Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 19:41

Dat is volgens mij maar een deel van het artikel, wat eleen betrekking heeft op die cursus: Staat me ook bij dat ze met een Volvo P 1800 ES aan het vertinnen waren, or :am i wrong. :?: :?:
als ik nog een stukkie K&T nodig heb weet ik je te vinden. :thumbs:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

wendola

za jan 01, 2005 19:43

nee idd zo zie je maar weer Alfa4ever :wink:

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

za jan 01, 2005 20:37

@lfa@lgra

Ik heb het blad nog even opgezocht, maar het is toch het volledige artikel. Alleen in het blad is pagina 18 gevuld met reclame en eindigd het artikel op pagina 19, terwijl de versie van internet eindigd op pagina 18. Maar dus met dezelfde informatie.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Constantijn

za jan 01, 2005 20:56

Hmmm... ziet er wel leuk uit, maar hoe zit het eigenlijk met de galvanische werking van tin in verhouding met het plaatwerk van je auto?
En, indien jullie dezelfde tin legering gebruiken als in de electronica gebruikelijk is, denk er dan om dat deze tin als toevoeging lood heeft. (in de electronica is dat zo'n 36%)
Lood kan zeer schadelijk zijn voor de gezondheid, dus de dampen vooral niet inademen, en handen goed wassen.

Maar, als het goed werkt, -en blijft- is het natuurlijk een leuke methode. (deden ze dit vroeger ook al niet in de USA?)

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

zo jan 02, 2005 00:43

Vertinnen is zwaar achterhaald en hopeloos ouderwets


ten eerste krijg je nooit ALLE zuurresten ed weg, dus ga je dat lekker opsluiten in een broeinest, en als je het dan ziet, ben je veel te laat om te repareren
ten tweede is het behoorlijk arbeidsintensief en moet je er in een keer voldoende op aanbrengen ivm hechting



volgens mij kan je beter een goede plamuur gebruiken, zoals Debrasel, een AlSi iig, daar kan je zelfs een carterpan mee dichtsmeren en er vervolgens schroefdraad in tappen voor de aftapplug.

minder schadelijk voor de gezondheid ook
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Andretti Molletti

zo jan 02, 2005 03:28

Hee Roel dat ziet er inderdaad goed uit!!

Wat ik me altijd afvraag is hoelang dat blijft zitten...
Maar dat vraag ik over 10 jaar nog eens.. momenteel ziet het er degelijk uit!

:thumbs:

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

zo jan 02, 2005 21:26

Bij diverse merken/carrosseriebouwers werd vroeger af-fabriek vertind om onregelmatigheden weg te werken. Over de houdbaarheid hoef je je dus waarschijnlijk geen zorgen te maken. Waarschijnlijk is het een dure methode en daarom niet meer gangbaar.

Auto's waaraan af fabriek e.e.a. was vertind zijn o.a.:
diverse MG's;
Carrozzeria Touring, o.a. Alfa 2000/2600.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 21:28

Bij diverse merken/carrosseriebouwers werd vroeger af-fabriek vertind om onregelmatigheden weg te werken. Over de houdbaarheid hoef je je dus waarschijnlijk geen zorgen te maken.
Zo wordt de naad in de dorpel van de 105 Spider (onder het portier) ook uitgetind.

Andretti Molletti

zo jan 02, 2005 21:37

Het gaat mij meer om het vloeimiddel wat gebruikt wordt. Dit is meestal een etsend zuur (?) wat na verloop van tijd oxidatie geeft....

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 22:06

Das natuurlijk waar, maar Tin geeft een giga hechting, veel beter dan een kunsthars. Bovendien kan er geen water, dus roest achter ontstaan dus kan het er ook niet afgedrukt worden. Wel kan natuurlijk het materaal achter het tin van binnenuit roesten, maar dat lijkt me logisch. Zolang je tin dus op redelijk vlakke delen gebruikt kan het etsmiddel toch niet aan de achterkant komen????

In autofabieken wordt het tin nog steeds gebruikt op de "schade-afdeling" .Nieuwe auto's met lichte oneffenheden/deukjes worden daar ALLEMAAL vertind. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1997
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 22:40

Ik praat vanuit een andere achtergrond maar vertinnen hoeft helemaal niet met een etsend zuur middel. Kan ook met een stearine vet als vloeimiddel. Weet niet of dit op alfa's ook het geval is natuurlijk......... ;)
Dirk - Giulia2000TS

Andretti Molletti

zo jan 02, 2005 22:42

en bijenwas had ik geloof ik s gelezen??

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 22:47

@Dirk:

Die stearine wordt dat niet gebruikt op de spatel waarmee je het tin aansmeert???
(Stearine is toch net zoiets als Parafine?? dus kaarsvet)

Het vloei/etsmiddel voor het voorbehandelen van de ondergrond is volgens mij soortgelijk aan S 39/soldeervet oid.

Met die "andere achtergrond" zul je dat wel weten..of gebruiken jullie alleen maar knelkoppelingen.. :wink:

Maar ik heb natuurlijk ook een andere achtergrond... :blue_lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

zo jan 02, 2005 22:50

Het gaat ook om de ONDERgrond... niet de ACHTERgrond ;)

:lol:

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1997
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 23:20

;) Heel goed, van de kaars dus..... Maar wel echt stearine geen ander spul. En echt als vloeimiddel..... Dat met die bijenwas zegt mij niks...... S39/vet is het zure alternatief en geeft soms echt een slecht resultaat wat bij onjuiste dosering veel corrosie kan veroorzaken..................... (het zogenaamde prutswerk....) Maar deze toepassing wordt in mijn vakbebied alleen bij lood gebruikt. Komt niet vaak voor........ Wat de ervaringen voor plaatwerk zijn weet ik echt niet......
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”