Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

wo jul 13, 2011 19:55

Nokkenassen balanseren? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Vertel eens waarom en hoe?
Hoe verzint hij het :shock:
Als je het doet moet je het ook goed doen natuurlijk. Ik neem aan dat Arie jou nokkenassen toch zeker wel heeft gebalanceerd, ha ,ha :lol: Eerlijk is eerlijk, we hebben er wel een fantasierijk persoon bij gekregen :wink:

alfa164superwebmaster
Member
Member
Berichten: 247
Lid geworden op: do jul 13, 2006 17:24
Locatie: H'gom

Re: RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

wo jul 13, 2011 21:43

Maareh... Blokkie zit er weer in... wat vinden we dr van?
Niet voor t een of ander, maare, waarom heb je de motor er eigenlijk uitgehaald??
Nokkenassen balanceren en de nokkenaslagers 8) en keerringen vervangen kan ook met de motor erin.

Nu ga je straks de versnellingsbak eraf halen, dat was toch wel makkelijker geweest als je dat gedaan had toen de motor en bak naast de auto stonden??

Of is de motor er stiekempjes toch niet uitgeweest........

Alfa166GTA

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

vr jul 15, 2011 17:55

Motor is eruit geweest... na het terugplaatsen door de koppeling heen geblazen en toen het probleem met de bak gekregen...
Had inderdaad makkelijker geweest om het tegelijk te doen... Maarja... Alfa hea... je blijft bezig.

En wat voor lagers er gerbruikt zijn voor de nokkas, geen idee. Mijn monteur heeft het gedaan en ik neem van hem aan dat hij gedaan heeft wat hij zegt.
Ik kijk elke dag tegen de auto aan op de brug en zie dat de boel uit elkaar ligt en als ik dan vraag: wat heb je vandaag gedaan, geeft hij mij daar antwoord op.

Hij kan er ook niet de hele dag aan werken., onze klanten gaan voor. dus gaat de "auto van de baas" tussendoor hea.

Vandaag issie dan eindelijk af. na veel geploeter alles weer op zijn plek.
zat inderdaad een GTA vliegwiel en koppeling in.
Heb me laten vertellen dat dat beter is dan de originele 166 (?bi-massa?) vliegwielen.
Ik vind het in elk geval allemaal best. Hij schakelt weer soepel en pakt weer goed op.

nu komt mijn deel van het werk en tevens mijn specialisme, namelijk het onderstel. Nogmaals, ik kan motoren leuk "verfraaien" met de straalkast en verf, maar voor het technische gedeelte van de motor moet je niet bij mij zijn, daar heb ik personeel voor.
Dus mijn antwoorden zijn gelijk aan wat ik interpreteer van mijn monteur(s) vandaar dat het soms niet helemaal goed overkomt.

maargoed het onderstel.

de instelbare koni geel sportdempers hebben volgens mij zo langzamerhand zijn beste tijd wel gehad.
Ook zit het aanslagrubber samen met de harmonicahoes onderaan de demper... Niet echt feest voor de zuigerstangen. Veerpootlagers lijken in orde,
Je voelt dat de ingaande slag minder goed wordt opgevangen dan de uitgaande slag.
Alle delen van de ophanging heb ik gecontroleerd en die zijn goed. (voor zover dan bijvoorbeeld de bovenste draagarmen van een alfa goed kunnen zijn)
Geen speling in de wiellagers of fusee. Dus dat valt weer mee:wink:

Ook draagarmen en draagarmrubbers zien er goed uit evenals de stuurkogels etc.

Denk dus dat ik er met 4 nieuwe koni's wel weer even ben.

ik hoop alles af te hebben voor de ALARM op 31 Juli

Iemand nog ideeën?

Gr. Mark

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7040
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

vr jul 15, 2011 19:33

... maar voor het technische gedeelte van de motor moet je niet bij mij zijn, daar heb ik personeel voor.
Dat staat wel een beetje recht tegenover wat je eerder zegt.. :?
Ik rij al jaren Alfa, sleutel al 15 jaar aan auto's, heb een automaterialen-zaak icm een garage en doe levering en tuning voor de WTCC en diverse amateur race-teams... Maar ik weet absoluut niet waar ik over spreek blijkbaar.
ik heb Alfa's zien vastlopen op Castrol en heb bij de blokrevisie geconstateerd dat er te weinig smeering wordt gegeven aan de Krukas van de GTA.
Dit omdat Castrol is gaan schuimen bij beide Alfa GTA's.
Ik ga vervolgens af op wat de Tuningexperts mij vanuit de WTCC vertellen.


Jij kunt dus wel constateren dat er te weinig smering bij de krukas is door schuimende olie maar je weet niet dat nokkenassen geen vervangbare lagers hebben? :lol:

Sorry maar je graaft je eigen graf op deze manier... :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

vr jul 15, 2011 20:30

maar je weet niet dat nokkenassen geen vervangbare lagers hebben? :lol:
Ik ben IT-er, maar dit wist ik dan weer wel :jumping:
Heb me al redelijk ingelezen in deze materie ;)

Sorry maar je graaft je eigen graf op deze manier... :roll:
Ik wil dat een beetje nuanceren naar komt niet helemaal geloofwaardig over ;)
Dat komt dan nog het meest door hoe je gereageerd hebt op (kritische) vragen en opmerkingen ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

za jul 16, 2011 09:08

Het ligt niet aan Alfa, maar aan slechte monteurs of valse zuinigheid dat je een koppeling wegblaast nadat je blok er uit is geweest. Iedereen hier die aan dit soort auto's sleutelt weet namelijk dat je een nieuwe koppeling plaatst als je de bak er af hebt of het blok uit de auto, tenzij die nog kort geleden vervangen is en de historie volledig bekend is.

Als je specialisme het onderstel is, vraag ik me af wat je nou voor verhalen over koni geel aan het vertellen bent. Bij koni geel heb je altijd dat de ingaande slag wat aan de slappe kant is. Het instelbare is alleen voor de uitgaande slag en dan nog het deel wat niet door de plaatjes maar door de bypass gaat. Als je van plan bent om er een compressor op te gaan zetten, denk ik niet dat je er met "nieuwe koni geel" (waarom niet gewoon even laten reviseren?) bent. Je zal de rest van je onderstel ook serieus aan moeten pakken.

pepijn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:02
Locatie: Berkel Enschot

Re: RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

za jul 16, 2011 18:32

... maar voor het technische gedeelte van de motor moet je niet bij mij zijn, daar heb ik personeel voor.
Dat staat wel een beetje recht tegenover wat je eerder zegt.. :?
Ik rij al jaren Alfa, sleutel al 15 jaar aan auto's, heb een automaterialen-zaak icm een garage en doe levering en tuning voor de WTCC en diverse amateur race-teams... Maar ik weet absoluut niet waar ik over spreek blijkbaar.
ik heb Alfa's zien vastlopen op Castrol en heb bij de blokrevisie geconstateerd dat er te weinig smeering wordt gegeven aan de Krukas van de GTA.
Dit omdat Castrol is gaan schuimen bij beide Alfa GTA's.
Ik ga vervolgens af op wat de Tuningexperts mij vanuit de WTCC vertellen.


Jij kunt dus wel constateren dat er te weinig smering bij de krukas is door schuimende olie maar je weet niet dat nokkenassen geen vervangbare lagers hebben? :lol:

Sorry maar je graaft je eigen graf op deze manier... :roll:
Niet dat mijn technische kennis zo ver gaat als van sommigen hier, wat dat betreft ben ik nog met aap-noot-mies bezig.

Maar iemand die al drie Alfa's Ge-owned heeft zou ik niet al te serieus nemen :-)

de uitdrukking "owned" staat behalve voor "in bezit gehad" ook voor "korte metten mee maken" :roll: :D

dessalnietemin hoop ik wel dat z'n compressor ombouw goed komt en de 166 ook niet ge-owned wordt :wink: :lol:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Alfa166GTA

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

ma jul 18, 2011 19:33

prima jongens.

Ik vindt het allemaal mooi.
Ga er alleen niet meer op in en heb geen zin om ieders interpretatie steeds te moeten uitleggen.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

ma jul 18, 2011 21:46

prima jongens.

Ik vindt het allemaal mooi.
Ga er alleen niet meer op in en heb geen zin om ieders interpretatie steeds te moeten uitleggen.
Waarom plaats je dan een vraag/opmerking op een forum?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

ma jul 18, 2011 22:57

prima jongens.

Ik vindt het allemaal mooi.
Ga er alleen niet meer op in en heb geen zin om ieders interpretatie steeds te moeten uitleggen.
Ja gek hè :wink:

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

di jul 19, 2011 09:35

Leuk topic over een 166 met een dikke motor... :roll: :roll: :roll:
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

di jul 19, 2011 10:07

Wel een grappig topic, lijkt me wel leuk om te zien wat het eindresultaat word. En belangrijker, hoelang de boel heel blijft.
Overigens zou ik een blok/bak revisie niet zomaar door iedereen uit laten voeren, zeker met dit soort plannen zou ik écht wel heel goed gaan zoeken naar iemand die daadwerkelijk weet waar die mee bezig is. (of zelf doen natuurlijk!) Ik heb in mijn stageperiodes werk van meerdere bedrijven gezien en bij sommigen heb ik mee gewerkt en als er iets is waar ik achter ben gekomen dan is het wel dat er veel meer prutsers zijn dan dat er mensen zijn die echt weten waar ze mee bezig zijn. (Ook bedrijven die niet heel slecht aangeschreven staan maken de domste fouten!)
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

di jul 19, 2011 22:50

en al begonnen????

nog niet???

okee, kijk hier dan eens naar: http://www.youtube.com/watch?v=p3b016yt ... re=related

dan begin je vast morgen :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

wo jul 20, 2011 13:40

Ben ik de enige die dit soort tuning helemaal niks vind? 400 pk op een FWD ? In de eerste twee versnellingen kan je niet volgas , beetje leuke snelle bocht is niet te nemen laat staan als het nat is . Compressor geluid die het machtige v6 geluid overstemd .
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

RE: Kompressor inbouwen GTA in Nederland

wo jul 20, 2011 13:46

Je bent niet alleen nee :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”