TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

Mijn 75 kreunt, tikt, kraakt en piept (update)

do jun 28, 2007 18:39

Het heeft even geduurd maar ben afgelopen week weer begonnen met de QV.

Inmiddels is ook het kraken opgelost, na het vervangen van de onderste fuseekogel (Alessandro had dus weer gelijk!). Er zat zeer veel speling op de oude kogel, deze had nooit door de APK meer gemogen (wel gebeurd...).

Het piepen komt zo goed als zeker van de achterremmen. Door tijdens het rijden de handrem licht aan te trekken verdwijnt het. Geluid is een beetje irritant, maar klinkt niet ernstig. Binnenkort de achterremmen maar eens inspecteren, schoonmaken.

Blijft over het tikken. Het geluid komt uit de buurt van de cardanas, maar is moeilijk exact te localiseren, zelfs op de brug. Het tikken gaat met het motortoerental mee en is pas hoorbaar als de motor/auto warm is. Het is zowel binnen als buiten erg goed te horen.
Zoals gezegd zijn de 3 donuts pas vervangen en zijn de glijlagertjes toen schoongemaakt en opnieuw ingevet. Het geluid leek na deze reparatie even iets minder, maar is inmiddels weer onverminderd aanwezig.
Gisteravond samen met Arjan(75QV) :thumbs: de cardan weer onder de auto uitgehaald, en de glijlagers weer geinspecteerd. Op zich ziet het er volgens ons niet slecht uit, enige vreemde was dat het vet uit de voorste bus bijna geheel verdwenen was. Aan de buitenzijde van de bus zijn wat lichte slijtplekken te zien, maar kan dit de oorzaak zijn van luid tikken?
Het middelste lager zat nog prima in het vet en voelt ook goed aan, geen overmatige speling of slijtage.

Afbeelding
Afbeelding

Vraag is of het zinvol is glijlagers, bussen te vervangen, of alleen met het juiste vet weer terugmonteren.
Of komt het getik toch ergens anders vandaan?

@Roy, weet jij al meer over jouw 75, komt het uit je versnellingsbak?

Graag jullie mening.

Martijn
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

jef 75
Guru
Guru

RE: Mijn 75 kreunt, tikt, kraakt en piept

do jun 28, 2007 18:48

die bussen zien er iig nog goed uit vind ik,ik heb men cardan pas nog los gehad en heb de glijlagers ingevet met wiellagervet,geen raar getik of gepiep.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Mijn 75 kreunt, tikt, kraakt en piept (update)

do jun 28, 2007 21:12

Martijn
Ja bij mij komt het gerikketiketik uit de bak.
Bij mij is ook de as erafgehaald. Voorste as vervangen omdat het neusje bleef zitten in de motor. Deze is met veel wd 40 eruitgepeuterd. Alle drie kunststof koppelingen vervangen. Steunlager + lagersteun vervangen.
Enge nare brom bij 3000 is weg. Maar gerikketikketik is lichtjes gebleven. En eigenlijk heb ik mij daar nooit aan gestoord.
Gezoem van de benzinepomp, daar stoorde ik mij aan. Pomp vervangen en weg geluid.
Ik zal het een keer opnemen het geluid.

Dat busje, zit dat op de neus van de voorste as?
Dus in de motor?

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

do jun 28, 2007 21:45

Martijn
Ja bij mij komt het gerikketiketik uit de bak.
Bij mij is ook de as erafgehaald. Voorste as vervangen omdat het neusje bleef zitten in de motor. Deze is met veel wd 40 eruitgepeuterd. Alle drie kunststof koppelingen vervangen. Steunlager + lagersteun vervangen.
Enge nare brom bij 3000 is weg. Maar gerikketikketik is lichtjes gebleven. En eigenlijk heb ik mij daar nooit aan gestoord.
Gezoem van de benzinepomp, daar stoorde ik mij aan. Pomp vervangen en weg geluid.
Ik zal het een keer opnemen het geluid.

Dat busje, zit dat op de neus van de voorste as?
Dus in de motor?
Klopt, dit is het busje vooraan de as, in het vliegwiel/motor. Maar als jij je meer stoorde aan het gezoem van je brandstofpomp dan aan het tikken, is mijn getik denk ik toch iets anders. Dit is zeer duidelijk aanwezig en verpest het motorgeluid in behoorlijke mate, pas vanaf 5000rpm overstemt de motor het geluid (of is het getik weg...).

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

do jun 28, 2007 22:23

Sorry,
vergeten te melden dat mijn getik bij warmdraaien in zijn vrij aanwezig was. Niet tijdens het rijden.
Zit het getik in elke versnelling en is het toerenafhankelijk.

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

do jun 28, 2007 23:40

Sorry,
vergeten te melden dat mijn getik bij warmdraaien in zijn vrij aanwezig was. Niet tijdens het rijden.
Zit het getik in elke versnelling en is het toerenafhankelijk.
Alleen in zijn vrij? Is het dan niet het druklager van je koppeling?
Bij mij is het in elke versnelling en inderdaad toerenafhankelijk en zowel bij rijden als stilstaan.
De as trilt overigens niet voelbaar, dus de balans lijkt wel in orde te zijn.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Mijn 75 kreunt, tikt, kraakt en piept (update)

do jun 28, 2007 23:43

Titato, het lijkt me dat jij eenzelfde probleem als hugo hebt?
Grtz,fRank

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Mijn 75 kreunt, tikt, kraakt en piept (update)

vr jun 29, 2007 00:11

Titato, het lijkt me dat jij eenzelfde probleem als hugo hebt?
Grtz,fRank
Tja het lijkt er inderdaad wel op. Helaas heb ik geen geluidsfragment, maar mijn geluid is wel veel minder fel en hoog dan bij Hugo. Verder doet ie het bij mij altijd, behalve bij koude motor.
Blijft natuurlijk in beide gevallen de vraag wat het kan zijn.

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 29, 2007 00:26

Idd ,wat is het... :? :? Ik heb het ,zoals je kunt lezen, in t begin bij deze auto ook gehad,maar na wat pielmuiswerk aan de uitlaat is het geluid toen weggebleven....Later is er bij hugo een andere uitlaat onder gegaan en is het geluid weer teruggekomen, mi nog erger dan eerder bij mij...Vreemd...
Grtz,fRank

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 29, 2007 00:36

Het zal toch niet zo simpel zijn, dat de kardan ergens tegenaan loopt? (staartstuk, schakelstang, handremkabel, ik noem maar wat)

Nee, vast niet, toch? :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Mijn 75 kreunt, tikt, kraakt en piept (update)

za jun 30, 2007 20:27

Het zal toch niet zo simpel zijn, dat de kardan ergens tegenaan loopt? (staartstuk, schakelstang, handremkabel, ik noem maar wat)

Nee, vast niet, toch? :wink:
Ik heb vandaag nog eens extra goed gezocht naar aanloop slijtsporen, maar niks gevonden. Maar uitsluiten doe ik niks, de vorige 2 rammels had je ook juist voorspeld.
Ik ga nu maar de lagertjes vervangen waarbij ik ook maar de geringste twijfel heb, maar eens kijken wat nog leverbaar is.

Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member

di jul 03, 2007 18:18

4: Misschien een heel stom antwoord maar mijn Luchtfilterbak maakte vogelachtige geluiden omdat ie lichtjes heen en weer bewoog over het spatscherm waar ie op gemonteerd zit. ----> ijzer op ijzer.

Maar als je zegt dat het van achter komt is dat niet het geval lijkt mij.
Maar een wreed erritant geluid was dat iig
Maar je hoeft niet gelijk naar de moeilijke dingen te kijken :lol:

En mijn luchtfilterbak zit links (75 1.8 I.E) maar dat heeft er nix mee te maken :?

Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

di jul 03, 2007 19:34

@ X-fighter: Bij mij komt het zo goed als zeker van de achterremmen, want bij het lichtjes aantrekken van de handrem tijdens het rijden stopt het gepiep. Verder niks ernstigs, maar wel irritant.

Voor wat betreft het tikken: nieuwe glijlagertjes(kogelstukjes) van de cardan zijn besteld en gelukkig nog leverbaar. Als ik ze binnen heb, snel de boel weer monteren en horen of het getik weg is.

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

do jul 19, 2007 21:47

Het getik van de cardan as is weg :banana:

Ik heb nagenoeg alle slijtdelen van de as vervangen (voorste bus en glijlager, middelste en achterste lagertjes en enkele keerringen/rubbers) en de boel goed ingevet. Het steunlager en de donuts waren eerder al vervangen. Vanavond de boel weer gemoneerd onder de auto en vol spanning een proefrit gemaakt.

Ook bij warme motor is het geluid weg. Alleen als je stilstaat en onder de auto luistert is nog een minimaal tikje te horen (of zit dat tussen mijn oren :? :wink: ), maar als dat zo minimaal blijft ben ik dik tevreden! Eindelijk volop genieten van het motorgeluid :driving: .

Nu nog een keer de remmen achter schoonmaken vanwege het gepiep, en mijn v6 is weer helemaal kreun, tik, kraak en rammelvrij.

TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member

RE: Mijn 75 kreunt, tikt, kraakt en piept (update 19/7)

zo aug 19, 2007 20:08

Inmiddels ruim 1000km gereden na de laatste cardan revisie....... en het getik is weer langzaam maar zeker teruggekomen :evil:
Het is nog steeds iets minder dan het was, maar het getik is bij stationair lopen en lagere toerentallen heel duidelijk weer aanwezig. Ook weer alleen bij warme motor.

Het is mij echt een raadsel wat dit kan zijn. Eerst maar weer eens moed en tijd verzamelen om de as er weer onderuit te trekken.

Terug naar “Algemene Technische vragen”