ItalBelg
Newbie
Newbie

spoorverbreders (spacers) voor 17" spaakvelgen op ALfa

vr mar 05, 2010 14:06

Sommige leden zullen dit onderwerp al kennen van mijn topic op het Alfa GT forum, maar om een zo ruim mogelijk publiek te bereiken, post ik dit topic ook hier nog eens.
Zoals jullie hebben kunnen lezen in mijn vorig tpic onder "aankoopadviezen", ben ik in blijde verwachting van mijn splinternieuwe GT. Deze is midden januari besteld en zou (waarschijnlijk) over een maand geleverd worden...
Voor de wielen heb ik destijds gekozen voor de 17" spaakvelgen omdat ik die echt vind passen bij de GT.
Echter tijdens het ongeduldig wachten ben ik intussen extra aandachtig voor elke GT die ik zie en ik geraak meer en meer bezeten door de gedachte dat deze 17" spaakvelgen best wel een beetje meer naar buiten zouden mogen staan.

Daarom deze oproep: zijn er onder jullie die met dezelfde velgen ervaring hebben met het gebruik van spoorverbreders (spacers)? Wat is een goede waarde om de visuele indruk van die 17" spaakvelgen te verbeteren zonder dat dit problemen oplevert, zoals aanlopen, slechter weggedrag en overbelasting van de lagers?

Ik zou wel investeren in degelijke kwaliteit, waarbij ik voornamelijk dacht aan H&R Trak+ , DR-systeem, die hub centered zijn. Ik zit te twijfelen tussen 20mm of 24mm spoorverbreding (dit is totaal, dus de helft hiervan aan elke kant)

PS: ik vind bij H&R eigenlijk geen enkel resultaat wanneer ik specifiek zoek op Alfa Romeo GT, maar wel voor 147 en 156, wat volgens mij ook perfect moet lukken op een GT, toch?
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: spoorverbreders (spacers) voor 17" spaakvelgen op A

vr mar 05, 2010 16:59

geen enkel resultaat wanneer ik specifiek zoek op Alfa Romeo GT, maar wel voor 147 en 156, wat volgens mij ook perfect moet lukken op een GT, toch?
Kun je qua gegevens vergelijken (naafgat en dergelijke) dus ja...!

Hoewel persoonlijk: denk je dat je die 10 a 12 mm per kant echt zult zien (optisch dus want dat is ook jouw redenatie in het verhaal hierboven) ??
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member

RE: spoorverbreders (spacers) voor 17" spaakvelgen op A

vr mar 05, 2010 17:12

Bij mijn 145 zag je dit erg duidelijk, ze zaten net even wat mooier in de wielkasten, en de auto leek net even wat dikker van achter/voren. Of een GT met 17" het nodig heeft is een 2e :P
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

ItalBelg
Newbie
Newbie

za mar 06, 2010 00:44

Om een idee te krijgen van het visuele effect van spacers op de 17" spaakvelgen op een GT heb ik mij eens laten gaan in MS Paint (een stuk eenvoudiger dan Photoshop).
Ik ben telkens vertrokken van een foto van een "standaard" GT die goed lijkt op de versie die ik besteld heb en heb de wielen zo aangepast alsof er een spacer van ongeveer 10 tot 15 mm zou geplaatst zijn.
Hieronder vind je telkens eerst de originele foto met daarnaast de bewerkte foto "met spacers" (ik hoop dat de foto's zichtbaar zijn):

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Het is misschien niet 100% correct, maar het geeft toch een beeld van het te verwachten effect. In mijn ogen in elk geval zichtbaar en in positieve zin, toch? :)
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

ItalBelg
Newbie
Newbie

za mar 06, 2010 00:47

Nog een tip: als je de foto's zo onder elkaar ziet valt het verschil niet extreem op, maar als je de foto's ergens op je computer opslaat en dan met de MS picture viewer telkens toggelt tussen de versie zonder en met spacers, is het verschil toch vrij duidelijk...
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

ItalBelg
Newbie
Newbie

do mar 18, 2010 23:39

Echt niemand die hier nog iets aan toe te voegen heeft???

De levering van mijn GT is intussen met minstens een maand vertraagd (ze moet zelfs nog gebouwd worden), dus ik zit hier intussen vol ongeduld te wachten, waardoor ik alsmaar meer en meer tijd heb om over zaken als spoorverbreders te zitten piekeren :-k
La vita e bella!
GT 1.9 JTDm
75 2.0 TS

164 Shark
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr mar 19, 2010 15:48

Onder mijn 164 heb ik aan de voorkant 10 mm spacers zitten, oogt echt heel veel dikker , achter zitten 3 mm spacers , anders zou ik de spatborden uit moeten kloppen...........

De 164 staat op 17 inch met 215/45 banden, spacers zitten er nu ongeveer 1,5 jaar onder , en geen noemenswaardige
slijtage te melden , was alleen wel wennen met inparkeren , 1 cm het wiel naar buiten pak je sneller de stoeprand mee :wink:
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: spoorverbreders (spacers) voor 17" spaakvelgen

vr mar 19, 2010 16:39

Echt niemand die hier nog iets aan toe te voegen heeft???

De levering van mijn GT is intussen met minstens een maand vertraagd (ze moet zelfs nog gebouwd worden), dus ik zit hier intussen vol ongeduld te wachten, waardoor ik alsmaar meer en meer tijd heb om over zaken als spoorverbreders te zitten piekeren :-k
doen! en 3cm totaal mag ook wel hoor, alleen voor zou ik niet verder gaan dan 2cm totaal.

(enne, ook een tandje omlaag hè!)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: spoorverbreders(spacers) voor 17"spaakvelgen op Alf

vr mar 19, 2010 17:15

SCC www.Spurverbreiterung.de levert ook bvb. 8mm, 12mm : kan je nog meer op maat werken . in NL www.Efkaimport.nl in Belgie weet ik niet direct wie ze verdeelt . https://www.italo-tuning.de/index.php?c ... _1328_3864
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Hylke
Moderator
Moderator

vr mar 19, 2010 19:24

Als je bij SCC wil bestellen zou ik je adviseren het via iemand in Duitsland te doen.
Efka Import legt er nog een dikke duit op om er zelf nog wat aan te verdienen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Stefan Elshout
Full Member
Full Member

vr mar 19, 2010 20:15

Mijn mening......
Doet het nou niet.
In italie snappen ze ook dat dat iets mooier zou zijn, toch hebben ze er voor gekozen een velg met deze et-waarden te kiezen met als resultaat een velg die iets meer binnen de wielkast zit.
Zou dit compromis iets met de geometrie van de ophanging en het uiteindelijke weggedrag te maken hebben.....?
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: spoorverbreders (spacers) voor 17" spaakvelgen

za mar 20, 2010 11:50

Mijn mening......
Doet het nou niet.
In italie snappen ze ook dat dat iets mooier zou zijn, toch hebben ze er voor gekozen een velg met deze et-waarden te kiezen met als resultaat een velg die iets meer binnen de wielkast zit.
Zou dit compromis iets met de geometrie van de ophanging en het uiteindelijke weggedrag te maken hebben.....?
vrml spoorvorming...
je moetvooraan nietteveel gaan verbreden. achteraan kan weinig kwaad kwa uitlijning.

doendoendoendoendoendoendoendoendoendoendoendoendoendoendoendoendoendoen
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

wim V8
Advanced Member
Advanced Member

do mar 25, 2010 18:58

Kijk hier s www.wheelspacers.nl

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Terug naar “Algemene Technische vragen”