Ron GS
Full Member
Full Member

RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem

ma aug 24, 2009 21:20

BDP-sensor gevonden, morgen weer eens verder puzzelen....

gr Ron

Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

ma aug 24, 2009 21:22

Is sinds het probleem begonnen is, het kleppendeksel er al af geweest? Probeer dat dan eens, en draai handmatig de krukas een paar keer rond en let op ofdat de inlaatas goed meegaat. De versteller (en het tandwiel) zitten met een moer op de rest vd as vast, als deze moer een beetje losgekomen is, verspringt het tandwiel telkens iets tov de as. Waardoor de timing niet meer klopt.
Je zou denken dat je dan een probleem hebt omdat de zuigers dan de kleppen geraakt hebben, maar dat bleek bij mij niet het geval te zijn.

Als dit waar is zou het niet meer zo zijn dat het klinkt of er compressie is en het verklaart ook niet de olie bij de bougies, maar even kijken is zo gebeurd.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Ron GS
Full Member
Full Member

ma aug 24, 2009 21:43

Bedankt, neem ik morgen ook nog even mee.

gr Ron

Ron GS
Full Member
Full Member

di aug 25, 2009 21:42

Vanovond de BDP-sensor vervangen. Niet aanslaan. Aangevangen met nogmaals alles controleren:

Benzinepomp krijgt stroom, draait en werkt. alle bedrading doorgemeten. Alle roze draden zijn reeds doorverbonden en geoptimaliseerd. Relais werkt ook.

Alle Bougies vonken tevens goede vonk.

Bobines, verdeelkappen en bougieskabels zijn goed.

Plan: morgen kleppendeksel verwijderen en nokkenastiming controleren. Iemand nog andere tips en ervaringen graag, gaan stukje bij beetje alles uitsluiten.

gr Ron

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 25, 2009 23:31

worden de bougies nat?

spuit eens een klein beetje remmenreiniger/startpiloot in de luchtfilterbak en kijk of hij daar op aanslaat. Als hij het daar wel op doet moet je naar de brandstofvoorziening kijken.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Andretti Molletti

Re: RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem

di aug 25, 2009 23:34

Haal je nokkenasversteller een los mechanisch of controleer of er speling is in ruststand.... ik krijg t vermoedde dat je vervroeging werkt bij t starten??
Klinkt i compressieloos bij t starten?
Waar staat de auto?
De stekker op de nokkenas (inlaat) heb ik los gehad, daarna gestart, geen verschil. Hij klinkt niet compressieloos bij het starten. IK maak me een beetje zorgen over de olie op de 1e bougies van de 2e t/m/ 4e cilinder. Komt niet door bijvullen en is bij vervangen nokkenas allemaal schoongemaakt. :? Ik bel vandaag Tom even, wellicht dat ik hem naar amersfoort kan brengen dit weekend of dat hij nog tips en trucs heeft.

gr Ron
het is een timingsprobleem, geen bdpsensor. Je moet ook niet de bedrading losnemen, maar uitsluiten dat de vervroeging niet mechanisch blijft hangen.
Maar goed de timing daar moet je iets mee... olie op de bougie een de buitenkant??

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo aug 26, 2009 08:18

Of de vervroeging mech is blijven hangen kan je zo zien. Er staan 2 haarlijntjes op de vervroeger die 2 standen aan geven.
Trouwens met stilstaande motor moet het streepje op de inlaatnokkenas gewoon oplijnen met steepje op de nokkenaslagerkap. Dus als de vervroeger is blijven hangen is dat zo te controleren door kleppendeksel eraf te halen.
Vergeet niet dat de massa van je motronic aan je kleppendeksel zit, niet vergeten goed vast te zetten na afloop
(of zat die soms als niet goed vast?)

Gr DJ

Ron GS
Full Member
Full Member

wo aug 26, 2009 18:09

bedankt voor de input, net thuis uit de file, vakantie is hier kennelijk echt over nu .........

Dadelijk naar de auto en het kleppendeksel eraf halen. Alle massadraden heb ik reeds nagelopen, allemaal vast. Eerst maar eens het kleppendeksel loshalen en dan kijken wat we daar aantreffen. Weet nu inmiddels waar ik op moet letten, ga ook proberen het te snappen :oops: Gelukkig een 35 jaar ervaring aanwezig mbt sleutelen, dus fingers crossed.........

gr Ron

Ron GS
Full Member
Full Member

wo aug 26, 2009 18:14

worden de bougies nat?

spuit eens een klein beetje remmenreiniger/startpiloot in de luchtfilterbak en kijk of hij daar op aanslaat. Als hij het daar wel op doet moet je naar de brandstofvoorziening kijken.
Hebben we gedaan, geen resultaat. Starten klinkt hetzelfde als zonder startpiloot #-o
Alle bedrading naar de pomp doorgemeten, ook nog even pomp getest vanf de accupool, werkt perfect.

gr Ron

Ron GS
Full Member
Full Member

wo aug 26, 2009 20:26

het goede nieuws is dat het kleppendeksel eraf is.......................................

Verder wat aandachtspuntjes:

De bougies had ik schoongemaakt, de laatste 2 (3e en 4e cilinder) zitten weer onder de olie. Van binnenuit.......................
Er zitten vier doode punten in 1 slag met de dopsleutel (bak in z'n vrij) ik til de auto voor uit zijn vering om door het dode punt te komen. De starmotor strekt hem wel door de dooie punten heen
De merktekens zitten goed synchroom (midden van de nokkenassen)
Wanneer de merktekens goed staan staan alle zuigers in het midden.

Wanneer de 1e en 4e zuiger op het DP-punt staan (zeg maar hoogste stand) staan de merktekens zo'n 2 centimeter verkeerd.

Tanden van de tandwielen zijn perfect. Wij hebben de conclusie getrokken dat hij zo nooit gaat lopen. Mogelijk kleppen krom...................................

Hier ga ik niet uitkomen, maar eens verzinnen...........

gr Ron

Andretti Molletti

wo aug 26, 2009 22:32

Wat dacht je van alles weer optijd te zetten?? nee heb je ....

brembopaul

wo aug 26, 2009 22:43

het goede nieuws is dat het kleppendeksel eraf is.......................................

Verder wat aandachtspuntjes:

De bougies had ik schoongemaakt, de laatste 2 (3e en 4e cilinder) zitten weer onder de olie. Van binnenuit.......................
Er zitten vier doode punten in 1 slag met de dopsleutel (bak in z'n vrij) ik til de auto voor uit zijn vering om door het dode punt te komen. De starmotor strekt hem wel door de dooie punten heen
De merktekens zitten goed synchroom (midden van de nokkenassen)
Wanneer de merktekens goed staan staan alle zuigers in het midden.

Wanneer de 1e en 4e zuiger op het DP-punt staan (zeg maar hoogste stand) staan de merktekens zo'n 2 centimeter verkeerd.

Tanden van de tandwielen zijn perfect. Wij hebben de conclusie getrokken dat hij zo nooit gaat lopen. Mogelijk kleppen krom...................................

Hier ga ik niet uitkomen, maar eens verzinnen...........

gr Ron
Zat de blokkering van de kettingspanner wel vast? Die spanner heb je vast los gehad toen je de nokkenas hebt gewisseld. Als in- en uitlaatnokkenas synchroon van tijd af staan staat volgens mij óf de ketting te slap óf de ketting ogenschijnlijk op spanning maar met een losse spanner. Staan de nokkenassen te laat of te vroeg? Gokje: te laat.
Zoals dr. M. al zegt: timen die boel, (en kettingspanner vastzetten), misschien valt het nog mee!

Ron GS
Full Member
Full Member

wo aug 26, 2009 23:36

Kettingspanner zat/zit muurvast. De ketting zou dan meerdere tanden zijn versprongen, en dat verklaard wellicht ook het mechanische geratel toen de auto werd aangesleept. De dode punten is mij uitgelegd zouden wat kleppen kunnen zijn die in de weg zitten :? Ga me nog even bezinnen mbt de nu te nemen stappen, zit een beetje in dubio. Blok heeft 221.000 kilometer gelopen. Kan natuurlijk meevalllen en derhalve zou ik er nog zo'n 100 km mee willen rijden om hem bij Tom neer te zetten. Dan maar eens overleggen wat nou de slimste oplossing is............... De auto is roestvrij en derhalve is ie best een nieuwe motor waard. Maar goed er zit wat in kan het alicht proberen. Ben alleen een beetje het vertrouwen in het blok kwijt zeg maar. Wordt iedere start toch weer spannend of de ketting blijft zitten of een paar tanden opschuift ...........
Ik laat het nog even weten,

gr Ron

Andretti Molletti

RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem (oorzaak vastgesteld)

do aug 27, 2009 00:58

Kettingen verspringen niet dan is het vaak het tussentandwiel wat op de as verdraaid en dat is echt link... ik dacht dat alleen de 155 TS-en daar last van hadden, maar wie weet is je 75 een vd laatste of gerepareerd ooit met een tussentandwiel ve 155?

Ron GS
Full Member
Full Member

RE: 2.0 75 TS 1990 startprobleem (oorzaak vastgesteld)

ma sep 21, 2009 20:37

De witte 75 TS loopt weer als een naaimachientje geweldig. Tom bedankt voor het andere hart !!!! Nu eens kijken of ik hem weer wit kan krijgen.

gr Ron

Terug naar “Algemene Technische vragen”