Zo, even een update. Eindelijk: de motor loopt weer!!
Omdat ik eerst klepspeling had gemeten ging ik er maar van uit dat de kleppen niet krom waren. Achter de krukas poelie bleek een wit geverfd puntje te staan, maar op de poelie zelf staat een streepje tussen twee tandjes, en dat moet overeen komen met een "randje" op het blok. Deze was inderdaad een tandje versprongen. Als je bv een nokkenas 1 tand verkeerd monteert zal hij misschien moeizaam lopen maar de twee nokkenassen stonden nog keurig ten opzichte van elkaar. Tijdens starten was de krukas poelie dus over de tanden heen geschoten.
We hebben meteen een mechanische spanner gemonteerd met de nieuwe riem, en dat viel op zich mee, mits we er wat beter bij hadden gekunt. De oude spanner kan niet van de motor af als hij nog ingebouwd in de auto zit, dus hebben we het holle tapeind afgezaagd en daarna met een griptang het laatste stukje tapeind uit het blok gedraaid. Dit ging niet makkelijk! In het olie kanaaltje in het blok hebben we m8 draad getapt en een plugje ingedraaid. Da's eigenlijk alles wat je moet doen om de spanner te vervangen; doen dus de volgende keer!
Nu heb ik nog een oud V6 blok los staan dus daar hebben we alles mooi even op kunnen oefenen, dat helpt ook wel!
Ik heb meteen andere nokkenassen en nieuwe klepbekers gemonteerd,deze waren erg aangetast.
Morgen de boel even afbouwen, en dan voorzichtig even proef rijden...
Al met al wel een leuke klus,zeker nu blijkt dat de kleppen niet geraakt zijn met de versprongen tand!
Ik ben er wel van geschrokken dus over 2 weken gaat eerst de station naar binnen voor een grote beurt en daarna de V6!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971