DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4372
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 14:41

Hoi,
Ik heb een losse 75TS kop in m'n werkplaats liggen waarvan ik gelijk ff de klepsteelrubbers wil v/v. Krijg ze er echter zo een twee drie niet af. Iemand tips om dit met huis tuin en keuken gereedschap voor elkaar te krijgen (zonder de geleiders te beschadigen of te v/v!!) of kan ik beter investeren in een speciaal tangetje oid. Meen hiervoor bij de automaterialenzaak wel eens speciaal gereedschap voor gezien te hebben.

BvD,
DJ

Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 15:25

hoy,gewoon met een scherp geslepen oud schroeven draaiertje het metaal "doorhakken"kun je ze erzo af halen,heb het bij die zwarte 75 die je bij mij gehaald hebt ook zo gedaan,zelfs zonder de kop van de motor te halen,en de nieuwe druk je er met behulp van een buisje of pijpsleuteltje dat precies past, er zo weer op.wel eerst alles goed schoon blazen.Gr.Jan.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 16:46

met een striptang lukt het bij mijn 33 wel, maar weet niet of je er zo bij kan bij een 75. Beetje wrikken en je kunt hem er zo afhalen.

Rens
Laatst gewijzigd door Rens 1.7QV op zo nov 27, 2005 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 17:46

hoy,gewoon met een scherp geslepen oud schroeven draaiertje het metaal "doorhakken"kun je ze erzo af halen,heb het bij die zwarte 75 die je bij mij gehaald hebt ook zo gedaan,zelfs zonder de kop van de motor te halen,en de nieuwe druk je er met behulp van een buisje of pijpsleuteltje dat precies past, er zo weer op.wel eerst alles goed schoon blazen.Gr.Jan.
Leg mij dan eens uit, hoe je de klepveren (de-)monteert!! :-k 8-[ :-s
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 17:58

Huh alessandro het gaat toch over klepsteelrubbers??? :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 18:07

Huh alessandro het gaat toch over klepsteelrubbers??? :wink:

Rens
dus ook jij kunt die vervangen zonder de klepveren te verwijderen??? :o :blue_confused: schiet mij maar lek! :shock:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfafox
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: za jan 15, 2005 16:42
Locatie: axel {noord-vlaanderen}

RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 19:26

hoy, hoe ik de klepseals vervang zonder de kop van de motor te halen:allereerst dit,ik heb jaren geleden een eenvoudig stuk gereedschap gemaakt om kleppen/veren uit een alfa cil.kop te kunnen verwijderen,kan er geen foto plaatsen,dus gaan we als volgt te werk;klepdeksel en nokkenas verwijderen,klepbekers en stelplaatjes verwijderen,opletten waar ze gezeten hebben,dan plaats ik mijn gereedschap op de tapeindjes van de nokkenaslagerkappen,zet de zuiger van een cilinder omhoog,motor in 1e versn. en op handrem,dan druk ik met mijn gereedschap de veerschotel naar beneden en verwijder de spietjes/borging en klepveer,klep zakt niet naar beneden omdat zuiger omhoog staat,dan vervang je de klepseals en monteer alles in omgekeerde volgorde,heb ook wel eens gezien dat men met luchtdruk via een oude bougie de cil. onder druk zette en dat werkte ook prima,jongens ik heb dit op deze manier al verschillende malen gedaan zonder problemen.vragen?? stel ze.Gr Jan.
alfas:te veel om op te noemen na 48 jaar alfa,s,en 22 jaar rallycross waarvan 13 jaar alfa gtv4/6.33rwd,giulietta2.0.nu 156ts sept.05

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 19:55

Ik wip ze er gewoon af met een hele grote schroevendraaier. No problem. Zorg er wel voor dat je de klepstelen niet beschadigd, want dan krijg je dikke ellende.

Let er bij montage op dat je je nieuwe kleprubbers niet beschadigd!!!

Ikzelf wind altijd een stukje plakband om de groeven van je klepspieen en om het kopje van je klep. Verder lekker inolieen dat glibbert beter.... De meeste seals gan nl al kapot bij de monatge. De randjes in de seal zijn errug kwetsbaar namelijk.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 19:57

Huh alessandro het gaat toch over klepsteelrubbers??? :wink:

Rens
dus ook jij kunt die vervangen zonder de klepveren te verwijderen??? :o :blue_confused: schiet mij maar lek! :shock:
owwww huuu................. :oops: nee dat kan ik niet nee.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 21:08

Okay, da's duidelijk. maar ik ben wel heel benieuwd naar jouw stukje gereedschap! :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 22:11

om die klepveren eraf te halen bedoel je??

Daar gebruik ik zo'n boorstandaard voor (voor een simpel handboormachine). Je hebt bij zo'n 33 genoeg ruimte. Met een hand duw ik de veer omlaag en met de ander haal ik de spietjes eraf. Je moet alleen even creatief zijn zodat je ook echt de veer induwd. Ik gebruikte daar nog een grote maat steekleutel voor. Het gaat veilig en gemakkelijk. Je kop ligt stabiel op het standaard en kunt de veer gewoon rustig indrukken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: klepsteelrubbertjes verwijderen

zo nov 27, 2005 23:05

Ik bedoel dus alfafox z'n gereedschap. :roll: Nee, niet dat.........nou ja.......laat maar. :wink:
:?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Algemene Technische vragen”