Bos
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jul 14, 2014 23:00
Locatie: Sittard

Coda Tronca, ombouw koplampen

wo jul 16, 2014 22:01

Goedenavond,

Als voormalig Alfa bezitter sta ik op het punt om een droom te verwezenlijken en ben ik van plan om een Spider type 2 (zgn Coda Tronca) aan te schaffen. Ik heb diverse forums nageplozen waarop te letten bij aankoop e.d. en hoewel ik zelf niet heel technisch van aard ben kan ik gelukkig terugvallen op een goede kennis die hier een iets betere kijk op heeft.
Wat ik echter niet kan vinden: is het mogelijk om een Amerikaans model om te bouwen naar een look met plexiglas lampkapjes (volgens mij de Veloce 2.0)? Ik heb al begrepen dat dit niet een kwestie is van kapjes erop en klaar, aangezien de koplampen van een Amerikaans model een stuk verder naar voren staan. Maar is het wel mogelijk, heeft iemand hier ervaring mee en is dit een prijzige " make-over"?

Daarnaast vraag ik mij af of dit type auto dagdagelijks te gebruiken is (indien gebruik van winterkap en goed behandeld tegen roest) of raden jullie dit juist af?

Alvast bedankt voor reacties en meningen.
Gr. Kevin Bos

ps. Ik hoop dat mijn vragen onder de juiste categorie gepost zijn.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Coda Tronca, ombouw koplampen

do jul 17, 2014 09:35

Mooier kunnen we het niet maken... realistischer wel... :wink:
Daarnaast vraag ik mij af of dit type auto dagdagelijks te gebruiken is (indien gebruik van winterkap en goed behandeld tegen roest) of raden jullie dit juist af?
Totale afrader als je nog enigszins comfortabel wilt leven en, zoals ik lees, zelf niet al te technisch bent...

ALLES aan zo'n auto is intussen ergens tussen de 30 en de 40 jaar oud en is 40 jaar geleden gemaakt om 10 jaar mee te gaan... ik denk dat je geen briljante statisticus hoeft te zijn om ongeveer in te schatten wanneer er dus zaken op de nominatie staan om defect te raken... dat is grofweg tussen "30 jaar geleden" en "het voortschreidende NU"... hoe leuk we ze allemaal ook vinden... dit soort auto's is te vergelijken met mensen die 125 jaar oud zijn... ze zijn een uitzondering... ze leven op geleende tijd en hadden er eigenlijk al niet meer moeten zijn maar we zijn blij dat ze er nog zijn zo lang ze niet terminaal ziek zijn... (living on borrowed time klinkt toch ECHT mooier... :lol: ).

Meneer Murphey daar op loslatend kun je ongeveer wel inschatten dat die zaken niet kapot gaan als je dat uitkomt (en het karretje lekker thuis in de garage staat) maar uiteraard als je 's-avonds laat in de stromende regen op een verlaten landweggetje staat zonder gereedschap...

Er zijn nog steeds lieden die gewoon gaan pekelen met dergelijke bakjes en dan heel stoer beweren dat dat prima kan en dat het met het versneld doorrotten en roesten reuze meevalt... maar vreemd genoeg verkopen ze dergelijke wagens dan na 2 jaar weer met stille trom... :lol:

Nee... ik heb altijd veel geld uitgegeven aan roestpreventie en ook ik heb met auto's van die leeftijd en uit dat tijdperk dagelijks gereden maar:

a) je houdt de roest door wintergebruik domweg NIET tegen; het is de doodsklap voor zo'n auto. Leuk argument is altijd als "men" dan zegt "ja maar vroeger deden ze dat ook dus dat moet nu ook kunnen!" Leuk en aardig maar er IS natuurlijk een reden waarom dit soort auto's intussen zeldzame verschijningen geworden zijn... :lol:

b) je kunt niet ELK defect voorzijn... je kunt godsvermogen uitgeven aan preventief onderhoud... en dan TOCH kom je op een gegeven moment weer te laat op je visite en sta je daar met zwarte klauwen omdat (bv) je welliswaar, in het kader van preventief onderhoud, een nieuwe dynamo had laten monteren maar ergens onderweg dan toch het stekkerblokje van 40 jaar oud plastic de geest gaf... en dat word je op een gegeven moment zat...

Daar komt nog bij dat de Coda Tronca (en voorganger Duetto) kinderen van de jaren 60 zijn en dus qua comfort en veiligheid totaal niks meer te maken hebben met wat we heden ten dage gewend zijn. Denken dat je met een Spider in de winter warm en in een hoosbui lekvrij kunt rijden? Dan ben je nu een illusie rijker...

Het oude spul is helemaal leuk (heb er zelf ook m'n hart aan verpand) en als het goed weer is, rijd ik het liefste "oud" en dan ook nog eens zo veel mogelijk (daar zaten vaak ook vakanties naar bv Italie bij) maar altijd met de gedachte in het achterhoofd dat er (weer) iets defect kan raken...

Zo... koop dus gerust een Spider... koop de beste die je je kunt veroorloven... gebruik hem (haar?) als hobby-object en geniet daar van en rijd er VEEL mee maar schrijf de gedachte dat je er tot in lengte van dagen 365 dagen per jaar betrouwbaar en comfortabel mee rond kunt rijden meteen af....

Iedereen die het tegendeel beweert vergeet hoe vaak ze zelf onder de motorkap van hun klassieker hangen... :wink:
Laatst gewijzigd door Zaagauto op do jul 17, 2014 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

RE: Coda Tronca, ombouw koplampen

do jul 17, 2014 10:08

@Zaag:

Wow...Afbeelding
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2683
Lid geworden op: za jan 15, 2005 14:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer: Website

RE: Coda Tronca, ombouw koplampen

do jul 17, 2014 10:31

Ik rij bijna dagelijks in een Spider waarvan ik eigenlijk niet eens weet hoe het dak dicht moet, maar ik ben dan ook gek. Onderstreep alle opmerkingen hierboven. Mijne is een '89er met veel plastic dus dat scheelt een beetje qua slijtage en afschrijvings kosten (ongeliefd model, dus goedkoper in aanschaf maar zelfde lolfactor) en ik kan het meeste (exclusief roestgaten, die er absoluut invallen, dichten) zelf en het ding staat voor een groot deel binnen.

Punt wat nog toegevoegd kan worden aan opmerkingen van Zaag is dat het bij rare situaties met nat/glad weer voor de wat onervaren bestuurder een uitdaging kan zijn het ding op de weg te houden. En dus heel te houden. Ook daarom minder geschikt als daily.

Wat betreft de koplampkappen aanbrengen; hier heb ik geen ervaring mee,maarals ik goed kijk naar fotos zit er sowiso een ander koplamp zonder ring op die dingen. Ik ga er gemaks halve van uit dat het past, maar de koplampkommen, koplampen ook vervangen moeten worden en er wat geboord moet worden om het voorste beugeltje te kunnen monteren.

Afbeelding
Afbeelding
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Coda Tronca, ombouw koplampen

do jul 17, 2014 10:40

Ik heb heb een coda tronca bj 1980 in de aanbieding, met plexi koplampkappen, kleur bronze Valentino met beige leer en beige kap (beide zeer netjes) , net terug van cosmetische spuibeurt (originele dorpels zitten er nog in wat vrij zeldzaam is voor deze leeftijd spiders) . Is Zwitserse import midden jarig 90, na import en aanschaf bij Jan Steutel zijn alle kilometers die hij gemaakt heeft op 1500 na in mijn bezit geweest (hij is tijd terug verkocht geweest maar ik heb hem teruggekocht omdat het zon goede basis is). Net voorzien van 15 inch Rota RB , banden zijn 1000 km oud of zo, eigenbouw sound engineered eindpijpje, gele koni, instelbare camberarmen voor.
Net nieuwe APK
gewoon heel nette eerlijke auto, fijn rij ijzer ook, en snel. niet goedkoop overigens , hoewel ik vind van wel er redelijk recent getuige van geweest zijnde dat een volledig gerestaureerde boven de 25k naar de zuiderburen verhuisd is.
doe maar pb als je interesse zou hebben, hij staat nu nog in Giesbeek maar ik haal hem morgen of zaterdag naar huis.
Ik ga hem binnenkort adverteren, alleen internationaal denk ik.
Ding moet niet maar mag wel weg , na verhuizing geld even nodig voor andere zaken, en teveel auto's...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Bos
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: ma jul 14, 2014 23:00
Locatie: Sittard

RE: Coda Tronca, ombouw koplampen

vr jul 18, 2014 15:46

Bedankt voor de reactie. Snap back to reality :shock:

Nee hoor, ik begrijp de nuchtere reacties helemaal. Maar dit weerhoudt mij niet. Blijft mooi, rijden in zo'n auto. Ik heb gisteren een paar Spiders bekeken. Technisch en qua carrosserie redelijk goed in orde voor zover wij konden bepalen. Al lag bij een Spider behoorlijk wat water onder de rubberen maten bij de voorstoelen.

Vwb de ombouw van de lampen: Ik ga mij toespitsen op de Europese modellen. De Amerikaanse modellen hebben nog een aantal zaken die ik minder mooi vind... De zoektocht gaat verder. Ik zal bij verdere vragen zal ik mij zeker melden bij een meer toepasselijker categorie :D

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Coda Tronca, ombouw koplampen

vr jul 18, 2014 18:59

Ik heb de mijne net vanmiddag opgehaald, verse apk voor twee jaar erop.
Je bent vrij een afspraak te maken voor bezichtiging cq proefrit. Advertentie op www komt nog, eerst foto's maken.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Marcello
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo apr 29, 2015 21:47

Re: Coda Tronca, ombouw koplampen

zo jun 14, 2015 17:22

Interessante vraag, zeker vanwege het feit dat ik ook deze conversie wil uitvoeren aan mijn Spider.
Helaas heb ik geen reactie kunnen lezen.
Zijn er mensen die hier een antwoord op kunnen geven?
Wat heb je nodig bij ombouw? andere koplampen? andere koplamphuizen? chromen ringen?


Ik hoop dat er iemand is die ons kan helpen.
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
pits
Member
Member
Berichten: 224
Lid geworden op: za aug 22, 2009 18:38
Locatie: zuid limburg

Re: Coda Tronca, ombouw koplampen

zo jun 21, 2015 12:25

geachte heer/mevrouw Bos

ook ik heb een Alfa spider US model uit 1974 in een redelijke tot goede en originele staat
met een tot nu toe prima werkende SPICA injectie .
en toevallig staat mijn auto ook in Sittard gestald .
Waarom zou je het je op je hals halen om alles wat Amerikaans is van de auto af te slopen als deze goed is ??
dan ben je zo enkele rooitjes kwijt [om in gulden termen te spreken ] of de auto moet toch in zijn geheeld uit elkaar worden gehaald .
ik zou dan op zijn minst een Europese auto kopen want dan ben je ook van alles wat Amerikaans is af zoals grotere bumpers met of zonder die knoppen , zijlichten , spica injectie , klokken in miles , middenconsole enz enz ,
dat geld wat je bespaard kun je dan in een mooie Europese auto steken .
Maar ik ben heel blij met mijn US Spider

mvgr Harry
alfa Spider USA 2000 1974 :thumbs:
Mini Cooper S Countryman 2016

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Coda Tronca, ombouw koplampen

wo jun 24, 2015 12:41

Amerikaanse spider heeft hier en daar wel wat versterkingen in zitten die een eu niet heeft volgens mij, even los van de bumpers en zo. Een harde usa body is niets mis mee behalve al het lelijke spul erop. Weet dat een naar eu omgebouwde usa spider na restauratie voor fors geld verkocht is, dus voor d ewaarde is het wel goed om te bouwen, komt zeker als je hem nog even houdt op termijn wel terug in verkoopwaarde. kost aan de andere kant ook wat, veel spul nodig, en als je het doet moet je alles doen, anders blijft het zichtbaar een usa model. komt dus wel las en spuitwerk bij om de hoek.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Algemene Technische vragen”