Gebruikersavatar
marco d b
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 21:51
Locatie: dordrecht
Contacteer: Yahoo! Messenger

alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

di jun 22, 2010 21:05

hallo ik zal me ff voor stellen ik ben marco ik heb sins vorige week een andre alfa aan geschaft een 156 uit 1999 .
leuk ding om te zien knal rood een 1.6 met klimate control en na 15 jaar 33 te hebben gereden nu tog ff maatje groter .
dus ff wenne nog maar wel naar me zin .
maar de papieren winkel is nogal raar en onduidelijk dus ik ga alle snaren vervangen en de span rollen plus waterpomp.
heeft er nog iemand handige tips dan lees ik ze graag .
bij de alfa 33 dee ik ook alles zelf ook de moter kompleet reviseren dus rechter handen zitten er wel aan.
groetjes marco. 8)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1219
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

wo jun 23, 2010 06:56

Als je de zoekfunctie hier gebruikt kom je van alles tegen over dit onderwerp.

Volgens mij staat er zelfs een handleiding op het 916 register.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

wo jun 23, 2010 10:26

Trek de portemonnee maar want je gaat een boel gereedschap moeten kopen.

Je gaat gereedschap nodig hebben om de nokkenassen te blokkeren en om de nokkenasversteller los en vast te maken. Je gaat een klok met een adapter nodig hebben om je krukas precies in BDP van cyl1 te zetten. Het is een stuk fijner sleutelen als je een speciaalgereedschap hebt om de nokkenaspoulies te blokkeren terwijl je ze los/vast maakt. Tenzij je het gereedschap kan lenen of (goedkoop) huren, ga je waarschijnlijk meer uitgeven dan wat het je kost om het door een specialist te laten doen. Ga niet bezuinigen door geen klok of nokkenasverstellers te kopen. Je auto zal vast wel lopen, maar ze lopen echt een stuk beter als je wel netjes alles blokkeert en uitklokt.

Vervang ook je nokkenasversteller en je waterpomp als je administratie niet duidelijk is. Ja, dat kost je E200-250 extra aan onderdelen, maar je wilt niet dat een van beide voor de volgende wissel er aan gaat.

Als je het zelf gaat doen, pas op voor de fasesensor op de uitlaatnokkenas, als je die verbuigt of zo kan je een nieuwe kopen als je pech hebt. Doe threadlock (locktite of vergelijkbaar) op de schroefdraad van de nokkenasversteller, de boutjes/moeren van de poulies van de nokkenassen en de krukas. Werk secuur en controleer alles 3 keer (maak een lijstje waar je kan afturven) of het goed vast zit. Zet je klepdeksel ook met de momentsleutel vast. Als je het op de hand doet, is de kans dat je schroefdraad sloopt erg groot. Blaas als je de bobinegalerij er af hebt met de compressor je bougiegaten goed leeg voor je een bougie los draait om te klokken. De bougie van cyl 4 (verste van de distributie) is ook prima los te draaien om te klokken. Omdat iedereen altijd die van 1 pakt, is de kans dat je de schroefdraad kapot draait van de bougie van cyl 4 een stukje kleiner.

Gebruikersavatar
marco d b
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 21:51
Locatie: dordrecht
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

wo jun 23, 2010 20:12

kijk hier heb ik wat aan gereedschappen zijn al in huis en de snaren en het hele ratte plan ook versteller gaat er af want die lekt al beetje door waterpomp is oke maar tja volgens mij is die ook nog nooit vervangen .
maar als ik dit zo lees ga ik ff eentje aan zen oor trekken bij de alfa garage dat die er ff bij komt .
want heb geen zin in raare dingen met af stellen en zo en is tog een huis vriend van hier .
dus dat geluk heb ik dan wel weer .
vandaag de moter olie olie en fillter vervangen en de termo staat lekker friemelen in een hoekie dus maar goed.
alles werkt weer naar behoren. de ouden termostaat bleef open staan werd niet warmer dan zestig graden.
en nu blijftie mooi op tempratuur zo als het hoort .
nog bedankt voor de tips en gaat goed komen allemaal.
en als motortje weer up to date is .
dan gaan er niewe draag armen op want daar zit speling op.
dus alles gaat er af maar dat is het volgende avontuur .
groetjes marco
8)

Gebruikersavatar
marco d b
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 21:51
Locatie: dordrecht
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

wo jul 21, 2010 00:07

morgen gaat de boel er af alle snaren en rollen de waterpomp en de versteller
kep er in middels maar een komplete afstel set voor aan geschaft
rip uit me lijf maja dan heb je ook wel wat
de kalibers voor de nok assen
was tog wel even zoeken voor ik die te pakken had
maar heb mooi zetje aan geschaft past op bijna alle types
is van gates 4910 dat gaat van 1.4 tot 2.0 16v ts en de jts 2.0 <denk wel om de prijs want is geen koopje >
en voor de nokken as versteller heb ik zelf een dop gemaakt omdat deze ook op aan haal momend vast gezet moet worden
de de ouden wil ik netjes dee monteeren
om deze naderhand weer te kunnen hergebruiken met een revisie kitje
mocht dit nodig zijn de dieler vertelden mij met een grote tang los halen en vast zetten
zo werk ik dus niet weet ik meteen weer warom ik het zelf ga doen
geen ge pruts dus :wink:
75-2.0 33-1.3 type 1 33-1.7ie 33-1.4ie 33-1.7ie 33-16v
33-17ie 156-1.6 ts .
146-1.6 145 qv 147-1.6 disting ding en 156 jts 2.0 en nog een 156 sw jts.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

wo jul 21, 2010 09:03

Een dop om de nokkenasversteller te doen? Dat heb ik nog nooit gezien. Ik heb zo'n sleutel van totallyalfa en die bevalt goed. Doek om de nokkenas, in de bankschroef en dan met die sleutel op de versteller losmaken. Draad goed schoonmaken, beetje threadlock op de nieuwe versteller en dan gewoon goed "vast" draaien. Niets overdreven, gewoon zo vast dat ie zeker weten niet losrammelt en de threadlock doet de rest. Gebruik het blokkeergereedschap niet om die nokkenasversteller los te halen, dan trek je gegarandeerd de draad uit je cylinderkop. Omdat de versteller meestal goed vast zit, denk ik niet dat jouw dop heel zal blijven, maar dat zal de tijd leren.

Nokkenasverstellers reviseren is bijna nooit handig. Ik hoor van diverse mensen dat het eventje werkte, maar dat na een paar duizend kilometer de versteller al weer rammelt. Ik ben benieuwd of het jou beter vergaat. Ik vervang ze gewoon als ze bij warme motor ratelen, of ze te lang ratelen bij starten bij koude motor.

Gebruikersavatar
marco d b
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 21:51
Locatie: dordrecht
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

ma aug 23, 2010 23:33

alles is gedaan in middels staan de eerste 800 km er op .
en helemaal in men nopjes ben ik er mee .
en wat betreft die dop die ik zelf heb gemaakt. werkte priema.
deze dop was om de versteller los te halen en te monteeren .
deze dop gaat aan de voor zijden met zes penne in de versteller .
en aan de achter zijden past de moment sleutel er op .
de standaart dop heeft twee pennen .
ik heb alle gaten benut omdat naar zeggen de versteller nog wel eens erg vast kan zitten .
door de loctit en ik geen zin had in butsen op het pas vlak waar de poelie op komt.
dus vandaar zes penne zodat allen gaten werden benut en de kracht .
mooi gelijkmatig werd verdeelt .
en de nokken as timing heb ik een set van gates voor aan ge schaft.
gat 4910 is het nummer van de set zit alles bij ook een dvd met de nodige invo.
het klokje met kalieber hier voor om de topstand te bepalen zit er niet bij maar .
geredschap om de spanner te monteeren weer wel .
mooi setje maar kost wel paar centen maja dan heb je ook wel wat .
en deze versteller die er nu op zit is een nieuwe net als de waterpomp en kleppen deksel pakking en de olie keering bij de versteller .
tikken en lekken zijn niet mijn ding ben van beroep monteur dus als je het doet doe het dan goed is mijn motto nog altijd
groetjes marco en nog bedankt voor de invo en tips :D
75-2.0 33-1.3 type 1 33-1.7ie 33-1.4ie 33-1.7ie 33-16v
33-17ie 156-1.6 ts .
146-1.6 145 qv 147-1.6 disting ding en 156 jts 2.0 en nog een 156 sw jts.

franksud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 559
Lid geworden op: vr feb 23, 2007 18:40
Locatie: grootebroek

RE: alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

wo aug 25, 2010 00:07

Hey ik heb een 2 liter TS kan je deze ook doen :lol: :lol:

Gr Franksud
Alfa is de best
Nu Fiat Punto EVO(2011)Alfasud 1700 QV (Mean Green Sud) Alfa 33 16V.Alfa 33 Racer,Alfa 33 RED.Gehad, Alfa sudsprint,Alfa 33 1500 QV Verde,Alfa 33 1700 16V QV S,Alfa 155 1800 8V,Alfa 156 Selespeed Alfa 156 Sportwagon,Fiat fiorino

Gebruikersavatar
marco d b
Junior Member
Junior Member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jun 21, 2010 21:51
Locatie: dordrecht
Contacteer: Yahoo! Messenger

RE: alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

do aug 26, 2010 00:39

tja een ts 2.0 ook leuke uit daging om een keer te doen .
maja ik ben nogal druk met verhuizen enzo. van uit huur naar koop dus ik heb nog ff klussen zat .
dus het zit er niet in voorlopig sorry .
en gewoon je snaar van je ballans as ook doen hoor .
omdat ik ook al heb geleesen hier om die er af te laten .
zodat je beetje meer vermogen zou krijgen .
en de moter netzo goed zou draaien .
wat dus niet zo is .
omdat de moter wel degelijk meer trillingen in wendig maakt.
worden andre deelen zo als tand wielen en vliegwiel dampers .
veel meer belast dus ook kruk as en lagers dus meer slijtage.
met alle gevolgen van dien op de lange duur .
en het zit er niet voor niks op .
en ik wet waar ik over praat aan gezien ik zelf scheeps diesel monteur ben van beroep .
weet ik wel degelijk wat in wendige trillingen kunne ver oorzaken .
en het verhaal van beetje meer vermogen .
tja volgens mij word de moter nog altijd bestuurd door de elektronica .
die bepaald hoe jou moter draait en dus alleen een riem laten vervallen .
om meer vermogen te krijgen .
ik zou het wel is willen zien op een vermogen test bank .
maar goed dat is weer een heel ander verhaal :D .
het enige wat ik nog zou willen weten is die overhaal set van de nokken as versteller
om die zelf te over halen en meschien wel te verbeteren .
zodat die langer mee gaat .
en een geld boom hebben we helaas niet dus niet telang door rijden met je riemen want als je te laat ben zitje pas echt in de prijsen.
en de alfa dielers nou die wachten vriendelijk om je ff een pootje uit te draaien .
jammer dat ik geen tijd heb voorlopig .
maar er zal vast wel iemand te vinden zijn hier die je kan helpen hier mee .
groetjes marco
75-2.0 33-1.3 type 1 33-1.7ie 33-1.4ie 33-1.7ie 33-16v
33-17ie 156-1.6 ts .
146-1.6 145 qv 147-1.6 disting ding en 156 jts 2.0 en nog een 156 sw jts.

franksud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 559
Lid geworden op: vr feb 23, 2007 18:40
Locatie: grootebroek

RE: alle snaren en span rollen vervangen alfa 156

do aug 26, 2010 10:50

Oke duidelijk maakt niet uit hoor we vinden wel een andere oplossing :lol:

Gr Franksud

(toch tussen de verhuizing door ff naar zandvoort van het weekend?? :wink: :lol: 8) :D )
Alfa is de best
Nu Fiat Punto EVO(2011)Alfasud 1700 QV (Mean Green Sud) Alfa 33 16V.Alfa 33 Racer,Alfa 33 RED.Gehad, Alfa sudsprint,Alfa 33 1500 QV Verde,Alfa 33 1700 16V QV S,Alfa 155 1800 8V,Alfa 156 Selespeed Alfa 156 Sportwagon,Fiat fiorino

Terug naar “Algemene Technische vragen”