Mobster

Ampèremeter aansluiten?

vr dec 31, 2004 00:38

Heren,

Ik ben bezig met een ampèremeter te monteren op mijn 33, maar ik weet niet echt hoe.

Vroeger stak ik de + aan de startmotor en dan naar het metertje, maar ik wil niet dat de ampèremeter werkt als het contact uit is.
Waar kan ik in een 33 een dergelijk aansluitpunt vinden?

Dank.
Mobster

Andretti Molletti

vr dec 31, 2004 00:43

De startmotor mag en kan niet door de A-meter.
Dus je laat de dikke + kabel vd startmotor zitten. De rest van de pluspool gaat dan via de ampere meter... Maar dat gaat alleen als je een 80 ampere of meer metertje hebt!


Normaal is het zo dat je de Dikke rode kabel vd plus DYNAMO onderbreekt en daar de A-meter tussen zet.... je meet dan alleen de laadstroom vd dynam0. Die kan trouwens ook al aardig hoog worden hoor!!
Die A-meters tot 30 Amp zijn eigenlijk van vroeger. tegenwoordig gaat er veel meer stroom door de auto waardoor die 30 A niet meer toereikend is!

Wat voor A-meter heb je? (bereik)
Wat voor dynamo heb je ? (max stroom)
En wat voor 33??

Mobster

vr dec 31, 2004 00:50

Het is een 1.7 16V uit 91

Met vermoedelijk 65A alternator.
Mijn metertje gaat tot + 80 -80 A

Andretti Molletti

vr dec 31, 2004 00:53

dan kan het wel in de plus accu om je LAADstroom te meten...
In je plus dynamo is wel heftig ...
Hou er rekening mee dat je hele dikke draad gebruikt en dat je de boel zekert!!!
Als je extra draden naar je meter ergens sluiting maken fikt de boel anders uit!

De meter werkt overigens altijd, ook met contact uit... maar das geen probleem hoor!

Constantijn

vr dec 31, 2004 00:56

De meter werkt overigens altijd, ook met contact uit... maar das geen probleem hoor!
Lijkt me ook niet, nee. Geen stroom verbruiken is geen waarde aflezen...

@Mobster: Bedenk je wel dat je hem in serie zet? (is wellicht ten overvloede dat ik dit zeg...)

Mobster

vr dec 31, 2004 01:03

Bedoel je dat ik hem niet tussen de + en de - v.d. batterij mag zetten :wink:

Andretti Molletti

vr dec 31, 2004 01:10

Wel als je de koudstartstroom wil meten ;)

Mobster

vr dec 31, 2004 11:22

:) Bedankt dré,

Vandaag enkele dikke kabeltjes trekken 16mm² zal wel genoeg zijn zeker?

Door het werken aan de elektriciteit is mijn centrale vergrendeling raar beginnen doen.
Het relais (bestuurderkant onder rechts) hoor ik dolslaan als ik een deurschakelaar indruk, na enkele sec. stopt het dan...

Mobster

zo jan 02, 2005 00:58

Welke diameter moet je nemen voor de bekabeling naar alternator en ook naar mijn ampèremetertje?

Ik zie hier 3 draden die toekomen op de alternatorfiche (2 rode met de alternator in serie er tussen en nog een groene, waarschijnlijk voor controle naar instrumentenpaneel. Wat mij opvalt is dat de 2 rode draden redelijk dunne zijn, denk 6 mm²

Moet ik dikker gaan of is dit goed?

Andretti Molletti

zo jan 02, 2005 02:50

Hoe dikker hoe beter, want hoe minder spanningsverlies!
Ik zou minimaal 10-12 mm2 nemen... ik doe dat meestal op gevoel ;)
de draden die jij beschrijft zeggen mij niets... ik ben niet zo'n 33 kenner bij uitstek...
Iemand anders?? Huib maybie??

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

zo jan 02, 2005 13:48

Bij de 33 lopen er twee draden vanaf de dynamo naar de accu. Ik denk idd beide 6mm2. Daarnaast nog een dunne groene voor de bekrachtiging. Dus als je deze draden via de amperemeter wilt leiden zou ik op safe gaan en voor één 16mm2 kiezen. Dan heb je ook geen spanningsverlies vanwege weerstand in je bedrading.

Maar wat biedt een amperemeter wat je aan een voltmeter niet kunt aflezen? Als je een voltmeter over de accupolen aansluit zie je het ook als er ontlading plaatsvindt of als de accu wordt opgeladen. Het totale stroomvebruik boeit toch niet, het gaat om de toestand van je laadcircuit en van je accu. Een voltmeter is veel veiliger want er loopt bijna geen stroom doorheen (de meter heeft een zeer hoge weerstand).
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Mobster

zo jan 02, 2005 23:21

Wel, k' heb in 6 maanden reeds 3 alternatoren kapot geholpen, en de batterij loopt dan natuurlijk leeg. Denk niet dat het een kortsluiting is, anders had ik het al gemerkt, maar er moet toch ergens een grote stroom getrokken worden.

K' hoop aan de hand van het Amp. metertje te kunnen zien wat er presies gebeurt, want met een voltmetertje zie ik het niet echt.

De 2 draden lopen idd naar de accu, maar dan naar een gemeenschappelijke + klem op de startmotor.

De draden liggen klaar en zijn goed gezekerd. Volgend weekend eens inlaatstuk afnemen en de draden aansluiten en hopen dat het probleem opgelost raakt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”