zo jan 20, 2008 19:14
We hebben nog een beetje verder gezocht en dit werd allemaal overlopen:
Zonder enig onderdeel te vervangen heb ik een afspraak gemaakt bij de garage waar ze m’n 75 vrij goed kennen. Ik vertelde hen over de bdp-sensor, en dus werd besloten om een scoop aan te sluiten om het signaal te meten bij hoge toeren. Dat signaal was normaal, zowel bij lage als bij hoge toeren. Tijdens een testrit stond ik versteld dat ie een enkele keer toch voorbij de 5500rpm geraakte. Maar al gauw bleek dat dit uitzonderlijk was, zodat ze in de garage ook aan den lijve konden ondervinden wat er precies gebeurde bij 5400rpm.
Versleten krukaslagers was volgens hen weinig waarschijnlijk. Dit zou hoorbaar moeten zijn.
Vervolgens werd het diagnosetoestel aangesloten. Hier konden we ook geen fouten vinden. Het enige wat te noteren viel was een lichte afwijking van het toerental onder de 3000rpm. Ook ontdekten we dat 80°c watertemperatuur overeen komt met 70°C op de meter van het dashbord. Dit stelde me gerust omdat ie meestal 70°c is bij contstante snelheid.
In de garage kon men op dat ogenblik niks extra testen. Maar een run op de rollenbank kan uitsluitsel brengen. Dan zou de secundaire kring van de onsteking nagezien worden.
Ondertussen ging ik op zoek naar een bdp-sensor. Dit weekend bij Jef langs geweest. De sensor werd vervangen en we deden even een testrit. Eén keer ging ie mooi door tot voorbij de 5600rpm, maar daarna was het weer prijs bij 5400rpm. Dus met de andere sensor geen beterschap. (deze is wel blijven zitten)
Toen hebben we een andere Motronic computer gestoken. Weer een testrit, weer hetzelfde fenomeen. Hooguit een paar keer ging ie voorbij de 5600rpm maar daarna steeds weer dat inhouden bij 5400rpm.
Wat ie some wel durft doen: Rond 5400rpm inhouden, maar soms schiet de toerenteller daarna wel weer verder.
Ik schakelde steeds op onder de 6000rpm
Omdat ik vermoedens had dat in m’n Motronic ooit een Squadra chip gestoken werd hebben we de box opengemaakt en inderdaad: er zat een squadra chip.
Deze hebben we terug in de m’n 75TS gezet. Vlakbij vond Jef die oranje stekker, maar tot zijn verbazing zat daar een zwart relais op aangesloten.
Ik heb een 75 zonder kat, dus we besloten het relais er eens uit te halen en een testrit te doen.
Geen merkbaar verschil met of zonder zwart relais. Iemand een idee waarvoor ie dient? Emissieblokjes hebben normaal gezien een kleur nietwaar? Of overbrugt men daar normaal gezien 2 klemmetjes, afhankelijk van het octaangetal dat je kunt tanken aan de pomp?
Kortom, Het wisselen van al deze onderdelen gaf niet het verhoopte resultaat. Na al deze rondjes rijden, was Jef ook van mening dat de motor goed doortrok en een gezonde indruk maakte. Maar om één of andere reden is het feest 1000rpm te vroeg gedaan. (of is de teller 1000rpm vals)
Dan maar weer naar huis en m’n werkplaatshandboeken nog eens bestuderen. Tussen een hoop afgeprintte internet artikelen vond ik iemand die een gelijkaardig probleem had. Bij hem bleek dat de calibratie van de toerenteller niet klopte.
Ik heb nog een tellerbak liggen en ik hoop die binnenkort te monteren.
Als blijkt dat het max.toerental dan wel voorbij de 6000rpm geraakt is een slechte calibratie de schuldige. (hopelijk is dat de schuldige, dan zijn er geen zware kosten in het verschiet)
Kortom, de zoektocht is nog steeds niet ten einde, maar enkele mogelijke oorzaken kunnen we al uitsluiten. Nog even doorzetten en we geraken er wel uit
Saluti
** 147TS, 75TS **