Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

Dynamo vervangen waar op letten

zo okt 23, 2011 10:29

Hoi allemaal,
Morgen last mijn buurman het scheurtje in mijn blok. Het oog waar de dynamo aan vast zit is namelijk los gekomen......
Om er bij te kunnen moet de accu er uit en de dynamo los inc. snaar natuurlijk.
Moet ik nog op iets letten?
Hebben jullie nog tips?

Gr
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Dynamo vervangen waar op letten

zo okt 23, 2011 19:20

Accu los (ook voor het lassen!)!

Even digitale foto maken van hoe alles zit... ook de bedrading etc... vergemakkelijkt de montage...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: Dynamo vervangen waar op letten

zo okt 23, 2011 21:30

En die riem is handig om te vervangen of?
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: Dynamo vervangen waar op letten

zo okt 23, 2011 21:38

En die riem is handig om te vervangen of?
Gezien wat zo'n ding kost zou ik dat niet laten (of je moet toevallig weten dat het ding net een maand eerder er al nieuw op gezet is?).

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Dynamo vervangen waar op letten

zo okt 23, 2011 22:59

Midas,

Ik vind je een dapper mens dat jij het aandurft om aan een gietstuk van een ingebouwde motor een oor voor de dynamo (laat) lassen.
Niet dat het lassen van aluminium rocket science is maar je moet wel meer voorbereidingen treffen dan wanneer je gewoon staal gaat lassen.
Even voorop gesteld, Ik ben geen lasexpert, maar ik heb in mijn werk zeer veel lassers en lassen voorbij zien komen dat ik er toch wel een (klein) beetje verstand van heb.

Simpel de twee breuklijnen weer tegen elkaar houden en er een lasje op leggen gaat wel, maar de kans is dan zeer groot dat bij eerste keer dat je de v-snaar spant deze weer vrolijk afbreekt.
Om een goede las te maken zal je een volledige doorlas moeten hebben en om dat te doen zal je veel materiaal moeten wegslijpen en vervangen door de nieuwe las.
En omdat je diep moet lassen wordt de las vanzelf breed omdat je met de toorts de bodem van de las moet kunnen bereiken.
Het volgende probleem is dat je veel warmte in het materiaal brengt (de is de eigenschap van lassen, materiaal smelten) en in die omgeving zitten twee pakkingvlakken en pakkingen.
De carterpakking en de pakking tussen het voordeksel en het motorblok, deze vinden het niet erg om warm te worden, maar een graad of 300 of 400ºC kan toch te veel van het goede zijn.
Ook zit er nog een rubber O-ring in je olie kanaal, kan jij garanderen dat die heel blijft?

Het leuke van lassen is dat het materiaal eerst warm wordt tegen het smeltpunt aan en vervolgens waar afkoelt, laat aluminium nou net de eigenschap hebben om veel uit te zetten bij opwarmen en dus ook veel te krimpen bij afkoelen. Wat zou er nou met die mooi gefreesde pakkingvlakken gebeuren? Ik weet het niet, maar het zou me niks verbazen als deze na het lassen niet meer vlak zijn.
Een volgend probleem dat kan voorkomen is de uitlijning van het nieuw te lassen oog. Het is best wel belangrijk dat de dynamo uiteindelijk netje uitgelijnd is ten opzichte van de krukaspouley en de waterpomp.

Als het mijn motor was dan zou ik op zoek gaan naar een ander voordeksel van het motorblok en zou ik dat monteren.

Misschien duurder en meer werk dan de buurman het laswerk laten uitvoeren, maar je weet dan zeker dat je deze reparatie maar 1x hoeft uit te voeren.

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Dynamo vervangen waar op letten

ma okt 24, 2011 08:20

Ik kom zo ff langs, appeltje eitje, helemaal niks moeilijks aanus

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: Dynamo vervangen waar op letten

ma okt 24, 2011 09:38

@don515jz
Mijn buurman doet niks anders dan aluminium lassen (radiateur) en zal zeker de handigheid hebben dit te doen. Het moeilijkste volgens hem is de boel goed schoon maken.
Maargoed, deze middag zullen we het weten.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: Dynamo vervangen waar op letten

ma okt 24, 2011 09:55

Ik kom er zo aan, laat m anders alvast op temperatuur lopen, dan is het verschil in temperaturen bij het lassen minder

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Dynamo vervangen waar op letten

ma okt 24, 2011 15:26

Ik sluit me bij Don aan. De temperatuursverschillen en het juiste uitharden van het aluminium na het lassen garanderen min of meer dat je pasvlakken niet meer gaan passen na het laswerk. Niet uitharden na lassen is ook lastig omdat het aluminium in de omgeving van de las hele andere eigenschappen gaat hebben dan de rest van het blok. Als je alleen last, zal je ook al redelijk kans hebben op kromtrekken. Ik zou zelf nog liever JB-weld of een dergelijk produkt met "wapening" er in gebruiken dan gaan lassen. Als je een paar mooie bevels maakt in het aluminium (vraag je tandarts maar wat dat zijn) kan je met de juiste epoxy nog een boel vast krijgen.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Dynamo vervangen waar op letten

ma okt 24, 2011 19:36

Oké, de mogelijke gevaren klinken uiterst aannemelijk. :thumbs:
Maar goed, als je voor de optie van vervangen kiest, schrijf je huidige deksel af en heb je veel werk.

Neem je het risico van lassen en het pakt verkeerd uit, dan heb je toch ook alleen dat distributiedeksel afgeschreven?
Oké en de pakkingen en keerringen dan, maar die ga je dan toch ook vervangen, bij vervangen van het deksel.
Kan me niet voorstellen, dat het blok er van gaat vervormen.

Ik snap wel, dat men het gewoon gaat proberen, er valt eigenlijk niks te verliezen.... lijkt mij. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
midas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 527
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 19:36
Locatie: Breda
Contacteer: Website

RE: Dynamo vervangen waar op letten

ma okt 24, 2011 19:41

Lasje is al gedaan, 10 minuten werk en hij zat.
nu; 166TS, Giulia 1300Ti '67 met 2.1L

Afbeelding

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Dynamo vervangen waar op letten

ma okt 24, 2011 22:41

Gefeliciteerd, ik hoop dat je nog lang plezier van deze reparatie mag hebben.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Dynamo vervangen waar op letten

di okt 25, 2011 08:10

Oké, de mogelijke gevaren klinken uiterst aannemelijk. :thumbs:
Maar goed, als je voor de optie van vervangen kiest, schrijf je huidige deksel af en heb je veel werk.

Neem je het risico van lassen en het pakt verkeerd uit, dan heb je toch ook alleen dat distributiedeksel afgeschreven?
Oké en de pakkingen en keerringen dan, maar die ga je dan toch ook vervangen, bij vervangen van het deksel.
Kan me niet voorstellen, dat het blok er van gaat vervormen.

Ik snap wel, dat men het gewoon gaat proberen, er valt eigenlijk niks te verliezen.... lijkt mij. :wink:
Als het een los deksel is, zal je blok het met wat geluk wel overleven.

Terug naar “Algemene Technische vragen”