Rbinneke
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jun 17, 2018 19:08

Luchtmassa meter defect?

do aug 29, 2019 18:31

Goedemiddag,

Ik ben in het bezit van een alfa gt 2.0jts, die de laatste tijd wat raar loopt na het starten met koude motor.
Hij lijkt dan op 3 cilinders te lopen, maar een keer flink gasgeven en alles is weer zoals het hoort.
Daarna loopt hij verder ook probleemloos, al merk ik dat de buitentemperatuur van invloed is op het vermogen van de motor.
Tijdens de warme dagen van de afgelopen tijd, leek het net of al het vermogen weg was.
Met temperaturen van +30 gaat starten soms wat moeizamer.
Ik heb de auto uitgelezen, er zitten verder geen foutcodes in, ook geen misfires etc.
Mijn vermoeden ligt bij de luchtmassameter, maar misschien denkt iemand er anders over?

Mvg Robin

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Luchtmassa meter defect?

vr aug 30, 2019 18:03

Geen idee of je een beetje handig bent, maar met een OBD2 kabel (of Bluetooth dongle) en MultiECUScan (gratis) kun je een aantal parameters uitlezen. Hiermee krijg je een goede indicatie of er sensoren zijn die een "vreemde" waarde aangeven.
Mocht je in de buurt van de Hoekse Waard wonen, dan kun je altijd even langskomen.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Rbinneke
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: zo jun 17, 2018 19:08

Re: Luchtmassa meter defect?

vr aug 30, 2019 22:25

Ik heb inderdaad al parameters gekeken en wat me opviel is dat de short term en long term fuel trim op bijna 90% stonden,
Hij past zijn mengsel dus aan.
Ik heb ook nog gedacht aan een injector die niet mee doet, maar heb geen enkele misfire, en dat is ook niet echt temperatuur afhankelijk.
Leek me dus dat de luchtmassameter verkeerde waardes door geeft, en daar het mengsel op aan word gepast.
Maar voor dat ik van alles ga bestellen wilde ik graag weten of ik iets over het hoofd zie?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: Luchtmassa meter defect?

za aug 31, 2019 12:42

Ook nog het controleren waard:
- valse lucht
- carterventilatie

Dat geeft ook dit soort effecten.

Succes,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Luchtmassa meter defect?

zo sep 01, 2019 09:50

Inlaatslang niet gescheurd? Gebeurd regelmatig bij de JTS
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

Terug naar “Algemene Technische vragen”