Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 20:48

Die op het krukas tandwiel heb ik gezien maar het punt waar hij mee inlijn moet staan nog niet. Enig idee waar dat zit?? Je kan er ook zo lekker bij bij dat ding!! #-o
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Andretti Molletti

do jan 06, 2005 01:47

Gebruik de search functie op t oude forum... daar staat t ergens onder techniek met plaatjes!!!

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

do jan 06, 2005 18:56

Ik heb vanmiddag klepspeling gemeten en ik denk dat we mazzel hebben!! \:D/ Alle inlaat kleppen hadden tussen 0.5 en 0.6 speling en de uitlaat kleppen tussen 0.2 en 0.28. Niet helemaal tof maar in ieder geval wel allemaal gelijk! Mag ik hieruit opmaken dat de kleppen nog recht zijn? De 2 nokkenassen stonden ten opzichte van elkaar nog goed, de krukas ga ik morgen bekijken. Als ik alles op tijd heb gezet wil ik compressie meten en nu maar hopen dat die ook goed is! [-o<
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

do jan 06, 2005 21:45

Laatste nieuws: net nog even gekeken naar het merkteken bij de krukas poellie maar kon het niet vinden. Toen even het bdp gezocht op de houtjetouwtje manier, nl bougie eruit en schroevendraaier erin! Toen de schroevendraaier bovenin stond van cylinder nr 1 bleken ook de nokkenassen goed te staan... :shock: Dus OF er iets anders vreemds aan de hand OF de merktekens zijn "gewoon" merktekens en beteken niet het bovenste dode punt :roll: We hebben daarna nog compressie gemeten maar kwamen gemiddeld niet boven de 2 bar... Bij allemaal. Volgens mij heeft dit allemaal te maken met het niet kunnen vinden van het goede merkteken bij de krukas, ik heb vanmiddag nog op het oude forum gekeken maar zag niets staan over de 155. Volgens mij begint hij te laat met opbouwen van compressie druk vanwege de verkeerde timing, vandaar de lage maar zelfde waarde. Kan niemand nu zeggen waar het merkteken zit? #-o
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

do jan 06, 2005 22:55

Volgens Autodata (thx Gino) staat er een merkteken op het krukastandwiel en dan enkel op de nokkenas. Niet op de nokkenas-tandwielen.

Als dit klopt, zal je kleppendeksels toch moeten verwijderen !
Die autodata cd heeft zich al weer bewezen :-)
164 Super 3.0 V6

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

do jan 06, 2005 23:24

Nou, kijk dan nog eens even op je cd'tje en vertel eens waar het merkpunt staat dan... :lol:
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
gino
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Valkenswaard

do jan 06, 2005 23:26

Nou, kijk dan nog eens even op je cd'tje en vertel eens waar het merkpunt staat dan... :lol:
Wil je cd bij me downloaden? Dan kan je zelf kijken. Stuur me dan een PB.
164 Super 3.0 V6

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Alfa 155 V6 zonder compressie??

di feb 01, 2005 17:24

Zo, even een update. Eindelijk: de motor loopt weer!! :jumping:

Omdat ik eerst klepspeling had gemeten ging ik er maar van uit dat de kleppen niet krom waren. Achter de krukas poelie bleek een wit geverfd puntje te staan, maar op de poelie zelf staat een streepje tussen twee tandjes, en dat moet overeen komen met een "randje" op het blok. Deze was inderdaad een tandje versprongen. Als je bv een nokkenas 1 tand verkeerd monteert zal hij misschien moeizaam lopen maar de twee nokkenassen stonden nog keurig ten opzichte van elkaar. Tijdens starten was de krukas poelie dus over de tanden heen geschoten.
We hebben meteen een mechanische spanner gemonteerd met de nieuwe riem, en dat viel op zich mee, mits we er wat beter bij hadden gekunt. De oude spanner kan niet van de motor af als hij nog ingebouwd in de auto zit, dus hebben we het holle tapeind afgezaagd en daarna met een griptang het laatste stukje tapeind uit het blok gedraaid. Dit ging niet makkelijk! In het olie kanaaltje in het blok hebben we m8 draad getapt en een plugje ingedraaid. Da's eigenlijk alles wat je moet doen om de spanner te vervangen; doen dus de volgende keer!
Nu heb ik nog een oud V6 blok los staan dus daar hebben we alles mooi even op kunnen oefenen, dat helpt ook wel!
Ik heb meteen andere nokkenassen en nieuwe klepbekers gemonteerd,deze waren erg aangetast.
Morgen de boel even afbouwen, en dan voorzichtig even proef rijden... :driving:

Al met al wel een leuke klus,zeker nu blijkt dat de kleppen niet geraakt zijn met de versprongen tand!
Ik ben er wel van geschrokken dus over 2 weken gaat eerst de station naar binnen voor een grote beurt en daarna de V6!
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Alfa 155 V6 zonder compressie??

di feb 01, 2005 23:17

Mooi dat het euvel boven water is !
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”