Dick

zo jan 02, 2005 16:40

Maar doet het nou wat dat twinspark. Bij een 8-klepper kan ik me er nog wat bij voorstellen: doordat de bougies uit het midden zitten, kun je grotere kleppen kwijt. Maar bij een 16-klepper??? Volgens mij zien ze het bij Autodelta ook niet zo zitten, want bij de 156 ETCC motor, wordt per cylinder maar 1 bougie aangestuurd.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

zo jan 02, 2005 17:18

Bij de nieuwere modellen heb ik meer het idee dat men gekozen heeft voor T.Spark bij de 16V
modellen om link te leggen met voorgaande Alfa Romeo modellen. Niet alleen claimt men dat
de cilinderkop door Alfa Romeo is ontworpen maar door gebruik TS is hij per definitie ook anders. Monospark zou volgens mij voor 16V net zo goed hebben gewerkt maar zou
misschien teveel als een Fiat motor worden ervaren waar men moet vertrouwen dat
de cilinderkop wel degelijk onder handen is genomen. Toepassing TS maakt hem typisch Alfa.
In folders wordt altijd verwezen naar Twin Spark als bijzonder Alfa en verwijzing naar
legendrische modellen met TS ontsteking.

De Fiat Tipo 16V cilinderkop maakt ook gebruik van de hogere compressie en Marelli Weber injectie. Is vrijwel identiek als je de kap openmaakt van Tipo 16V en 155 TS 16V.
Deze Fiat motor leverde in Tipo en in Thema (andere injectie) beide 150 pk met ongeveer gelijke koppelopgave. Dat is ong. dezelfde opgave voor de 155 met TS 16V in'95.

Mnookin

zo jan 02, 2005 19:47

Wie het t doppie nou gewonnen Dre?? :)

Andretti Molletti

zo jan 02, 2005 20:26

Het versnellen van de verbranding geeft minder tijd aan de energie om te ontsnappen als warmte.. Dus omgekeerd meer vermogen bij minder voorontsteking.
Dat door deze constructie er een grotere klep mogelijk is is mooi meegenomen.

Toch blijft nog even de vraag waarom de vlamfronten die botsen geen detonatie veroorzaken???

Bij de 75TS en latere varianten zat geen verschil in ontsteekmoment. Bij de GTA wel omdat die puntjes heeft.. doch lijkt gelijktijdig vonken mij meestal de beste optie.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

zo jan 02, 2005 21:13

Ik ben maar een leek hoor ( en Andretti intussen weeral een full member), maar waarom zou je detonatie veroorzaken door 2 bougies per cilinder ? Zolang de ontsteking maar op het juiste moment gebeurt, heb je toch een gecontroleerde verbranding ? Of dat nu 1, 2 of 5 bougies zijn....

Detoneren doet ie toch bij verbranding wanneer de zuiger niet in de juiste positie staat ?

Nogmaals, ik ben maar een beginneling, dus niet te hard lachen als ik er compleet naast zit ! ;)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

zo jan 02, 2005 21:51

Bij elke bougie ontstaat een vlamfront (dus bij twin spark 2 in iedere verbrandingskamer) deze 2 vlamfronten komen elkaar tegen... dus detonatie zou je zeggen.. Goeie vraag dus Dré !
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

zo jan 02, 2005 22:00

:idea: Het onstekingstijdstip ligt later dus begrijp ik. Hierin kan de oplossing althans het niet meer voorkomen van detonatie zitten. De drukopbouw van de beide vlamfronten ligt dus dichter bij het bovenste dode puntwaardoor vrijwel alle energie benut kan worden om de zuiger weer naar beneden te persen........ :?:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

ma jan 03, 2005 10:14

Er ontstaat geen detonatie omdat de bougies ongeveer 30 graden voor BDP vuren. Het doel
van de vonk is om klein deel van A/F in temperatuur te doen toenemen in temp/ en dus punt waar ware compressietoename begint. Exothermische reactie.
Ongeveer 20 graden voor BDP neemt druk in cil boven compressie waarde toe. Duurt
dus ongeveer 10 graden, delay periode.
Pas bij 5 graden voor BDP tot ongeveer 15 graden na BDP heb je de piek cilinderdrukken
en temperaturen.
Twin Spark is om op twee punten verbranding in te leiden en ontsteektiming gebeurt in een
fase waar druk en temperatuur in cilinder nog te laag zijn voor ontstaan heftige ontbranding.
Gecontroleerde verbranding waar op twee plekken in bougie slechts klein deel A/F mengsel
in temperatuur toeneemt en reactie begint.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru
Guru
Berichten: 1997
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 10:35

OK, inderdaad ongeveer 30 graden.... Hoeveel graden was het nou precies Dre? Daar buiten bij dat hotel in deutschland? ;) Ik weet wel dat het veel te laat was, maar dat had meer met de tijd op de dag te maken...... :biggrin:
In de praktijk merk ik dat je op een rit in een bergachtig gebied veel en lang op motor kan remmen, waar ik voorheen met het nord-blokje wel eens onderaan de bougies kon gaan schoonmaken... Nu dus geen last meer van!
Dirk - Giulia2000TS

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

ma jan 03, 2005 12:05

Ik heb het er eens over gehad met monteur en die stelt dat Nord motoren te vroeg ontsteken wat niet alleen vermogen kost maar doordat verbranding te vroeg wordt ingezet
de zuiger feitelijk wordt teruggeduwd wat ook potentiele motorschade kan geven.
Nord motoren zouden volgens hem std. teveel voorontsteking hebben en mag wat later.
Verhaal zou zijn dat ongunstige vorm cil. kop bij Nord motor en dus moer eerder worden gevuurd. Volgens de monteur valt het alleszins mee.
Bij Nordmotor van mijn vader staat ontsteking max. toerental later en ik geloof dat fabrieksspecificaties anders voorschrijven. Op de rollendag van S.C.A.R.B. werd ontsteking ook aangepast (uit voorzorg voor pingelen) en eerder dus ingezet. Moet zeggen dat power weg was en s'middags weer terug gezet. Het is gerev. 2000 blok met HC zuigers, std. nokkenassen en wordt altijd 98 RON meegetankt en inmiddels 60.000 km verder.
!!!!!!!!!! Dit is geen aanbeveling om af te wijken van timing bij Nord motor. In principe altijd opvolgen.Voor deze motor werkt het en ik ken de risico's maar ik vraag me alleen af wie
nog meer afwijkt van spec's.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 12:34

Bert:

Uit voorzorg voor pingelen zet je de ontsteking vaak ietsje later....en ga je hem dus zeker niet vroeger zetten dat werkt pingelen in de hand.....(stukje over rollenbankdag Scarb)
Waarom men dit dan gedaan heeft is me niet duidelijk.


Waar heb jij de ontsteking dan op staan bij max vervroeging??? Ik rij met precies dezelfde configuratie..

Een onsteking die te vroeg staat is veel schadelijker dat een te laat onstekingstijdstip, dus ik zie niet in dat een iets later tijdstip op een of andere manier schadelijk is.Best te proberen dus. Maar dat was toch juist op die rollenbank mooi uit te vlooien :?:

Wie heeft er nog meer ervaring met een "later"onstekingstijdstip :?: :?:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

ma jan 03, 2005 12:41

Wat een geluksvogel, die Alfa4ever. Is hij dan de winnaar van dat zwarte ventieldopje?
Ik heb nogwel een gele voor hem. :lol:
Whehehe alleen toendertijd viel er geen dopje te winnen. Ik had ff een jaartje moeten wachten. Ik stap vanmiddag nog in de auto om 200 km verder het felbegeerde gele dopje in ontvangst te mogen nemen, goed? ;)
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

ma jan 03, 2005 14:51

@Arjen

Ik moet even wat rechtzetten. Op de rollendag hebben ze natuurlijk later gezet en is foutje
van mij om eerder te typen. Met eerder bedoelde ik eerder vonken, later dus.
Ik was er niet bij maar ik denk eerlijk gezegd dat men uit veiligheidsoverwegingen de ontsteking LATER hebben gezet omdat men misschien het risico op pingelen aanwezig achten. Volgens mij is std. ontsteking 45-40 graden voor BDP en is de Spider 5/10 graden
EERDER gezet.Ik weet het niet meer precies omdat ik graag met de monteur over Alfa blokkies mag ouwehoeren maar niet zelf de ontsteking heb afgesteld.
Alleen pingelen ontstaat als verbranding veel te snel eindigt (druk en temp) en cilindervolume nog afneemt of niet snel genoeg toeneemt.
Met te LATE ontsteking ontsteek je op een moment dat mengsel zuiger/krukas gaat tegenwerken en met mogelijk gevolg dat de druk te hoog wordt bij naderen BDP.
Dus toenemende druk met snel afnemend cilindervolume.
De energie komt te snel vrij onder ongunstige omstandigheden. Te late ontsteking werkt
pingelen in de hand omdat ongeveer 5-15 graden na BDP er sprake mag zijn van piekdruk
en piektemp. Vonk je later dan is er minder aan de hand omdat verbranding te laat wordt ingeleid en dus minder efficiency maar geen tegenwerking zoals tegenwerken zuiger en
bereiken van te snel hoge druk en temp.

Ik kan het natuurlijk niet bewijzen dat dit het geval is maar motor is met andere timing afgesteld waarbij het lekker loopt. Met keue voor HC zuigers en 98 RON kan volgens
hem dit best en motor draait veel prettiger. Als ik hem binnenkort eens spreek, zal ik het hem
eens vragen wat de timing is. Keep you posted.

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

ma jan 03, 2005 15:18

ik ben van mening dat de nordjes best met minder voor ontsteking afkunnen nu omdat de benzine alleen al beter is geworden sinds onze motoren zijn ontwikkeld.

ik zelf zit te denken aan meer voorontsteking bij stationair en minder bij max.

:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

ma jan 03, 2005 19:35

Wat een geluksvogel, die Alfa4ever. Is hij dan de winnaar van dat zwarte ventieldopje?
Ik heb nogwel een gele voor hem. :lol:
Whehehe alleen toendertijd viel er geen dopje te winnen. Ik had ff een jaartje moeten wachten. Ik stap vanmiddag nog in de auto om 200 km verder het felbegeerde gele dopje in ontvangst te mogen nemen, goed? ;)
Wil je die andere 3 dan ook meteen? Heb je een setje. Zeer exclusief. :thumbs:

Terug naar “Algemene Technische vragen”