WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Q2 inbouw 145 JTD

do jan 27, 2011 22:54

Jups, zo moet het. :)

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: Q2 inbouw 145 JTD

za jan 29, 2011 22:53

Het aandrijftandwiel heeft 2 nokken er op zitten die over het differentieel heen schuiven. op het Q2 diff zitten keurig gleuven voor die nokken, maar ze zijn een paar millimeter minder diep dan op het open differentieel. Je kan met een vijl in 2 minuten die nokken op het aandrijftandwiel voor de teller bijvijlen en dan past het.


Bijna! Iedereen (bijna) doet het zo, maar het kan beter :D .

De hier ingekorte nokjes bepalen de offset van het tandwiel voor je km teller, ten opzicht van het lager. Aangezien het lager op dezelfde plek terug komt, betekend dit dus dat de het teller tandwiel verplaatst :!: :idea: .

Het aangrijp punt op de sensor is niet ideaal meer.

Het verschil in het originele diff en het Q2, is de kegel tophoek en de 'afwerk radius'. Het beste kun je dus het tandwiel in een draaibank iets uithollen in de juist hoek. Dan past het verder op het diff en klopt het aangruip punt weer.


Dit is zoals ik dit al 2x heb toegepast ;).


Q2, past is alle C5.30.5 en C5.30.6 bakken. Dus:

Alle Alfa (busso) v6'n (met voorwiel aandrijving), dus ook 155 en 164 en JTD's 8v, 16v en 10v. (20v, niet geen 5.30 bak)

156, heeft geen km sensor meer in de bak, dit is verwerkt in de ABS sensoren, vandaar dat het bij dit auto's 100% plug and play is.
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: Q2 inbouw 145 JTD

za jan 29, 2011 23:59

Is inderdaad toch erg gemakkelijk dan... :lol:

Jammer dat de diffs dan opeens zo in prijs omhoog zijn geschoten als ik Goos van Pelt hoor (had bij ze geïnformeerd van de week).
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Q2 inbouw 145 JTD

zo jan 30, 2011 20:41

Het aandrijftandwiel heeft 2 nokken er op zitten die over het differentieel heen schuiven. op het Q2 diff zitten keurig gleuven voor die nokken, maar ze zijn een paar millimeter minder diep dan op het open differentieel. Je kan met een vijl in 2 minuten die nokken op het aandrijftandwiel voor de teller bijvijlen en dan past het.


Bijna! Iedereen (bijna) doet het zo, maar het kan beter :D .

De hier ingekorte nokjes bepalen de offset van het tandwiel voor je km teller, ten opzicht van het lager. Aangezien het lager op dezelfde plek terug komt, betekend dit dus dat de het teller tandwiel verplaatst :!: :idea: .

Het aangrijp punt op de sensor is niet ideaal meer.

Het verschil in het originele diff en het Q2, is de kegel tophoek en de 'afwerk radius'. Het beste kun je dus het tandwiel in een draaibank iets uithollen in de juist hoek. Dan past het verder op het diff en klopt het aangruip punt weer.


Ah zo zit het dus. Ik hoorde al van uitdraaien en snapte het al niet.
156, heeft geen km sensor meer in de bak, dit is verwerkt in de ABS sensoren, vandaar dat het bij dit auto's 100% plug and play is.
Vandaar dat je het diffhuis moet bewerken en/of die van je oude 5bak moet pakken als je een 6bak wilt zetten op je 155.

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: Q2 inbouw 145 JTD

ma jan 31, 2011 22:18

Diffhuis kun je niet wisselen! Deze hoort bij de bellhousing. (gelijnboort). Je zult hem moeten bewerken. (km teller sensor inbouwen).
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Q2 inbouw 145 JTD

di feb 01, 2011 05:55

Diffhuis kun je niet wisselen! Deze hoort bij de bellhousing. (gelijnboort). Je zult hem moeten bewerken. (km teller sensor inbouwen).
Ik heb ergens gezien dat iemand hem heeft gewisseld. Ik vond het ook al vreemd, maar hij is er kennelijk mee weggekomen.

Gebruikersavatar
super_alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 310
Lid geworden op: ma jun 27, 2005 15:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: Q2 inbouw 145 JTD

do feb 03, 2011 00:50

En bij vervangen van het diff. hoeft deze niet opnieuw axiaal te worden uitgeshimd? Pion/kroonwiel diepte afstellen?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Q2 inbouw 145 JTD

do feb 03, 2011 08:49

En bij vervangen van het diff. hoeft deze niet opnieuw axiaal te worden uitgeshimd? Pion/kroonwiel diepte afstellen?
Er zit een set ringen bij als je de "kit" koopt om dat te doen.

Gebruikersavatar
super_alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 310
Lid geworden op: ma jun 27, 2005 15:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: Q2 inbouw 145 JTD

do feb 03, 2011 09:44

Ja, die ken ik. Het lijkt hier alleen zo over te komen dat je ff een diffje haalt en die er zo in plopt, het goed uitklokken van de voorspanning van de diff lagers en het pion en kroonwiel is wel een heel belangrijke stap in dit proces. Daar hoor ik verder niets over.
Voordat iemand een diff koopt en denkt; bakje open, diff wisselen, bak dicht en klaar, ik ben bang dat dat niet lang goed gaat.
Er komt wel wat speciaal gereedschap en kennis bij kijken om het goed te doen. (of een hoop geluk :lol: )

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8057
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Q2 inbouw 145 JTD

do feb 03, 2011 11:13

Ja, die ken ik. Het lijkt hier alleen zo over te komen dat je ff een diffje haalt en die er zo in plopt, het goed uitklokken van de voorspanning van de diff lagers en het pion en kroonwiel is wel een heel belangrijke stap in dit proces. Daar hoor ik verder niets over.
Voordat iemand een diff koopt en denkt; bakje open, diff wisselen, bak dicht en klaar, ik ben bang dat dat niet lang goed gaat.
Er komt wel wat speciaal gereedschap en kennis bij kijken om het goed te doen. (of een hoop geluk :lol: )
Speciaal gereedschap zoals een goede schuifmaat? :?

Diff moet 0.04 mm voorspanning hebben. Totale speling opmeten (ja dat moet ff nauwkeurig idd) en daar 0.04 bij optellen , deze maat aan shims erbij en t hele spul erin en op moment zetten.
Heb je m te los dan jankt ie tijdens rijden schijnbaar en zit er teveel tussen jankt ie ook...moeilijk, mwoch ik zal wel heel veel geluk gehad hebben.. :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
super_alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 310
Lid geworden op: ma jun 27, 2005 15:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

RE: Q2 inbouw 145 JTD

do feb 03, 2011 16:51

Tja als jij het niet erg vindt om iedere keer als het toevallig niet in een keer goed gaat je bak er weer onderuit te halen en je diff weer opnieuw uit te proberen the shimmen..... daar kan ik niet veel tegenin brengen.
Dat was het doel van mijn opmerking ook niet. Ik vond dus dat het word voorgedaan alsof het een stukje lego is en om te voorkomen dat iemand een diff aanschaft en er vervolgens pas achter komt dat het toch even wat lastiger was dan gedacht n.a.v. de verhalen op het forum heb ik de opmerking geplaatst.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Q2 inbouw 145 JTD

vr feb 04, 2011 01:35

Tja als jij het niet erg vindt om iedere keer als het toevallig niet in een keer goed gaat je bak er weer onderuit te halen en je diff weer opnieuw uit te proberen the shimmen..... daar kan ik niet veel tegenin brengen.
Dat was het doel van mijn opmerking ook niet. Ik vond dus dat het word voorgedaan alsof het een stukje lego is en om te voorkomen dat iemand een diff aanschaft en er vervolgens pas achter komt dat het toch even wat lastiger was dan gedacht n.a.v. de verhalen op het forum heb ik de opmerking geplaatst.
Groot gelijk. Als je het subframe er af trekt kan je bij de meeste tipo C auto's het diff wisselen zonder de bak er af te halen, maar het is alsnog een behoorlijke klus. Je wilt het in 1 keer goed doen, dus de waarschuwing dat je het diff netjes uit hoort te shimmen is op z'n plek.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Q2 inbouw 145 JTD

za feb 05, 2011 01:18

Exactement! Uitshimmen is ook meer dan even het schuifmaatje erbij pakken. Dat heeft niets te maken dat fRank dat goed deed blijkbaar (maar dat is natuurlijk een profi 8) :wink: )
maar het heeft meer te maken met de know how - dat je niet "even" een difje erop plakt en gaan...

Risicoloos: men neme goede bak en in te bouwen difje naar de bakspecialist (dat kunnen revisiebedrijven of merkspecialisten zijn) en vraagt of men dat er vakkundig inplant.
Klaar!
Alleen het risico van nog een keer een klus aan te gaan is het bovenstaande al waard.
:twisted: Ik word bij de gedachte al chagerijnig om erachter te komen dat je 1 of meerdere keren voor joker hebt staan klussen..
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Herbieyy
Member
Member
Berichten: 185
Lid geworden op: do nov 22, 2007 18:02

RE: Q2 inbouw 145 JTD

za feb 05, 2011 11:07

Volgens mij nog niet voorbij gekomen, maar.......

Waarom een Q2 ofwel andere variant hiervan inbouwen in een 145 jtd?
Met mij toch al wel hele brute 105 pk krijg ik de binnenband niet aan het roken hoor,,,,,,,,, Ik zou eerst 200 pk willen hebben voordat ik aan een ander diff zou denken

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Q2 inbouw 145 JTD

za feb 05, 2011 16:01

Volgens mij nog niet voorbij gekomen, maar.......

Waarom een Q2 ofwel andere variant hiervan inbouwen in een 145 jtd?
Met mij toch al wel hele brute 105 pk krijg ik de binnenband niet aan het roken hoor,,,,,,,,, Ik zou eerst 200 pk willen hebben voordat ik aan een ander diff zou denken
De eerste auto van alfa waar hij mee uitkwam was een 1.9 JTD, dus ik snap niet waarom je je dat nog afvraagt. Juist een JTD geeft veel koppel over het hele toerenbereik en zal dus eerder slippende wielen hebben als het gas er op gaat. Dat het geen bruut racemonster is heeft daar verder niet zoveel mee te maken. Ook een straatauto wil je gewoon goed grip mee hebben en lekker mee kunnen sturen, zonder dat ie alle kanten op gaat.

Terug naar “Algemene Technische vragen”