Gebruikersavatar
stephen
Guru
Guru
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 20:21
Locatie: warmenhuizen

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

vr jul 27, 2007 17:31

:oops: moet toch eens dingen in mijn agenda gaan zetten,heb ik v/d week toegezegd met vriendin naar
zomercarnaval in R'dam te gaan :cry:

lijkt me nl. reuze interessant,daar ik met 33 carbs. op mijn VW boxer rijdt.

en sowieso is carbs. afstelling interessant,ook later voor de Giulia

helaas,kan ik dus niet.

stomstomstom

iig. iedereen veel plezier
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 TwinSpark '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
75 1.8 ie 1990

non alfa
vw spijlbus '64-2.0
vw variant 1972 2.0
scarb 5082

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2137
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

za jul 28, 2007 20:20

het was een zeer geslaagde dag die absoluut voor herhaling vatbaar is :thumbs:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

za jul 28, 2007 20:32

Samenvatting: Gianni de tovenaar!

Om iets over 10.00 uur vanmorgen aanwezig en er waren al verschillende boxer´s aanwezig. Als ik het goed heb. Een sud, een sprint (1.7) , een 33 type 1 (1.5), een RED (1.3) en mijn type II SW. De andere Alfa´s en ford vermeld ik even niet ... De koffie was warm en ik heb vrolijk wat gesproken met de andere aanwezigen.

Vanaf 11.00 gaf Gianni uitleg over de carburateur(s) en haalde onder onze ogen dit ding uit elkaar, waarbij een aantal tips (let op rond vliegende veren en kogeltjes) erg nuttig gaan zijn in de toekomst. Gianni kan goed vertellen en verteld dus meer dan alleen wat over carburateurs. Dit laat ik voor de lengte van het verslag maar even weg :-) Alles werd helder uitgelegd en 1,5 uur later was er een kleine pauze met een soepje met brood.

Hierna werd het eerste ´slachtoffer´ naar binnen gereden. De 33 type I. Bij aankomst waren de plopjes en onregelmatig lopen al te horen. Gianni gaf aan wat hij aan het doen was en we konden het resultaat duidelijk horen en zien (van een schuddend blok naar een blok waar een euro rechtop zou kunnen blijven staan!) naast de stelschroeven van de carburateurs en de ´synchronisatie´ om ´gelijk´ gas te geven werd ook de timing goed gezet, waarna een laatste ronde stellen en het resultaat was dus zoals eerder vermeld. Een perfect lopend blok. Hierbij nog een nieuw luchtfilter (merknaam even kwijt). En Hielke (toch als ik het goed heb) ging een stukje rijden.... :driving: De BIG SMILE die bij terugkomst op z´n gezicht stond zal er de komende weken niet meer vanaf te slaan zijn.

Om een lang verhaal kort te maken. Hetzelfde verhaal, behalve de luchtfilter, werd ook gedaan bij de Sprint, die eigenlijk sowieso niet stationair liep bij binnenkomst. De ´tik´ bleek gelukkig voor de eigenaar een gasklepaslager te zijn. Ook hij had na terugkomst een metersbrede smile op z´n gezicht. Waarschijnlijk is dit de goedkoopste tuning aller tijden geweest (het voelde als 20 pk extra?).

De RED werd ook nog onderhanden genomen met vergelijkbaar resultaat en de SUD (1 carb) liep al goed en door (waarschijnlijk) een minder goed membraam was dit ook niet verder te verbeteren. Aangezien de tijd op was is m´n 33 overgeslagen, maar deze liep gelukkig niet zo dramatisch als de andere en ik weet nu waar ik op moet letten.

Samenvatting van de tips (voor zover ik ze allemaal kan herinneren):
Met een kleine schroevendraaier en een magneetje kun je een kogeltje uit een ´gat´ halen.
Een boortje van 6,5 mm is te gebruiken als je geen schuifmaat hebt
Let op de veren en kogeltjes, die kunnen wegschieten
Blijf van alles af wat goed is en/of niet de moeite waard om aan te pakken (of ga naar een specialist)
Een goedlopende boxermotor kun je voelen bij de uitlaat, hier voel je duidelijk 4x druk (voor de leek de makkelijkste manier om te controleren of je motor heel netjes stationair loopt)
Gebruik geen ´brede´ schroevendraaier, want hiermee kun je de schroefdraad beschadigen
op de juiste plekken een drupje olie (gaskleplagers en de ´andere´ kant)
en ik ben er vast nog een paar vergeten...

Gianni en de TC bedankt voor deze workshop

ps ik ben trouwens benieuwd naar de nieuwe verbruikscijfers van de afgestelde motoren. Ik hoorde schrikbarende van het huidige verbruik (1 op 8 ) :shock:

En ik heb ook de foto´s op de juiste plek!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

za jul 28, 2007 20:50

Een boortje van 6,5 mm is te gebruiken als je geen schuifmaat hebt
Dat werkt alleen als de afstand ook 6,5 mm moet zijn :wink:

Het was inderdaad een erg geslaagde dag!

Volgende keer kom ik ook met een Alfa :wink: , de 16V heeft inmiddels weer een kenteken, kostte de RDW maar ruim 2 weken om dat te maken :roll:
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

za jul 28, 2007 21:25

Leuk verslag, Frits! :thumbs:

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

za jul 28, 2007 21:28

Helaas was ik verhinderd vandaag anders was ik er zeker geweest.

Goed te horen dat het een leuke dag was.

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

zo jul 29, 2007 11:11

Dit was echt een soort "amazing discoveries moment" of I´ve seen magic!".

Na de uitleg over carbs van Dell´Orto, waar ik al e.e.a. wist en toch nog iets leerde, ging de meester aan het werk.

Een 1.5 QV (1986) werd op het gehoor afgesteld. Zowel per cilinder als synchroon links rechts. Na de ontstekingscontrole en afstelling liep deze echt als een zonnetje. Je kon er inderdaad een Euro op zijn kant opzetten.

Het geheel biedt perspectief bij eigen afstelwerkzaamheden. Kortom: zeer geslaagd.

@graffiaturo: hebben we elkaar gesproken gisteren? ik ken je alleen van het forum als Sud / boxer liefhebber.

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2137
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

zo jul 29, 2007 16:54

@Rob75,

ik heb geen idee of we elkaar hebben gesproken :wink:
ik was er de hele dag bij (blauwe trui aan)
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12101
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

zo jul 29, 2007 22:30

Plaatjes! klik

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

ma jul 30, 2007 10:28

Mooi verslag inderdaad. =D>
Net of je er zelf bij bent.

Moet heel indrukwekkkend zijn geweest zo te lezen.
Vooral dat voorbeeld van Hylke zijn auto kan ik me voorstellen als verbetering.
Heb de hele nachtrit achter hem aangereden terwijl hij vlammen en knallen produceerde!
Zal dus volgende keer niet meer gebeuren zo te lezen.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6690
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

ma jul 30, 2007 18:41

Tsja, voordelen en nadelen he...

Voordelen:
- Super oppakken
- Vloeiende lijn doortrekken
- Heel ver doortrekken
- Echt heel ver
- Veel nettere loop met behoud van wat ploffen

Nadelen:
- MIJN VLAMMEN ZIJN WEG!
- Minder vaak langs de vrienden van de pomp (kom er elke dag, altijd pomp 3)

Exacte verbruik zal ik vanavond laat posten als ik weer getankt heb.

Nu snel wat geld gaan verdienen :wink:

Groeten, Hylke
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
FrankSpider
Junior Member
Junior Member
Berichten: 52
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 23:27
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
Contacteer: Website

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

ma jul 30, 2007 19:13

Hey Allemaal

Namens Gianni en mij zelf wil ik jullie graag bedanken voor de aandacht
ik hoop dat jullie er iets aan gehad hebben en tot een volgende keer :D

Frank
Alfa GT QV Q2
Alfa Spider type 4
Alfa GTV 2.0 V6 TB
Alfa 156 2.0 TS
Fiat Tipo Abarth
Fiat 500 L 1968
Fiat Barchetta 1.8 16v
Fiat Cinquecento Trofeo 1.3

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6690
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

ma jul 30, 2007 22:03

TRRRRROMGEROFFEL:

380 kilometer met 40 liter euro 98.
Dit is 1:9,5 of 10,53 liter per 100km.

Nou lijkt dit misschien veel.
Maar dat is het niet.

Want:

De Boxerrrr heerste over de snelwegen, de limiet werd amper in acht genomen en ook stadsverkeer werd omgetoverd tot dragstrip-rijden.
Nou, zo erg was het ook weer niet, maar dat trekken was zo geweldig, dat de heren in een 3.0TDi A6 toch niet zo makkelijk van mij af kwamen.

Nu gaan we kijken of er wellicht ook zuinig mee te rijden valt :lol:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
Frits
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: do feb 10, 2005 21:54
Locatie: Delft
Contacteer: Website

Re: RE: Workshop carburateurs boxermotoren 28 juli

ma jul 30, 2007 23:24

Dit is 1:9,5 of 10,53 liter per 100km.
Daar gaat bij iets netter rijgedrag vast meer km´s uit een liter komen. Ben benieuwd wat je zuinigheid record gaat worden !
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Evenementen”