Zowie
Newbie
Newbie

verschil in draagarmbussen 105 na '68 en voor '68

ma sep 03, 2007 19:01

Dag alfisti,

Ik ben de achteras van mijn brievenbusje aan het vervangen en zit met enkele vraagstukken.

1. Ik wil alle vier de silentbussen in de draagarmen vervangen. Nu ben ik er bij het demonteren achter gekomen dat de silentbussen aan de chassiszijde veel kleiner zijn in diameter dan bij een GTV 2000 (bij Bredevoort maken ze onderscheid tussen bussen voor '68 en na '68 ). Er ligt al sinds jaar en dag een 2 liter motor in de GT 1300 junior en ik voel al net zo lang een trilling in de achteras. Nu vraag ik mij af of dat hieraan kan liggen en of ik er goed aan doe twee draagarmen te pakken van een 2 liter en daar nieuwe, grote, bussen in te zetten.

2. Er ligt nu een 2 liter as met sper onder de junior, maar die is wellicht niet meer helemaal in orde (vreemd zoemend geluid boven de 100kmh). Vandaar dat ik nu een as met blauwe stip eronder wil leggen. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk of dat een goede combinatie is, een as met verhouding 9/43 met een 2 liter motor.

3. Dit heeft niks met de achteras te maken, maar hoop toch dat iemand me antwoord kan geven. Er zitten nu weber carbs op de auto met 30 venturi's en vrij kleine sproeiers (het onderste deel van de grote sproeier is 117). Ik zou graag willen weten of dit 1300 of 1600 carbs zijn, en of er ook webers zijn met venturi 32 (zoals Dell'Orto). Ik heb 32 Dell'orto's liggen, maar die functioneren niet helemaal goed. Bij het optrekken moet ik twee keer gas geven om weg te komen (hij lijkt zich te verslikken). Zou dit aan de membraampjes liggen?

Vraag 1 heeft absoluut prioriteit, antwoord op de andere vragen zal ik zien als toetje.

In ieder geval alvast bedankt.

Zowie

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: verschil in draagarmbussen 105 na '68 en voor '68

ma sep 03, 2007 19:07

Alvast een toetje dan!

ik heb onder mijn Giulia een as liggen met 9/41 (wist toen niet dat mijn blauwe, verkochte as 9/43 was :cry: ), maar das een waar feest, vol gas erop vanaf 2000toeren in zijn 2 tot aan de 5000 toeren in zijn 5, all the way in een versnelling waar je u tegen zegt wat mij betreft!!! Ik heb in aardig wat snelle karretjes meegereden, maar mijn Giulia is ook echt een heerlijk bommetje :D . Ding vind het heerlijk, zo beesten over de weg 8) :lol:

De jouwe zal dan iets minder snel over zijn koppel zijn omdat de as langer is, maar het blijft lekker hoor! Een 10/43 as vind ik lui aanvoelen (iig in combinatie met een 1750, in de berlina). Nee, doe mij maar een wat kortere as, veeeel meer vuurwerk :lol:

Andretti Molletti

RE: verschil in draagarmbussen 105 na '68 en voor '68

ma sep 03, 2007 19:27

Trillen staat los vd busdiameter. Ik heb onder mijn Bertone ook die kleine busjes zitten en probleemloos (eerder strakkere wegligging)
een 9/43 is een goede combo met een 2 liter
en er zijn venturi's 32 voor de Webers. Je dellorto's kun je checken op idd membranen, maar ook op de gangbaarheid (doorblazen) vd acc.sproeiers...dat is meestal t probleem als ze lang liggen!

Terug naar “Algemene Technische vragen”