Gebruikersavatar
gtv1981
Full Member
Full Member
Berichten: 453
Lid geworden op: di dec 21, 2010 19:41
Locatie: sint niklaas

Naar de keuring in België met o plaat

vr mei 18, 2018 21:44

Nu moeten we met onze oldtimer naar de keuring hier in Vlaanderen :?:
Brussel en Wallonië niet #-o
We zijn 1land zeggen ze dan :evil:
gr Sven

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Naar de keuring in België met o plaat

vr mei 18, 2018 22:13

Ik denk dat je daarin mis bent hoor.
De keuring is nog steeds federaal,
de inning van de belastingen is gewestelijk en dus de bepaling
van wat een old-timer is ook.
Gelukkig hebben ze in Vlaanderen een overgangsmaatregel om geleidelijk
van 25 -> 30 jaar te gaan mbt old-timerstatuut.
In Wallonië is dat niet het geval.
Ik vind het goed om alle twee jaar naar de keuring te gaan (vijf jaar voor 50+).
Dan blijft het voertuigenpark een beetje veilig want je ziet nu soms wat rondrijden hoor.

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: Naar de keuring in België met o plaat

za mei 19, 2018 13:00

Wet lijkt me nog (belange?) niet in voege. Het blijft den belgiek natuurlijk. Geen regel zonder flipflop discussie of achterpoortje.

Vorige week nog op cars&coffee Peer geweest. Allemaal tof en zo maar om daar een superstrakke Giulietta Sprint zien te staan met wat verder wat (sorry hoor) jaren 80 en 90 krotten die eigenlijk op de sloop horen, doet mijn gemoed wat zinken. En dan ga ik niet eens de discussie aan of een ZX een oldtimer hoort te zijn.
Een jaarlijks nazicht zou gewoon moeten.

Anderzijds is er de Belgische keuring. En wat je ook doet er is daar ALTIJD een flapdrol die iets aan te merken heeft. Er is ALTIJD een of ander regeltje ivm auto of presentatie waarmee wordt uitgepakt.

Gelieve uw gordel achter uw rug te bevestigen. De voorste nummerplaat hoort met schroeven vastgemaakt te zijn. U staat aan de verkeerde poort (ook al moest ik aan poort 3 zijn en stond ik aan poort 3, blijkbaar zat de wind verkeerd). Eindeloos...

En natuurlijk is er de kassa...
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Naar de keuring in België met o plaat

za mei 19, 2018 16:52

De wet is nochtans in het staatsblad verschenen maar ik kan er niet uit opmaken of het voor 2019 of 2020 is.
Laatst gewijzigd door boessie op zo mei 20, 2018 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: Naar de keuring in België met o plaat

za mei 19, 2018 17:44

Heb je een link daarvan? Zoek al wat rond maar niets gevonden. Behalve dan van de keuringscentra zelf. Maar die maken tot zover de wet (nog) niet (officieel dan toch). https://www.autoveiligheid.be/autokeuri ... g-oldtimer
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Naar de keuring in België met o plaat

za mei 19, 2018 20:40

hier het bericht uit het staatsblad, het gaat inderdaad over een Vlaams besluit maar Wallonië en Brussel zullen snel volgen

http://www.ejustice.just.fgov.be/doc/rech_n.htm
bij verschijningsdatum van 2018 05 16 tot 2018 05 17 invullen en bij woorden technische en controle en alleen nederlands aangevinkt laten staan.

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Naar de keuring in België met o plaat

za mei 19, 2018 21:13

En hier een link naar BFOV in gewone mensentaal:

https://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-d ... 9-05-2018/

Groeten Gunther

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: Naar de keuring in België met o plaat

za mei 19, 2018 21:43

Bedankt. Voorlopig kan ik dus blijkbaar nog wachten tot 2020. Hopelijk hebben ze tegen dan hun capaciteit verhoogd want nu is het al behoorlijk aanschuiven #-o
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Naar de keuring in België met o plaat

za mei 19, 2018 23:48

Dit zat al jaren in de pijplijn en is een logisch gevolg van de oude oldtimer beperkingen die afgeschaft zijn. (20km, evenement,...). Net zoals jullie hoop ik op een vergrote capaciteit...
De juiste papieren klaarhouden en alle veiligheidsgordels vastklikken helpt alvast voor de wachttijd van u zelf en degene achter u zo kort mogelijk te houden. En een andere lijn dan wat op u blad staat is toch geen straf... (toestel defect, lijn die in onderhoud moet, putrand te hoog voor een lage alfa...)
Overigens wat voor de een muggenzifterij is kan voor een ander niet streng genoeg zijn. Vandaar dat er spelregels zijn.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

n0sTRa
Full Member
Full Member
Berichten: 456
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 15:12
Locatie: Lissewege (België)

Re: Naar de keuring in België met o plaat

zo mei 20, 2018 08:13

Op zich geen probleem om jaarlijks/twee jaarlijks naar de keuring te gaan, alleen hoop ik dat ze dan ook niet gaan beginnen vitten over een ander kleurtje van veren of een ander uitlaat... Heb hier al een GT staan die ik jaarlijks een dag kan aan sleutelen voor ik me aanbied aan de keuring, als dit dan ook nog eens bij de 75 het geval zal worden houdt het op...
Alfa Romeo 916 Spider 3.0V6 12v

verleden: 156 sw 2.0TS, GT 1.9JTD, 75 2.0TS, 156 sw 2.5V6, 156 sw GTA

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: Naar de keuring in België met o plaat

ma mei 21, 2018 09:31

Dit zat al jaren in de pijplijn en is een logisch gevolg van de oude oldtimer beperkingen die afgeschaft zijn. (20km, evenement,...). Net zoals jullie hoop ik op een vergrote capaciteit...
De juiste papieren klaarhouden en alle veiligheidsgordels vastklikken helpt alvast voor de wachttijd van u zelf en degene achter u zo kort mogelijk te houden. En een andere lijn dan wat op u blad staat is toch geen straf... (toestel defect, lijn die in onderhoud moet, putrand te hoog voor een lage alfa...)
Overigens wat voor de een muggenzifterij is kan voor een ander niet streng genoeg zijn. Vandaar dat er spelregels zijn.
Spelregels horen je van tevoren klaar en duidelijk afgesproken te zijn. Plots verzinnen dat gordels achter de rug moeten, plots van poort (afspraak!) veranderen zonder wat voor reden dan ook, plots van een andere keuringslijn komen wandelen om onwaarheden te spuien over wettelijke verplichting van nummerplaten vastschroeven... en dan de klassieker: https://radio1.be/auto-afgekeurd-op-keu ... oe-kan-dat
Dat is dus een MEETstation he? Ik vraag me af waar anders ter wereld het aanvaard wordt dat je met geijkt materiaal iets meet en dat de metingen kunnen verschillen op die manier.

In twee weken tijd met twee 4 jaar oude auto's naar keuring geweest. Voor beiden wordt niet op geld gekeken wat betreft onderhoud. Geen van de twee is momenteel aangepast op wat voor manier dan ook. Bij allebei werden tijdens keuring regeltjes ter plekke verzonnen. Dat gaat wat worden met het oudje...
Op zich geen probleem om jaarlijks/twee jaarlijks naar de keuring te gaan, alleen hoop ik dat ze dan ook niet gaan beginnen vitten over een ander kleurtje van veren of een ander uitlaat... Heb hier al een GT staan die ik jaarlijks een dag kan aan sleutelen voor ik me aanbied aan de keuring, als dit dan ook nog eens bij de 75 het geval zal worden houdt het op...
Idem hier.

A propos spelregels: wat verder lezen en blijkt dat oldtimers niet gekeurd zullen worden naar gelijkvormigheid (oef). Maar (bonjour belgiek) er gaat wel naar aanpassing geken worden. Leg dat maar eens uit.
Klap op vuurpijl: er is een attest (2018) voor het vervangen van motor, in te vullen door de vervanger. En nu? De mens die mijn motor vervangen heeft destijds, opgraven? Ouiji board?

Het lijkt me er sterk op dat de eerste jaren oldtimers strenger gaan bekeken worden dan normale wagens (maar meneer, dit is geen injectie maar carburatoren, mag niet eh?) met allerhande dramas vandien. Ik denk dat ik verdere investeringen maar even op pauze zet voor blijkt dat ik de mijne van de weg mag halen en er een bloempot van moet maken.

Prima idee, maar het keuringsysteem is niet meer van deze tijd. Of heeft op zijn minst een effectief checks & balances systeem nodig.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Naar de keuring in België met o plaat

ma mei 21, 2018 16:32

Het is gewoon duidelijk dat in België zo goed als niks mag van verbouwingen. Er wordt van uitgegaan dat "de constructeur" het beter weet dan de "gebruiker". Je weet wel een team van tientallen zoniet honderd ingenieurs... Don't shoot the messenger. Als ik morgen naar de huisdokter ga verwacht ik ook geen full body ct scan en dna analyse. En de een politieagent zal voor een snelheidsboete ook een verwittiging geven en de ander niet. Subjectiviteit en menselijke wispeltuur zijn niet goed...?Wil je objectiviteit dan heb je een toestel ... Krijg je lichten die net te laag staan, CO die 0.02 te hoog is, remverschil van 31%, 53km/u inde bebouwde kom geflitst en dan nog discussieren. Maw voor vele zal het nooit goed zijn. U auto deftig laten nazien op 15/20minuten (excl wachttijd) zonder deze uit elkaar vijzen is volgens mij toch echt wel het minimum.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

leonm
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: za dec 19, 2009 22:48
Locatie: Wingene, West-Vlaanderen

Re: Naar de keuring in België met o plaat

ma mei 21, 2018 18:40

Bedankt. Voorlopig kan ik dus blijkbaar nog wachten tot 2020. Hopelijk hebben ze tegen dan hun capaciteit verhoogd want nu is het al behoorlijk aanschuiven #-o
Aanschuiven doe je jezelf aan :wink: , je kunt al sinds een paar jaar een afspraak maken en dat gaat altijd heel vlot.
Bij een afspraak nog nooit langer dan een kwartier moeten wachten, sterker nog, 9 van de 10 keer ben ik binnen een kwartier na aankomst al weer buiten :)

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 387
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

Re: Naar de keuring in België met o plaat

ma mei 21, 2018 20:04

Bedankt. Voorlopig kan ik dus blijkbaar nog wachten tot 2020. Hopelijk hebben ze tegen dan hun capaciteit verhoogd want nu is het al behoorlijk aanschuiven #-o
Aanschuiven doe je jezelf aan :wink: , je kunt al sinds een paar jaar een afspraak maken
Klopt. Voor de auto van de vrouw afspraak gemaakt, ging inderdaad relatief vlot.
Voor 1 van de Alfa's was ik te laat want kon binnen de vier weken niets meer plannen. Dus dat wordt een zaak van er op tijd bij te zijn als daar een zwik auto's gaan bijkomen voor de oldtimertest.
Wil je objectiviteit
Euhm, ja, als dat kan. Als de afspraak is dat ik X mag rijden en ik rijd te hard en word gesnapt met een geijkte gatsometer aanvaard ik de boete. Als ik een bekeuring zou binnenkrijgen waar op staat "te hard eh meneerke" aanvaard ik dat niet.
Als ik bij de keuring kom en de CO zit niet goed bij een vier jaar oude bij de constructeur zijn dealerschap onderhouden auto, dan aanvaard ik dat, maar dan stap ik wel even naar de constructeur om verhaal te halen.
Oftewel zet die de zaken recht oftewel gaat die -waarschijnlijk te langen leste- de keuringsapperatuur in vraag stellen. Het zal breken of barsten.
Zonder objectiviteit staat iemand die de regels volgt even ver als iemand die de regels overtreed. Dan wordt het nogal zinloos ze te volgen.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1190
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: Naar de keuring in België met o plaat

di mei 22, 2018 00:44

Probleem is niet de toestellen ... De variabele is de auto... ivm uitlaatgassen kennen wij alfa liefhebbers tenslotte al jaren italian tune up...
Alle toestellen in een keuringsstation zijn onderhevig aan een strak onderhoudsplan door het personeel zelf, onderhouds/plaatsingsfirma van de toestellen zelf. Daarbovenop worden ze ook periodiek gecontroleerd en geijkt door het BIVV.(zie stickers op de toestellen). Als controleur "Y" 3 auto's op een rij moet afkeuren omdat een toestel het zo aangeeft gaan er echt wel belletjes rinkelen en zal het nodige worden rechtgezet. In tegenstelling tot wat gedacht word.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Terug naar “Het Forum Café”