giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Warm lopen 156 V6

zo mei 01, 2011 14:07

Richard,

Ik ga ervan uit -want ik ken je een klein beetje - dat je zelf gezien hebt wat de staat is van jouw radiateur en eventuele vervuiling van alles ervoor en ertussen...In dit seizoen zou je tijdelijk met opengewerkte oude thermostaat kunnen rijden om te kijken ofdat soelaas biedt. Dat zou zomaar kunnen en heb je de bottleneck.
Ook neem ik aan dat je eens gekeken hebt naar circulatie: kleine retourslang van het reservoir los en in het gat van de dop met warme motor en testen wat je ziet bij gasgeven, geeft de retour meer/minder aan de hand van het toerental?

Waarom? als ik met een echte 110graden van de snelweg in een fileachtige situatie zou komen dan ben ik niet erg gerust op de buffer die het systeem dan nog heeft aan voorhanden koelcapaciteit (en ja daar doen beiden fans ook aan mee) Ongeacht wat en hoe gevoelig een v6 daar nu voor is: teveel temperatuur wil je gewoonweg niet.

Koppakkingen van een 2.5 kunnen ook stuk natuurlijk. Maar nog meer is er een debet aan weggevreten pasvlakken van de cylinderkop (water bijvullen geen probleem?) :wink:
Maar goed: dat is een andere discussie...

succes!
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

alfa164superwebmaster
Member
Member

ma mei 02, 2011 10:42

Waterpomp is 1000000% zeker stuk.

Je hebt waarschijnlijk een waterpomp met kunststof schoepjes, op een gegeven moment scheuren die dingen waardoor het schoepenrad tov de poelie los kan draaien.
Zeker als je motor een beetje toeren maakt, draait de waterpomp dan bijna niet meer. Bij lage toerentallen doet ie het vaak nog wel een klein beetje.

Gewoon nieuwe bestellen met stalen rad (van gtv 3.0 24v) en een nieuwe distributieset.

Zo ziet een kapotte wp eruit:
Afbeelding

en zo ziet een nieuwe met stalen rad eruit:

Afbeelding

success!

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di mei 03, 2011 18:58

Heren dank weer voor alle reacties.

Tom, ik heb de tests die je noemt inderdaad uitgevoerd, moet alleen nog even kijken hoe de airco radiateur er aan toe is. Waar zit dat ding, voor de radiateur zelf? Het idee om met opengewerkte thermostaat te rijden was me ook al te binnen geschoten maar liever vervang ik 'm net zo goed meteen. Als dit dan inderdaad de bottle neck blijkt te zijn hoef ik het hele waterballet niet nog een tweede keer te doen om een goede thermostaat terug te zetten en voor die 50 euro waag ik graag een gokje...in vergelijking tot de kosten voor een nieuwe waterpomp icm distributiewissel. Heb goede hoop dat dit het is. Ik vermoed dat de thermostaat laat op en gaat en ook weer laat dicht gaat, getuige het feit dat de temp laatst bij stilstand na een snelwegrit stationair terug viel naar 70.

Verder is het nog altijd zo dat er geen koelvloeistof verdwijnt uit het reservoir, er bij temperaturen tot 15 graden niets aan de hand is en de temp sowieso niet hoger op loopt dan voorbij de 110. Wel is het zo dat één van de fans niet draait, ook niet bij ingeschakelde airco maar dat kan het warm lopen op de snelweg mijn inziens niet tot gevolg hebben. Zal dit nog eens checken, al valt ie met één fan ook mooi terug naar de 90 bij stationair.

Van het weekend thermostaat vervangen, nu bij lagere temperaturen komt ie bij 130 km/h maar iets boven de 90. Aangezien het euvel dus nogal afhankelijk is van de buitentemp verdenk ik de thermostaat eerder dan de waterpomp, aangezien een pomp niet reageert op temperatuur maar op toerental.

En als het dan toch een nieuwe pomp wordt dan zeker één met stalen schoepen!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

za mei 07, 2011 11:54

Thermostaat is binnen, morgen maar eens uitwisselen. Inimddels een eLearn CD geregeld voor de 156 en daar begint de Fault Diagnosis met het verdenken van de multiriem die de waterpomp en de airco compressor aandrijft. Aangezien de airco het ook niet doet zou dat misschien nog een mogelijke verdachte kunnen zijn?

Airco radiateur maakt volgens mij overigens geen deel uit van het koelcircuit....
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

za mei 07, 2011 23:08

Nieuwe thermostaat erin gezet en de airco radiateur gecheckt, daar zat wel iets vuil in maar zat zeker niet dicht. Tevens de switch voor de achteruitrijlichten vervangen vanwege de aanstaande APK. Daarvoor heb ik de accu en een deel van het luchtinlaat traject moeten verwijderen.

Of het resultaat heeft gehad kan ik nog niet zeggen want de motor liep dermate slecht na deze operatie dat ik er niet mee durfde te rijden. Loopt stationair erg schokkerig, ging na verloop van tijd wel iets beter lopen maar blieef erg rauw. Gek genoeg leek de stationair loop met ingeschakelde airco iets beter te zijn. Verder hoor ik getik, is het beste hoorbaar bij het linker voorwiel als ik voor de wielkas luister. Geen idee wat dit is en volgens mij kan het niets te maken hebben met het vervangen van de thermostaat, gisteren reed de auto nog prima al is de stationair loop altijd al wat rauw geweest.

Heeft het misschien iets te maken met het verwijderen van de accu en moet de ECU opnieuw in leren of zoiets? Het getik baart me enigszins zorgen, ik weet even niet waar ik het moet zoeken en laat het hok voorlopig maar even staan tot ik weer frisse moed heb....
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Tjerry
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 08, 2011 19:10

Inleren van de computer. Gewoon rijden. Hoe vaak heb je de radiateur al vervangen? Zodra de lucht lamellen eraf verpulveren door pekel invloeden laat ik er een verse in zetten.
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

zo mei 08, 2011 22:39

Radiateur is nieuw! Ik vind het tikken iets te onheilspellend klinken om er zo maar mee te gaan rijden....
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Maxtor
Guru
Guru

zo mei 08, 2011 23:36

Wat kan een computer inleren?? Ik heb nog nooit meegemaakt dat een computer moet inleren nadat een accu losgehaald is....

Ook niet bij mijn 166 met V6.....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 09, 2011 06:29

Heb je bij het verwijderen van de accu niet per ongeluk een stekkertje los getrokken? Of de massakabel niet goed vast?
Als de alfa goed liep voordat je deze wissel uitvoerde en nu niet meer dan moet je het daar ergens in zoeken.
Inleren is niet nodig.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 09, 2011 08:14

Een computer moet z'n mengselafstelling opnieuw inleren, maar dat zal, zodra de lambda warm is, binnen een paar seconden goed genoeg gedaan moeten zijn om de boel lekker te laten lopen.

Het tikken kan van alles zijn natuurlijk, maar ik vermoed dat je gasklep/stationairklep aan het klapperen is omdat je ECU valse lucht krijgt. Dat, of de ECU heeft ook de calibratie van je gasklep "vergeten" en moet die opnieuw inleren. Dat laatste zal dan met een examiner (dealer) of met een kabel met software (unidiag, fiatecuscan) en een laptop gedaan moeten worden. Check goed of alle stekkers vast zitten, ook die van je KVS-sensor(en) en op de luchtmassameter. Check of je nergens een slang een stukje los hebt getrokken en of er geen scheuren in zitten. In de plooien van zo'n slang wil je nog wel eens een scheur over het hoofd zien.

Heb je de riemspanning van de waterpomp nagekeken?

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 09, 2011 22:37

De oorzaak zou inderdaad wel eens valse lucht kunnen zijn, het flexibele deel van de inlaatbuis heeft een scheurtje tussen de ribben (10 punten voor Whizzman!). Overigens is de slang tussen alle plooien behoorlijk poreus, dus waarschijnlijk heeft het gefriemel om de slang te verwijderen en terug te zetten 'm het laatste zetje gegeven. Nieuwe slang en luchtfilter zijn besteld, als dat er op zit zullen we eens zien of de operatie succes heeft gehad....

De spanning van de multiriem heb ik gecheckt maar kon er weinig over zeggen, riem staat naar mijn gevoel zeker niet slap maar weet niet wat de standaard is. Overigens zou deze 2 jaar en 30.000 km geleden vervangen zijn, wat is de vervangingsinterval?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Warm lopen 156 V6

di mei 10, 2011 14:24

De oorzaak zou inderdaad wel eens valse lucht kunnen zijn, het flexibele deel van de inlaatbuis heeft een scheurtje tussen de ribben (10 punten voor Whizzman!). Overigens is de slang tussen alle plooien behoorlijk poreus, dus waarschijnlijk heeft het gefriemel om de slang te verwijderen en terug te zetten 'm het laatste zetje gegeven. Nieuwe slang en luchtfilter zijn besteld, als dat er op zit zullen we eens zien of de operatie succes heeft gehad....
Als er geen sensoren zitten in het pad voor de scheuren, zou het geen invloed moeten hebben. Ik zou nog niet direct victorie gaan roepen dus.
De spanning van de multiriem heb ik gecheckt maar kon er weinig over zeggen, riem staat naar mijn gevoel zeker niet slap maar weet niet wat de standaard is. Overigens zou deze 2 jaar en 30.000 km geleden vervangen zijn, wat is de vervangingsinterval?
Langer dan dat, minimaal 60.000 of 3 jaar. Als er loop- spanrollen of versleten dingen als dynamolagers of aircopompen in het pad zitten, kan de spanning natuurlijk te laag zijn. Ik heb ook meegemaakt dat de krukaspoulie stuk was. Het rubber wat tussen de buitenkant waar de riem door wordt aangedreven en de binnenkant die op de krukas zit, was los gaan zitten. Dan kan de krukas hard rond draaien, maar de poulie slipt dan op de as. In mijn geval zat er ook een dynamo en stuurbekrachtiging op dezelfde riem en was het probleem erg duidelijk merkbaar.

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di mei 10, 2011 18:46

Scheur zit na de sensor, dus ik heb goede hoop op victorie! Blijkbaar is dit een slijtagegevoelig onderdeel, getuige het feit dat Tuynder ze niet meer kon leveren (out of stock!) voor de V6. Heb er nu een voor een automaat besteld, zou ook moeten passen volgens Tuynder. We zullen zien....

De multiriem kan ik eigenlijk ook nauwelijks bij, ik kan net met m'n hand tussen het blok en het binnenscherm om deze in te drukken. Ik merk niks aan de stuurbekrachtiging of een indicatie dat de dynamo niet meer goed bij zou laden. De verkoper (handelaar) heeft gezegd dat bij het vervangen van de distributie twee jaar geleden alles mee is vervangen, inclusief de waterpomp en multiriem....maar kan ook verkooppraat geweest zijn natuurlijk.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

di jun 28, 2011 12:55

Zo, alle problemen voor wat betreft de slecht lopende motor zijn verholpen dankzij de nieuwe lmm, het oververhittingsprobleem is helaas nog niet helemaal verholpen na het vervangen van de thermostaat. Gisteren op de snelweg bij een buitentemp van 22 stond de temp meter halverwege de 90 en de 110, aan het eind van de middag bij een buitentemp van 33 stond ie nog iets dichter tegen de 110 aan bij een snelheid van zo'n 130. Verder hetzelfde verschijnsel, als ik de snelheid laat zakken tot 100 zakt ie terug tot de 90, ga ik van de snelweg af dan draaien de fans al en zakt de temp vrij snel tot 90.

Hij wordt met de nieuwe thermostaat wel minder warm en bovendien pas bij hogere snelheid. Het was gisteren natuurlijk ook wel een erg warme dag maar helemaal sjofel vind ik het nog steeds niet....zou het dan toch echt een slechte waterpomp zijn :cry: ? Ik denk dat met het vervangen van de radiateur en de thermostaat inmiddels de enige oorzaak kan zijn. Of zou het nog zo kunnen zijn dat de watercirculatie door een andere oorzaak niet optimaal is...?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 28, 2011 13:00

Er zou nog een verstopping in kunnen zitten, maar ik zou er van uit gaan dat je toch aan een nieuwe waterpomp toe gaat zijn.

Terug naar “Algemene Technische vragen”