Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3951
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Bezoek aan Tesla, 30/8/15

zo aug 30, 2015 23:00

Vandaag konden wij, op initiatief van de technische commissie, op bezoek bij Tesla in Duiven. Vooraf was dit voor mij een een bezoek met een beetje een dubbel gevoel, enerzijds interessant door de afwijkende techniek, anderzijds leek het op vloeken in de kerk, autorijden (of transporteren?) zonder verbrandingsmotor.

Na een rit van 1,5 uur in de 33 Permanent 4, met heerlijk klinkende boxermotor, was er een zeer hartelijk onthaal bij Tesla, met welgemeende interesse van de medewerkers in onze Alfa's, zouden het dan toch petrolheads zijn? :)
Na een eerste babbel, kopje koffie en rondneuzen door de werkplaats en showroom werden wij in drie groepen opgedeeld, waarna wij bij toerbeurt een presentatie over Tesla, een film over Tesla en een proefrit in de Model S voorgeschoteld kregen.

Hoe interessant de verhalen ook waren (en dat waren ze zeker), volgens mij keek iedereen uit naar de proefrit.
Voor mij zou dit de eerste ervaring met elektrisch rijden zijn, en wat voor één, voor deze rit stond de rode P85D voor mij klaar, de snelste uitvoering met, als ik het niet verkeerd heb, 772pk. Na een korte uitleg kon de Tesla voor het pand midden op de weg geplaatst worden, met een redelijk lang recht stuk voor de wagen. 'Trap het gaspedaal maar vol in, de wagen staat in de stand insane', was de aanwijzing van de Tesla-medewerker... Zo gezegd, zo gedaan,, maar wat er vervolgens gebeurde was bijna niet te beschrijven; een ongelooflijke versnelling vanuit stilstand, die niet afnam totdat de bestuurder zich gewonnen gaf (en dat was snel). In iets meer dan 3 seconden naar 100km/h, ongelooflijk, alle organen zaten tegen de rugleuning gedrukt, een achtbaan was er niets bij, wat een ervaring.
Hiervan bekomen volgde een fatsoenlijke proefrit, besturing was prima, wegligging goed, enkel afremmen op de motor was naar mijn mening nogal heftig, maar blijkbaar instelbaar. Indrukwekkend maar ook onnatuurlijk was de adaptieve cruisecontrol, waarbij de snelheid automatisch aan de voorganger werd aangepast, ik kreeg mijn voet niet uit de buurt van het rempedaal (overigens ten onrechte), dit zal een kwestie van gewenning zijn.

Hierna hebben wij nog een tijd nagepraat (hierdoor de film finaal gemist) en ter compensatie onze Alfa's nog uitgebreid besproken.

De rit naar huis in de 33 was overigens ook weer een genot :)

Mensen van Tesla, dank voor de gastvrijheid op deze zondag, het was een indrukwekkende ervaring die mijn, al positieve, beeld van Tesla en vooral de techniek van Tesla alleen maar verder ten positieve veranderd heeft. Wellicht in de toekomst?

Ook aan de mannen van de technische commissie dank voor het organiseren, dit bezoek was een mooi voorbeeld van out of the box denken.

Sander en Angelique; gaat het met jullie nek? :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
'05 156 1,9 JTD
33 SW corsa
Iets Japans

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

Re: Bezoek aan Tesla, 30/8/15

ma aug 31, 2015 08:30

Sergio,

Mooie ervaring!
Je hebt toch zeker in de bespreking van de 33 nog even laten vallen dat Alfa ooit een electrische versie heeft gemaakt?
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Bezoek aan Tesla, 30/8/15

ma aug 31, 2015 17:15

Alle 'denk aan mij lijstjes' kunnen ook over boord, zie ik! :jumping:

Toffe ervaring. Ik ben van nature een nogal conservatieve petrolhead, maar kan niet anders, dan concluderen, dat de Tesla S met veel meer gevoel/ feedback rijdt, dan bijvoorbeeld alles uit het huidige V.A.G. aanbod!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Evenementen Commissie
SCARB
Berichten: 484
Lid geworden op: do okt 25, 2012 10:52
Contacteer: Website

Re: Bezoek aan Tesla, 30/8/15

ma aug 31, 2015 22:53

Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's van het evenement op de clubsite.
Evenementen: https://www.alfaclub.nl/evenementen
Spettacolo: http://spettacolosportivo.eu
Vragen: https://www.alfaclub.nl/contact/bestuur
(NIET via forumberichten, die komen niet bij de juiste persoon terecht)

Terug naar “Evenementen”