alfa147man
Full Member
Full Member

RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

ma dec 31, 2007 15:06

Bedankt voor de info jongens.
@bralfa: is zo'n axiaalspeling makkelijk te meten?
Gewone electrische probleempjes zijn waarschijnlijk makkelijker op te sporen, vandaar dat daar eerst naar gezocht wordt.
M'n blok heeft nu 220.000km gelopen, dus ik hoop van harte dat de mecaniek nog niet versleten is.

Tot in 2008!

grt
Stefaan
** 147TS, 75TS **

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: 75 inhouden bij 5000 rpm

ma dec 31, 2007 17:31

Dat had ik bij mijn 75 TS ook. Het was bij mij alleen als de olie heet was. Ik heb het nooit opgelost omdat ik de 75 verkocht heb, maar waarschijnlijk had de krukas te veel speling. Zolang de olie nog dik was gaf dit geen problemen, maar als de olie warmer en dus dunner werd ging het mis.
Ik heb even over dit verband nagedacht. Maar je denkt dat door de ruime speling het signaal van bdp-sensor niet meer klopt en dus wat problemen geeft???? Nu ik dit schrijf klinkt het wel wat raar. Ik weet niet hoe ver de BDP-sensor van de krans af moet staan, maar als de afstand krans bdp-sensor te groot wordt, moet je dan niet een onwaarschijnlijk ruime speling hebben??

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 31, 2007 19:59

Misschien werd de sensor ook wel warmer en ging het daardoor mis.... :idea: :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

di jan 01, 2008 10:56

@Stefaan,

je kunt t proberen met een bandijzer achter je poulie.

@Remco,

De speling tussen poulie en sensor wordt niet echt groter door de speling. Maar de poulie gaat wat "zwabberen" waardoor het signaal schijnbaar verstoord wordt.

Heb overigens ook eens een krukaspoulie gehad die op de spiebaan gescheurd was. Maar dit gaf een meer random storing. Totdat de poulie een stukje verdraaid was :wink:
Shut up and ride!

chris75
Junior Member
Junior Member

wo jan 02, 2008 22:45

hallo,

ik heb dus het zelfde probleem met mijn 75 ts.

inhouden tussen de 5000/5500 rpm.

als ik dus flink accelereer dan lijkt het dus alsof de onsteking stopt.
als ik dan een versnelling opschakel dan pakt ie hem gelijk weer op (toeren dalen dan)
het maakt niet uit in welke versnelling, hij doet het ook opweg naar top snelheid.

ik heb geen kat meer maar wel een squadra chip, dan ligt de toeren begrenzer nog hoger
geloof ik. ik snap er ook niets van.

kan het te maken hebben met benzine toevoer/druk dat ie opeens te weinig krijgt?

het is dus niet zo dat ie gaat schokken/smorren. het voelt alsof je het contact uitzet.

misschien luchtmassa meter? ik weet het ook niet meer.

gr. chris
155 2.5 v6 1992

alfa147man
Full Member
Full Member

wo jan 02, 2008 22:59

als ik de test heb gedaan met een andere bdp-sensor zal ik m'n bevindingen posten.
die speling op de krukas nagaan met een bandijzer. Ik wil dat wel eens proberen, maar gaat het hier om axiale speling? En vanaf hoeveel speling spreken we van een versleten krukas? Ik kan me moeilijk inbeelden dat je die axiaal 1mm of zou kunnen verzetten. En ga je een kleine speling nog wel kunnen zien, of moet men een meetklokje plaatsen met de stift tegen de krukaspolie?

Veel vragen, ik weet het. Maar er zullen nog lezers benieuwd zijn neem ik aan.
mvg
stefaan
** 147TS, 75TS **

alfa147man
Full Member
Full Member

zo jan 20, 2008 19:14

We hebben nog een beetje verder gezocht en dit werd allemaal overlopen:
Zonder enig onderdeel te vervangen heb ik een afspraak gemaakt bij de garage waar ze m’n 75 vrij goed kennen. Ik vertelde hen over de bdp-sensor, en dus werd besloten om een scoop aan te sluiten om het signaal te meten bij hoge toeren. Dat signaal was normaal, zowel bij lage als bij hoge toeren. Tijdens een testrit stond ik versteld dat ie een enkele keer toch voorbij de 5500rpm geraakte. Maar al gauw bleek dat dit uitzonderlijk was, zodat ze in de garage ook aan den lijve konden ondervinden wat er precies gebeurde bij 5400rpm.
Versleten krukaslagers was volgens hen weinig waarschijnlijk. Dit zou hoorbaar moeten zijn.
Vervolgens werd het diagnosetoestel aangesloten. Hier konden we ook geen fouten vinden. Het enige wat te noteren viel was een lichte afwijking van het toerental onder de 3000rpm. Ook ontdekten we dat 80°c watertemperatuur overeen komt met 70°C op de meter van het dashbord. Dit stelde me gerust omdat ie meestal 70°c is bij contstante snelheid.
In de garage kon men op dat ogenblik niks extra testen. Maar een run op de rollenbank kan uitsluitsel brengen. Dan zou de secundaire kring van de onsteking nagezien worden.

Ondertussen ging ik op zoek naar een bdp-sensor. Dit weekend bij Jef langs geweest. De sensor werd vervangen en we deden even een testrit. Eén keer ging ie mooi door tot voorbij de 5600rpm, maar daarna was het weer prijs bij 5400rpm. Dus met de andere sensor geen beterschap. (deze is wel blijven zitten)

Toen hebben we een andere Motronic computer gestoken. Weer een testrit, weer hetzelfde fenomeen. Hooguit een paar keer ging ie voorbij de 5600rpm maar daarna steeds weer dat inhouden bij 5400rpm.
Wat ie some wel durft doen: Rond 5400rpm inhouden, maar soms schiet de toerenteller daarna wel weer verder.
Ik schakelde steeds op onder de 6000rpm

Omdat ik vermoedens had dat in m’n Motronic ooit een Squadra chip gestoken werd hebben we de box opengemaakt en inderdaad: er zat een squadra chip.
Deze hebben we terug in de m’n 75TS gezet. Vlakbij vond Jef die oranje stekker, maar tot zijn verbazing zat daar een zwart relais op aangesloten.
Ik heb een 75 zonder kat, dus we besloten het relais er eens uit te halen en een testrit te doen.
Geen merkbaar verschil met of zonder zwart relais. Iemand een idee waarvoor ie dient? Emissieblokjes hebben normaal gezien een kleur nietwaar? Of overbrugt men daar normaal gezien 2 klemmetjes, afhankelijk van het octaangetal dat je kunt tanken aan de pomp?

Kortom, Het wisselen van al deze onderdelen gaf niet het verhoopte resultaat. Na al deze rondjes rijden, was Jef ook van mening dat de motor goed doortrok en een gezonde indruk maakte. Maar om één of andere reden is het feest 1000rpm te vroeg gedaan. (of is de teller 1000rpm vals)

Dan maar weer naar huis en m’n werkplaatshandboeken nog eens bestuderen. Tussen een hoop afgeprintte internet artikelen vond ik iemand die een gelijkaardig probleem had. Bij hem bleek dat de calibratie van de toerenteller niet klopte.

Ik heb nog een tellerbak liggen en ik hoop die binnenkort te monteren.
Als blijkt dat het max.toerental dan wel voorbij de 6000rpm geraakt is een slechte calibratie de schuldige. (hopelijk is dat de schuldige, dan zijn er geen zware kosten in het verschiet)

Kortom, de zoektocht is nog steeds niet ten einde, maar enkele mogelijke oorzaken kunnen we al uitsluiten. Nog even doorzetten en we geraken er wel uit

Saluti
** 147TS, 75TS **

chris75
Junior Member
Junior Member

zo jan 20, 2008 20:11

zo zo, jij bent nogal bezig geweest. Ik blijf dit topic wel volgen en ben benieuwd naar het
resultaat van de toerenteller.

ik kamp zelf ook nog met hetzelfde probleem.

suc6 chris
155 2.5 v6 1992

chris75
Junior Member
Junior Member

zo jan 20, 2008 20:19

hoi,

bij mij zou de teorenbegrenzer moeten liggen op 6800 rpm.
ik heb er namelijk een 164 ts chippie inzitten van squadra.

ik heb squadra ook nog een mailtje gestuurd en wacht of ik
een antwoord krijg.

chris
155 2.5 v6 1992

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 21, 2008 12:32

En de 2 TS naast elkaar laten rijden ibv z'n 3 en dan allebei doortrekken... Wie moet dan eerder schakelen? Of tegelijk? In dat geval geeft 1 toerenteller te weinig aan.
- Niet meer een 75 V6
- Spider 2.0 T.S. 16v, type 4 (met achterwielaandrijving)
- VFR800i
- V70
- M3

bralfa
Guru
Guru

ma jan 21, 2008 13:04

Als het aan de calibratie van de toerenteller zou liggen.....

Zou t toch niet bij wisselende toerentallen plaatsvinden. Versleten axiaallagers betekend niet per definitie dat je krukaslagers ook versleten zijn. Dus ook niet hoorbaar....
Shut up and ride!

alfa147man
Full Member
Full Member

ma jan 21, 2008 17:22

@ bralfa, als je met zo'n bandijzer acher de polie de speling opmeet, hoeveel speling mag je dan hebben? Ik vind ergens 0,265mm terug, correct? Meet je dit met een meetklokje, want visueel lijkt me dat amper te zien.
Als ik weet hoe je dat nakijkt kan ik het eens proberen.

ciao

stefaan
** 147TS, 75TS **

bralfa
Guru
Guru

di jan 22, 2008 09:02

Stefaan,

Waarden weet ik zo niet uit mijn hoofd. Maar iig. met een meetklok tegen de voorkant van de poulie. Beste methode is mi.
1) koude motor, poulie naar achter duwen, meetklok "nullen", bandijzer ertussen en kijken wat je aan speling meet. (Meetklok aan blok vastzetten ivm nauwkeurigheid van meting)
2) warme motor, meting volgens 1) herhalen en kijken of je veel verschil in speling meet.
Warme olie zul je sneller wegdrukken dan koude.
Shut up and ride!

alfa147man
Full Member
Full Member

di jan 22, 2008 13:23

Als ik een meetklokje kan bemachtigen zal ik deze test eens uitvoeren.
We zullen ons in elk geval weer kunnen bezig houden :-)
merciekes voor de tip

Stefaan
** 147TS, 75TS **

_Pieter_
Guru
Guru

wo jan 23, 2008 13:09

Voor wat het waard is, ik ben ook in het bezit geweest van een 75TS met dit probleem, 220dkm op de teller.
Echter, gebeurde het pas na 1-2 ronden circuit, oftwel onder langdurige zware belasting en dus dunne olie.
Heftig aan-uit-aan-uit bij 4500+tpm (a la toerenbegrenzer), maar daaronder goede trekkracht.
Bij normaal rijgedrag op de snelweg geen probleem.

Alles wat hier in het topic staat gecheckt, in mijn geval was het toch een slingering in de krukas, deze was al uitgelezen op een scope door een eerdere bezitter. BDP sensor is daarna geloof ik nog vervangen, maar dat bracht geen oplossing.

Voor wat het waard is, mijn 75TS zat op de toerenteller een stuk hoger, zeker al 3500tpm bij 120km/u. Dus het kan goed zijn dat je alleen maar even aan een potmetertje hoeft te draaien! Mijn 33 heeft hetzelfde, de toerenteller (analoge electrische schakeling) wordt een beetje 'lui' over tijd en daardoor zakt je teller een paar procent. Stationair geeft ie gewoon het goede aan, maar op toeren is ie te laag. Dan is 5000 op je teller gewoon al de begrenzer...

Succes!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”