libera

156 net nieuw maar toch al problemen (kachel)

wo jul 18, 2007 22:18

Hallo,

Ik heb na een stuk of wat lease auto's nu een eigen auto gekocht voor €7000
Een 156 1.9 jtd (uit 2000)met 115.000 op de klok een koopje dacht ik, de garantie afgekocht fvoor 1000€ want voor zoveel geld kan ik het zelf wel laten maken dacht ik, natuurlijk blijkt er vanalles mis net een distributieriem + stuurpomp + vsnaar laten vervangen voor 750,00.
En nu merk ik dat de verwarming het ook niet doet.... De airco doet het wel en als ik m warm zet gaat ie ook wel blazen maar alleen koude lucht.

Kan iemand mij vertellen of dit een veelvoorkomend probleem is en wat dit me ongeveer gaat kosten, veel vrienden waarschuwden me nog Koop geen italiaan das alleen maar ellende.
Ik dacht dat dit inmiddels wel meeviel, en heb het toch gedaan, rijdt lekker hoor maar erg veel gezeik na enkele weken in bezit.

groet,

Rainier155
Guru
Guru

RE: 156 net nieuw maar toch al problemen (kachel)

do jul 19, 2007 08:54

Dat er na 115.000 onderhoud aan zit te komen zoals distributieriem en dergelijke vind ik niet raar, dat had je van te voren al kunnen weten, het is immers een 2e hands auto.
En als je de mogelijkheid hebt op garantie maar je laat dat vervallen voor 1000 euro, tja dan vind ik dat niet zo verstandig... die 1000 euro zit je met een beetje pech met een paar reparaties al zo overheen.

Ik zou overigens eerst is kijken of alle zekeringen en relais nog in orde zijn, en wellicht dat ze bij de Alfa 156 club beter kunnen helpen :)

gino
Member
Member

do jul 19, 2007 09:24

Ik heb zelf ook een 156 en ik heb er nog (afkloppen) nooit problemen mee gehad. Als je een auto koopt van een ander merk moet je ook de distributieriem vervangen, dat is gewoon regulier onderhoud. Die kachel is gewoon pech hebben en is volgens mij niet een bekend probleem.

Als het goed bekijk heb je een 156 gekocht waarvan de kachel stuk is. Overigens garantie of niet als je een auto koopt en men geeft aan dat alles zou moeten werken dan kan je er gewoon mee terug. Je moet wel even kijken wat er op de factuur staat. Vaak wordt er iets opschreven in de trent van gekocht zoals gezien of iets dergelijks.
164 Super 3.0 V6

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 19, 2007 11:38

Een 156 diesel van 7 jaar oud met maar 115.000 km op de teller? Da`s wel uniek. Of een teller die in de zomerstand gezet is. Heb je dat aantoonbaar? Maar op je vraag terug te komen. Misschien hebben ze het eea aan het koelsysteem vervangen en zit er lucht in het systeem. Werkt de thermostaat wel? Distributie heeft mijnsinziens niets te maken met het feit dat het een `` waardeloze `` auto zou zijn. Dat is idd gewoon onderhoud.

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do jul 19, 2007 13:36

...en dat de kachel kapot is had je tijdens de testrit al moeten ontdekken. Dan had je daar nog mee kunnen onderhandelen tijdens de aankoop.

Lijkt mij eerder een geval van een onzurgvuldige aankoop dan een "koop geen Italiaan" broodje aap verhaal...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

gino
Member
Member

do jul 19, 2007 13:39

Ik ken zoveel mensen die geen Alfa "durven" te rijden. Mensen praten dit elkaar gewoon aan. Blijf dan maar lekker opel rijden, want die gaan nooit stuk, tenminste dat zegt iedereen.....
164 Super 3.0 V6

libera

Re: RE: 156 net nieuw maar toch al problemen (kachel)

do jul 19, 2007 13:44

Een 156 diesel van 7 jaar oud met maar 115.000 km op de teller? Da`s wel uniek. Of een teller die in de zomerstand gezet is. Heb je dat aantoonbaar? Maar op je vraag terug te komen. Misschien hebben ze het eea aan het koelsysteem vervangen en zit er lucht in het systeem. Werkt de thermostaat wel? Distributie heeft mijnsinziens niets te maken met het feit dat het een `` waardeloze `` auto zou zijn. Dat is idd gewoon onderhoud.
ja ik weet ook niet of ze echt zijn, opmerkelijk is het wel. t is wel met nationale autopas, weet niet of dat enige waarde heeft maar toch.

En natuurlijk wist ik dat die distributieriem vervangen moest worden, dus das ook geen punt, ik hoopte gewoon dat ik een koopje had met deze auto maar dat valt ff tegen. die kachel deed het tijdens de proefrit nog, op zich ben ik nog steeds blij met mn 156 maar hoop dat die kachel me niet teveeel geld gaat kosten.
termostaat doet het wel gewoon volgens mij, warmer dan 70 wordt ie nooit maar das normaal met een diesel denk ik ?
aicro doet t ook, en blowen ook.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 19, 2007 14:04

t is wel met nationale autopas, weet niet of dat enige waarde heeft maar toch.
Das iig positief. Dan mag je er vanuit gaan dat het goed zit.
termostaat doet het wel gewoon volgens mij, warmer dan 70 wordt ie nooit maar das normaal met een diesel denk ik ?
70 lijkt mij wat weinig. Ik ben geen dieselkenner maar 90 graden is vrij normaal bij een auto. Misschien dat iemand anders dit kan bevestigen.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

do jul 19, 2007 17:19

t is wel met nationale autopas, weet niet of dat enige waarde heeft maar toch.
Das iig positief. Dan mag je er vanuit gaan dat het goed zit.
70 lijkt mij wat weinig. Ik ben geen dieselkenner maar 90 graden is vrij normaal bij een auto. Misschien dat iemand anders dit kan bevestigen.
Die temperatuurmeter geeft vaak te weinig aan, dat is nou net wel een 156 kwaaltje. Is makkelijk te checken of jouw meter wel klopt, door je meter af te lezen op het moment dat de koelfan aanslaat. Ik gok er op dat die dan net boven de 70 graden aanwijst.

mogelijke oorzaken:

- te weinig koelvloeistof
- lucht in het systeem
- kachelschakelaar (weet niet of het electrisch of meachanisch bediend wordt)
Laatst gewijzigd door Alfa33 op do jul 19, 2007 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do jul 19, 2007 17:25

Het is geen kwaal dat de temp meter te weinig aanwijst.....

Het is juist een kwaal dat de thermostaat snel defect is. :wink: Gewoon vervangen en ws doet je kachel het dan ook weer goed. Daar kan nooit veel aan mankeren. Contrtoleer of de kachelkaar wel goed opent. is dat niet zo dan is het alleen maar een afstelklusje van 2 kabeltjes.

Het is naturlijk niet verstandig een auto te kopen die net aan veel onderhoud toe is en dan ook nog de garantie af te kopen. Die garagehouder is vast blij met jou. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

do jul 19, 2007 17:50

Het is juist een kwaal dat de thermostaat snel defect is. :wink: Gewoon vervangen en ws doet je kachel het dan ook weer goed.
Bij voorbaat al iets uitsluiten en maar gaan vervangen? :?

Zou toch eerst is kijken wat de meter aanwijst zodra de fan aanslaat. de 156 van een vriend van mij en van mn pa kwamen beide niet boven de 70 graden uit, terwijl de koelfan gewoon aanslaat bij +-75...hoe wil je dat dan verklaren? Bij die van me pa hebben ze, na de thermosstaat vervangen te hebben en geen resultaat geboekt te hebben, toen met een temperatuurmeter het koelwater opgemeten die dus gewoon goed bleek te zijn. Coclusie, in mn pa's geval dan, verkeerde diagnose gesteld en onderdelen vervangen die niet vervangen hadden hoeven worden. :wink:

Ik neem aan dat er een thermoschakelaar in een radiateur van een 156 zit? De thermoschakelaar schakelt de fan in bij +- 90 graden. Indien je temp meter dan inderdaad 90 graden aanwijst, weet je dat je themostaat stuk is.
Neemt zeker niet weg dat de themosstaat bij Alfa's een zwak onderdeel is, je kan is een imitatie proberen. Dikke kans dat die het langer volhoudt :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do jul 19, 2007 17:57

Er zitten aan de passagierszijde achter het dashboardkastje ik dacht 3 kleine stelmotortjes voor de bediening van de warme en koudeluchttoevoer. Deze gaan wel eens kapot en als ze kapot zijn laten ze geen of alleen maar warme lucht door. Kost geen geld, wel een takkewerk om te vervangen.
Theo Romeo
Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do jul 19, 2007 18:27

Het is juist een kwaal dat de thermostaat snel defect is. :wink: Gewoon vervangen en ws doet je kachel het dan ook weer goed.
Bij voorbaat al iets uitsluiten en maar gaan vervangen? :?

Zou toch eerst is kijken wat de meter aanwijst zodra de fan aanslaat. de 156 van een vriend van mij en van mn pa kwamen beide niet boven de 70 graden uit, terwijl de koelfan gewoon aanslaat bij +-75...hoe wil je dat dan verklaren? Bij die van me pa hebben ze, na de thermosstaat vervangen te hebben en geen resultaat geboekt te hebben, toen met een temperatuurmeter het koelwater opgemeten die dus gewoon goed bleek te zijn. Coclusie, in mn pa's geval dan, verkeerde diagnose gesteld en onderdelen vervangen die niet vervangen hadden hoeven worden. :wink:

Ik neem aan dat er een thermoschakelaar in een radiateur van een 156 zit? De thermoschakelaar schakelt de fan in bij +- 90 graden. Indien je temp meter dan inderdaad 90 graden aanwijst, weet je dat je themostaat stuk is.
Neemt zeker niet weg dat de themosstaat bij Alfa's een zwak onderdeel is, je kan is een imitatie proberen. Dikke kans dat die het langer volhoudt :wink:
Tuurlijk eerst diagnose stellen, maar IK ga er niet vanuit dat de temp meter sowieso de oorzaak is. :wink:
Ik heb wel heel veel indianen verhalen over defecte temp meters gehoord en ook de ervaring dat de origine (Behr) thermostaten van Alfa soms maar een dik halfjaar meegaan. :?
Dus zonder meer kiezen voor imi. dat kan nooit minder zijn.

Als de temperatuur in de stad doorgaans rond de 90 is en terugloopt als je de auto(snel)weg oprijdt, weet je iig 100% zeker dat het de thermostaat is. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”