Yannick90
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 19:59
Locatie: Biddinghuizen

Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 17:23

Ik heb dus een Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark 16V Climatecontrol uit 1999. Heb hem gekocht in december na een waardig afscheid van mijn verrotte roestbak van een Opel Astra.
Nu dacht ik een goede auto gekocht te hebben, en wist bij aankoop dat een paar dingen vervangen moesten worden.

MAAR... Toen kwamen de verborgen gebreken, en zou graag willen weten van jullie of het hem nog wel waard is om op te lappen. En eventueel wat ik wel of niet moet laten vervangen.

De Alfa had 168.xxx op de teller toen ik hem kocht. Boekjes zaten erbij, dus hier volgt de onderhoudshistorie:

(2003)31.175km distributieriem vervangen
(2008)103.365km bougie en thermostaat vervangen
(2008)108.473km distributieriem vervangen
(2009)115.995km olie, oliefilter en ruitenwisserbladen vervangen
(2012)162.378km kleine beurt en nieuwe remmen

Zelf heb ik het volgende laten vervangen:

(11-06-2013)177.338km distributieriem, waterpomp, rollen, koelvloeistof en bovenste draagarmen met fuseekogel linksvoor en rechtsvoor vervangen (totaal €762,42)
(12-07-2013) 179.081km draagarm linksachter vervangen (trekstang was doorgerot van binnen en buiten en was losgeschoten) (totaal €184,53)


Bekend wat er nog vervangen moet worden:

Ruitenwisserbladen (€20)
Achterveren (€48 voor een set), er zitten namelijk 2 verschillende onder waarvan één veer 3 op elkaar gelijmde ringen heeft...
4 Nieuwe all season banden (is het trouwens gebruikelijk dat de achterkant 195 is en voor 185???) (ong €240 wordt op het moment geregeld)
Nieuwe regelknoppen voor de verwarming (de verlichting van de draaiknoppen doen het niet, die van de drukknopjes daarin wel) (€20 op de sloop)
Nieuwe meters (de verlichting van de tankmeter doet het niet, die van de tijd en olietemperatuur wel) (€20 op de sloop)
Nieuwe einddemper (€25 op de sloop)
Nieuwe elektrische raambediening bestuurderskant (het knopje voor het passagiersraam werkt niet altijd) (€15 op de sloop)
Nieuwe stelmotor voor de kachelklep (warme luchttoevoer stelmotor ontbreekt al vanaf aankoop)
Uitlijnen na het vervangen van de veren en banden


Problemen op dit moment:

-Na het vervangen van de bovenste draagarmen aan de voorkant heb ik nog steeds last van gekraak en geklapper met drempels op- en afrijden, en als ik over een klinkerweg rijd. Misschien zijn het de onderste draagarmen?
-Het kapje achter de rem linksachter zit los en klappert en kraakt af en toe, maar mij is verteld dat dit opzich geen kwaad kan, is dit waar?
-Het ABS lampje in het controlepaneel is afgeplakt van binnenuit, maar ik zie een klein streepje oplichten als ik rijd, dus deze heeft storing. Kan dit ertoe leiden dat de auto afslaat bij het rijden van 30 a 40 km/u? Hier heb ik namelijk al 2x last van gehad. Ook een keer last gehad dat mn stuurbekrachtiging uitviel bij 30 km/u, en daarna dus de motor compleet toen ik hem aan de kant trok. En nog een keer gehad dat mn stuurbekrachtiging en rembekrachtiging uitvielen bij draaiende motor, met 30 a 40 km/u. Remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof waren beiden nog op peil na die problemen.
-Na ongeveer een half uur tot een uur rijden gaat spontaan het lampje van de handrem branden. Na het lezen van het boekje ben ik erachter gekomen dat dit ook het lampje is voor de remvloeistof, maar die is gewoon op peil..


Sorry voor de lange tekst, maar ik vroeg me af of dit de moeite wel waard is. Ik weet wel dat de veren en banden belangrijk zijn om te gaan vervangen, maar vraag t me meer af over de rest van de problemen..

Ik hoor het graag :)
Nu
Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark '99
Vespa Piaggio Si snor 70cc 13/13

Gehad
Opel Astra Station 1.6 '94
Gilera Citta snor 60cc 13/13

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

Re: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 17:44

Ik heb dus een Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark 16V Climatecontrol uit 1999. Heb hem gekocht in december na een waardig afscheid van mijn verrotte roestbak van een Opel Astra.
Nu dacht ik een goede auto gekocht te hebben, en wist bij aankoop dat een paar dingen vervangen moesten worden.

MAAR... Toen kwamen de verborgen gebreken, en zou graag willen weten van jullie of het hem nog wel waard is om op te lappen. En eventueel wat ik wel of niet moet laten vervangen.

De Alfa had 168.xxx op de teller toen ik hem kocht. Boekjes zaten erbij, dus hier volgt de onderhoudshistorie:

(2003)31.175km distributieriem vervangen
(2008)103.365km bougie en thermostaat vervangen
(2008)108.473km distributieriem vervangen
(2009)115.995km olie, oliefilter en ruitenwisserbladen vervangen
(2012)162.378km kleine beurt en nieuwe remmen

Zelf heb ik het volgende laten vervangen:

(11-06-2013)177.338km distributieriem, waterpomp, rollen, koelvloeistof en bovenste draagarmen met fuseekogel linksvoor en rechtsvoor vervangen (totaal €762,42)
(12-07-2013) 179.081km draagarm linksachter vervangen (trekstang was doorgerot van binnen en buiten en was losgeschoten) (totaal €184,53)


Bekend wat er nog vervangen moet worden:

Ruitenwisserbladen (€20)
Achterveren (€48 voor een set), er zitten namelijk 2 verschillende onder waarvan één veer 3 op elkaar gelijmde ringen heeft...
4 Nieuwe all season banden (is het trouwens gebruikelijk dat de achterkant 195 is en voor 185???) (ong €240 wordt op het moment geregeld)
Nieuwe regelknoppen voor de verwarming (de verlichting van de draaiknoppen doen het niet, die van de drukknopjes daarin wel) (€20 op de sloop)
Nieuwe meters (de verlichting van de tankmeter doet het niet, die van de tijd en olietemperatuur wel) (€20 op de sloop)
Nieuwe einddemper (€25 op de sloop)
Nieuwe elektrische raambediening bestuurderskant (het knopje voor het passagiersraam werkt niet altijd) (€15 op de sloop)
Nieuwe stelmotor voor de kachelklep (warme luchttoevoer stelmotor ontbreekt al vanaf aankoop)
Uitlijnen na het vervangen van de veren en banden


Problemen op dit moment:

-Na het vervangen van de bovenste draagarmen aan de voorkant heb ik nog steeds last van gekraak en geklapper met drempels op- en afrijden, en als ik over een klinkerweg rijd. Misschien zijn het de onderste draagarmen?
-Het kapje achter de rem linksachter zit los en klappert en kraakt af en toe, maar mij is verteld dat dit opzich geen kwaad kan, is dit waar?
-Het ABS lampje in het controlepaneel is afgeplakt van binnenuit, maar ik zie een klein streepje oplichten als ik rijd, dus deze heeft storing. Kan dit ertoe leiden dat de auto afslaat bij het rijden van 30 a 40 km/u? Hier heb ik namelijk al 2x last van gehad. Ook een keer last gehad dat mn stuurbekrachtiging uitviel bij 30 km/u, en daarna dus de motor compleet toen ik hem aan de kant trok. En nog een keer gehad dat mn stuurbekrachtiging en rembekrachtiging uitvielen bij draaiende motor, met 30 a 40 km/u. Remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof waren beiden nog op peil na die problemen.
-Na ongeveer een half uur tot een uur rijden gaat spontaan het lampje van de handrem branden. Na het lezen van het boekje ben ik erachter gekomen dat dit ook het lampje is voor de remvloeistof, maar die is gewoon op peil..


Sorry voor de lange tekst, maar ik vroeg me af of dit de moeite wel waard is. Ik weet wel dat de veren en banden belangrijk zijn om te gaan vervangen, maar vraag t me meer af over de rest van de problemen..

Ik hoor het graag :)
Geklapper kunnen onderste draagarmen of de stabilisator stangetjes zijn.
Kapje achter de rem ongevaarlijk
Abs uit laten lezen misschien is er een sensor stuk. Afslaan kan hier niet van komen.
Stuurbekrachtiging en rembekrachtiging die allebei uitvallen is een beetje vreemd want 2 verschillende systemen.
Valt je motor op dat moment niet uit of loopt ie net nog laag stationair?
Lampje kan een sensor zijn,

Je hebt al veel geld in de auto gestopt en als ie verder goed is (roest) is het waarschijnlijk nog wel de moeite waard.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Yannick90
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 19:59
Locatie: Biddinghuizen

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 17:53

Ik had de ABS al eens laten uitlezen bij de plaatselijke garage, maar die kon niet in het systeem komen dus zal ik wel even naar de dealer gaan.
Zit de stuurbekrachtiging en rembekrachtiging niet beiden via de stuurpomp geschakeld? Ik heb iets opgevat ergens dat het weleens de stuurpomp kon zijn namelijk, maar weet het dus niet zeker.
In de gevallen dat de motor uitviel, viel hij ook echt uit. Wanneer de motor niet afsloeg zat hij nog wel in de normale toeren (tot zover het nog "hoog" te beschouwen is in z'n 2 of 3).

Zover ik weer heb ik 1 roestplek bij m'n rechter wielkast aan de achterkant, maar hij gaat de wielkast nog niet in. Dus dit ga ik opschuren en met fertan overspuiten en allebei de zijskirts zwart spuiten.
Nu
Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark '99
Vespa Piaggio Si snor 70cc 13/13

Gehad
Opel Astra Station 1.6 '94
Gilera Citta snor 60cc 13/13

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 18:25

Altijd lastig te zeggen of iets economisch verantwoord is. Een auto zoals jij hebt is ca 1500 euro waard. Echter, als de auto verder goed is zonder veel fysieke mankementen en netjes erbij staat is natuurlijk de gebruikswaarde voor jou veel hoger.
Daarnaast is de vraag of je veel zelf kunt. Als ik zie dat je veel onderdelen via een sloop/gebruikte onderdelenhandelaar vindt denk ik dat je ze er ook zelf op gaat zetten. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Daarnaast kun je even zoeken op 156 elearn voor een elektronisch werkplaatshandboek. Kan helpen.
Uitlezen van foutmeldingen is ook goed te doen, is te vinden op het forum hier.

Verder zijn 156's heerlijke rijdersauto's dus als de auto technisch goed is zou ik zeggen geniet ervan.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Yannick90
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 19:59
Locatie: Biddinghuizen

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 18:56

Ik heb erover nagedacht hem de deur uit te doen, maar als ik er dan een andere auto voor terug koop dan is het maar weer af te wachten wat die mankeert.
Het een en ander is wel zelf te doen inderdaad, en ben altijd wel een beetje nieuwsgierig.
Dat van die elearn vind ik wel een goed idee! Daar ga ik even naar zoeken :)

Het belangrijkste lijkt mij om eerst de banden en veren te doen. De achterwielen staan ook naar buiten toe aan de onderkant (zoiets: /--\), dus dan kan ik hem direct laten uitlijnen na alles vervangen te hebben. Dan hoeft het gelukkig maar 1 keer.

Verder was ik nog wel benieuwd naar de wetenswaardigheden over de 156. Mensen die weten waar ik op moet letten om hem in een zo'n goed mogelijke conditie te houden? Ik pak elke maand/2 maanden de wasstraat en heb laatst de bodem ook nog schoongespoten in de wasstraat.
Nu
Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark '99
Vespa Piaggio Si snor 70cc 13/13

Gehad
Opel Astra Station 1.6 '94
Gilera Citta snor 60cc 13/13

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1296
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 20:16

Ik heb erover nagedacht hem de deur uit te doen, maar als ik er dan een andere auto voor terug koop dan is het maar weer af te wachten wat die mankeert.
Het een en ander is wel zelf te doen inderdaad, en ben altijd wel een beetje nieuwsgierig.
Dat van die elearn vind ik wel een goed idee! Daar ga ik even naar zoeken :)

Het belangrijkste lijkt mij om eerst de banden en veren te doen. De achterwielen staan ook naar buiten toe aan de onderkant (zoiets: /--\), dus dan kan ik hem direct laten uitlijnen na alles vervangen te hebben. Dan hoeft het gelukkig maar 1 keer.

Verder was ik nog wel benieuwd naar de wetenswaardigheden over de 156. Mensen die weten waar ik op moet letten om hem in een zo'n goed mogelijke conditie te houden? Ik pak elke maand/2 maanden de wasstraat en heb laatst de bodem ook nog schoongespoten in de wasstraat.
Olie peilen en nog eens olie peilen. :wink: En hou het oliepeil op maximum!
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Yannick90
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 19:59
Locatie: Biddinghuizen

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 20:20

Van het weekend nog gedaan toevallig en 1,5 liter aan bijgevuld. Bedankt voor de tip! :)
Nu
Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark '99
Vespa Piaggio Si snor 70cc 13/13

Gehad
Opel Astra Station 1.6 '94
Gilera Citta snor 60cc 13/13

drees62
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: zo jan 09, 2011 18:27
Locatie: Enschede

Re: RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 21:30

Van het weekend nog gedaan toevallig en 1,5 liter aan bijgevuld. Bedankt voor de tip! :)
Stond je niveau dan al niet onder minimum? 1,5 liter bijvullen is echt te veel, vaker peilen dus!
Hopelijk blijven je drijfstanglagers heel.
Alfa Spider V6
Alfa GTV6 3.0 24v
Volvo XC60 T6

Yannick90
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 19:59
Locatie: Biddinghuizen

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 21:33

Hij stond iets onder het minimum, maar mijn olietemperatuur deed niet raar de laatste tijd dus hopelijk is alles goed gegaan. Ik merk ook verder niets anders aan het rijden.
Nu
Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark '99
Vespa Piaggio Si snor 70cc 13/13

Gehad
Opel Astra Station 1.6 '94
Gilera Citta snor 60cc 13/13

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

wo jul 17, 2013 23:32

Regel 1 bij een 4cilinder TS 156> olie op peil HOUDEN! Niet om de maand ff checken maar gewoon standaard zaterdag ochtend ff de kap open en dat druppie bijvullen. Niet blijven rijden tot je anderhalve liter erbij moet mikken (je hebt echt wel geluk gehad, veel vaker lopen ze stuk als je met te laag oliepeil iets te sportiever dan normaal een rotonde afdraait en op t gas gaat staan, pomp trekt ff lucht en klaar ermee, lagers stuk, kruktappen beschadigd einde... Velen zijn u voorgegaan... :(

Vwb je vraag: vergewis je eerst van de staat van de bodem.
Mn de aanhechting bodemplaat voetenbak bestuurders- en passagierskant aan de dorpel. Deze is vaak onder de bitumenlaag snotrot maar zie je dit niet door de dikke kitlaag onderaan. Als je op een gegeven moment een velletje los ziet hangen en er aan pulkt kijk je in no time tegen de onderkant van de vloerbedekking aan...Ook hier velen zijn u voorgegaan (en zich rot geschrokken) Ook in de wielkuipen voor, achter de fuseestukken (waar die blikken steuntjes voor remleiding en abs stekker zitten) kan het behoorlijk prijs zijn...

Is dat allemaal hard/in orde/gerepareerd of anderszins de moeite waard ga dan verder met de rest van je to do lijst, is dat nl niet zo dan is ie eigenlijk 'ten dode opgeschreven' of toch in ieder geval economisch niet slim om daar veel euries tegenaan te gooien (ofwel er moet eerst druk gelast worden)

Kijk voor meer info ervaringen en onderdelen etc ook eens op het 156/159 register forum,suc6!

Grtz,fRank

Yannick90
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 19:59
Locatie: Biddinghuizen

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

do jul 18, 2013 17:15

De olie houd ik vanaf nu wel beter in de gaten inderdaad. Geen zin om voor nog meer kosten op te draaien dan nodig is.
De bodem heb ik laten bekijken door mn zwager voordat ik de auto kocht, en hij heeft overal zitten kijken en kloppen.

Btw, ik ben nog 1 ding vergeten te vermelden bij de huidige problemen: Als ik een stuk heb gereden (10km of 10min ong.) dan hoor ik gekreun wanneer ik stuur over bijvoorbeeld een rotonde. Ligt dit wel aan de stuurpomp? En zouden de problemen van het afslaan en uitvallen van de bekrachtigingen hier iets mee te maken kunnen hebben?
Nu
Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark '99
Vespa Piaggio Si snor 70cc 13/13

Gehad
Opel Astra Station 1.6 '94
Gilera Citta snor 60cc 13/13

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

do jul 18, 2013 18:39

Ik koop dit soort auto`s in voor 150 euro voor onderdelen, meer zijn ze niet waard helaas. 500 euro investeren in zo`n apparaat is gewoon zonde van je geld. Kun je beter eentje halen die wel goed is lijkt me. Een goed rijdend exemplaar zonder rotte bodem (zijn schaars) brengen tussen de 500 en 1000 euro op, moet er wel een recente APK op zitten.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1296
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

do jul 18, 2013 18:41

Van het weekend nog gedaan toevallig en 1,5 liter aan bijgevuld. Bedankt voor de tip! :)
:shock:

Heb je er een olietemperatuurmeter in laten bouwen? Of ben je in de war met de koelvloeistoftemperatuur (rechter metertje)?

Als je 1,5 liter bij moest vullen zou ik maar snel je lagers laten vervangen, anders is de kans redelijk aanwezig dat je motor binnen 10 à 20.000 km. in de soep draait... Daar zijn al zoveel voorbeelden van. Te weinig olie in een TwinSpark = ten dode opgeschreven als je niets doet en gewoon door rijdt.

Persoonlijk vind ik de lijst aan problemen nogal groot, al helemaal als je je bedenkt dat een '99 1.8 zoals Richard aangeeft weinig meer waard is. Tel daarbij op dat je als je slim bent preventief je lagers moet vervangen (kost je ook zo weer 300 euro minimaal), en je moet vaststellen dat een beter exemplaar zoeken geen gekke optie is. Helaas... Maarja, je moet zelf die keuze maken uiteraard.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1636
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

do jul 18, 2013 19:08

1,5 liter olie bijvullen bij een 16v Twinspark? :shock: Breng maar snel naar de sloop.... die drijfstanglagers gaan gegarandeerd een keer kapot bij een lange rit of sportief optrekken. :roll:
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Yannick90
Newbie
Newbie
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 15, 2013 19:59
Locatie: Biddinghuizen

RE: Is het hem wel waard? 156 '99 fixen..

do jul 18, 2013 21:21

Hmm, dit heeft me dan weer aan het denken gezet en ik heb overlegd met mensen in mijn omgeving. Hij gaat de deur uit, en het is opzich wel haalbaar om het voorlopig zonder auto te redden.

Mensen die eventueel geïnteresseerd zijn, stuur me maar een berichtje :)

Bedankt voor alle informatie!
Nu
Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark '99
Vespa Piaggio Si snor 70cc 13/13

Gehad
Opel Astra Station 1.6 '94
Gilera Citta snor 60cc 13/13

Terug naar “Algemene Technische vragen”