Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

do jul 18, 2013 22:35

Toch vreemd hoor dat de meeste 146 en 156 nogal last van roest vorming op de bodem hebben. Terwijl de 166 hier vrijwel geen last van heeft. Maw ze kunnen het dus wel bij Alfa.
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

do jul 18, 2013 23:53

Wat een bangmakerij hier!. :D

Waarom hou je hem niet? Zit de APK eraan te komen? Als ik het zo lees heb je er al aardig wat in geinvesteerd. Ik zou me niet bang te laten maken door roest of mogelijk beschadigde drijfstanglagers. Eerst maar eens rijden. ALS de lagers beschadigd zijn en lawaai gaan maken dan merk je dat vanzelf en kan je hem altijd nog van de hand doen. En als de bodem verrot is dan komt dat bij de volgende APK wel weer naar boven.

Ik zeg: Eerst gewoon de noodzakelijke onderdelen low-budget met 2e hands onderdelen vervangen en gaan met die banaan.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

vr jul 19, 2013 00:03

Wat een bangmakerij hier!. :D

Waarom hou je hem niet? Zit de APK eraan te komen? Als ik het zo lees heb je er al aardig wat in geinvesteerd. Ik zou me niet bang te laten maken door roest of mogelijk beschadigde drijfstanglagers. Eerst maar eens rijden. ALS de lagers beschadigd zijn en lawaai gaan maken dan merk je dat vanzelf en kan je hem altijd nog van de hand doen. En als de bodem verrot is dan komt dat bij de volgende APK wel weer naar boven.

Ik zeg: Eerst gewoon de noodzakelijke onderdelen low-budget met 2e hands onderdelen vervangen en gaan met die banaan.
Dit.

Je hebt er net geld in gestoken, dus het verlies is al daar. Vanaf hier is alles 'winst', want dan doen die geïnvesteerde euro's nog iets voor je. In het slechtste geval doet-ie een grote 'plof' en dan kun je hem alsnog een schop geven voor een slopersprijs en dan ben je even ver als je nu bent.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

vr jul 19, 2013 00:26

Wat een bangmakerij hier!. :D

.....
Is geen bangmakerij, alleen een mi reëel antwoord op wat je ff zou moeten nalopen vooraleer je nog meer geld investeert. (wat ook de vraag was van de topic starter)
En geloof me een 4c 16v die anderhalve liter olie nodig heeft zal zeker al eens op t randje hebben gezeten qua smering...

Uiteraard is het niet slim om t ding nu direct af t leveren bij de eerste beste oudijzerboer voor 150 pietermannen (hij rijdt en is gekeurd tenslotte) maar rucksichloss dat hele wensenlijstje eraan hangen is wellicht ook wat onverstandig...

Grtz,fRank

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

vr jul 19, 2013 01:41

Ik ken niets over de TS motoren, dus heb geen ervaring met (te) weinig olie.

MAAR, als je de mogelijkheid hebt om op dit moment de wagen goedkoop op de baan te houden, dan zou ik dat zeker doen. De prijs van 156'en is laag. Wat je er nu zal insteken, haal je er nooit uit, maar dat is
bij zowat elke 2dehands wagen de regel. Bovendien kun je met een volgende auto NOG meer pech hebben.

Voor de draagarmen kan je goofy van 156club even contacteren (rond de 200 euro INCL plaatsing was dat ongeveer).

Wat je banden betreft, zoek een goedkoop 2dehands setje of koop ze online (autobandenmarkt.nl) . Uitlijning kost de wereld niet, dus zeker laten doen.

Elektronica problemen, inderdaad eerst laten uitlezen en daarna pas verder gaan.

Gewoon ter info: Ik heb onlangs meer geld in een 1.9 JTD gepompt dan wat de auto nu als dagwaarde heeft, maar wat maakt dat uit... We rijden in nu voor een appel en een ei in wagens die destijds 25 000 euro moesten opbrengen...

Groeten

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

vr jul 19, 2013 10:47

Toch vreemd hoor dat de meeste 146 en 156 nogal last van roest vorming op de bodem hebben. Terwijl de 166 hier vrijwel geen last van heeft. Maw ze kunnen het dus wel bij Alfa.
Zal je even uit de droom helpen. De 166 roest ook vooral bij de drempels onder de kunststof afdekplaten.

Gr, Jan
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
erikalfista
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 556
Lid geworden op: di feb 05, 2013 21:16
Locatie: Groningen

Re: RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

ma jul 22, 2013 08:05

Toch vreemd hoor dat de meeste 146 en 156 nogal last van roest vorming op de bodem hebben. Terwijl de 166 hier vrijwel geen last van heeft. Maw ze kunnen het dus wel bij Alfa.
Zal je even uit de droom helpen. De 166 roest ook vooral bij de drempels onder de kunststof afdekplaten.

Gr, Jan
Droom? Nactmerrie bedoel je :D
La vita e bella con Alfa Romeo.


GT 1.8. 2005


Passato (

33 1.4 Rosso
33 1.4 Nero
156 1.8. 166 2.0 TS
145 1.8
GTV 2.O TB
155 1.7
146 1.6
147 1.6
75 1.8IE

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

do jul 25, 2013 11:04

Tip: Disco lampjes en uitvallen motor/systemen duidt bij een 156 vaak op een slechte accu die het met dit warme weer 'nog' met starten uithoudt. Ik heb zelfs aan uit springende fabrieksradio's mee gemaakt daardoor en starten nog ging.

Nieuw accuutje er in dus...

Verder gewoon doorrijden zeker tot volgende apk en zo min mogelijk aan doen = meest uit je investering halen. Bedenk dat iedere nieuwere auto 2 a 4K per jaar afschrijven aan kosten: dat heb jij niet :wink:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

zo jul 28, 2013 21:20

En, hoe staat het met je 156... hoop dat je ze zal houden :).
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Yannick90
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 19:59
Locatie: Biddinghuizen

Re: RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

ma jul 29, 2013 14:19

Sorry voor de late reactie mensen.
Wat een bangmakerij hier!. :D

Waarom hou je hem niet? Zit de APK eraan te komen? Als ik het zo lees heb je er al aardig wat in geinvesteerd. Ik zou me niet bang te laten maken door roest of mogelijk beschadigde drijfstanglagers. Eerst maar eens rijden. ALS de lagers beschadigd zijn en lawaai gaan maken dan merk je dat vanzelf en kan je hem altijd nog van de hand doen. En als de bodem verrot is dan komt dat bij de volgende APK wel weer naar boven.

Ik zeg: Eerst gewoon de noodzakelijke onderdelen low-budget met 2e hands onderdelen vervangen en gaan met die banaan.
De APK komt in november weer. Ik heb geen idee wat voor geluid die lagers moeten gaan maken, maar ik denk dat ik dat vanzelf wel ga horen tegen die tijd. Er komen nieuwe banden onder een dezer weken, en ik ga opzoek naar een einddemper waarmee ik de APK door ga komen.
Wat een bangmakerij hier!. :D

Waarom hou je hem niet? Zit de APK eraan te komen? Als ik het zo lees heb je er al aardig wat in geinvesteerd. Ik zou me niet bang te laten maken door roest of mogelijk beschadigde drijfstanglagers. Eerst maar eens rijden. ALS de lagers beschadigd zijn en lawaai gaan maken dan merk je dat vanzelf en kan je hem altijd nog van de hand doen. En als de bodem verrot is dan komt dat bij de volgende APK wel weer naar boven.

Ik zeg: Eerst gewoon de noodzakelijke onderdelen low-budget met 2e hands onderdelen vervangen en gaan met die banaan.

Dit.

Je hebt er net geld in gestoken, dus het verlies is al daar. Vanaf hier is alles 'winst', want dan doen die geïnvesteerde euro's nog iets voor je. In het slechtste geval doet-ie een grote 'plof' en dan kun je hem alsnog een schop geven voor een slopersprijs en dan ben je even ver als je nu bent.
Daar heb je gelijk in, en realiseer ik me dus ook wel. Aangezien ik er toch geen geld meer uit kan slepen zal ik hem wel oprijden, of iemand moet een gek genoeg bod doen met inruil ofzoiets..

Wat een bangmakerij hier!. :D

.....
Is geen bangmakerij, alleen een mi reëel antwoord op wat je ff zou moeten nalopen vooraleer je nog meer geld investeert. (wat ook de vraag was van de topic starter)
En geloof me een 4c 16v die anderhalve liter olie nodig heeft zal zeker al eens op t randje hebben gezeten qua smering...

Uiteraard is het niet slim om t ding nu direct af t leveren bij de eerste beste oudijzerboer voor 150 pietermannen (hij rijdt en is gekeurd tenslotte) maar rucksichloss dat hele wensenlijstje eraan hangen is wellicht ook wat onverstandig...

Grtz,fRank
Ik peilde hem afgelopen weekend, en zat ruim boven het maximum, dus ik zal wel iets verkeerds hebben gedaan met peilen vrees ik :P Vraag me niet hoe het kan, maarja. De hele wensenlijst ga ik ook niet meer nalopen, zou ook wel dom zijn aangezien ik ondertussen weet dat het toch niks meer waarde eraan zal brengen.

Ik ken niets over de TS motoren, dus heb geen ervaring met (te) weinig olie.

MAAR, als je de mogelijkheid hebt om op dit moment de wagen goedkoop op de baan te houden, dan zou ik dat zeker doen. De prijs van 156'en is laag. Wat je er nu zal insteken, haal je er nooit uit, maar dat is
bij zowat elke 2dehands wagen de regel. Bovendien kun je met een volgende auto NOG meer pech hebben.

Voor de draagarmen kan je goofy van 156club even contacteren (rond de 200 euro INCL plaatsing was dat ongeveer).

Wat je banden betreft, zoek een goedkoop 2dehands setje of koop ze online (autobandenmarkt.nl) . Uitlijning kost de wereld niet, dus zeker laten doen.

Elektronica problemen, inderdaad eerst laten uitlezen en daarna pas verder gaan.

Gewoon ter info: Ik heb onlangs meer geld in een 1.9 JTD gepompt dan wat de auto nu als dagwaarde heeft, maar wat maakt dat uit... We rijden in nu voor een appel en een ei in wagens die destijds 25 000 euro moesten opbrengen...

Groeten
Klopt, ik zou niet vooraf kunnen weten wat ik tegen kan komen met de volgende auto. Als het een beetje meezit hoef ik alleen de banden zelf te betalen, en worden ze eronder gedaan, uitgebalanceerd en uitgelijnd voor een kratje bier door een kennisje.
Tip: Disco lampjes en uitvallen motor/systemen duidt bij een 156 vaak op een slechte accu die het met dit warme weer 'nog' met starten uithoudt. Ik heb zelfs aan uit springende fabrieksradio's mee gemaakt daardoor en starten nog ging.

Nieuw accuutje er in dus...

Verder gewoon doorrijden zeker tot volgende apk en zo min mogelijk aan doen = meest uit je investering halen. Bedenk dat iedere nieuwere auto 2 a 4K per jaar afschrijven aan kosten: dat heb jij niet :wink:
Ik had al last van de dashboardverlichting bij aankoop, in december dus. Ik denk dus dat de warmte hier weinig mee te maken heeft :P
Nu
Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark '99
Vespa Piaggio Si snor 70cc 13/13

Gehad
Opel Astra Station 1.6 '94
Gilera Citta snor 60cc 13/13

Yannick90
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 19:59
Locatie: Biddinghuizen

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

di aug 06, 2013 21:40

Even een update:

De banden zijn vandaag vervangen. Was net op het nippertje aangezien er bij 3 van de 4 het canvas al zichtbaar aan de binnenkant van de band. Bij 1 hiervan was net wat staaldraad te zien.
De wielen staan aardig scheef dus, maar dat komt van de week wel goed met uitlijnen nadat de achterveren vervangen worden. De veer linksachter blijkt een verlagingsveer te zijn, dus dat verklaart al een hoop van de scheefheid.
Degene die de veer eronder heeft gezet zal de auto wel niet hebben uitgelijnd.

Verder kon ik vandaag nog even spieken onder de auto, en de bodem ziet er nog goed uit. Het roestplekje wat rechts aan de zijkant zit bij de wielkast (vlak ervoor, niet erin) is al eerder aan gelast. Dit roestplekje zal ik binnenkort wegschuren en behandelen met fertan en een zwart lakje geven over de huidige zilveren lak. Beide kanten zullen onder de portieren zwart gespoten worden, van wielkast naar wielkast. Uiteraard even wat blanke lak erover :wink:

Bij het vervangen van de veren zal ik hem direct even laten voorkeuren voor de zekerheid voordat ik al het werk onnodig verricht. Just in case.. :P


Tips zijn nog altijd welkom :)
Nu
Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark '99
Vespa Piaggio Si snor 70cc 13/13

Gehad
Opel Astra Station 1.6 '94
Gilera Citta snor 60cc 13/13

*thomas*
Member
Member
Berichten: 213
Lid geworden op: zo feb 24, 2013 11:09

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo aug 14, 2013 18:19

wijze beslissing!

veel succes en vooral rijplezier ermee :)
Bella's in bezit:
AR GTV Cup TS n°20 :(

Bella's gehad:
AR 156SW 1.9JTD (2004, facelift)
AR 33SW (1.3 Sport)
AR 156SW 1.9JTD (2002, interior facelift)

Terug naar “Algemene Technische vragen”