Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Alfa 75 Start niet

do jul 07, 2011 20:07

Wel aanslaan maar niet blijven lopen? Brandstoftoevoer probleem... Wellicht dat je pomp defect is of het brandstoffilter zo verstopt dat er niks meer door komt?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 Start niet

do jul 07, 2011 20:12

check dat rijtje relais tegen het schutbord onder de motorkap eens. van daaruit gaat een dikke + draad de kabelboom in naar de injectoren. Vervolgens krijgen ze een massasignaal van de ecu wanneer ze moeten openen. wellicht een relais dat niet goed werkt?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 75 Start niet

vr jul 08, 2011 07:36

Hoe heb je gemeten? Met de zwarte draad van de multimeter op de accu? Of op de 2 draden van de injector? Zoals hier boven beschreven, de injectors horen permanent 12V te krijgen en krijgen alleen massa via de ECU als ze moeten inspuiten. Meet met de zwarte draad van je multimeter op de injectoren en doe dat tijdens het starten. Dan zou je moeten zien of ze 12V krijgen.

j.tegelaar

RE: Alfa 75 Start niet

di jul 12, 2011 18:18

Ik heb de relais rechts op het schutbord van de brandstofpomp en injectie vervangen. maar helaas geen resultaat Ik vermoed daarom dat het Motronic systeem die de injectoren aansturen niet goed meer functioneert.... maar zal nog eens meten op de injectoren want ik heb inderdaad met 2 draden op de stekker gemeten. zal nu met zwart op de injectoren meten en rood dus op de plus van de Accu.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8841
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 Start niet

di jul 12, 2011 18:29

Als dat niet functioneert, zou je brandstofpomp ook niet gaan draaien, die wordt door de Motronic aangestuurd (tenzij er iemand in de kabelboom heeft zitten rommelen).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 Start niet

di jul 12, 2011 18:41

Meestal als de ecu kapot is krijg je ook geen vonken. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

j.tegelaar

RE: Alfa 75 Start niet

di jul 12, 2011 18:56

hmmm, wordt er niet makkelijker op. Hij start wel met Startpiloot en loopt dan ook dus hij krijgt wel vonken. ook staat er druk op de brandstofleiding dus brandstofpomp werkt. Brandstofdrukregelaar en relais zijn vervangen. Toch nog maar een keer de spanning op de injectoren meten...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 75 Start niet

di jul 12, 2011 19:41

De injectoren krijgen permanent 12V van het relais. De ECU geeft ze massa om ze open te trekken. Ik zou ook even ten opzichte van de min op de accu testen, om te zien of de ECU de injectoren wel "open trekt".

Omdat het een 75 betreft, zou ik zeker proberen om tijdelijk een draad rechtstreeks van de accu naar de brandstofpomp te leggen. Controleer ook of de pomp goede massa krijgt. De al eerder genoemde roze-witte draad is een bekend veel voorkomend probleem en je wilt echt zeker weten dat je een gezonde 12V (14.5 bij draaiende motor) op je pomp hebt staan.

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Alfa 75 Start niet

di jul 12, 2011 21:41

check de brandstof leidingen of deze niet ergens bekneld of verstopt zitten. Zo heb ik ooit een keer een start probleem gehad nadat de dwarstraverse was los geweest. en de brandstof leiding gedeeltelijk was dicht geknepen daar. Ik dacht dat ik benzine druk had toen ik de leing loskoppelde aangezien de benzine omhoog spoot echter bleek deze druk niet continue te zijn. Nadat ik de lieding niet meer knel zat onder de dwarstraverse gelijk starten en lopen.

Gr Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6856
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 Start niet

di jul 12, 2011 21:49

Brandstofleidingen verkeerdom aangesloten levert ook zoiets op. dan zet je heel veel druk tegen de afvoer van de drukregelaar maar niks op de injectoren.

De injectoren moeten eerst brandstof van de pomp krijgen en daarna pas de drukregelaar. de aanvoerleiding moet dus op de brandstofrail aan de kant van de pulsdemper ( het losse potje), de retour komt rechtstreeks op de drukregelaar ( het potje aan het eind van de injectorrail met de vacuumslang erop). :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

j.tegelaar

RE: Alfa 75 Start niet

di jul 12, 2011 22:49

Thanks, goeie tips allemaal.. ga eerst nog maar eens uitvoerig de brandstof leidingen nalopen en de injectoren meten. Hou jullie op de hoogte.

groeten,

Jasper

j.tegelaar

RE: Alfa 75 Start niet

do jul 14, 2011 17:40

Vandaag de brandstof leidingen los gehaald na het potje en de brandstofpomp direct op de accu aangesloten en er kwam een behoorlijke sloot benzine uit. ook de injectoren gemeten, hier staat 12v op. ook de 30,86 en 87 van de relais gemeten en hier staat allemaal spanning op. Alleen de 30 van de meest linker (naar het midden toe)relais geeft niks aan. maar als ik vervolgens de 30 van het relais er naast dor trek gebeurd er ook niks. helaas...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Alfa 75 Start niet

do jul 14, 2011 19:17

Als je een extra injector hebt, kan je die evt. inplaats van eentje in de rails op de kabelboom aansluiten. Als je hem in je hand houdt terwijl iemand anders start, moet je hem voelen klikken. Met wat meer moeite kan het ook met je eigen injectoren. Je zal ze dan wel alle 4 uit de inlaat moeten halen zodat je de branststoftoevoer niet laat lekken. Als ze het doen, zal je dan ook de brandstof er uit moeten zien spuiten. Pas dus op met brandgevaar en dampen en zo.

j.tegelaar

RE: Alfa 75 Start niet

wo jul 27, 2011 17:09

Vandaag weer alles getest, spanning op de relais en de brandstofpomp maar nog steeds niet starten. Ga van het weekend maar de verstuivers los halen om te kijken of deze het doen.....

Gebruikersavatar
de alfist
Full Member
Full Member
Berichten: 283
Lid geworden op: za jun 23, 2007 10:28
Locatie: drachtstercompagnie

RE: Alfa 75 Start niet

wo jul 27, 2011 18:57

er kan ook een grote overgangs weerstand in de benzinepomp zitten dan staat er wel 12 volt op maar valt weg bij het starten waardoor deze geen brandstof levert
zet bij het starten eens een andere accu los op de benzinepomp en start dan slaat hij dan wel aan wordt het tijd voor een andere pomp

heb me er ook al eens het schompers naar gezocht

suc6 jan
164 super 2.0 V6 turbo
alfa 90 2.0 V6 1985
fiat 500 L 1968

Terug naar “Algemene Technische vragen”