SavaliGTV3.5L
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma mei 25, 2015 18:04

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

vr aug 07, 2015 23:30

Inderdaad zijn de metalen schoepjes veel beter, als je wilt weten of die los zit zul je hem moeten demonteren.
Het is zowiezo verstandig om iedere tweede distributiewissel de waterpomp te vervangen.
Als de radiateur geen dop heeft zit hij op het tankje. Een lekke koppakking is natuurlijk niet uit te sluiten,
maar een garage heeft meestal een apparaatje dat verkleurt als er CO2 in de koelvloeistof omhoog borrelt.
Inderdaad is het een optie om de waterpomp te vervangen.
Die komt toch binnenkort helemaal toegankelijk.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Ik keek toevallig onder auto en zag iets van uit de motorruimte naar beneden hangen. Het was een stuk draad van een riem ....
Jawel van de waterpomp; het gemutuleerde restant hangt nu ergens op de pulley's klem.

Dat ik daar niet eerder op ben gekomen. #-o
Ik moet wel zeggen dat in een garagebox de riem tamelijk diep verscholen zit tussen de grille en het blok.
Bovendien niet professioneel bij het bedrijf waar ik ca. 2 maanden geleden langs ging vanwege een verhoogde watertemperatuur op het klokje. Kreeg toen een andere/koelere sensor van de thermostaat, maar het resultaat was het zelfde.
Achteraf eigenlijk nalatig om niet even op de brug e.e.a. te checken; want toen zal de riem ook al zichtbaar aangetast zijn geweest.

Enfin, liever ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald; ik zag me al het blok uit elkaar laten halen en alles vervangen.
Trouwens, de snaar van de waterpomp vervangen lijkt me ook niet eenvoudig; moet daarvoor ook de andere riemen worden gedemonteerd; ja ja, die van de distributie ????
Of kan de klus worden gedaan met het onaangeroerd laten van de andere spullen.
If not, dan is dit ook een kostbare aangelegenheid.

Hoeveel mag hiervoor gerekend worden? Een kwestie van hooguit 200 euro of meer ???

AR823, in ieder geval hartstikke bedankt voor het meedenken. Helaas deze keer tevergeefs. Bij een onverhoopte volgende keer hoop ik wederom je inspanningen en bijdragen te kunnen verwelkomen.

Theo

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

za aug 08, 2015 14:26

Die riem moet je zo kunnen vervangen, kun je best wel zelf denk ik, succes.

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

za aug 08, 2015 20:27

Hallo,
Eigenlijk moet ik mij er niet mee bemoeien maar hebben we het nu over de v snaar? Oftewel de riem die waterpomp en dynamo aandrijft?
Zo ja; dan zou ik toch een keer met een lampje onder de kap kijken. Dan zal duidelijk worden dat, mits een originele 2,5, je de kapotte riem moet verwijderen, voelen of dynamo en waterpomp draaien, drie bouten van de dynamo/spanbeugel moet lossen, de dynamo naar het motorblok drukken, nieuwe riem monteren, riem spannen door dynamo richting binnenscherm te drukken (moet er niet viool op kunnen spelen) en bouten weer vastzetten.

SavaliGTV3.5L
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma mei 25, 2015 18:04

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

za aug 08, 2015 22:46

Hallo,
Eigenlijk moet ik mij er niet mee bemoeien maar hebben we het nu over de v snaar? Oftewel de riem die waterpomp en dynamo aandrijft?
Zo ja; dan zou ik toch een keer met een lampje onder de kap kijken. Dan zal duidelijk worden dat, mits een originele 2,5, je de kapotte riem moet verwijderen, voelen of dynamo en waterpomp draaien, drie bouten van de dynamo/spanbeugel moet lossen, de dynamo naar het motorblok drukken, nieuwe riem monteren, riem spannen door dynamo richting binnenscherm te drukken (moet er niet viool op kunnen spelen) en bouten weer vastzetten.
Joy, begrijp ik het goed uit je reactie op te maken, dat alleen met de in volgorde beschreven handelingen de v-snaar zonder liften van het blok is te vervangen ? Dus als het ware een truc om zonder al te veel ingrepen de snaar te vervangen ?

Aan de voorzijde van het blok zie ik drie riemen; de distributie boven op, de dynamo er onder en daaronder de waterpomp neem ik aan. Deze zit a.h.w. aan de zijkant aan het blok en is a.h.w. een langwerpig huis met aan de voorzijde een soort schoepen.
Centraal zit uiteraard de pulley van uit de krukas. En van daaruit naar beneden via de snaren naar de andere pulley's.
Op de onderste pulley zitten uit mijn hoofd drie snaren.
Ik moet zeggen dat me niet duidelijk is hoe al die pulley's via de snaren met elkaar verbonden zijn. Dat moet ik morgen nazien.

Bedoel je te zeggen dat de kapotte snaar niet van de waterpomp kan zijn.
Ik weet wel dat de dynamo gewoon werkt, voorzover ik kan vaststellen. Niets aan motorloop of lichtbeeld te zien.
Voor de rest doet alles het, motor loopt als een zonnetje en alleen de koeling doet het niet.
Kan me niets voorstellen dat iets anders de geest met de riem heeft gegeven. :?:

Theo

Gebruikersavatar
joy
Full Member
Full Member
Berichten: 339
Lid geworden op: za jun 18, 2005 19:41

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

zo aug 09, 2015 15:57

Hallo Theo,
Ik krijg een beetje (heel klein beetje maar hoor :mrgreen: ) het idee dat je niet heel erg technisch bent.
Een originele gtv6 2,5 heeft 2 riemen.
a.distributieriem welke grotendeels is afgeschermd door 2 zwarte plastic kappen.
b.1 v snaar welke loopt over 3 poelies t.w. waterpomp (zwarte ronde schijf boven krukaspoelie), krukaspoelie en dynamo (ding met die schoepen).
Deze riem is, zoals in mijn eerdere posting vermeld, vrij eenvoudig te vervangen. (door iemand met beperkte technische kennis moet dit toch ook te doen zijn?)

Mocht je de optie airco hebben dan zit er nog een v snaar op welke de aircopomp aandrijft. (pomp hangt aan de bijrijderszijde van de motor)

Mocht er later stuurbekrachtiging op zijn gebouwd dan zal er nog een v snaar zijn.

SavaliGTV3.5L
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma mei 25, 2015 18:04

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

zo aug 09, 2015 23:32

[quote="joy"]Hallo Theo,
Ik krijg een beetje (heel klein beetje maar hoor :mrgreen: ) het idee dat je niet heel erg technisch bent.

:lol:
Joy, anderen denken het, maar jij zegt het.
Inderdaad moet ik bekennen.
Maar ook jouw adviezen snijden echt hout :thumbs:

Klopt 3 pulleys ivm airco.
Ik heb nog vandaag geprobeerd te kijken hoeveel er totaal zijn; tel er 6 of 7.
Essentieel is dat ik begrijp dat de riem van de pulley van de dynomo naar z'n grootje is, maar tegelijk ook van de waterpomp.
Dat de waterpomp het dus niet meer doet is evident. Maar van de dynamo heb ik niets gemerkt ??????

Ik meen echter te mogen concluderen dat de gestopte koeling toch door de niet werkende waterpomp komt.

Met je beschrijving probeer ik morgen nog eens - beter :wink: - te kijken.
Keep it posted.
Bedankt tot zover.

Theo

Gebruikersavatar
crusty
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: di jan 13, 2009 09:56
Locatie: Achterhoek

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

ma aug 10, 2015 09:56

Theo,

Waar woon je?
Misschien dat er iemand bij je in de buurt woont en effe met je mee kan kijken en/of helpen.

Grtn,
Niels
GTV6 3.0 QV 83'

SavaliGTV3.5L
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: ma mei 25, 2015 18:04

Re: distributie en koppakkingen GTV 2,5 1985

ma aug 10, 2015 22:10

Theo,

Waar woon je?
Misschien dat er iemand bij je in de buurt woont en effe met je mee kan kijken en/of helpen.

Grtn,
Niels

Niels, auto gaat naar de garage. Is beter dan mijn gepruts. :wink:

Theo

Terug naar “Algemene Technische vragen”