Gebruikersavatar
fransois
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 19, 2015 20:57

Verbruik 159 2.4JTD 2008

zo apr 07, 2019 21:12

iemand enig idee of squadra hierin ook iets betekenen kan, als je voor masimo of maxima zou gaan daar?

Ben erg benieuwd naar ervaringen. je leest op hun site veel goeds maar over verbruik eigelijk weinig.

en tja vermogen zat met 209 PK denk ik dan. ( of moet ik 213 zeggen :wink:
's-Hertogenbosch
GTV 3.0 V6 24V fase 2 1999
156 1.9JTD fase3 2005
Mito 1.3 JTDM 2012
159 JTDm 2.4 Q4 TI sedan 2008

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

zo apr 07, 2019 22:55

Ervaring met een handgeschakelde 2009 (210pk) 2.4 q4 ti station met squadra massimo>motor gaat veel soepeler aanvoelen en wordt nog wat vlotter.
Verbruik zou wat minderen maar mijn ervaring is dat je door het toegenomen koppel navenant vlotter gaat rijden en t brandstofvoordeel teniet doet daardoor... :D

Uit mn hoofd (is alweer een jaar of 6 geleden) zo'n 1:13 a 13,5 bij veel B-wegen en stadsverkeer.

Anyway absoluut een aanrader die aanpassing! :thumbs:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
fransois
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 19, 2015 20:57

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

di apr 09, 2019 22:27

Hallo Frank dank voor jou reactie. snap helemaal wat je bedoeld dat wanneer iets sneller kan je ook sneller wilt gaan.. en dat.. dat doet de eventuele brandstof besparing te niet. Je kan niet altijd alles hebben he.. :?

Maar goed vermogen is natuurlijk zeer bevredigend dus wellicht dat het soepeler aanvoelen en het beter op pakken ook de doorslag zal gaan geven om bij Squadra langs te gaan.. Wat een club daar eigenlijk he je hoort er zo ontzettend veel positieve verhalen over. Super als mensen zich echt ergens in specialiseren en ook nog eens passie hebben voor het geen ze doen. ff aankijken hoe ik daar ontvangen wordt en als dat ook klikt ik zeg gewoon doen!

Meen je dat nou dat je ongeveer 1 op 13.5 reed? Tis misschien dan 6 jaar geleden en zal wellicht niet helemaal meer helder zijn maar vergis je je hierin niet omenabij de 2liter? Ik zit echt nu zo 1 op 11.5 en dan moet ik wel rustig aan doen. Ik denk dat echt het gewicht van de auto hier flink aan mee werkt. als jij de station versie had dan is die ook nog eens zwaarder.. Maar goed 1 op 13.5 zou eigelijk toch wel moeten lukken vind je niet. Tis immers een een diesel met 5 cilinders en als je 100 rijd net onder de 2000 toeren vind ik het niks geks.

Had jij trouwens ook motor type 939A9000? de laatste in die serie en gelijk de beste. ( gecoate kleppen i.v.m. roet afzetting) Of ga ik nu te ver specifiek terug? Ik blijf en ben een enthousiasteling hoor met andere woorden: ik hou er gewoon van.

Fijne avond Frank grt Frans :thumbs:
's-Hertogenbosch
GTV 3.0 V6 24V fase 2 1999
156 1.9JTD fase3 2005
Mito 1.3 JTDM 2012
159 JTDm 2.4 Q4 TI sedan 2008

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8016
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

wo apr 10, 2019 13:13

Hoi Frans,

Nee zeker geen 1:11,5 of daar ergens, dat had ik wel onthouden... de 1.9 16v was de meer economische keus geweest. :wink:

Mijne was een facelift dus die waren tov de eerdere modellen zo'n 100 kg lichter als ik me niet vergis, uiteraard wel redelijk zwaar nog door de 4wd.

Motorcode weet ik niet meer, was in ieder geval de affabriek 210pk versie met de grotere/andere/betere? turbo.

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5574
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

wo apr 10, 2019 13:59

ik had een 2009 , met massimo tuning. Gemiddeld verbruik weet ik niet meer, is ook lastig want auto reed best regelmatig ook met wat gewicht aan de haak erbij. Was ook een Q4.
Hij ging daadwerkelijk wel opvallend minder verbruiken dan tov zonder de aanpassing.
daarnaast was het verschil in rijgedrag, ook zonder beter verbruik , al zeer de moeite waard.

mijn kop is wel gelicht, uiteindelijk onder garantie, ivm dat roetafzettingsprobleem. ST heeft mij daar overigens ook zeer bij geholpen omdat garantie volgens dealer niet aan de orde was meer en er hiervoor geen officiele terugroepactie was. werd afgedaan als incidenteel probleem voor eigen rekening (iets meer dan 50K gelopen op dat moment). Uiteindelijk kon boven water gehaald worden dat het weldegelijk een vaak voorkomend euvel was en met hulp van ST kon dat ook mbv motor/serienummer aangetoond en haalde de importeur bakzeil mbt kosten.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

vr apr 12, 2019 09:20

Mijn 2,4 JTD 159 SW Ti met Q tronic bak liep 1:12 tot 1:12.5
Gechipt, EGR afgedopt en uitgeschreven. Voor die ingreep was het bijna onmogelijk om 1:12 te halen.
Ik rij voornamelijk snelweg en dan veel op de cruise.
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
fransois
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 19, 2015 20:57

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

vr apr 12, 2019 20:44

Hallo heren Het zijn allemaal goede verhalen en er is mij nav de post duidelijk geworden dat 1 op 11 bij mij niet helemaal moet kloppen. Ik ga dat is even goed onderzoeken. Bedankt voor het delen van de ervaringen alle.

Kunnen we trouwens nu ook concluderen dat het bezoek aan Squadra er ook voor gaat zorgen dat de boel zuiniger wordt?
Je zou dan gelijk kunnen zegen het beste uit 2 werelden.. vermogen neemt toe en het verbruik neemt af.
En dan nog even terug komend op jouw, Frank dat je dan de rechtervoet meer gaat gebruiken en dus meer vermogen gaat vragen in combinatie met feller rijden.... das denk toch persoonlijk gerelateerd... Blijft namelijk ook de sport om alles heel te laten en dat vraagt ook om gecontroleerd rijgedrag wat in mijn beleving weer zorgt voor zuinig rijden.

Wordt nu btw wel nieuwsgierig wat nu meer verbruikt:

De volgende stelling:

in z,n 6 op 2500 toeren vol het gas in ( met beleid) en doortrekken tot 185 met de masimo oplossing van Squadra

Of het zelfde verhaal met de wagen volledig orgineel.

Welk van bovenstaande uitvoering is dan het zuinigst.? met de masimo versie zit je sneller op de 185 maar zal je dan ook meer verbruiken?

Oei das een hersenkrakertje denk ik dan... :shock:

Ik denk wel dat n.a.v onze bevindingen ( mochte er natuurlijk mensen reageren) de fabrikanten stukken realistischer moeten worden met het opgeven van de fabrieks spec als het om verbruik gaat. Daar klopt vaak geen hout van.. Heb jaren Mito gereden en ooit ooit 1 op 23 gehaald..
Heb ooit wel eens ergens voorbij zien komen dat 1 op 30 gehaald moest kunnen worden... :lol: toen ik 1 op 23 gehaald haald was ik echt zo trots. Ook echt veel moeite voor moeten doen btw. Leuk karretje btw ,en ik denk 1 van de goedkoopste diesels om te rijden. wegenbelasting 89euro verzekering 76 (all risk) en met 1 volle tank van 40L 750Km rijden. Als ik trouwens hier een foto kon posten dan heb ik nog een leuke:

1500 km met de Mito in 11 uur en 50 min met een verbruik van 1 op 15 met een gemiddelde snelheid van 122km per uur. Gewoon Trots op!
Volgen jullie hem nog?

Een ieder een Fijne avond!

Grt Frans
's-Hertogenbosch
GTV 3.0 V6 24V fase 2 1999
156 1.9JTD fase3 2005
Mito 1.3 JTDM 2012
159 JTDm 2.4 Q4 TI sedan 2008

Gebruikersavatar
marco13
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: di sep 29, 2009 18:49
Locatie: Thuis

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

vr apr 12, 2019 20:52

Ik heb over 27000 km gemiddeld 1 op 12.5 gereden. Soms met aanhanger. Z’n auto is niet om records te verbreken qua zuinigheid hahaha.
Chippen door squadra is altijd aan te raden, mijn auto is een automaat waar ik het tweede type turbo op heb gebouwd, 235 pk en automaat is een fantastische combi, vooral de manier waarop het vermogen wordt opgebouwd.

Ik zou lekker gaan genieten van de auto en me niet te druk maken over het verbruik, dan had je beter de mito kunnen houden of een 1.9 kunnen kopen.

O trouwens, als ik serieuze afstanden ga rijden (bijv 1000 km naar vakantie) dan haal ik soms 1000 km op een tank, dagelijks gebruik moet ik blij zijn met 800
MVG Marco
Alfa Romeo 145 Qv "Sportiva"
Alfa romeo 155 2.0 "Trackday"

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

za apr 13, 2019 21:48

Het is eigenlijk heel simpel: kinetische energie komt (na verschillende omzettingen) van chemische energie.
Hoe meer versnelling en snelheid je wil, hoe meer brandstof het je zal kosten. Natuurlijk speelt het rendement
(de verschillende omzettingen) ook een rol. Door EGR uit te schakelen vergroot je het thermisch rendement waardoor
de auto iets zuiniger met brandstof zal omspringen.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
fransois
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 19, 2015 20:57

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

zo apr 14, 2019 19:35

Hallo Marco, Das ook een goed verhaal zeg! ik kan me ook voorstellen dat een combinatie automaat met 235pk super fijn is.

kom je wel weg met het koppel op die bak?

Heb ook gekeken naar die combinatie maar het blok van die 2.4 zat me toch elke niet lekker. Vind het daarom ook heel jammer dat ze het nieuwe blok niet in de automaat versie hebben geleverd.

Maar nu naar het lezen van jou reactie gaan er voor mij weer deuren open. heb je behalve de Turbo ook andere zaken aangepast?

Met hoeveel km heb je de auto,s gekocht op de klok?

Groet Frans
's-Hertogenbosch
GTV 3.0 V6 24V fase 2 1999
156 1.9JTD fase3 2005
Mito 1.3 JTDM 2012
159 JTDm 2.4 Q4 TI sedan 2008

Gebruikersavatar
fransois
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do mar 19, 2015 20:57

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

zo apr 14, 2019 19:36

Het is eigenlijk heel simpel: kinetische energie komt (na verschillende omzettingen) van chemische energie.
Hoe meer versnelling en snelheid je wil, hoe meer brandstof het je zal kosten. Natuurlijk speelt het rendement
(de verschillende omzettingen) ook een rol. Door EGR uit te schakelen vergroot je het thermisch rendement waardoor
de auto iets zuiniger met brandstof zal omspringen.

Groeten Gunther


Dacht het al Gunther,

echt een hersenkrakertje!

wel een goed verhaal maar zeg maar eerlijk: hij blijft lastig he.. haha

Fijne avond
's-Hertogenbosch
GTV 3.0 V6 24V fase 2 1999
156 1.9JTD fase3 2005
Mito 1.3 JTDM 2012
159 JTDm 2.4 Q4 TI sedan 2008

Gebruikersavatar
marco13
Member
Member
Berichten: 238
Lid geworden op: di sep 29, 2009 18:49
Locatie: Thuis

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

zo apr 14, 2019 22:25

Ik heb spijt dat ik het niet eerder heb gedaan Hahah.

De 200 pk heeft een kkk turbo, deze begint te pendelen in druk bij deel en vollast toen hij getuned was. Dan heb je dus niet constant en soepel vermogens opbouw.

Nu met de 210 pk turbo en squadra chip rijdt de auto fenomenaal, je geeft gas en de turbodruk blijft constant op 1.6 bar druk.

De bak is door aisin gebouwd, andere automerken hebben deze ook gebruikt waarbij ze meer vermogen te verduren krijgen. Ik meen zelfs dat de bak tot 300 pk kan.

De auto is verder qua motor standaard, behalve dat de kat is vervangen door een holle buis, de egr natuurlijk uitgeschreven en er een demperloze uitlaat onder zit, de enigste demper is het roetfilter.

Ik heb de auto gekocht met +/- 177.000, staat nu op 230.000. Heb niet altijd het verbruik bijgehouden, maar vul nu steeds een app in.

Heb best wel wat onderdelen vervangen, zowel preventief als achterstallig onderhoud, gelukkig kan ik vrijwel alles zelf.

Hallo Marco, Das ook een goed verhaal zeg! ik kan me ook voorstellen dat een combinatie automaat met 235pk super fijn is.

kom je wel weg met het koppel op die bak?

Heb ook gekeken naar die combinatie maar het blok van die 2.4 zat me toch elke niet lekker. Vind het daarom ook heel jammer dat ze het nieuwe blok niet in de automaat versie hebben geleverd.

Maar nu naar het lezen van jou reactie gaan er voor mij weer deuren open. heb je behalve de Turbo ook andere zaken aangepast?

Met hoeveel km heb je de auto,s gekocht op de klok?

Groet Frans
MVG Marco
Alfa Romeo 145 Qv "Sportiva"
Alfa romeo 155 2.0 "Trackday"

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

Re: Verbruik 159 2.4JTD 2008

ma apr 15, 2019 14:03

Ik heb een blauwe maandag in een 156 2.4 20V gereden. "Gewoon" een standaard motor. Verslavende mega-schoppen in de rug en dito stappen vooruit: geweldig. 159 is natuurlijk wel zwaarder, maar met die update-snoepjes is het natuurlijk helemaal feest ! De 156 liep een dikke 1 op 12, als ik me goed herinner.

Jammer dat je in no-time straks de "bewoonde wereld" niet meer in kunt als de milieu-maffia nog ietsiepietse méér doorslaat..
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Het Forum Café”