dendox
Newbie
Newbie

Alfa romeo 33 1989 1.7 IE tik in motor

di jan 27, 2015 13:01

mijn motor heeft een tik dit hoor je als hij op relantie (stationair) toerental draait. Bij het verhogen van de toeren zonder dat de wagen rijdt verminderd het maar zodra je de weg op gaat tikt hij sneller (liniaer met de toeren) en harder. Het getik komt duidelijk van cillinder 2 aangezien bij het verwijderen van de bougie of bij het afkoppelen van het signaal naar de injector is het getik weg. Nog even aan toevoegen het gaar hier om hydraulische kleppen (klepspanning is het niet).

Compressie = 12 bar bij elke cillinder

Ontsteking = Oke

brandstof injectie werkt (injector op cillinder 2 heb ik al vervangen)

Enige ideeën wat het probleem zou kunnen zijn?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Alfa romeo 33 1989 1.7 IE tik in motor

di jan 27, 2015 19:44

Lastig, zonder geluidsfragment.... maar gezien, wat je allemaal al hebt kunnen wegstrepen, komt het op mij over, als een ernstig ingesleten klepbeker en verslijtende nok op die plek....

Dat komt wel vaker voor. Kan nog heel lang goed gaan (versleten is het dan toch al) tot het moment, dat het tikken overgaat in hard hameren, dan is de nok helemaal door de klepbeker heen. :P (en dan nog heb je geen verdere gevolgschade)
Jammer is wel, dat je de cilinderkop moet demonteren om de nokkenas en klepbeker te kunnen vervangen.
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

boessie
Member
Member
Contacteer: Facebook

di jan 27, 2015 21:08

Teveel zuigerkanteling in cilinder 2 ? (Cilinder ovaal geworden, zuigerhemd afgesleten)
Drijfstanglager met teveel speling ? Oliedruk nog in orde ?

Groeten Gunther

dendox
Newbie
Newbie

di jan 27, 2015 21:24

ik heb hier nog een reserve nokken as liggen en kleppen. oliedruk geeft geen waarschuwing op dashboard zal het even na zien laat zo snel mogelijk iet weten.

De persoon waarmee ik samen werk (heeft hier net iets meer verstand van als ik aangezien hij aan porshe werkt als beroep) dacht altijd dat het een ploffend geluid is (wanneer er verkeerd onstoken wordt of wanneer er teveel naft aanwezig is) aangezien de ontsteking 100 % juist staat (ook gechecked) is het mogelijk dat 1 cillinder constant wordt opengestuurt en waar moet ik dan mijn probleem zoeken ? hoe worden de injectoren aangestuurt is dit spanning om open te gaan of 0 V om open te gaan ?

boessie
Member
Member
Contacteer: Facebook

di jan 27, 2015 21:41

Het kan niet dat 1 injector constant aangestuurd wordt want alle injectoren worden tegelijk
aangestuurd (1x per omwenteling). Het is een zogenaamd simultaan multipoint systeem.
Nieuwere injectiesystemen sturen cilinder per cilinder (sequentieel) maar dan moet er ook
een nokkenaspositiesensor zijn. Al je injectoren krijgen +12V vanuit het systeemrelais en worden
door de ECU aan massa gelegd als ze moeten inspuiten. Wat je kan doen is 2 injectoren wisselen
en kijken of het probleem zich dan verplaatst. Dan kan je dat ook alweer uitsluiten.

Gunther

dendox
Newbie
Newbie

zo feb 01, 2015 13:38

Op dit moment gaan we de uitlaat pakking vervangen omdat het probleem zich beperkt tot cillinder 2 en als men de boegie uittrekt er geen lawaai meer is. Als dit niet helpt gaan we waarschijnlijk de nokkenas en de cilinderkop demonteren en laten herbouwen.

Dank je wel voor jullie advies :)

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo feb 01, 2015 15:11

Ik zou toch eens een andere injector proberen in cilinder 2, misschien dat het getik dan weg is. of een injector omruilen met een andere cilinder mocht dan de andere cilinder gaan tikken weet je de oorzaak.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Algemene Technische vragen”