Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

versnellingsbak vast in 1

za mar 24, 2012 20:04

ik was met de 33 een stukje aan het rijden met een vriend. Even laten beleven zeg maar.
We waren al een tijdje onderweg, dus de sapjes lekker warm. Een mooie kans om een het gas te vloeren op de oprit vd snelweg.
Vanuit stilstand. Goed de toeren in gejaagd en naar 2 schakelen. Koppeling op laten komen en.. In de begrenzer !?!

Gelijk gestopt, nog op de oprit en kijken wat er mis is. Pook staat in 2 en wil er niet uit.
Schakelstang zit nog vast en als je aan de pook zit zie je het asje dat de bak ingaat ook bewegen, maar wil dus niet ri 1, ofwel naar voren.

De 33achteruit de berm ingeduwd en omgekeerd en in zn 1 naar mn ouders gereden (3km, duurde dus wel even...).

Enfin, moet dus opgelost worden. Ikzelf vermoey kromme vork. Kan dit?
En is dit evt met ingebouwde bak te repareren?

Ik heb nog nooit een bak opengehad. Evt heb ik een "oeffenbak" liggen, maar het is wel handig als ik weet waar ik moet zoeken.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: versnellingsbak vast in 1

za mar 24, 2012 21:32

Ik heb een manual gevonden, maar ben bang dat dit voor een leek als ik ben niet in 1 avondje op de oprit gefikst is.
Ik heb nog een goede bak liggen, bakwissel lijkt me sneller geklaard. En dan naderhand checken wat er aan mankeert.

Weet iemand zo 1,2,3 hoeveel rpm je blok draait bij 120 km/h in 5e versnelling?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: versnellingsbak vast in 1

za mar 24, 2012 21:59

He Hans, het is altijd een avontuur he, zou eigenlijk niet zo moeten zijn. Op Essen vandaag stond een enorme Itala van 1909 ofzo die Peking to Paris had gedaan zonder noemenswaardige problemen en dan zouden wij nog niet eens van A naar B in een vlak land op vlakke wegen kunnen halen...maar terzake.
Voor je de bak uitbouwt, zou je eerst de olie af kunnen tappen en dan de carterplaat eraf schroeven om te kijken wat er loos is. De schakelvorken en assen zitten aan de onderkant en als je iemand vanuit in de auto laat proberen te schakelen zie je misschien wat er niet klopt. Ik had een reserve bak waarvan een schakelvork los op de schakel as zat omdat de spie of dwarspen, hoe je het noemt, eruit was. Klinkt vaag en versnellingsbakken en de werking ervan heb ik nooit goed kunnen doorgronden, maar zoals gezegd, misschien is het wat eenvoudigs dat je zo ziet. Waarbij het natuurlijk wel handig is als je een brug of smeerput hebt. Uitbouwen kan altijd nog en zal misschien onvermijdelijk zijn.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: versnellingsbak vast in 1

za mar 24, 2012 22:14

Ik heb een manual gevonden, maar ben bang dat dit voor een leek als ik ben niet in 1 avondje op de oprit gefikst is.
Ik heb nog een goede bak liggen, bakwissel lijkt me sneller geklaard. En dan naderhand checken wat er aan mankeert.

Weet iemand zo 1,2,3 hoeveel rpm je blok draait bij 120 km/h in 5e versnelling?
een 1,7 bak zo rond de 3400 toeren bij 120 km/h in zn 5
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: versnellingsbak vast in 1

za mar 24, 2012 22:17

ik was met de 33 een stukje aan het rijden met een vriend. Even laten beleven zeg maar.
We waren al een tijdje onderweg, dus de sapjes lekker warm. Een mooie kans om een het gas te vloeren op de oprit vd snelweg.
Vanuit stilstand. Goed de toeren in gejaagd en naar 2 schakelen. Koppeling op laten komen en.. In de begrenzer !?!

Gelijk gestopt, nog op de oprit en kijken wat er mis is. Pook staat in 2 en wil er niet uit.
Schakelstang zit nog vast en als je aan de pook zit zie je het asje dat de bak ingaat ook bewegen, maar wil dus niet ri 1, ofwel naar voren.

De 33achteruit de berm ingeduwd en omgekeerd en in zn 1 naar mn ouders gereden (3km, duurde dus wel even...).

Enfin, moet dus opgelost worden. Ikzelf vermoey kromme vork. Kan dit?
En is dit evt met ingebouwde bak te repareren?

Ik heb nog nooit een bak opengehad. Evt heb ik een "oeffenbak" liggen, maar het is wel handig als ik weet waar ik moet zoeken.
in de garage kan het bakje er binnen 1.5 uur onder vandaan, makkelijk....
uit elkaar is ook niet een groot probleem, niet zo hele moeilijk.
pak eerst het achterste deksel eraf, dan weet je misschien al meer.
dus staartstuk, schakelstang los en olie eruit.
als er losse veertjes of blokkeerpennen liggen weet je waar het probleem in zit....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: versnellingsbak vast in 1

zo mar 25, 2012 12:20

Hans,

Als je het jezelf gemakkelijk wil maken, dan huur je een brug bij een DHZ- bij jou in de buurt of rijdt je de auto op een paar hoge bokken. Eventueel een put bij jou in de buurt?

Als je een goede v-bak hebt liggen zou ik hem zelf simpel wisselen en daarna de huidige v-bak op het gemakje bekijken. Daar ben je sneller mee klaar dan onder de auto gaan tobben. Losgelopen spie kan, kromme schakelvork kan ook. Wat Jorrit aangeeft klopt wel, als je de olie aftapt en het onderste deksel verwijderd kan je al heel veel zien zitten. De eindoverbrenging van de 1.4/1.5/1.7 ie zijn allemaal gelijk. Allen de 16v heeft een langere eindoverbrenging. Tandwielen op primaire en secundaire as zijn allemaal gelijk voor zover ik me kan herinneren.
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: versnellingsbak vast in 1

zo mar 25, 2012 14:32

He Hans, het is altijd een avontuur he, zou eigenlijk niet zo moeten zijn. Op Essen vandaag stond een enorme Itala van 1909 ofzo die Peking to Paris had gedaan zonder noemenswaardige problemen en dan zouden wij nog niet eens van A naar B in een vlak land op vlakke wegen kunnen halen...maar terzake.
Daarom zorgen dat er backup vervoer is.. Heb ermee leren leven en t heeft zn charmes.
Met de 1300 nog geen gekkivheid gehad gelukkig, dit is een andere 33.

Ik vermoed dat er een 1300 bak in ligt, draait nml even veel rpm als de 1.3v en meer dan de 1700 sw die ik had. Wat jorrit zegt zeg maar.

Ik ga gewoon een 1700 bak plaatsen en dan kijken wat er loos is ;)

Grazi voor de reacties, ik zal fotos maken van het mankement
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: versnellingsbak vast in 1

ma mar 26, 2012 09:51

Met uit elkaar puzzelen is er een bepaalde volgorde die je moet volgen, dan kan je alle vorken, veertjes en arreteerkogels en zo er netjes uit krijgen. Die volgorde staat wel in het werkplaatshandboek. Doe handschoenen aan, anders stinken je handen na een week nog naar zwavel.

Terug naar “Algemene Technische vragen”