Fiat Idea zwart (2006)

Voorheen o.a.: 1300 GTJ ('69), Alfetta ('82), 33 1.3 ('90), 33 1.7ie ('93), 145 1.6 ('95), 145 1.6 ('96), 156 SW 2.0 JTS ('03), Ferrari Mondial 3.2 zwart ('87) en mijn oude trouwe 1750 GTV ('68)

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 11:39

Van de nieuwe importeur hoef je op het gebied van garantiegevallen niet veel te verwachten getuige dit verhaal. Ik wens je desondanks veel succes.

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 12:00

:-k Ben ik even blij dat ik toch maar niet voor een JTS heb gekozen.. :wink:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 12:07

Het is niet alleen een JTS ding, maar verhoogd olieverbruik is er sinds de invoering van de euro 3 motoren, dus ook de TS motoren , 1.8 en vooral 2.0 en in iets mindere mate 1.6. V6 en JTD nebben hier geen nadelige gevolgen van ondervonden en gebruiken nu nog steeds bijna niks.
Norm was 1 liter op 2000 en om de bestaande probleemgevallen te kunnen uitsluiten heeft de huidige importeur de norm weer teruggesteld naar 1 liter op 1000km en daar komen zelfs de grootste oliezuipers net niet aan en dus geen garantie!!!!!!
www.lenjansen.nl

67 gt 1300 junior,82 sud ti qv 1.7,91 33 16v carb,96 155 2.0 Twin Spark 16v,00 147 selespeed,
01 156 2.5 V6 24V Sportwagon,03 147 Gta,04 gt 3.2,06 147 2.0 Twin Spark 16v,12 giulietta qv

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 12:15

Nou...ik heb een 1.8 TS uit 2003, dus euro 3.Hij heeft nu 65.000km gelopen.
Deze gebruikt ongeveer een halve liter op 5000 km!
Dat vindt ik niet veel, een motor die NIKS gebruikt is ook niet helemaal fris.. :?
Maar.......het ligt er ook aan hoe je je motor behandelt he.. :wink:
Netjes warmrijden en erg hoge toerentallen vermijden scheelt een hele hoop.
:whistle:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 12:39

Laten we de zaak wel even helder houden. :wink:
Het olieverbruik mag dan wat hoger liggen maar de souplesse van een JTS is gewoon zeer aangenaam. Een 2.0 TS laat onderin gewoon erg veel trekkracht liggen, en dat merk je echt goed als je van de ene in de andere stapt.
Het is een zeer fijn blok voor vrijwel alle rij-omstandigheden. Pas eind 2003 hebben ze er andere zuigerveertjes opgelegd en vanaf toen waren de geschetste problemen eigenijk helemaal uit de wereld. Niets staat iemand dus in de weg, integendeel zou ik zegen, om een JTS aan te schaffen.


Een idd Lenz:

Alfa is zeker niet het enige merk met deze problemen, maar ze hebben bij Alfa nog steeds niets gedaan om zich als fabrikant eens van de goede zijde te laten zien in plaats van het wederom bevestigen van de negatieve reputatie die het merk nu eenmaal meezeult.
De nieuwe importeur is dus ook nog steeds niet wakker...Deze lijkt zelfs nog verder in te dutten... :evil:
Een dergelijke opstelling van de strak "gestropdaste commercieeltjes" levert in eerste instantie natuurlijk een besparing op, maar op lange termijn kost deze houding klauwen vol geld aan mensen die het een deurtje verderop gaan zoeken bij gebrek aan vertrouwen in het merk en alles wat daarom heen hangt.

@ GTV-Boy:

Dit verhoogde olieverbruik heeft niets met de behandeling van de auto te maken, maar is in het feit gelegen dat men hogere rendementen uit de blokken wil halen en dat daardoor de verbrandingsdrukken en dus ook de temperaturen in het blok toenemen. ( Direkte injectie weet je nog... :wink: ) Dit vraagt vervolgens weer om een vergrote zuigerspeling.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

Re: RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 14:14

Het is niet alleen een JTS ding, maar verhoogd olieverbruik is er sinds de invoering van de euro 3 motoren, dus ook de TS motoren , 1.8 en vooral 2.0 en in iets mindere mate 1.6. V6 en JTD nebben hier geen nadelige gevolgen van ondervonden en gebruiken nu nog steeds bijna niks.
Norm was 1 liter op 2000 en om de bestaande probleemgevallen te kunnen uitsluiten heeft de huidige importeur de norm weer teruggesteld naar 1 liter op 1000km en daar komen zelfs de grootste oliezuipers net niet aan en dus geen garantie!!!!!!
Je kan een gestelde norm, wettelijk gezien niet ineens veranderen!!! :shock: :shock:

1000 gram op 1000km is m.i. zelfs onder de europese norm voor Euro 3. De uitstoot is dan zowie zo al 1 gram per kilometer aan blauwe walm ;)

En laten we wel zijn, er zijn zat (japanse) motoren die geen olie verbruiken, althans niet merkbaar dalen op de peilstok tussen de servicebeurten (20000km) en die worden ook niet altijd netjes bereden ;)

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 15:02

Mijn 156 JTS verbruikte ook vrij veel olie -maar bleef nog boven genoemde 1:2000-, maar omdat ik vrij vaak
lange reizen maak, liep het wel een beetje uit de hand met dure 10W60 bijvullen. En 's morgens bij het hotel
olie bijvullen bij je Alfa van een jaar oud is evenmin goede reclame voor het merk.

Mijn dealer heeft er werk van gemaakt en bij SvL is de reeds eerder genoemde modificatie toegepast. Het
verbruik is nu teruggelopen naar ca. 1:6000. M.i. nog steeds niet weinig voor een moderne motor, maar
acceptabel.
Verder loopt ie goed en zoals @lfa @lgra al schrijft, het koppel is merkbaar groter dan bij een 2.0TS.
En op grote afstanden haal ik er vrij makkelijk 1:12 mee. Als je van het vermogen gebuik gaat maken, neemt
het wel rap toe :wink:

Er wordt opgemerkt dat het verbruik lager is als de oliestand rond maximum wordt gehouden. Dat is simpelweg
omdat dan meer olie in het systeem zit, deze dus iets minder warm zal worden -> minder dun -> lager verbruik.
Heeft een JTS een oliekoeler en zo nee, zou dat een verbetering zijn?

Reactie nieuwe importeur m.b.t. garantiegevallen / coulance kan ik niet begrijpen. Waarschijnlijk een commercieel
plan om de nieuwe en flink duurdere premium Alfa's te promoten :-k
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

Re: RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 15:31

De modoficatie bij 2.0 motoren (ts/JTS) werd alleen bij Sam Van Lingen gedaan. De boorde onder de olieschraapveer in de zuiger een aantal gaatjes waardoor de olie makkelijker naar beneden kon gaan (het olie verbruik neemt dan dus af) In de fabrieks garantie was dit gratis voor de klant. Ik weet natuurlijk niet in hoevere jij uit de fabrieks garantie bent (km/jaren) maar misschien kan je eerst bij Sam Van Lingen informeren wat de kosten voor deze reparatie/modoficatie zijn, en daarna de importeur bellen, ofdat jullie de kosten kunnen delen??

Het probleem van het olie verbruik zijn de dunne zuigerveren/olieschraap veren, die niet voldoende druk uitoefenen op de cilinderwand om alle olie terug te voeren naar het carter.

Om de service interval te resetten hoef je geen speciaal apparaatje te kopen:
Contact aan, druk het knopje info in, en ga met behulp van de + of - naar service.
Druk nu op info, en je ziet over hoelang de auto een service beurt moet hebben.
Druk nu de + en - tergelijkertijd in en houd deze ongeveer 10/15 seconde vast, en de interval reset zich naar 20.000 km
Autobedrijf Van de Wereld in Roelofarendsveen doet deze modificatie ook, over prijzen en dergelijke moet je me niet fragen omdat ik geen JTS heb !

Andretti Molletti

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 16:53

Wat is eigenlijk het door jou @@ gemeten olie verbruik??

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 17:16

Misschien voldoet alleen heeeeel speciale olie??

Afbeelding

Te gek voor woorden dat een importeur zich aan zijn verantwoordelijkheid onttrekt. Wat zei Kalbfell ook al weer over kwaliteit en imago :?:

Dergelijke belabberde aftersales is dus niet voorbehouden aan UPC, Oxxio, etc. Zou de consumentenbond hier iets in kunnen betekenen? Of Tros Radar maar inschakelen?

Gebruikersavatar
givebuzze
Member
Member
Berichten: 200
Lid geworden op: di jan 04, 2005 13:39
Locatie: Kontich

Re: RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 19:49

.

Om de service interval te resetten hoef je geen speciaal apparaatje te kopen:
Contact aan, druk het knopje info in, en ga met behulp van de + of - naar service.
Druk nu op info, en je ziet over hoelang de auto een service beurt moet hebben.
Druk nu de + en - tergelijkertijd in en houd deze ongeveer 10/15 seconde vast, en de interval reset zich naar 20.000 km
Geldt dit voor alle 156/147? Ook voor 159?
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 20:19

.

Om de service interval te resetten hoef je geen speciaal apparaatje te kopen:
Contact aan, druk het knopje info in, en ga met behulp van de + of - naar service.
Druk nu op info, en je ziet over hoelang de auto een service beurt moet hebben.
Druk nu de + en - tergelijkertijd in en houd deze ongeveer 10/15 seconde vast, en de interval reset zich naar 20.000 km
Geldt dit voor alle 156/147? Ook voor 159?
Dit geld niet voor alle 156's. alleen voor het type met het display midden op het dashboard.
Bij de oudere 156's en alle 147's moet de service interval dmv de examiner (of andere computer gereset worden.)
met de 159 heb ik geen ervaring (geen alfa dealer meer :cry: ) maar nog wel liefhebber :lol:
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
givebuzze
Member
Member
Berichten: 200
Lid geworden op: di jan 04, 2005 13:39
Locatie: Kontich

RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 20:30

zal eens proberen op een 159, zodra ik nog een keer in eentje zit 8) Onlangs er eentje ter evaluatie gehad voor 24u, maar ben er nog niet echt uit...
2x Giulia Nuova 1.6 / 1x Giulia Nuova 1.3 / Ex-Squadra 2.0 / Gehad: 75 1.8ie / 33 1.3s www.bravoracing.be

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

Re: RE: JTS en olieverbruik. De ervaringen aub.

zo feb 12, 2006 20:57

Het is niet alleen een JTS ding, maar verhoogd olieverbruik is er sinds de invoering van de euro 3 motoren, dus ook de TS motoren , 1.8 en vooral 2.0 en in iets mindere mate 1.6. V6 en JTD nebben hier geen nadelige gevolgen van ondervonden en gebruiken nu nog steeds bijna niks.
Norm was 1 liter op 2000 en om de bestaande probleemgevallen te kunnen uitsluiten heeft de huidige importeur de norm weer teruggesteld naar 1 liter op 1000km en daar komen zelfs de grootste oliezuipers net niet aan en dus geen garantie!!!!!!
Je kan een gestelde norm, wettelijk gezien niet ineens veranderen!!! :shock: :shock:

1000 gram op 1000km is m.i. zelfs onder de europese norm voor Euro 3. De uitstoot is dan zowie zo al 1 gram per kilometer aan blauwe walm ;)

En laten we wel zijn, er zijn zat (japanse) motoren die geen olie verbruiken, althans niet merkbaar dalen op de peilstok tussen de servicebeurten (20000km) en die worden ook niet altijd netjes bereden ;)
idd de avensis hier (met een 1.6 motortje, dus deze moet wel werken) heeft 162000 km gelopen en bijvullen hoeft dus niet....interval om de 15000 km en geen spatje olieverbruik (of zo weinig zoals Dre al aangeeft), ik kan dit namelijk niet geloven :shock:
156

Terug naar “Algemene Technische vragen”