martins
Newbie
Newbie

krakende versnelling ondanks Selespeed

do feb 26, 2009 23:05

Mijn 147 uit 2002, net een ton gelopen, maakt een naar geluid wanneer de Selespeed terugschakelt, met name van 3 naar 2, soms ook van 4 naar 3. Het begon met een duidelijk 'schakelgevoel' wanneer de auto tijdens het snelheid minderen voor bijv. een verkeerslicht tijdens het remmen terugschakelde. Na een tijdje kwam er een boink bij. De garage heeft de boel uitgelezen, geen probleem. Later nog een keer er heen, gaf de kompjoeter aan dat dat de afstelling van de koppeling niet geheel juist was. De garage volgt dan een procedure om de auto opnieuw te leren schakelen. Helaas, het probleem was hiermee niet verholpen. Wanneer ik met het pookje terugschakel geeft hij een dotje tussengas en heb ik het probleem niet of nauwelijks. Bij opschakelen geen probleem.
Iemand ervaring hier mee?

groet,

martins
giulia 2.0 '72
Giulietta '10

martins
Newbie
Newbie

RE: krakende versnelling ondanks Selespeed

zo mar 01, 2009 23:38

overigens wel opmerkelijk dat er zoveel selespeed problemen zijn lately :shock:
giulia 2.0 '72
Giulietta '10

Rob2000

ma mar 02, 2009 10:00

De koppeling slipt, kun je trouwens met de examiner (laten) checken.

Auto in z'n vrij, motor starten en examiner aansluiten. Als de snelheid van de koppeling >0 dan slipt ie dus.
Oh ja, omdat de boel al afgesteld is moet de motor wel warm zijn, of beter gezegd de koppeling.

martins
Newbie
Newbie

ma mar 02, 2009 22:42

Rob bedankt voor het antwoord. Ik ga vragen of ie nog een keer aangesloten kan worden op de examinator. Kan jij me uitleggen waarom dit alleen bij het terugschakelen gebeurt, niet bij opschakelen?
giulia 2.0 '72
Giulietta '10

martins
Newbie
Newbie

di apr 07, 2009 12:58

Er is inmiddels een behoorlijk plausibele theoretische verklaring. De auto heeft inmiddels weer aan de computer gehangen en er is geen fout geconstateerd. Op het lijstje van mogelijke problemen stond:

Drukgroep versleten waardoor de koppeling niet meer vrijkomt. MAAR: dit zou met name problemen moeten geven bij het inschakelen van de eerste versnelling en de achteruit.
Versleten koppelingsplaat: MAAR waarom dan vooral bij terugschakelen, minder bij opschakelen.

Conclusie van de garage is daarom dat de veren in de koppelingsplaat gebroken moeten zijn. Deze moeten de klap opvangen bij het aangrijpen van de plaat.
Helaas bestaat er nog geen Rontgen apparaat waarmee dit onderzocht kan worden, de boel moet dus uit elkaar om het zeker te weten. Binnenkort gaat de bak er af en wordt de hele groep vervangen. Een flink zak geld kwijt, maar waarschijnlijk wel een antwoord rijker.

groet,

martin
giulia 2.0 '72
Giulietta '10

martins
Newbie
Newbie

do apr 23, 2009 23:12

De operatie is geslaagd, patient leeft ook nog, maar er is geen verklaring! De veren op de koppelingsplaat waren niet gebroken, plaat was wel versleten (hoewel zo'n moderne plaat er nog steeds best wel goed uitziet als ie versleten is). Schakelen lijkt weer helemaal soepel, maar heb nog maar weinig gereden. Blijft gek dat het zich met name voordeed bij terugschakelen van 3 naar 2, niet bij inschakelen van eerste versnelling of achteruit.

Het wordt met deze reparatie van 1200,- er weer bij toch wel een aardig duur karretje. Ik zal binnenkort de onderhoudskosten eens optellen, ben benieuwd hoe die liggen bij andere 147 rijders.
giulia 2.0 '72
Giulietta '10

Andretti Molletti

Re: RE: krakende versnelling ondanks Selespeed

vr apr 24, 2009 18:10

Conclusie van de garage is daarom dat de veren in de koppelingsplaat gebroken moeten zijn. Deze moeten de klap opvangen bij het aangrijpen van de plaat.
groet,

martin
Even simpel uitgelegd: als je schakelt is je koppeling ONTkoppeld kraak geluiden kunne dus nooit door de koppelingsplaat komen.
De functie van de veertjes in de plaat is torsie opvangen en zo de aandrijflijn sparen tegen te grote koppelschokken.

Kraken bij schakelen heeft twee oorzaken:
De toerentalverschillen van de assen (tandwielen) zijn te groot, wat kan door foutief meten van de selespeed of door domweg een versleten synchromesh.
Bij de selespeed wil een schakelvork ook nog wel eens flink verslijten waardoor een versnelling niet goed ingelegd kan worden.
Ik neem aan dat de garage de synchromeshes ook gedaan heeft?

Jammer dat ik niet kon reageren toen het nodig was, maar tja, een dubbelaccount is natuurlijk veel erger dan een defecte selespeed en 1200 euro :twisted:

martins
Newbie
Newbie

vr apr 24, 2009 23:15

Misschien heb ik het niet goed uitgelegd, tis best lastig te beschrijven, maar ik doe mijn best. Wat gebeurde was dat bij het afremmen op de motor, geen gas,
voet licht op de rem, in eerste instantie de schakeling van 3 naar 2 duidelijk voelbaar plaatsvond. Er was een schokje op het moment dat de 'koppelling weer opkwam'.
Op een gegeven moment gaf het af en toe een kleine knal, nou ja een boink, een kraak hoe je het maar wilt noemen. Je voelde dat de aangrijping niet vloeiend
ging en soms was er dat geluid (het was vergelijkbaar als het geluid dat m'n Giulia ooit maakte toen het rubber blok tussen cadan en achteras kapot was.
Warme of koude motor, het maakte niet uit. Als er tussengas was merkte je het niet. Je zou denken software probleem, er moet gewoon wat meer gas gegeven
worden bij het terugschakelen. Maar dat zijn dingen die je niet kan instellen. De garage heeft tot twee keer toe de boel opnieuw afgesteld en ingeregeld.
Probleem bleef bestaan. Hamvraag is waarom het alleen met terugschakelen was, niet met opschakelen?

Het lijkt nu te werken, maar er is geen verklaring en dat is vervelend. BTW de synchromesh zijn niet vervangen.
giulia 2.0 '72
Giulietta '10

Andretti Molletti

vr apr 24, 2009 23:56

ow kijk, fijn dat je het nog eens uitlegd!!
Dus niet zozeer de synchromeshes maar idd de schakelschok.
Dan zou je idd wel denken aan veertjes in de platen of de frictie van de platen....
Als dat het niet is lijkt er teveel motorrem te zijn (compressie), wat me doet denken aan te laat oppakken vd motor na het koppelen.
Dit oppakken gebeurt door de communicatie motormanagement-bakmanagement... zijn BEIDE canbuslijnen ok??
begint de motor snel genoeg weer met inspuiten? (lastige vraag want ik weet zo snel niet hoe dat te controleren is...)
Proefrijden om de storing te voelen lijkt me wel wenselijk ...

Wat nog kan is dat je koppelingsactuator te snel beweegt door of inwendige lekkage of een slechte positiesensor ....

Ik ben benieuwd of het nu wegblijft!

martins
Newbie
Newbie

di apr 28, 2009 23:09

Beste Dre, bedankt voor het meedenken, er blijken heel wat mogelijke oorzaken te zijn als ik jouw rijtje afga.

Inmiddels rij ik al weer een paar dagen rond en het lijkt allemaal in orde!
Wat ik zo lees is het met de Selespeed toch vaak een schot in het duister, gelukkig was dit schot hagel afdoende.

groet,

martins
giulia 2.0 '72
Giulietta '10

Terug naar “Algemene Technische vragen”