arnoldone
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 28, 2019 18:55
Locatie: Ijsselstein

Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

di jan 29, 2019 04:48

Goedemorgen,
ben sinds gisteren weer lid van het forum, dus maar even voorstellen hier:

Jaren geleden een tijdje vooral veel gelezen op het forum en zelfs een jaartje SCARB lid geweest, ik geloof in combi met toegang tot Spettacolo Sportivo op Assen, want ik had toen nog een 155.

Na de 155 verkocht te hebben, nooit aan mijn droom van een Busso V6 toegekomen (GTV?), maar dat is nooit gelukt, want ik ben naar de VS verhuisd voor werk. Hier zijn wat minder Alfa's te koop zeg maar...., behalve sinds kort de nieuwe modellen. Ik heb me niet verveeld, want ondertussen me een beetje aangepast aan de VS, heb een 2007 Mustang V8 gehad en nu een 2018 Mustang V8.

Nu komt de grote vraag: in de zomer verhuis ik terug naar NL - welke 2 auto's moet ik kopen ? (want de Mustang gaat mee en blijft voorlopig als 3de). Aangezien ik hier niet kan test rijden wat ik in gedachten heb, ben ik benieuwd naar jullie ideeen, want mijn voorkeur gaat uit naar Alfa's. Dit is wat ik zoek:
-een grote auto voor langere (familie) trips en vakantie, ruim genoeg voor mij (2 m), vrouw en 2 lang wordende tieners. Vraag me af of een 159 ruimte genoeg heeft
-een kleinere auto (die ik waarschijnlijk voor woon-werk gebruik en dus voorkeur automaat)
-beide verwacht ik ca 10-15 kkm per jaar mee te rijden, benzine voorkeur, maar diesel ook een optie (kan zijn dat de kleine auto meer kms gaat maken)
-betaalbaar (aanschaf plus onderhoud/verbruik)
-een Busso (nog) niet...

Bijvoorbeeld: een 159 2.2 en een GT 1.8/2.0/1.9 jtd, of 159 en 147, of 166 en GT/147? Of een Brera als 'kleine' auto.....?

Giulia nog niet in budget, Giulietta wellicht.

Misschien een Lancia Thesis en een GT?

Welke automaat?

moeilijk, moeilijk, veel vragen - hopelijk hebben jullie goede tips.

Tot ziens op het forum!
Arnold

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

di jan 29, 2019 09:33

woon werk verkeer zou ik een GT nemen. (heb je nog keus voor busso)

gezinsauto: bmw 5 touring .... oh nee, je wou een alfa. 166 is wel een fijne bak, maar ik weet niet hoe je dan uitkomt met een stel lange tieners achterin
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

di jan 29, 2019 10:21

Welkom Arnold :thumbs:

Mooi vooruitzicht om te mogen shoppen in de range met Alfa-modellen.

Als familieauto zou ik een 159 kiezen wanneer de kinderen daar ook achterin passen. Jijzelf zal in ieder geval prima passen. De 2.2 motor heeft echter wel een reputatie opgebouwd waarbij je je kunt afvragen of je daar voor wil kiezen. Verder is het een ontzettend fijne reisauto.

Wanneer je daarnaast nog een kleinere Alfa wil, dan zou ik niet direct voor een GT kiezen, ondanks dat dat een prachtige auto is. Je lengte zal je waarschijnlijk parten gaan spelen. Wanneer een Giulietta in het budget past, zou ik toch daarvoor gaan kijken. Ik ben zelf ook redelijk lang en kan er toch prima in zitten. En het stuurt, remt en rijdt gewoon heerlijk.

Succes met de zoektocht!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

arnoldone
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 28, 2019 18:55
Locatie: Ijsselstein

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

di jan 29, 2019 15:44

Bedankt beide.

@Rutgerdow: ik weet dus niet hoeveel ruimte een 166 (of 159, of andere modellen) acterin heeft. Want nooit in gezeten en hier in de VS zijn ze niet te 'passen'....

Een ding weet ik wel: tot 4 jaar geleden hadden we een A4 Avant en ik zou nu wel iets meer ruimte willen voor de kids achterin. En ik heb gelezen dat wat dat betreft de 159 en A4 redelijk vergelijkbaar zijn.

Wellicht wordt het niet handig een grote Alfa te hebben en moet ik toch een ander merk overwegen.

@Hylke: reputatie 2.2 zo slecht? Ik had een beetje gelezen en dacht dat het OK was. De 1.9 jtd's zouden prima moeten zijn, maar welke benzine-motor wel aan te raden?

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2990
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

di jan 29, 2019 18:29

Een 159 staat niet direct bekend om z'n ruimte, nu heb ik er zelf geen ervaring mee, maar als je kinderen van plan zijn jou na te doen qua lengte vraag ik me sterk af of dat de juiste keuze is.

In een Brera ga je niet gelukkig worden, daar zit ik met 1,83 al met m'n hoofd tegen het dak. De GT is ruimer, of je daarin past zal ook afhangen van je lichaamsbouw (lange benen of lang bovenlichaam).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

arnoldone
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 28, 2019 18:55
Locatie: Ijsselstein

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

wo jan 30, 2019 04:59

Ne een beetje mijn huiswerk te hebben gedaan, lijkt een 159 toch te weinig ruimte te hebben:
viewtopic.php?f=9&t=72083

Ik ga tzt in NL wel eens kijken, maar vrees het ergste.

Dan maar een groter deel van het budget naar de kleinere Alfa :)

Wellicht is een Thesis groot genoeg

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8813
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

wo jan 30, 2019 06:01

Een Delta heeft onwaarschijnlijk veel beenruimte achterin. Ook nog eens voor een appel en een ei te koop, in fraaie versies en met de 1.7TBi met automaat plus fatsoenlijke remmen. :idea:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6683
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

wo jan 30, 2019 13:44

Een Delta heeft onwaarschijnlijk veel beenruimte achterin. Ook nog eens voor een appel en een ei te koop, in fraaie versies en met de 1.7TBi met automaat plus fatsoenlijke remmen. :idea:
Helemaal mee eens, de 1750TBi heet bij Lancia overigens 1.8 Di :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

arnoldone
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 28, 2019 18:55
Locatie: Ijsselstein

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

wo jan 30, 2019 14:50

goede suggestie! Ik dacht dat Delta's wat kleiner waren, maar zal eens gaan kijken.

Zijn mooie auto's, vooral in de juiste kleur.

bedankt!

Gebruikersavatar
Niels
Guru
Guru
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr apr 23, 2010 20:24
Locatie: Amersfoort
Contacteer: Website

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

wo jan 30, 2019 18:30

Ik ga met de meeste mee hier boven, maar laat ik meteen een auto van je lijstje halen.

Die Lancia Thesis zou ik echt niet (meer) aan beginnen. Buiten het feit dat ik zelf helemaaaaaal geen fan ben van die auto's, is het een ramp om nog aan onderdelen te komen voor die auto's. Ik heb er nog 2 lopen op de zaak. Als de onderdelen er dan nog wel zijn, is het ook direct schrikbarend duur!

Ik kan je een Giulietta zeker aanraden, maar ook de 159 TBI is een goede keus!

Als auto erbij zou je ook kunnen kijken naar een 147 van de laatste bouwjaren! Blijven super auto's. Maar net als de Delta zou je ook kunnen kijken naar een Fiat Bravo (Sport) met een T-jet motor. Ook super keus, en deze wordt gedeeld met de Guilietta, en Delta kwa bodemplaat en dus kwa formaat vergelijkbaar.
You see I think a Ferrari is a scaledown version of... God! And a Porsche 911 is a jumped up VW Beetle.
- Jeremy Clarkson

arnoldone
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 28, 2019 18:55
Locatie: Ijsselstein

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

wo jan 30, 2019 18:40

Hi Niels,
nu al problemen met onderdelen voor de Thesis? Ik snap dat onderhoud duurder zou zijn, maar aanschaf is dan ook laag :). Ik vind het wel een chique, aparte auto. Helaas wel zwaar, dus dat is een minpunt.

147's blijf ik ook leuk vinden als bruikbare auto. Ook de GTA's, maar ik heb zo'n gevoel dat die tweedehands risky zijn, qua historie. Maar goed, een V6 is waarschijnlijk (nog) niet het plan. Heb voorlopig nog mijn Mustang V8!

arnoldone
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jan 28, 2019 18:55
Locatie: Ijsselstein

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

do jul 11, 2019 04:16

Het is gelukt! Een GT 2.0 JTS gevonden uit 2006 als daily.

Moet een aantal dingetjes aan gebeuren, maar volgens de aankoopkeuring (en volgens mij) een goede basis.

Het valt me 100% mee hoe ruim de GT van binnen is. Ook al ben ik lang, ik heb nog ruimte over boven mijn hoofd. Prima auto! Praktisch en beeldschoon!

rutgerdow
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 867
Lid geworden op: ma mar 01, 2010 11:55
Locatie: Delden

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

vr jul 12, 2019 13:52

:thumbs:

GT is echt een mooie alfa!
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1184
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

vr jul 12, 2019 22:10

De 2.2 motor heeft echter wel een reputatie opgebouwd waarbij je je kunt afvragen of je daar voor wil kiezen.
Hahahaha, daar is het 2.2 afzeiken weer :^o
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Voorstellen en dubbel aankoopadvies nodig!

wo jul 24, 2019 16:38

Even een andere vraag: heb je al uitgerekend, wat je aan de Nederlandse staat 'mag' gaan betalen om de Mustang V8 op NL kenteken te hebben?......
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Het Forum Café”