Maar hun eerste advies zal ook zijn om de kop te vervangen als dat kan.
Bij de oudere modellen BMW met m20 en m50/52/54 motoren scheuren de koppen ook met grote regelmaat... Kunnen er absoluut niet tegen om heet te worden.

Vlakbij jou in buurt, Geldrop. Kronenburg motoren revisie.Dan gaan we die kop er maar eens af halen. Wie weet er een goed adres om naar zo'n kop te laten kijken?
- Ik geloof best dat jij die motor nooit mishandeld heeft. Maar je hebt hem niet nieuw gekocht. En degene waar jij hem van gekocht heeft hem ook niet nieuw gekocht etc.Ja dat is natuurlijk ook zo. Zal eens kijken wat er nog aan koppen ligt. Zo'n ding uit en in elkaar sleutelen is de pijn niet natuurlijk. Eerder is dan de vraag of ik niet een set koppen wil opduiken, en die wat wil laten modificeren. Het werk heb ik er toch van, in zekere zin - die linker kop is wat extra werk maar nu kan ik van de nood een deugd maken. Jammer dat je niet domweg 24-kleps koppen op zo'n onderblok kunt smurfen.Tja wil je die scheur repareren moet die kop toch uit elkaar. Schoonmaken, fluxen, scheur uitfrezen, lassen, vlakken, terug in elkaar.
Als je nog een andere kop hebt kun je die beter na laten kijken en inbouwen. Want ik zie inderdaad iets wat lijkt op een haarscheur, en om dat op die plek te repareren is ook geen fijne aangezien die verdiept zit.![]()
Nope, never. Ik houd de temperatuur altijd goed in de gaten, warm het ding netjes op en laat hem ook rustig rijdend afkoelen - meer kun je niet doen... Maar goed, zo had ik ook een geëxplodeerd tandwiel in de versnellingsbak. Het is en blijft natuurlijk ouwe rommel dus een keer is het op, zeker bij intensief gebruik. Dit soort schades in 25 jaar 75-rijden niet eerder bij de hand gehad, ook niet met de toch kwetsbaardere 3.5, dus tja. Misschien toch maar gewoon doen wat de rest van de wereld ook doet: een BMW kopen. Sneller voor minder!Exact wat Dirk zegt. Nog nooit eerder gezien trouwens, een scheurtje op deze manier. Nooit te warm geweest tijdens trackdayen?
Grtz,fRank![]()
Dat van die BMW was uiteraard met een knipoog hè, mannen... het was voornamelijk een lopende grap van hier op het werk, waar een aantal collega's ook wat track- en driftauto's heeft - uiteraard allemaal BMW's. En de afgelopen 5 (of zo) jaar heb ik eigenlijk als enige geen noemenswaardig technisch malheur gehad, dus nu het wel een keer zo ver is kun je je voorstellen dat de advertenties van BMW's me om de oren vliegen. Dat krijg je er ook van, als je bij een collega staat te kijken als die (weer) lagerschalen moet vervangen en zegt: "ik voel je pijn, ik moet ook er weer 6 nieuwe bougies indraaien en olie verversen"![]()
Ben er 2 weken geleden nog geweest voor een nieuwe koppelingsplaat voor mijn Giulia, top bedrijf !Houd ik in het achterhoofd! Ik ga eens kijken of Mascotte Zuid dit nog doet. Heeft een jaartje geleden (of 2) nog de koppeling van de 3.5 gedaan, levert topwerk. Maar weet niet of hij nog koppen doet.