Pagina 2 van 3

RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: zo jul 10, 2005 20:58
door duke
:thumbs:

Bedankt om me met raad bij te staan.

Het enige wat ik dan moet kopen is dus een vliegwiel van een 2liter 105 Nord.
De rest is over te bouwen.

Kans is groot dat ik het blok ga kopen.
Iemand een gedacht wat de waarde hiervan is?

De motor is volgens de eigenaar in goede staat. Er zitten 2 dubbele dell'orto's op, alternator en startmotor krijg ik er ook bij. De motor is eigenlijk volledig compleet te koop op de uitlaatspruitstukken na.

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: zo jul 10, 2005 21:13
door roel

Er zitten 2 dubbele dell'orto's op
Als je dit blok koopt, ga dan niet lopen prutsen met je 1300 carbs, maar gebruik gewoon de dello's die erbij horen :!:

Roel

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: zo jul 10, 2005 21:37
door duke

Er zitten 2 dubbele dell'orto's op
Als je dit blok koopt, ga dan niet lopen prutsen met je 1300 carbs, maar gebruik gewoon de dello's die erbij horen :!:

Roel

Waarom?
Ik ben niet van plan om zomaar de Webers over te zetten naar de 2liter. Uiteraard pas ik de sproeiers en venturi's aan

RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: zo jul 10, 2005 22:43
door patje1100
Duke, zoek ook ff op het oude forum. Zijn vele topics over geweest.
Als jij een 2 liter vliegwiel weet te scoren kun je daar je 1300 koppeling ( platen en drukgroep) opzetten.

Je zult ook nog je 2 buizen van je uitlaat ( die vanaf je 1300 spruitstuk naar beneden gaan) moeten verlengen. Kwestie van 2 pijpjes tussen lassen.

Dat gaatje in je krukas boren kunnen sommige bedrijven zonder dat de krukas er uit hoeft.
In Nederland althans . :wink:

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: zo jul 10, 2005 22:59
door duke

Je zult ook nog je 2 buizen van je uitlaat ( die vanaf je 1300 spruitstuk naar beneden gaan) moeten verlengen. Kwestie van 2 pijpjes tussen lassen.

Zijn die van een 2liter iets langer? Maakt niet uit eigenlijk, ik was toch van plan om een spaghetti uitlaatspruitstuk te kopen

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 10:11
door roel
Er zitten 2 dubbele dell'orto's op
Als je dit blok koopt, ga dan niet lopen prutsen met je 1300 carbs, maar gebruik gewoon de dello's die erbij horen :!:

Roel
Waarom?
Ik ben niet van plan om zomaar de Webers over te zetten naar de 2liter. Uiteraard pas ik de sproeiers en venturi's aan
Er zitten (is mij verteld) intern kanaaltjes van een andere diameter in 1300 carbs. Dus aanpassen venturi's en sproeiers zou niet voldoende zijn om ze om te bouwen tot 2000 carbs. Waarom wil je persé die Webers erop hebben dan?

Ikzelf ben juist op mijn 2 liter overgestapt van Webers (omgebouwde 1300's) naar Dello's van een 2.0. Die omgebouwde kregen we niet goed afgesteld (ook niet door twee specialisten).

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 10:27
door duke
Er zitten (is mij verteld) intern kanaaltjes van een andere diameter in 1300 carbs. Dus aanpassen venturi's en sproeiers zou niet voldoende zijn om ze om te bouwen tot 2000 carbs. Waarom wil je persé die Webers erop hebben dan?

Ikzelf ben juist op mijn 2 liter overgestapt van Webers (omgebouwde 1300's) naar Dello's van een 2.0. Die omgebouwde kregen we niet goed afgesteld (ook niet door twee specialisten).

Ik heb ook al gelezen dat de recentere carburatoren minder progressieboringen hebben.
En dit beweert Dré:
Vermogen (mbt carbs) wordt bepaald door de hoeveelheid lucht die je de motor in krijgt. Als je uitgaat van het feit dat daar altiojd de juiste afstelling en dus hoeveelheid benzine bij gemengd wordt in een carburateur.. (immers als er teweinig of teveel wordt bijgemengd loopt je motor niet goed en soms zelfs stuk)

De hoeveelheid lucht wordt alleen bepaald door de venturie en bassisdiameter van de carb + gasklep. De venturi bij alle 2 liters is bv 32 mm en de gasklep 40 mm... Dus een "emissie"carb flowt net zo goed als een oude carb. De juiste sproeiers erin en je merkt geen verschil dus.


zo? Wink

Dus in principe maakt het geen verschil uit of je nu 1300 carbs, 2liter carbs of recentere carbs monteert. Zolang de venturi en de juiste sproeiers erin zitten zou dat goed moeten werken.

RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 10:29
door duke
Is er misschien iemand van het forum die het verschil tussen 1300 carbs en 2liter carbs kan bevestigen? Het verschil in venturi's en sproeiers even niet meegerekend.

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 15:02
door Paliri
En een krukas van een 2 liter wat kost dat ongeveer?
En een krukas van een 116 aanpassen, wat is daar de prijs van. En wat moet er dan aan die krukas gebeuren?
de priseas dient ook iets ingekort te worden, wss bij mijn bertone ook zo (die van Michel op dit moment).

was maar een paar millimeter....

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 15:19
door duke
En een krukas van een 2 liter wat kost dat ongeveer?
En een krukas van een 116 aanpassen, wat is daar de prijs van. En wat moet er dan aan die krukas gebeuren?
de priseas dient ook iets ingekort te worden, wss bij mijn bertone ook zo (die van Michel op dit moment).

was maar een paar millimeter....

Is die van een 1300 dan anders dan bij een 2liter?
Hoe zit dat dan met de montage van het hoofdaslager? Blijft dat hetzelfde?
Wat heb je dan juist ingekort en hoeveel exact?

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 16:38
door @lfa@lgra
Is er misschien iemand van het forum die het verschil tussen 1300 carbs en 2liter carbs kan bevestigen? Het verschil in venturi's en sproeiers even niet meegerekend.
Gasklephoek is anders. Niet aan beginnen. Dello's zijn prima. :wink:

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 16:41
door @lfa@lgra
En een krukas van een 2 liter wat kost dat ongeveer?
En een krukas van een 116 aanpassen, wat is daar de prijs van. En wat moet er dan aan die krukas gebeuren?
de priseas dient ook iets ingekort te worden, wss bij mijn bertone ook zo (die van Michel op dit moment).

was maar een paar millimeter....

Is die van een 1300 dan anders dan bij een 2liter?
Hoe zit dat dan met de montage van het hoofdaslager? Blijft dat hetzelfde?
Wat heb je dan juist ingekort en hoeveel exact?
Als de priseas moet worden ingekort is de boring in de krukas dus niet diep genoeg gemaakt. Meet deze vooraf even bij een "echte"2 liter krukas, dan past de bak er zo achter.
Je gaat toch niet een andere krukas monteren als deze goed is. Gewoon uitboren/draaien die hap, dat kost echt niet veel. Bronzen busje erin en klaar. Als de centrering maar goed is.

Re: RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 17:32
door Dottore M
[k veronderstel dus dat de carterpan zomaar kan omgewisseld worden tussen 105 en 116 Nord?
Nou, je moet er wel 2 gaten bijboren, nl. in de 105 carterpan zitten twee blinde gaten met draad, maar op die plek (de hoekjes vooraan het blok) ook in het 116 blok. Dus moet je die blinde gaten in de carterpan doorboren en er met een grote boot (liever frees) achteraan zodat de kop van het boutje dat je gaat gebruiken er ook in kan !

Gelukkig kan je alle boutjes van de 116 pan gebruiken voor de conversie, kwestie van allerlei combinaties proberen. Het is een K-maat boutjke om te kopen, moet je naar de fietsenboer.

RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 19:35
door duke
Bedankt mensen. Hier heb ik wat aan. :thumbs:


Iemand een idee wat ik aan zo'n motor mag geven?
Het is een dus een 116 blok volledig compleet op de uitlaatspruitstukken na. De motor is volgens de eigenaar in goede conditie maar staat al meerdere jaren stil. De eigenaar had een giulietta. De originele motor was naar de haaien en toen heeft een Alfa garagist de motor die nu te koop staat erin gelegd. Na een aantal jaren heeft de eigenaar om 1 of andere reden de auto weggedaan en de motor bewaard.

RE: 2 liter motor Alfa Giulietta

Geplaatst: ma jul 11, 2005 22:36
door @lfa@lgra
Das moeilijk. Ik zou bv wel 100 % zeker willen weten dat de krukas goed is. Hiervoor moet de carterpan eronderuit om de lagerschalen los te nemen.
Als je dat niet zeker weet, wordt het wat moelijk allemaal. Ga ervanuit dat er altijd wel wat aan het blok kan mankeren. persoonlijk vindt ik dat je (gezien het feit dat ie compleet is, maar in onbekende staat) niet te veel moet neerleggen, maar wat??? 300???350???