
Het aandrijftandwiel heeft 2 nokken er op zitten die over het differentieel heen schuiven. op het Q2 diff zitten keurig gleuven voor die nokken, maar ze zijn een paar millimeter minder diep dan op het open differentieel. Je kan met een vijl in 2 minuten die nokken op het aandrijftandwiel voor de teller bijvijlen en dan past het.
Het aandrijftandwiel heeft 2 nokken er op zitten die over het differentieel heen schuiven. op het Q2 diff zitten keurig gleuven voor die nokken, maar ze zijn een paar millimeter minder diep dan op het open differentieel. Je kan met een vijl in 2 minuten die nokken op het aandrijftandwiel voor de teller bijvijlen en dan past het.
Bijna! Iedereen (bijna) doet het zo, maar het kan beter.
De hier ingekorte nokjes bepalen de offset van het tandwiel voor je km teller, ten opzicht van het lager. Aangezien het lager op dezelfde plek terug komt, betekend dit dus dat de het teller tandwiel verplaatst![]()
.
Het aangrijp punt op de sensor is niet ideaal meer.
Het verschil in het originele diff en het Q2, is de kegel tophoek en de 'afwerk radius'. Het beste kun je dus het tandwiel in een draaibank iets uithollen in de juist hoek. Dan past het verder op het diff en klopt het aangruip punt weer.
Vandaar dat je het diffhuis moet bewerken en/of die van je oude 5bak moet pakken als je een 6bak wilt zetten op je 155.156, heeft geen km sensor meer in de bak, dit is verwerkt in de ABS sensoren, vandaar dat het bij dit auto's 100% plug and play is.
Ik heb ergens gezien dat iemand hem heeft gewisseld. Ik vond het ook al vreemd, maar hij is er kennelijk mee weggekomen.Diffhuis kun je niet wisselen! Deze hoort bij de bellhousing. (gelijnboort). Je zult hem moeten bewerken. (km teller sensor inbouwen).
Er zit een set ringen bij als je de "kit" koopt om dat te doen.En bij vervangen van het diff. hoeft deze niet opnieuw axiaal te worden uitgeshimd? Pion/kroonwiel diepte afstellen?
Speciaal gereedschap zoals een goede schuifmaat?Ja, die ken ik. Het lijkt hier alleen zo over te komen dat je ff een diffje haalt en die er zo in plopt, het goed uitklokken van de voorspanning van de diff lagers en het pion en kroonwiel is wel een heel belangrijke stap in dit proces. Daar hoor ik verder niets over.
Voordat iemand een diff koopt en denkt; bakje open, diff wisselen, bak dicht en klaar, ik ben bang dat dat niet lang goed gaat.
Er komt wel wat speciaal gereedschap en kennis bij kijken om het goed te doen. (of een hoop geluk)
Groot gelijk. Als je het subframe er af trekt kan je bij de meeste tipo C auto's het diff wisselen zonder de bak er af te halen, maar het is alsnog een behoorlijke klus. Je wilt het in 1 keer goed doen, dus de waarschuwing dat je het diff netjes uit hoort te shimmen is op z'n plek.Tja als jij het niet erg vindt om iedere keer als het toevallig niet in een keer goed gaat je bak er weer onderuit te halen en je diff weer opnieuw uit te proberen the shimmen..... daar kan ik niet veel tegenin brengen.
Dat was het doel van mijn opmerking ook niet. Ik vond dus dat het word voorgedaan alsof het een stukje lego is en om te voorkomen dat iemand een diff aanschaft en er vervolgens pas achter komt dat het toch even wat lastiger was dan gedacht n.a.v. de verhalen op het forum heb ik de opmerking geplaatst.
De eerste auto van alfa waar hij mee uitkwam was een 1.9 JTD, dus ik snap niet waarom je je dat nog afvraagt. Juist een JTD geeft veel koppel over het hele toerenbereik en zal dus eerder slippende wielen hebben als het gas er op gaat. Dat het geen bruut racemonster is heeft daar verder niet zoveel mee te maken. Ook een straatauto wil je gewoon goed grip mee hebben en lekker mee kunnen sturen, zonder dat ie alle kanten op gaat.Volgens mij nog niet voorbij gekomen, maar.......
Waarom een Q2 ofwel andere variant hiervan inbouwen in een 145 jtd?
Met mij toch al wel hele brute 105 pk krijg ik de binnenband niet aan het roken hoor,,,,,,,,, Ik zou eerst 200 pk willen hebben voordat ik aan een ander diff zou denken